Hur är en latexmadrass?

TinyWiny

Trådstartare
Hur är en latexmadrass? Blir det svettigt? Är den mjuk? Funderar på vilken skillnad det är på en latexmadrass och en madrass i typ memoryfoam? Jag har haft typ memoryfoam i de senaste två madrasserna men känner att min rygg behöver något mer stöd. På samma gång behöver jag en madrass som inte är hård på ytan om ni förstår vad jag menar då jag har ont i kroppen. Någon som har/har haft båda som kan hjälpa mig? Funderar på om det är värt att åka 15 mil för att prova Ikeas Matrandmadrass eller om jag ska köpa en ny memoryfoamliknande (Wellpur) madrass på Jysk här i stan? Priserna är ungefär desamma så för den sakens skull kvittar det. Frågan är om det är värt resan snarare.

Jag har en latexmadrass (IKEA) och gillar den skarpt. Den blir inte lika varm som skumgummi eller annat konstmaterial. Och den ligger stilla i sängen!
Definitivt itne lika hård yta som memoryfoam innan den format sig eller rent skumgummi. Den är liksom stadigare? och inte pösmjuk

Tack för ditt svar @aprilmaj :)

Undrar om man kan få reda på om det är riktigt latex eller inte i Ikeas madrass? Det stod bara latex så det borde väl vara riktigt då eller? Borde det inte stå att det är konstgjort annars?

Testerna på nätet har jag läst :) Jag ville mer höra riktiga människors erfarenhet.

Jag har en latexmadrass (IKEA) och gillar den skarpt. Den blir inte lika varm som skumgummi eller annat konstmaterial. Och den ligger stilla i sängen!
Definitivt itne lika hård yta som memoryfoam innan den format sig eller rent skumgummi. Den är liksom stadigare? och inte pösmjuk

Ah vad bra! Tack för att du svarade :)

Den madrassen jag har idag i Wellpur är supermjuk genast man lägger sig på den men jag förstår hur du menar då jag har provat en hel massa olika "memoryfoam" madrasser innan jag köpte den jag har nu.

Ger den madrassen du har bra stöd för ryggraden? Det är det jag känner att jag inte får i min supermjuka madrass nämligen. Ryggraden liksom viker sig när jag ligger på sidan och ligger jag på rygg så blir det lite hängmattestuk över det hela. Jag har turligt nog blivit lite bättre och har inte riktigt lika mycket ytsmärta längre och kan också sova lite längre stunder ibland men då vaknar jag istället av att jag har jätteont i ryggen efter tre timmar. Jag tänker att jag kanske till och med skulle kunna sova ännu längre om jag har en madrass som ger bättre stöd för ryggen. Tidigare har jag aldrig kunnat sova mer än 1 timme och 20 minuter åt gången och har sedan vaknat utav att ytsmärtan är så triggad att jag måste upp ur sängen genast för att det gör så fruktansvärt ont överallt där kroppen har legat emot men så är det lyckligtvis inte längre :)

Ger den madrassen du har bra stöd för ryggraden? Det är det jag känner att jag inte får i min supermjuka madrass nämligen. Ryggraden liksom viker sig när jag ligger på sidan och ligger jag på rygg så blir det lite hängmattestuk över det hela. Jag har turligt nog blivit lite bättre och har inte riktigt lika mycket ytsmärta längre och kan också sova lite längre stunder ibland men då vaknar jag istället av att jag har jätteont i ryggen efter tre timmar. Jag tänker att jag kanske till och med skulle kunna sova ännu längre om jag har en madrass som ger bättre stöd för ryggen. Tidigare har jag aldrig kunnat sova mer än 1 timme och 20 minuter åt gången och har sedan vaknat utav att ytsmärtan är så triggad att jag måste upp ur sängen genast för att det gör så fruktansvärt ont överallt där kroppen har legat emot men så är det lyckligtvis inte längre :)

Alltså - min madrass är inte så jättetjock utan är en bäddmadrass. Hur mjuk sängen är avgörs ju av resårmadrassen under. Min är stadig eftersom jag inte gillar att sova för mjukt.

Så nej, jag viker inte ihop mig eftersom resåren håller stadigt och bäddmadrassen är där för att "göra bädden" sas.

Det hela är svårt att förklara i ord. Du måste nog klämma på en latex för att begripa skillnaden. Eller fråga mer :)

Alltså - min madrass är inte så jättetjock utan är en bäddmadrass. Hur mjuk sängen är avgörs ju av resårmadrassen under. Min är stadig eftersom jag inte gillar att sova för mjukt.

Så nej, jag viker inte ihop mig eftersom resåren håller stadigt och bäddmadrassen är där för att "göra bädden" sas.

Det hela är svårt att förklara i ord. Du måste nog klämma på en latex för att begripa skillnaden. Eller fråga mer :)

Aha! Det alltså själva madrassen jag är ute efter och inte bäddmadrassen. En bäddmadrass har jag som är bra och ganska ny så den behöver inte bytas ut. Vi har sådan sängstomme så att vi kan höja huvudänden på sängen och då fungerar det inte med de flesta resårmadrasserna eftersom det är ram runt dem och de som fungerar gillar jag inte. Jag har egentligen aldrig trivts med resårmadrasser så därför har jag valt bort dem. Jag tittar alltså på typ sådana här madrasser; http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50272183/ eller http://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/gold/skummadrass-90x200-gold-f110-wellpur och velar då mellan en madrass i memoryfoam eller en i latex :)

Aha! Det alltså själva madrassen jag är ute efter och inte bäddmadrassen. En bäddmadrass har jag som är bra och ganska ny så den behöver inte bytas ut. Vi har sådan sängstomme så att vi kan höja huvudänden på sängen och då fungerar det inte med de flesta resårmadrasserna eftersom det är ram runt dem och de som fungerar gillar jag inte. Jag har egentligen aldrig trivts med resårmadrasser så därför har jag valt bort dem. Jag tittar alltså på typ sådana här madrasser; http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50272183/ eller http://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/gold/skummadrass-90x200-gold-f110-wellpur och velar då mellan en madrass i memoryfoam eller en i latex :)
OK.
För egen del funkar jag inte alls på memorfoam eftersom jag snurrar så mycket i sängen. jag får ont när jag legat en stund i samma ställning och behöver vända på mig. På memoryfoam vaknar jag av att jag ligger på en stenhård puckelpist... Och en gång till, och en gång till...

OK.
För egen del funkar jag inte alls på memorfoam eftersom jag snurrar så mycket i sängen. jag får ont när jag legat en stund i samma ställning och behöver vända på mig. På memoryfoam vaknar jag av att jag ligger på en stenhård puckelpist... Och en gång till, och en gång till...

Ja det kan bli så om man väljer en madrass av hård memoryfoam men det finns de som är mjuka också. Min är så mjuk att om någon sätter sig på sängkanten (madrassen sticker upp ca 20 cm ifrån sängkanten) så sitter man strax direkt på sängens kant för så mycket sjunker den ihop. Den är som sagt verkligen supermjuk och man behöver inte ligga i sängen en stund för att den ska forma sig utan det gör den på en hundradels sekund.

Jag ligger helt stilla när jag sover så jag behöver verkligen en madrass som avlastar men som ändå håller ryggraden rak.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Kära allvetande Buke-orakel... När jag köpte min säng (resårbotten) för en 8 år sen så blev den en "grad" för hård (pga att jag den...
2
Svar
29
· Visningar
7 845
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa har en 13 årig tik som är i behov av en lite bättre säng. hon har mest bara haft tunna hund sängar där hon mer eller mindre ligger...
2
Svar
20
· Visningar
2 182
Senast: Kilauea
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?