Hur är det med er inkallning?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 025
Sv: Hur är det med er inkallning?

Halvt kl

Jag har också infört noll tolerans mot lösa hundar.

Min ena hund blev rejält skrämd av en lös, burdus hUnd som ångade fram till oss för ett par år sedan.
Sen dess har jag försökt stärka henne i kontakten med andra hundar, men hon blir osäker och rädd bara av att möta hundar, så det är något jag lagt ner väldigt mkt tid på.

Vad händeR när en lös hund kommer fram? Jo, hela hennes och mitt arbete med osäkerheten raseras och vi får börja om from scratch.

Så även om den lösa hunden är "jättesnäll" och mina råkar vara det också, så kan det rasera ett helt års tränande.

Jag blir rent ut sagt flyförbannad på folk som ger sina hundar friheten utan att kunna kontrollera den.

Är jag minsta osäker på mina hundar så åker linan på.

Andra hundar har varit det största problemet och visst har han varit fram några gånger. Jag skulle aldrig vågat "chansa" så om jag inte visste att han är en vänlig själ. Nu var det länge sedan sist eftersom jag lärt mig vilka situationer som är "farliga" och undviker dem, tex bromsar jag hunden när han kommer skjutande förbi mig eftersom det framförallt är när han har hög fart och får syn på andra hundar som han inte stannar.

Det är ju bra att din hund är snäll, men hade det varit min tik som han hade kommit fram till hade han lika gärna kunnat få ett redigt bett i halsen.

Som när det kom fram en liten pudel till oss när vi var ute och gick. Hunden i fråga (alltså min hund) HATADE små hundar och jag visste att det inte var långt ifrån att hon skulle flyga på den lilla pudeln. Jag skriker till tanten (som står ca 150 meter bort) att hon ska kalla in sin hund men får som svar "iiingen fara, hon är sååå snäll!" :confused: Skrek tillbaka att "min hund är INTE snäll".

När den lilla jycken började morra och mopsa upp sig fick den sig ett tjuvnyp av min tik så den skrek i högan sky. Det var dock inte särskilt hårt eller något blodvite. Tanten springer fram till oss, tar upp pudeln i famnen och SKÄLLER UT mig för att jag har en farlig hund :devil:

EDIT: Jag hade min hund kopplad. Hade hon inte varit kopplad och inte suttit brevid mig hade det inte varit någon fara, då hade jag kunna låta dem träffas. Hon blev så aggressiv mot andra hundar, speciellt små, som skulle fram till henne när hon var kopplad brevid mig. Var hon inte kopplad var det aldrig några problem.

Senast ändrad:

Jag ser dig inte som en idiot, däremot förbannat respektlös ( men det vet du nog om själv också )

Att skratta åt tips är ju bara att göra sig själv löjlig ...

Senast ändrad:

Har en pudelhane på 4 år

Han kommer på inkallning. Går oftast med honom lös ( inte vid trafikerade vägar) och skulle aldrig gjort det om jag inte litat på inkallningen eller stanna kommandot.

Hur gör du om du ser en annan hund som inte är kopplad? Tycker du det är fritt fram att din hund springer fram då?

Även om din hund är snäll så kan det finnas hundar som är rädda och inte vill ha en stor ( avsett om den är snäll eller ej ) hund framspringandes till den.

Jag tycker personligen det är jobbigt att ständigt gå på vakt om det kommer någon hund framspringandes. Om den är snäll eller inte vill jag inte vänta och ta reda på. min hund har blivit påflugen sååååmånga gånger av stora lösa hundar och de flesta av dessa har INTE varit snälla. Så tyvärr vill inte alla vänta och låta hundar komma fram för att se om den är snäll eller inte.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid min hund kopplad om det inte är inhägnat eller vi är i en sån skog där risken att det kommer en människa är minimal. Att upptäcka "det roliga" före en sighthound är som att spela rysk roulette;)

Så gör jag med "min" vuxna tik.
(I Norrländska skogar kan man vara ganska säker på att aldrig möta någon)

Med valpen chansar jag på vissa ställen, detta för att hon börjar bli bättre och bättre på att komma - och jag får alltid tag på henne.

Ang lösa hundar som kommer fram till mig: Oavsett om jag har hund med eller ej så ska de BORT. Jag skiter ärligt talat i hur när mina hundar är med. Bort ska de och det på en gång.

Var med om att en liten svart lurvig hund sprang fram mot mig och tiken. Jag ropar åt ägaren att koppla hunden "Vadå? min hund är snäll" fick jag som svar. "Koppla hunden!" röt jag då åt henne och försökte putta bort hennes hund med min fot (samtidigt som min tik stod och stormskällde på lillhunden) "Va? är din hund dum?" hördes då från hundägaren... Efter ett tag fick ajg bort den lilla äckelhunden, men vid det laget hade den lätt kunnat bli biten om jag inte försökt hålla den borta. Min tik var otroligt osäker på andra hundar vid det laget...

Senast ändrad:

Tvättlina ?
Det tror jag inte att din hund känner av, men du har en extra broms utifall din hund ignorerar dig.

Min hund har inte gått att lura med vare sig spårlina eller tunn tvättlina. Hon visste direkt när hon hade nåt som matte kunde ta tag i.

Ja visst, det fungerar kanske inte på alla hundar, det var bara ett tips :)

Men tydligen är ju min hund korkad som tror att hon är lös i lina ;)

Korkad eller ej, väldigt go verkar hon, din hund :) !

Ibland tror jag min hund är en utomjording med oanade krafter ;).

Ja hon är bra go, har aldrig haft sån lydig hund ( utan att behöva kämpa hårt för det ).

Men jag har haft värre hundar.
Säkerligen skulle min schnauzer ha dragit på vilt och efter andra hundar om han fick chansen. Fick alltid ha "ett finger i ögat" på honom och därför blir jag så matt när andra hundägare är så respektlösa att dom släpper fram sina lösa hundar ( ofrivillgt kanske men endå)

Kom dom fram till oss ( schnauzer ) så small det och jävligt rejält, mina hundar ska inte behöva ta sådant för att andra inte kan hålla reda på sina hundar.

Ja jag är jäkligt less på hundägare som har sina hundar lösa och inte har inkallning ;)

( alltså inget emot dig nu )

Min hund har inte gått att lura med vare sig spårlina eller tunn tvättlina. Hon visste direkt när hon hade nåt som matte kunde ta tag i.

Man använder inte lina för att "lura" hundarna utan för att aldrig ge dom en chans att sticka,
för att få en möjlighet att korrigera och för att få in en rutin.
När man sen tar bort linan så VET hunden vad den ska göra och då spelar linan ingen roll.
Har sett samma fenomen på platsliggning,
för att få in en rutin och aldrig ge hunden chans att kliva upp använder man lina, de blir aldrig bråk och hunden blir trygg i situationen, sen brukar de fungera hur bra som helst när man tagit bort linan :)

Självklart är det en förutsättning att man använder linan rätt,
inte som ett långkoppel utan som ett hjälpmedel om de "krisar" sej.

Sådär är min schnauzer,hon bryr sig inte om hundar när hon är lös och möter någon,stannar och ev kommer till mig,men hon går inte fram till dom!

MEN

Kommer dom fram till henne när hon är i koppel,då flyger fan i henne..eller om den andra hunden är kopplad och flyger fram mot henne,då är det likadant..fan är i henne!
Hon var riktigt grönjävlig med det i början när jag hade henne,men numera kan man se att raggen reser sig,ett dovt morr,men inga utkast,såvida den andra hunden inte flyger på henne..
Jag kan få henne att sätta sig/lägga sig,och hon blir kvar i det läget,men är ändå taggad!

+ Lazio

Jag är väldigt medveten om att andra hundar kanske inte är så himla snälla och trevliga som min och jag ser det 100% som MITT (och min hunds) problem om han går fram till en annan hund. Jag skulle aldrig i livet skylla på den aggresiva hundens ägare (varken om ägaren sparkar min hund eller hunden biter min) om jag och min hund ställde till problemet.

Jag har varit med om att andra lösa hundar kommit fram till min kopplade fler gånger än vad min har gått fram till andra hundar... Och tro mig, det fördärvar för mig också eftersom jag försöker lära honom att ignorera andra hundar och att han inte får hälsa på alla hundar han möter. Jag gnäller inte för det för jag vet att det är svårt att vara fullkomlig.

Om din hund kommer fram till min hund så är de i högsta grad mitt problem också. Min hund skulle bli jätterädd och de skulle ge tråkiga konsekvenser.
Har man en hund som springer fram till andra hundar emellanåt ser man till att aldrig ha den lös där den får den chansen.
Då åker man ut i ödeskogen, släpper hunden i en rastgård osv.

Jag har också varit med om att fler hundar sprungit fram till mina eller tvärtom, men de är inte en anledning till att tycka att de är mer okej att inte ha koll.
Jag tror, med handen på hjärtat, aldrig att nån av mina hundar sprungit till nån annan. Eller jo, nån gång när jag sagt "varsågod" från bilen och Midas redan spanat in en annan hund.
Det var för ungefär 3 år sedan. De är de enda jag kan komma på.

Jag fick min Schnauzer till att ignorera andra hundar helt, men det gick ju inte om vi blev påhoppade och han har spöat skiten hur både Rottweiler och Schäfrar som kommit farande.

Nej det ställer till så jäkla mycket när man inte har koll på sin lösa hund och jag är så förbannat trött på det.

Funderar lite på er som har hundar som väljer att INTE komma om det finns något roligare..

Konsekvensen av att inkallningen fungerat sämre med åren är helt klart fler tillfällen i koppel än tidigare. Nu har jag inte problemet med en hund som springer fram till andra hundar eller människor och vid 14 års ålder så är hon måttligt road av att sätta efter vilt. "Stanna" eller "vänta" fungerar fortfarande lika bra som förr - det är bara inkallningen som har blivit sämre, men det resulterar som sagt i betydligt fler kopplade tillfällen.

Vår bordercollie hane är (enligt mig) endast 99% i inkallningen under promenader, han kommer, men kommer inte ända fram alla ggr utan vänder 1- 2 meter ifrån och fortsätter sedan dit vi var på väg. Beror nog på att vi tillåtit det... Oftast under promenader så kallar vi in bara för att han inte så ha för stort försprång, han kommer tillbaka och 'kollar läget' bara. Under vallning kommer han ända fram och sätter sig vid förarens sidan vid inkallning.

Bara en fundering i all vänlighet.
Hur ska man veta om hunden är 100% lydig lös om man inte får prova och lära den?
Mina hundar vet iaf mkt väl om skillnaden på lös och koppel, det som funkar kopplad kanske inte funkar lös i början utan då måste man träna på det. Dock får man ju väga av och göra det där det inte går folk med andra hundar.

Det är nog inte så många hundar som är 100% på inkallning.
Att gå hundkurser är jättebra, där har du allt, medhjälpare, störningar i form av andra hundar osv. Hunden ska vara lika lydig i koppel som lös ju.

+ Lazio

Jag är väldigt medveten om att andra hundar kanske inte är så himla snälla och trevliga som min och jag ser det 100% som MITT (och min hunds) problem om han går fram till en annan hund. Jag skulle aldrig i livet skylla på den aggresiva hundens ägare (varken om ägaren sparkar min hund eller hunden biter min) om jag och min hund ställde till problemet.

Min hund har blivit mycket bättre sen jag köpte honom. Men han kan skillnaden på spårlina och inte så det GÅR INTE att träna med spårlina, det hjälper inte. Och under de drygt två åren jag har haft honom har han varit fram till andra hundar... få se... 5 gånger + 1 gång då jag vrålade i så han stannade en meter ifrån och aldrig gick fram. Slår du ut det på alla gånger han har varit lös så är han ju åtminstone 99% säker...

Jag har varit med om att andra lösa hundar kommit fram till min kopplade fler gånger än vad min har gått fram till andra hundar... Och tro mig, det fördärvar för mig också eftersom jag försöker lära honom att ignorera andra hundar och att han inte får hälsa på alla hundar han möter. Jag gnäller inte för det för jag vet att det är svårt att vara fullkomlig.

Antar att du aldrig är på brukshundsklubben? eller är du bara där när du är själv? Det är där jag har varit med om flest lösa hundar...

Men åh! Du själv är irriterad att lösa hundar kommer fram när din hund är kopplad, ändå gör du samma sak med din! Sånt gör mig tokig. :crazy:

Jag fattar inte hur du kan riskera så mkt. Om din hund går fram till en arg hund som hoppar på och biter sönder din? Veterinärkostnader osv osv. Du är liksom villig att ta det?

Man använder inte lina för att "lura" hundarna utan för att aldrig ge dom en chans att sticka,
för att få en möjlighet att korrigera och för att få in en rutin.
När man sen tar bort linan så VET hunden vad den ska göra och då spelar linan ingen roll.
Har sett samma fenomen på platsliggning,
för att få in en rutin och aldrig ge hunden chans att kliva upp använder man lina, de blir aldrig bråk och hunden blir trygg i situationen, sen brukar de fungera hur bra som helst när man tagit bort linan :)

Självklart är det en förutsättning att man använder linan rätt,
inte som ett långkoppel utan som ett hjälpmedel om de "krisar" sej.

Min hund uppförde sig med linan på. Gick visserligen som på nålar, men vågade inte sticka för hon visste att hon hade nåt på sig som gjorde att matte kunde komma åt henne. Det var därför det inte fungerade för oss.

Ja jag är jäkligt less på hundägare som har sina hundar lösa och inte har inkallning ;)

( alltså inget emot dig nu )

Ingen fara, jag har ju inkallning på mina (förutom på "dövörat" men hon skulle aldrig i världen få för sig att gå fram till någon eller något utan tillstånd).

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 298
Senast: Liran
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka