Hur är en bra kür? Filmtråd

Damsadelsryttarinna

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur är en bra kür för dig? Sett ur både korregafi, musik och genomförande eller bara någon av aspekterna. Lägg upp filmer!! :bump:

Här är några av mina favoriter:

Edward Gal & Undercover, ett ord: Magiskt!

En till som helt klart är i min musiksmak, sen råkar det vara bästa ekipaget i världen just nu :p

Jag måste nog säga att Minna Teldes kur på Friends i söndags blev en av mina favoriter. Har inte fått såna rysningar sen jag såg Edward och Toto. Musiken passade perfekt och gav sådan stämning, Minna utstrålade sån glädje och hästen gav allt. Har tyvärr ingen film, men hela kuren finns på SVT.play

Jag måste nog säga att Minna Teldes kur på Friends i söndags blev en av mina favoriter. Har inte fått såna rysningar sen jag såg Edward och Toto. Musiken passade perfekt och gav sådan stämning, Minna utstrålade sån glädje och hästen gav allt. Har tyvärr ingen film, men hela kuren finns på SVT.play
Håller med. Jag älskade den!

Som rubriken lyder, hur är en bra kür för dig? Sett ur både korregafi, musik och genomförande eller bara någon av aspekterna. Lägg upp filmer!! :bump:

Här är några av mina favoriter:

Edward Gal & Undercover, ett ord: Magiskt!

En till som helt klart är i min musiksmak, sen råkar det vara bästa ekipaget i världen just nu :p

inte den bästa filmen, men för mig var det magi när jag såg andreas helgstrand och matiné....

Har inga filmer att lägga upp men en del küruppvisningar faller för mig helt platt till marken på grund av musikval modell rysk militärmusik och liknande. Jag tycker överlag att holländarna är världsmästare på att sätta ihop pampiga och maffiga program utan att det blir för tungt och jobbigt eller hur man nu ska uttrycka sig.

Ja, den var underbar!! :love: Få saker slår den där sista medellinjen!! :bow:

Tinnes Brodway-kür som skrevs till Favourit är enligt mig ett mästerverk.

Hubertus Schmidts schlager/musikalaktiga kür höjer humöret några snäpp.

När världens bästa PRE får dansa upp till sin kür så blir han om möjligt ännu bättre.

Anky bjöd in sin svarte Painted Black till tango - Ännu ett mästerverk.

Jan Brinks kür från EM 2003 som resulterade i medaljregn!

Vem kan glömma Blue Hors Cavans framträdanden med sin disneyinspirerade kür? Goose walk! Lars Petersen var den som först red honom i detta program som sedan lämnades över åt Andreas.

Beatriz Ferrer Salat måste ha tagit popmusiken till nya höjder i kürvärlden och hämtade många medaljer med denna.

Hakuna Matata - Det är inga bekymmer. Arrangemanget är uppbyggd på ett snyggt sätt och "Alf" glänser verkligen. Tror inte att det var endast Laura Tomlinson som grät när hon gjorde sista halten i OS efter ett makalöst fint program med musiken från Lejonkungen.

Kul tråd! :D Började faktiskt fundera på detta när jag såg förra helgens dressyr på Friends

Jag tycker att det konstnärliga och allra främst musiken är helt dödligt viktigt! Nu kan jag inte komma på (och orkar heller inte leta) något konkret exempel, men ibland har de väldigt underliga övergångar i musiken och de verkar ha valt musikstycken som inte alls passar med varandra? Kontraster kan vara hur häftigt som helst när det kommer till kürmusik, men då ska det ju göras rätt också. ;)

Det är ju inte så pass lätt att man kan gräva fram en instrumental version av favoritlåten så är det färdigt. :p Det finns ju så mycket att ta hänsyn till när det kommer till musik och det finns ju oändliga möjligheter! Jag tycker att det är himla fräckt när det verkligen verkar genomtänkt; när det finns ett tema (mer eller mindre subtilt) inom musiken, när de valt musikstycken som verkligen speglar hästens rörelsemönster och utstrålning och när det märks att man verkligen arbetat ihop musik och koreografi till något som lyfter ekipagets allra bästa sidor.

Värst är ju när det är någon som ska envisas med att rida till, för ekipaget, totalt opassande filmmusik spelad på typ panflöjt. :yuck: Jag blir alltid så uppeldad när jag ser kür och spekulerar hit och dit kring hur det varit om man valt en annan instrumentation här, låtit hästens rörelser följa takten av ett annat instrument än slagverket där och flätat samman koreografi med musik på ett annat sätt. (Nerd Alert!)

Men jag håller med alla som hyllar Minna och Santanas julkür! Den var verkligen heeeelt fantastisk! :love: Håller även med @Farle om att både Tinne/Favourits broadway-kür och Anky/Painted Blacks Tango är rena mästerverk! :d

En bra kür har en musik som passar ihop med ekipaget, med ngn variant av harmoni i tonerna (moll som dur).
Gåshuden kommer oftast när det är vacker musik som följer övergångarna - och inte bara bakgrundsmusik.

Favoritkürer är Edward Gal - Totilas, Andreas Helgstrand - Blue Hors Matiné, Charlotte Dujardin - Valegro och från svensk mark Minna Teldes julkür samt Sofie Lexner - Charming Boy med deras vackra Holiday-tema.

inte den bästa filmen, men för mig var det magi när jag såg andreas helgstrand och matiné....
Detta är också min absoluta favorit. Jag vet inte hur många gånger jag tittat på den och blir lika tårögd varje gång. Vilken häst! Ingen slår Matiné. Som reportern säger, fritt översatt: Detta sto ger allt och älskar varje minut av det! En fruktansvärd förlust att hon inte finns mer.

Liknande trådar

Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 440
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday