Hur är det med er inkallning?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 025
Sv: Hur är det med er inkallning?

Är inte inkallningen nånting man strävar efter att befästa för att kunna ge sin hund möjligheten / friheten att vara lös?
Självklart men vägen dit är inte alltid så enkel för alla raser/individer/ekipage. Min hund är ganska mammig och håller sig vid mig när hon är lös och har aldrig dragit okontrollerat men jag VET att jag inte skulle ha en chans mot en hare. Därför väljer jag att inte ha henne lös där harar finns eftersom jag tycker det är ett högt pris (för haren) att betala för att jag ska kunna testa om hon är inkallningssäker.

Vad händer om det dyker upp en bil/moped/cyklist/skoter tex?
Där jag har min hund lös existerar inte bilar, mopeder eller cyklister. Tror dock inte att hon skulle visa något större intresse för dessa.
Hundrädd människa? ( finns även hundrädda som plockar bär mitt ute i skogen )
Andra hundar?
Hundar tror jag är ett mindre problem, människor är desto intressantare men så länge det är på avstånd springer hon hellre till mig. Därför (igen) släpper jag henne inte där jag riskerar att bli överaskad av en människa.

Papillonhane 13 månader, kommer alltid på inkallning och på direkten, oavsett störningar i omgivningen. Stolt matte, javisst!!!

Andra hundar har varit det största problemet och visst har han varit fram några gånger. Jag skulle aldrig vågat "chansa" så om jag inte visste att han är en vänlig själ.

Alltså det är blir jag lite matt/fundersam av att läsa.

Det förstör så mycket för oss när en lös hund kommer fram och jag blir riktigt sur på folk som "chansar".

För att din hund är snäll, vad säger att hunden du möter är snäll?

Jag har infört noll tolerans mot lösa hundar nu och det betyder att jag gör vad jag kan för att hindra en lös hund från att komma fram.

KL

Min hund kommer alltid på inkallningen i "normala fall". De fåtal gångerna han har jagat efter hare/rådjur bryter han jakten om matte med vrålförbannad röst skriker "SAAAABLA HUNDSKRÄLLE KOM HIIIIIIIIT!!!!", ungefär :D

Han springer aldrig fram till människor eller hundar. Skulle han någon gång tveka på att komma till mig ( "Men.. men, matte ser du inte? En huuuuund *tittar med stooora längtande ögon*" ) ropar matte "heejdå ZIpper!" och springer åt andra hållet. Då kommer han garanterat.

Dobbis/rottis tik, 2 år: Kommer alltid på inkallning, men i stallet kan det dröja om hon har hittat nåt att greja med utanför, då ser jag inte om hon kommer så fort hon hör mig. I skogen kommer hon alltid direkt, även om hon nosar på nåt, ser hon nåt djur kan hon sätta efter men vänder alltid direkt jag säger åt henne. Jag ropar hennes namn kombinerat med hit/kom/här beroende på situation.

Jag ogillar starkt lösa hundar som kommer fram till min hund, och jag ogillar ännu mer ägarna som inte kan koppla sina hundar. Om man inte har 100% koll på hunden ska den inte vara lös.

Min gillar inte andra hundar så mkt, både jag och hunden blir irriterade och jag kan inte säga att hon inte blir förbannad på den lösa hunden om hon inte blir lämnad ifred. Det har hänt några ggr och nästa gång det händer tvekar jag inte att sparka bort den lösa hunden.

Inte tänkt på att även om din hund är vänlig kanske inte andras hundar är det? Om inte, kanske dags att tänka på det?

Min hund lyssnar hyfsat på inkallning. Fast pinsamt nog så lyssnade han nog faktiskt bättre när han var yngre än vad han gör i dag. Nu för tiden kan han faktiskt ignorera en inkallning lite ("ska bara kissa/lukta klart först") vilket han inte gjorde (och vilket inte var okej) när vi var mer aktiva med just själva lydnadsträningen när han var ung. I skarpt läge lyssnar han dock bra så det är inga problem alls att ha honom lös i skogen etc. Däremot kan det ibland vara lite svårt att låta bli att springa fram och hälsa på andra hundar och människor så han får ändå bara vara lös på ganska väl valda platser.

Han är en labrador på nio år.

. Om man inte har 100% koll på hunden ska den inte vara lös.

Bara en fundering i all vänlighet.
Hur ska man veta om hunden är 100% lydig lös om man inte får prova och lära den?
Mina hundar vet iaf mkt väl om skillnaden på lös och koppel, det som funkar kopplad kanske inte funkar lös i början utan då måste man träna på det. Dock får man ju väga av och göra det där det inte går folk med andra hundar.

Jag tycker jag har bra inkallning på mina

Cockern kommer "alltid", oftast som ett skott. Är det något roligt att nosa på på vägen kan hon gå lite sakta och sniffa med nosen i vädret men kommer gör hon :D. Dock hör hon på mitt kommando om man behöver skynda sig eller inte.
Jag kan nu också säga att hon är säker på vilt, även om fåglar, rådjur och harar har frestat henne väldigt tidigare.

Rottisen kommer också "alltid", fast ganska sällan som ett skott utan hon travar i lugn takt, vilket jag tycker är helt okej ;).
Hon skulle aldrig gå fram till någon om hon inte får och stannar alltid på kommando. (Brukar dessutom stanna på den andra hundens kommando för att hon är rädd att göra fel, skulle aldrig falla den andra in :D)

Mina hundar går lösa när vi är ute 90 % av tiden, så när jag ser att vi får hundmöte/människomöte på promenaderna säger jag till mina hundar att stanna och så kopplar jag dem innan vi passerar.
Det har hänt 2 gånger under 2½ år att cockern gått fram till någon (utan hund) jag lyckats missa och det har jag naturligtvis bett så mkt om ursäkt för och försökt lära mig något av, men det har bara varit glada miner som tur är.
Rottisen går inte fram utan lov, dock vill hon alltid väldigt gärna.

När jag fick min hund för 4 år sen,då 4år gammal,så kunde hon knappt hit och jagade allt!

Slet som ett djur med det,och har idag en totalt ointresserad hund för jakt och smitningar! Och fick även en perfekt inkallning!

I nuläget är hon ganska lat,visst hon kommer på inkallning,men hon springer inte,lite tjuren ferdinand över henne!

Hon skulle aldrig få för sig att gå fram till människa el hund om hon är lös! Stannar självmant om vi möter någon,kollar på mig,och inväntar antingen varsågod eller stanna eller hit!

Nu bor jag så att inte mycket bilar o folk är där jag går! Dom flesta man möter i skogen är kända!

Dock sitter ordet stanna som gjutet i betong!

Senast ändrad:

Därför (igen) släpper jag henne inte där jag riskerar att bli överaskad av en människa.

Hur kan du veta att du inte gör det?
Jag har några gamla incidenter med lösa hundar och jag är övertyga om att hundägarna i dessa fall trott att de varit totalt ensamma på platsen.
Hur kan du säkert veta att du är ensam?

Alltså det är blir jag lite matt/fundersam av att läsa.

Det förstör så mycket för oss när en lös hund kommer fram och jag blir riktigt sur på folk som "chansar".

För att din hund är snäll, vad säger att hunden du möter är snäll?

Jag har infört noll tolerans mot lösa hundar nu och det betyder att jag gör vad jag kan för att hindra en lös hund från att komma fram.

+ Lazio

Jag är väldigt medveten om att andra hundar kanske inte är så himla snälla och trevliga som min och jag ser det 100% som MITT (och min hunds) problem om han går fram till en annan hund. Jag skulle aldrig i livet skylla på den aggresiva hundens ägare (varken om ägaren sparkar min hund eller hunden biter min) om jag och min hund ställde till problemet.

Min hund har blivit mycket bättre sen jag köpte honom. Men han kan skillnaden på spårlina och inte så det GÅR INTE att träna med spårlina, det hjälper inte. Och under de drygt två åren jag har haft honom har han varit fram till andra hundar... få se... 5 gånger + 1 gång då jag vrålade i så han stannade en meter ifrån och aldrig gick fram. Slår du ut det på alla gånger han har varit lös så är han ju åtminstone 99% säker...

Jag har varit med om att andra lösa hundar kommit fram till min kopplade fler gånger än vad min har gått fram till andra hundar... Och tro mig, det fördärvar för mig också eftersom jag försöker lära honom att ignorera andra hundar och att han inte får hälsa på alla hundar han möter. Jag gnäller inte för det för jag vet att det är svårt att vara fullkomlig.

Antar att du aldrig är på brukshundsklubben? eller är du bara där när du är själv? Det är där jag har varit med om flest lösa hundar...

Antar att du aldrig är på brukshundsklubben? eller är du bara där när du är själv? Det är där jag har varit med om flest lösa hundar...

Sjävklart är jag på brukshundklubben och tränar, både kurs och på träningskvällar, på brukshundklubbar jag tränar på har jag aldrig varit med om lösa hundar som kommer fram.

Där har folk oftast bättre lydnad på sina hundar än om dom skulle traska ut i skogen, just för att på brukshundklubben är man konsekvent långt mer än man kanske är i skogen.

Det spelar för mig ingen roll att hundar kommer fram till din hund, men då borde du väl ändå förstå hur mycket det kan förstöra när din hund kommer fram?

Tvättlina ?
Det tror jag inte att din hund känner av, men du har en extra broms utifall din hund ignorerar dig.

Det blir inte enbart DITT problem när din hund traskar fram till andra hundar, det blir ÄGARENS ( till den hund din hund springer fram till ) problem också många gånger.

Senast ändrad:

Tror inte att en hund känner någon skillnad på en tunn tvättlina och lös iaf så där kan man ha en extra broms innan man befäst inkallningen.

+ Lazio

Jag är väldigt medveten om att andra hundar kanske inte är så himla snälla och trevliga som min och jag ser det 100% som MITT (och min hunds) problem om han går fram till en annan hund. Jag skulle aldrig i livet skylla på den aggresiva hundens ägare (varken om ägaren sparkar min hund eller hunden biter min) om jag och min hund ställde till problemet.
...

Ja, jag hoppas då verkligen inte att du skyller på den andra ägaren :)

Grejen är den att varför ska den andra ägaren ens behöva sparka, eller dennes hund behöva markera mot din, när det är du som är ansvarslös? Jag vill inte ta ansvar för andras lösa hundar, och du ger mig automatisk det ansvaret när din hund går fram till min.

För att inte tala om hur mycket det faktiskt kan förstöra för den andra ägaren och hunden om de haft det jobbigt med hundmöten inan

Där har folk oftast bättre lydnad på sina hundar än om dom skulle traska ut i skogen, just för att på brukshundklubben är man konsekvent långt mer än man kanske är i skogen.

Precis,där har dom koll på sina hundar,men så fort dom lämnar platsen,så är det inte lika bra kontroll..
Har sett flertal skräckexempel på dom som tränar på bruks,går som en klocka på plan,men sen utanför finns det inte mycket,vare sig det gäller inkallning eller koppel..

Så nej,jag kan inte hålla med dig om att bruksfolk har bättre koll på sina hundar!

Men om du LÄSER vad det står så har jag aldrig skrivit att bruksfolk har bättre koll på sina hundar överlag :confused:

Om du läser så ser du att jag skriver att på bruksplan är folk mer konsekventa än i skogen ( man får då en lydig hund på plan och en mindre lydig hund utanför )

Jag förstår inte alls vad du fick det du påstod att jag tyckte ifrån :)

Hur kan du veta att du inte gör det?
Jag har några gamla incidenter med lösa hundar och jag är övertyga om att hundägarna i dessa fall trott att de varit totalt ensamma på platsen.
Hur kan du säkert veta att du är ensam?

Antingen släpper jag där det är så pass öppet att jag ser bortanför hennes aktionsradie för hon springer aldrig mer än 20 m från mig om hon inte har lekkompis med sig och ser jag då 100 m åt alla håll funkar inkallningen fint.
Eller så släpper jag henne i urskogarna hemma, den typen av skogar som det går en väg in till, är man ensam på den vägen har folk x-antal mil att gå för att komma dit och den risken tar jag.

Helt säker kan man kanske aldrig vara men isf kan man ju inte vara HELT säker på att en inkallningssäker hund inte brister heller.

Tror inte att en hund känner någon skillnad på en tunn tvättlina och lös iaf så där kan man ha en extra broms innan man befäst inkallningen.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Alltså bara för att din hund uppenbarligen följer normen så betyder det inte att alla andras gör det. Jag har provat 5 kgs flexikoppel, det får inte ens halsbandet att röra sig det går så lätt, mycket lättare än en tvättlina och fastnar dessutom inte någonstans. Tro mig, han VET! Han är långt ifrån korkad.

Jag lämnar resten därhän eftersom du tydligen har bestämt dig för att jag är en idiot redan... :cool:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 298
Senast: Liran
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka