Hur är det med er inkallning?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 025
Sv: Hur är det med er inkallning?

Funderar lite på er som har hundar som väljer att INTE komma om det finns något roligare..

Tar ni ansvar och har hunden i lina ( el inhägnad ) eller chansar ni på att ni ska hinna upptäcka "det roliga" före hunden?

Min tik är inte 100%, hon kan skita blankt i mig om hon hittat något intressant. Träning påbörjad och det går framåt. (lättlärd som en cirkusloppa. :D )

Har henne alltid kopplad i lina eller koppel om vi vistas på ställen där det kan hända roligheter som jag inte kan styra över. Tränar gör vi ute i stugan och skulle det dyka upp något där gör det inget att det flunkar, det är bara att avbryta och börja om.

Jag chansar inte om det finns risk att vi stöter på folk eller djur.

+ Lazio

(varken om ägaren sparkar min hund eller hunden biter min)

Alltså, jag har ingen lust att behöva sparka bort någon annans hund. Och jag tror det är ytterst få som vill det. Det är ju jättebra att du har överseende men ska det ens behöva vara så att andra ska få påhälsning av någon annans hund?

Jag blir mycket upprörd om det rusar fram lösa hundar till oss på promenad. Då jag allt som oftast går med barnvagn, och ibland två hundar, varav den ena är så vansinnigt rädd för påflugna hundar att hon sätter sig i knä på sin förare.

Då är det inte bara ditt problem längre, utan även mitt, då jag har en 70 kg GD som ska klättra upp i barnvagnen.
Tack och lov har detta bara hänt en gång och jag hann avstyra det då jag såg hunden komma på håll.

Vi med känsliga hundar ska inte behöva anpassa våra promenader efter hur andra sköter sina hundar.

Senast ändrad:

*kl*

Blandras, 6 år.

Kommer på inkallning till 99% numer, de ca fem ggr det inte hänt är det för att det dykt upp en hare mitt framför nosen. Hade tidigare ett större harproblem, men det har vi löst.
Det hänger dock på att jag faktiskt har koll när hon är lös, hinner hon få bra häng är det krasst sett lönlöst. Man måste vara snabb med inkallningen, har hon hunnit tvåhundra meter så blir hörseln selektiv. I stan kan hon gå lös, eftrsom hon är ointresserad av bilar, joggare andra hundar mm.
Det är bara harar som är tillräckligt kul.
Hon släpps där jag har koll, annars långlina eller vanligt koppel.

Jag har inte hundra koll, men jag tycker att vi är något bättre (mycket:D) än genomsnittet i närheten. Hon gör rätt för det mesta, brister det är det oftast mitt fel, som har tankarna i det blå.

Senast ändrad:

BC-Hane 9 år kommer direkt på inkallning till 99,5%. Det ska en hel del till att han inte lystrar. Han har missat ett par gånger nu det sista men det visade sig att han inte hörde mig. Han har fått nedsatt hörsel. Sådan matte sådan hund.

BC-Tik 1½ år. 99% säker på inkallning. Hon kan vänta in ett dubbelkommando ibland vid vallning.

Så har vi då kommit till gammeltanten. Jack Russell tik, 10½ år. Hennes måtto numera är oftast "Jag är inte döv, jag bara skiter i dig". Förr var hon klockren men nu verkar hon tycka att hon med ålderns rätt får bete sig lite hur som haver. Kan erkänna att hon kommer undan med en hel del. Är det allvar har hon alltid kommit vid inkallning men vet hon att hennes liv inte hänger på att hon ska lyssna och utföra så tittar hon på mig med en blick som frågar, 'menar du nu?'.

Min lilla Ozzy - Det beror helt på vilket humör vi är på verkar det som. Vissa dagar inga problem alls, andra dagar går det inte för 5 öre. Ganska frustrerande ibland, tyvärr har jag inte så mycket tid att träna nu när skolan tar all den tid jag har. Men det ska bli bättre, vi ska ut och träna!

Halloj.

Jag har en borzoitik på 2 år, fick henne för ca 3 månader sedan från min moster och då hade hon aldrig liksom varit lös längre stunder i skogen. Jag bor i en by och har därför tillgång att ha henne lös väldigt ofta, också därför har jag henne lös några gånger om dagen. I början var det ju lite dövörat som också är typiskt borzoibeteende men sedan började det gå bättre. Hon kommer nästan alltid då man kallar förrutom då hon ska göra behov eller då hon ser något väääääldigt intressant djur.

Senast ändrad av en moderator:

Tik 4år

har haft mycket problem med att hon har varit fast i baken har inte varit säker på om hon verkligen får komma, matte sa ju stanna nyss. det fick vi ganska enkelt bort med hjälp av en som kom med tips. nu är hon klockren.
springer hon fritt jag kallar det "hopp och lek" så vänder hon tittar på mej några sekunder sen kommer hon.

Bråka kommer till 100%, än så länge. Även om det är vilt framför näsan :bow:

Focus kommer väl till 99%, han kan ha lite selektiv hörsel?

Och ang. kommandon. Jag säger "Hit", det innebär du kommer hit nära mig genast. Eller "Häråt", kom närmare. Säger även "Ligg" i vardagen. Inget av detta har påverkat tävling, trots att jag har samma kommandon där. Allt blir så situationsbundet.

Våran hund är helt otrolig.
Trots att vi inte tränar seriöst än eller har tränat speciellt mkt så kommer han ALLTID på inkallning.
Även om det är andra hundar el intressanta djur/folk i närheten.
Har aldrig sett maken till klok hund.
Så det kommer bli en fröjd till våren när husse ska börja träna på riktigt med honom.

Gammelhunden kommer. Fast en sak har hon fått om bakfoten, hon tror nämligen att hon heter "Kom Får Du Godis". :angel:

*kl*
Vet inte om någon redan ställt denna kanske lite dumma frågan, men hur sjutton ska jag lära min lillflicka att hon ska komma när jag ropar eller visslar?
Hon kunde det med sin tidigare ägare å har funkat jättebra med mig, dom första 2 dagarna... Hon får en belöning när hon komemr när jag ropar, men e d något som e mycket mer intressant (typ allt ibland, annars hittar man på nåt) så kommer hon inte...

*kl*

inkallningen är väl... sådär. i alla fall på hemmaplan när vi går våra vanliga rundor. labben kommer alltid, sticker aldrig och går inte fram till andra, men det kan ta lite tid ibland. han kutar inte på i 190 utan travar i ett rätt sansat tempo. schäfern är inte pålitlig med andra hundar, så hon får bara vara lös där det inte finns några hundar som kan tänkas rusa fram till oss. hon håller oftast ett högt tempo på inkallningarna, men kan få för sig att tvärnita halvvägs om det skulle dyka upp någon intressant lukt i näsan. i skogen blir inkallningarna av någon anledning mycket bättre. då kommer båda hundarna i full galopp.

På gamlingen (eng setter 8 år) sitter väll inkallningen sådär. Men han går inte lös överallt heller utan bara vid bilfria vägar och i skogen. Inte i bostadsområden eller liknande. Jag brukar alltid ha med mig massa levergodis för att locka med. Annars är han väldigt disträ och kommer i sen egna takt.

Salukin får inte gå lös öht. (7 år)

Senast ändrad:

*KL* och lite OT på inkallning.

Men jag satt och funderade på en händelse ..

En bekant var ute med sin hund, mötte en LÖS hund och kallade då in sin hane men hanen han bara vände sig om för att springa till min bekanta så satt den lösa hunden i hans bakparti.

Efter det kallar h*n inte in sin hund för hon vill inte orsaka att hennes hund måste vända bort blicken mot den lösa hunden, nu kommenderar hon LIGG .

Jag funderade mycket i domhär banorna med Zaga ...

Vad anser ni andra?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 298
Senast: Liran
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka