Hur är det med eftergiften?

snigelfarmor

Trådstartare
Har en god vän med en dotter på ridskola. Hon är väldigt duktig i alla grenar. Tävlar Lb på ridskoleponnyerna

När jag tittat på deras hoppträning som leds av en tävlingsryttare själv, så blir jag förbryllad över den minimala eftergiften ponnyerna får över hindrena.

Är det ett nytt sätt att rida? Tycker jag nästan aldrig ser ponnyryttare som ger hästen full frihet över hindrena längre, tex i Globen, var det väldigt dåligt med det.

Jag var ponnyhoppryttare och har en mamma som lärt mig allt. Hon tävlade elit på 70 talet på ponny och stor häst, och hon har alltid sagt till mig att slacka lite med tyglarna över hindret så att hästen slipper mig om det skulle bli nåt misstag.

På ridskolan så ser jag många ryttare som faktiskt håller balansen över hindret med tyglarna, och ponnyer som hoppar med näsan lite indragen, utan att ridläraren säger nåt. Jag brukar säga till dottern att vara noga med eftergiften, men det är inte lätt för henne ju när ridläraren är nöjd med det hon ser.

Hur lärs det ut nuför tiden?

/jenny

Sv: Hur är det med eftergiften?

Det är en väldig skillnad mellan att hålla balansen i tyglarna och ha slaka tyglar. Mjuk följsam hand med kontakt är vad man strävar efter.

Hehe så är det inte hos oss.
På ridskolan blev man nästan halshuggen om man inte gav en tydlig eftergift över varje hinder.
Pållan blir skitsur om man inte ger efter och då surar hon istället, men jag har fått lära mig från början att hålla balansen i tyglarna är en dödssynd.

Det kan man väl unna sig att göra om man hoppar strömhopp på en lektion på ridskola. Inget jag rekommenderar om man ska hinna korrigera och svänga på tävling dock....

Jaa, det är en mkt liten och väldigt tävlingsinriktad ridskola så vi blir väldigt hårt drillade, man SKA ge en tydlig eftergift, men håller man inte kvar ett stöd i munnen så får man skit för det.
Så allt ska vara perfekt, vi har tränare från Flyinge som kommer och tränar oss i hoppning och sånt.

Tycker några är extremt snåla på mina träningar, fast tränaren säger självklart till! Blir verkligen att de håller balansen i munnen å det ser så hemskt ut! :cry: .
Själv har jag fått kommentaren "bra eftergift, som att du hoppar 150 cm höga hinder!" när jag hoppat 1 meter... :p .

Jag blev tillsagd att jag gav för mycket eftergift av min förra tränare. Sen var jag nere i Skåne en sommar, och där sa dom att det var lite för lite istället :confused:

Min nuvarande tränare verkar dock tycka att den är okej... *han brukar skälla väldigt mycket & högt när man gör fel, men har klarat mig undan (med just eftergiften iaf :crazy: ) än så länge :D

att man "slänger" sig ner på halsen o kastar fram handen på plutt hinder tkr jag (personligen) inte är nödvändigt.
Då ger jag den eftergiften som behövs i stort sett bara. men när det blir större hnder då ger ja så mkt så att tygeln faktiskt kan glappa om det är så (dock slänger jag mig inte ner på halsen)
ja tkr inte det spelar ngn roll om det blir ett "glapp" just över hindret, för då kan hästen få all den eftergift den vill ha.

Bara man sen inte "sliter" tillbaka tygeln.

Sanningen tycker jag, är den att hästarna inte behöver någon större eftergift på ett hinder som ligger under 1 m ungefär, (om man ny tänkter på storhäst då.) Enligt mig så tappar många ryttare sitsen när de slänger sig över hästhalsen och slänger armarna så långt fram som det går.

Själv tycker jag det ges alldeles för mycket eftergift på ridskolorna, just i den bemärkelsen att de hoppar så låga hinder och mest behöver koncentrera sig på sitsen.
Därimot ser man nångång då och då vissa tävlingsryttare som inte gärna ger en eftergift, vi får väl hoppas att alla har ett syfte med det de gör. ;)

knapplån
jag reagerar oxå på att många på vår ridskola bara vikeer fram överlivet medan handen e kvar längre bak = noll eftergift.

här e ett kort på mej när ja hoppar 120.
ger jag för lite eftergift ?
delhi.jpg

Jag tycker att du har en väldigt bra eftergift, inte för mycket och inte för lite. Väldigt snygg hopp stil du har!:)

Jag tycker att många ponny ryttare och då särskilt på låg nivå använder tyglarna som stöd, ponnyrna får ingen eftergift över huvudtaget. Det tycker jag inte om, då är det bättre dom håller i manen...

Mycket snyggt! Så ska det se ut, mungipan helt orörd, öronen fram!

Härligt!

/jenny

När jag började på ponny så fick jag höra att jag skulle ha händerna halvvägs framme på halsen på ponnyn så att tyglarna glappade, det fick jag träna bort sen när jag kom på högre nivå, då var det mer att lägga ner handen och absolut inte ha hängande tygel.

Och det senare funkar bättre, hur ska man hinna få tillbaka hästen om man har slokande tyglar? Jag har aldrig fått skäll för att jag gett för lite eftergift och jag har ridit för många olika tränare. Man känner ju också om man håller emot över hindret...

Titta på toppryttarna! De har inte slokande tyglar men väl eftergift!

Men jag kan förstå varför man lär ut till barn och på ridskolor att tygeln ska sloka - man har ju sämre balans som liten...

marcus_ehning_2.jpg

tack för berömmet men jag behöver trampa ner skänkeln mer o ha den längre fram.. "dressyrskänkel" har jag nu..är medveten om de och jobbar för o få bort de.

nu har jag hittat filmer från just de ponnyträningarna jag menar på. Ser ni vad jag ser, eller har jag helt fel för mig?

jag tycker alla hästarna hoppar med huvudet uppåt, tack vare att de aldrig får fria tyglar att sänka huvudet.

http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=G

Tryck på " Fler bilder hittar du på Tävlingssektionens hemsida och sen längst ner Filmer. Kolla Ponny hoppträning

/jenny

Jag har sett alla dessa ekipage i verkligenheten (har tränat med dom och tävlat mot dom) och har inte reagerat på att de gett för lite eftergift, tyvär kan jag inte se filmen nu, men har tittat på den tidigare...

Jag tycker det är olika, beroende på vilken häst man rider. Till exempel min häst blir ganska stark vid hoppningen och min tränare säger att jag inte ska ge någon speciellt eftergift utan behålla kontakten med munnen genom hela språnget då hon menar att han "tappar" balansen annars. Men jag sitter ju inte och håller i tyglarna med stenhård hand bara för de, utan lagom är bäst ;)
Men hoppar jag högre hinder ska jag ge mer eftergift också.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 963
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar