Hur är det med er inkallning?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 025
Sv: Hur är det med er inkallning?

Rottweiler tik 2,5 år
Har 99% inkallning på henne.
Hon går aldrig i från . Mer än då hon får sina anfall spring spring i benen bus.
Hon kommer vid inkallning. Lite dålig då det är andra hundar med.
Men vi tränar på.

Midas: Kommer alltid på inkallning, spelar ingen roll om de skulle komma förbi en katt med en falukorvsring dragandes efter sej (han är mat-tokig).
Han kommer dessutom i tävlings-fart in, oavsett tillfälle.
Reagerar på 5 röda och springer sitt allra allra snabbaste in!

Eya: Går alltid att bromsa och kalla in, kan dock behövas lite röstresurser och upprepning av kommandot, hon har selektiv hörsel :angel:
Hon behöver också en påminnelse om att faktiskt bromsa in vid mej och inte bara dra förbi åt andra hållet ;)
Inkallningen på henne började fungera när hon var i 1års-åldern, innan dess struntade hon högaktningsfullt i mina kommandon om hon hittat nåt annat roligare (de mesta...).

kl
Ixi kommer typ alltid när jag ropar, Om det är någont intresantare som hon kollar på kan hon villa springa fram men om man säger nej stannar hon, ropar man då kommer hon, hon är 6 månader gammal mellanpudel

Gwinnie
Kommer om hon inte har något annat för sig ungefär;) ibland kommer hon direkt men om jag sätter henne och går därifrån och ropar den kommer hon i120 :D 1,5 år gammal jackrussell

Samma här... I mitt fall är det för att jag har haft lite "överseende" eftersom jag vet att hon egentligen kan och sen har det gått utför.

Ja, så är det säkert i mitt fall också. Jag har liksom nöjt mig med att hon kan och att jag vet att hon alltid håller koll på mig.

Borzoi 10månader (whha vad tiden går fort!!)

Klarar direkt inkallning till 90%.

Är mycket kontaktsökande och normalt kommer han var tredje minut och buffar på min ficka eller arm när vi är ensamma. Han håller sig i en 20meters cirkel kring mig. Vill hela tiden kolla av läget och trampa mig på fötterna. Även om han är lös brukar han gå fot med en bit av kopplet i munnen :love:

Men vid vissa möten kan det krypa i kroppen och han vill fram och hälsa. Samma sak nu när könsmognaden så försiktigt börjar smyga sig på nosar han lite för länge och ignorerar mig tills han är färdig. Då gömmer sig matte!!:devil:

irländsk röd Setter 11år

Mycket selektiv hörsel, vet vart han ska och vill. Kissa in reviret och nosa upp färska spår är alltid viktigare.
Dock är gott godis alltid uppskattat och då följer han mig som ett plåster. Samma sak fungerar enbart mjuka metoder som att sitta på huk och sprida kärleksord i luften - då kan han tillochmed trava fram

kl

Uno (chihuahua dryga året) kommer i princip alltid på inkallning i vardagen, undantaget är om hans bästa hundkompis kommer. Går att bryta under jakt eller om någon annan ropar på honom osv.
Under regelrätt träning med många andra hundar fungerar det dock sämre av någon anledning, då kan han slå dövörat till och helt plötsligt bryta linjen mot en för att han vill leka med någon "kompis" som står på sidan *suck suck* Tror mycket har att göra med att han lätt kommer upp i stress.

Det är lite si och så med den, "stanna" kan han däremot. Å andra sidan går han aldrig långt och kommer alltid som ett skott om jag säger "hejdå" och går i rakt motsatt riktning. ;) Har en tvåårig västgötapôjk.

Dusty, 3 år rottweiler-hane. Kommer alltid när han är färdig med det han gör, "ska bara" här också. Han skulle aldrig få för sig att sticka iväg, men han måste bli färdig för stunden.

Exakt samma här också, hane 5 år av rasen Coton de Tuléar.

Lagotto Romagnolo, 4 år:
Kommer alltid på inkallning. Har alltid haft mycket jakt i sig men har lyckats träna bort detta. Har utan problem avbrutit jakt på fågel/ekorre. Har alltid haft en förkärlek att spåra hare förut, så om en hare sticker upp vet jag inte, tyvärr. Jag tror dock hon avbryter.

Labrador Retriever, 12½ år:
Nästan döv (nej, inte bara selektiv hörsel längre), så går endast lös på stora ytor utan cyklar osv. Går aldrig fram till andra hundar/människor/djur.

Har en "lurcher"tik på 15 månader, har haft henne i 3 månader. Visst kommer hon när jag ropar men ibland tar hon ett extra varv först och finns det någon att hälsa på på tillbakavägen gör hon det först. Tror aldrig i helvete att hon skulle bryta jakt på hare för en inkallning men har som tur var inte behövt testa det än.
Ja, jag har ingen 100% inkallning på henne men det vet jag ju om och har henne därför inte lös där hon måste komma på sekunden jag ropar.

Funderar lite på er som har hundar som väljer att INTE komma om det finns något roligare..

Tar ni ansvar och har hunden i lina ( el inhägnad ) eller chansar ni på att ni ska hinna upptäcka "det roliga" före hunden?

På prommenader ute i naturen har jag de alltid lösa, och kallar in med jämna mellanrum, eller när avståndet blir för stort, och ser till att jag har koll och ser det "intressanta" före hundarna (även om det bara är den ena som jämt ska tänka efter först).
Annars är det koppelpromenader som gäller om chansen är stor att vi träffar på nåt som är "intressant".

Tillägg: Våra naturprommisar är utanför säsong naturligtvis, och då går vi till klubbens inhängnad i stället.

Senast ändrad av en moderator:

Tik, 6 år.
Kommer alltid direkt på inkallning. Vänder i språnget om hon jagar.

Hane, 9 år.
Tycker att det räcker att stanna och titta på mig om han tycker att jag inte har anledning att kalla in... Kommer direkt om det är allvar.

Under träning - mycket olika beroende på humör, har tidigare kommit som ett skott, men nu när vi tränar in ställande så kommer han bara som ett skott på tävling (utan att stanna såklart...)

På promenad - har tidigare varit mycket slö på detta, kommit lufsande efter hundra år när han kissat och nosat färdigt... Nu har han genomgått en liten personlighetsförändring så nu kan han komma rätt kvickt och med lite uppmuntran sätter han till och med fart ibland.

Har tidigare varit helt omöjlig/blockerad (det är ju sååå kul med hundar... :grin: ) vid hundmöte så jag provar aldrig det, för "riskabelt". Använder alltid "stanna" och hämtar honom eller vid kris "stanna", "ligg", "ligg kvar".

Halvt kl, ställer lite följdfrågor till dem med hundar utan fungerande inkallning som ändock har sin hundar lösa.

Är inte inkallningen nånting man strävar efter att befästa för att kunna ge sin hund möjligheten / friheten att vara lös?

Vad händer om det dyker upp en bil/moped/cyklist/skoter tex?
Hundrädd människa? ( finns även hundrädda som plockar bär mitt ute i skogen )
Andra hundar?

Senast idag mötte jag en man med en lös hund. Jag bad honom att kalla in sin hund men får till svar att hunden inte kommer på inkallning.

Nähä?:crazy:

Halvt kl, ställer lite följdfrågor till dem med hundar utan fungerande inkallning som ändock har sin hundar lösa.

Är inte inkallningen nånting man strävar efter att befästa för att kunna ge sin hund möjligheten / friheten att vara lös?

Vad händer om det dyker upp en bil/moped/cyklist/skoter tex?
Hundrädd människa? ( finns även hundrädda som plockar bär mitt ute i skogen )
Andra hundar?

Senast idag mötte jag en man med en lös hund. Jag bad honom att kalla in sin hund men får till svar att hunden inte kommer på inkallning.

Nähä?:crazy:
Jag kan bara svara hur jag gör.
Den som har problem vid inkallning kan kommandot stanna, och han lyder det.
När vi är ute i naturen kan jag inte släppa honom så långt ifrån mej som den andre, och kallar in honom när han når min tänkta gräns.
Skulle han se något intressant före mej, kan jag få honom att stanna, och jag går fram till honom och kopplar.
Däremot känner jag att detta inte känns säkert om jag går typ i parken, eller på strövområden på orten, därför har jag honom (båda faktiskt) kopplad då.

Funderar lite på er som har hundar som väljer att INTE komma om det finns något roligare..

Tar ni ansvar och har hunden i lina ( el inhägnad ) eller chansar ni på att ni ska hinna upptäcka "det roliga" före hunden?

Genom att chansa "lagom" (framförallt ha haft hunden lös där jag sett vad som varit på gång på långt håll) har jag lärt känna min hund. Visste sedan innan att han var typ viltren. Och eftersom jag sedan dess mött både älg, rådjur, hare och kanin (även en halv meter framför hundens nos) vet jag att ordet "nej" fungerar i den situationen om jag ens behöver det... Behövs bara när djuren är just en halv meter framför nosen och då ser ju jag dom också. Inte en tillstymmelse till chans att han skulle skada en mus än sin gång.

Folk har jag och/eller förra ägaren lärt honom att ignorera, ska han gå fram till folk får jag vara väldigt väldigt slarvig, för visst kan det hända om jag inte ser var jag går över huvud taget eller vad som händer framför.

Andra hundar har varit det största problemet och visst har han varit fram några gånger. Jag skulle aldrig vågat "chansa" så om jag inte visste att han är en vänlig själ. Nu var det länge sedan sist eftersom jag lärt mig vilka situationer som är "farliga" och undviker dem, tex bromsar jag hunden när han kommer skjutande förbi mig eftersom det framförallt är när han har hög fart och får syn på andra hundar som han inte stannar.

Har även märkt att kulturen här i stan är lite "slapp" Jag skäms åtmindstone de få gånger jag inte kan hålla ordning på min hund, men jag har också hört saker som "Jasså var det hundar här inte konstigt att du försvann så fort", "jasså hittade du en kompis" (hunden visar tänderna och skäller) eller "hon är bara 12 veckor än" som förklaring på varför deras hund kommit farande från ingenstans.

Jag kan bara svara hur jag gör.
Den som har problem vid inkallning kan kommandot stanna, och han lyder det.
När vi är ute i naturen kan jag inte släppa honom så långt ifrån mej som den andre, och kallar in honom när han når min tänkta gräns.
Skulle han se något intressant före mej, kan jag få honom att stanna, och jag går fram till honom och kopplar.
Däremot känner jag att detta inte känns säkert om jag går typ i parken, eller på strövområden på orten, därför har jag honom (båda faktiskt) kopplad då.

Låter som en kontrollerad situation!

Jag har alltid min hund kopplad om det inte är inhägnat eller vi är i en sån skog där risken att det kommer en människa är minimal. Att upptäcka "det roliga" före en sighthound är som att spela rysk roulette;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 302
Senast: Liran
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka