Så långt har AW inneburit att några går till en pub och dricker en öl och betalar själva. Men säger att de går dit så alla får hänga på. Det händer sällan.Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?
Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).
Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.
Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
Om det är en fest på kontoret får chefen betala.