Hur är pumi?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phebe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 6 386
P

Phebe

Någon här som har en pumi, eller rent av känner en pumi? Jag funderar på nästa hund och är intresserad av rasen, men vill höra vad folk som har erfarenhet av rasen har att säga. Verkar vara en pigg och aktiv ras, precis vad jag söker.

Sv: Hur är pumi?

Och jag instämmer med dig om det du skrev i den tråden om pumin!

Jag har några stycken i området där jag bor och de är samtliga vaktiga, skälliga och definivt enmanshundar.

En bekant har en pumitik som nu är 10 år gammal, tiken är trevlig (om än lite reserverad) men t.o.m. matte tycker att hon är skällig och dessutom väldigt reserverad mot män - detta är alltså i allra högsta grad Mattes hund.
Tiken är annars jättetrevlig när man väl lär känna henne.
Men som sagt, rätt skällig av sig så på promenader får hon bära på något för att inte skälla på allt och alla.

Om min bekant skaffar någon mer hund blir det ingen pumi i alla fall.

Min bästa vän har en pumi. Hon är nu 8 år eller något sådant. Ganska självständig dam, gör inte vad som helst "bara för att". Hon är otroligt söt och charmar allt och alla. Hon är kelig, påhittig, vänlig och en hund man kan lita fullständigt på.
Min vän har tränat lite lydnad med henne, men hunden tröttnar fort. Freestyle, agility och sådant fungerar däremot bättre, när det händer lite mer.
Den hunden är totalt omöljlig att inte älska :D

jag har bara erfarenhet av 2 stycken, och vad ja vet av just dom iallafall är att de är en väldigt krävande hund, lättlärd och rolig att vara med och dom skäller bara när dom leker och är uppstissade.

definetivt en enmanshund men ja har inte märkt att dom är vaktande mot andra..de är väl individuellt antar jag.

verkar som att dessa två jag har träffat är undantag för dom är riktigt trevliga hundar och inte de minsta reserverade mot främlingar även om dom inte rusar på annat folk, men de ligger mycket mycket jobb bakom dom också.

så vill man och orkar man så tror jag att dom är helt underbara.

Har också skrivit i tråden som liten82 länkade till.

Tack för alla svar! :) Mitt internet gick ned dagen efter jag postat svaret så jag har inte kunnat vara här.

Låter som om det finns olika uppfattningar om rasen. tråkigt att höra att flera uppfattar pumi som en skälig, vaktig, reserverad enmanshund. Jag hittade träden som skrevs 2005 http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=584182 och undrade om folk fortfarande uppfattade rasen så negativt som det kom upp då. Då har uppfödarna något att jobba för! Å andra sidan tror jag många olämpliga hundägare har pumi, för nej, pumin är inte någon gullig sällskapshund som nöjer sig med kissepromenader. Jag har hört att en understimulerad pumi blir en skälig och vaktig pumi.

Men som det skrevs i den andra tråden så har många pumi dålig mentalitet pga att aveln prioriterar utseende över mentalitet. (har tyvärr erfarenhet av det).

Så det är tyvärr inte så enkelt som att säga att pumin blir vaktig, skällig, reserverad, aggressiv mm.mm för att den är understimulerad.

De Pumisar jag träffat är arbetsvilliga, trevliga, snygga, inte speciellt reserverade och inte heller mer skälliga än andra raser........iofs är de allihopa från samma kennel...........:idea:

Nu måste jag tillägga att jag vet inte hur pumiaveln ser ut idag, jag köpte pumi för 11 år sedan. Förhoppningsvis har den utvecklats till det bättre...

Willebillebus: Nej, det är självklart inte så enkelt att säga att det enbart beror på ägarna. Det finns bra och mindra bra exemplar av alla raser men det är tråkigt om de mindra bra får fäste inom aveln för de förstör så mycket. Men gennerelt tror jag nog det stämmer ändå det där jag skrev om en understimulerad pumi. Har du kvar din pumi?

AnnaHo: Vilken kennlar kommer de pumisarna från)

Ja, han finns kvar.
Men han bor hos mina föräldrar då han inte passade som stadshund.

Ville inte utsätta honom för en så pass stressig miljö.

Willebillebus: Nej, det är självklart inte så enkelt att säga att det enbart beror på ägarna. Det finns bra och mindra bra exemplar av alla raser men det är tråkigt om de mindra bra får fäste inom aveln för de förstör så mycket. Men gennerelt tror jag nog det stämmer ändå det där jag skrev om en understimulerad pumi. Har du kvar din pumi?

AnnaHo: Vilken kennlar kommer de pumisarna från)

I rasbeskrivningen står bla:

Under den gulliga ytan har pumin en stark vilja. Pumin vaktar genom att larma med skall eller morrningar, och viss reservation mot främlingar kan förekomma. Eftersom pumin kan vara reserverad mot främlingar bör man lägga stor vikt vid den sociala träningen hos den unga hunden. Är man medveten om företeelsen så kan man undvika många senare problem.

Sen är avlen tyvärr fortfarande mycket inriktad på utställning än andra (enligt mej) viktigare saker.
Visst, jag har träffat trevliga Pumis också,
en kvinna som jag tränar väldigt mycket tillsammans med har en Pumi. Hon har lång erfarenhet av rasen och vet deras "fallgropar".
Hon har tränat mycket på det sociala, tränar lugnt för att hålla hunden från skall och stress (tävlar lydnad).
Även "vaktet" måste stävjas.
Men det är mycket trevlig hund, med mycket jobb bakom :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 582
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 088
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 882
Senast: Puffindog
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 528
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31