Hur är det att rida (Dressyr) i en syntetisk sadel ?

Sv: Hur är det att rida (Dressyr) i en syntetisk sadel ?

Inte så snyggt med syntet kanske, men otroligt behaglig för ryttaren (och för hästen om den passar!)
Sisten blir bättre än traditionell lädersadel, jag tycker att man får en stadigare skänkel =)

Men det är bara min åsikt, observera att jag rider vääldigt sällan i en dressyrsadel i läder, men lika sällan i syntet =)

*KL*

På tal om syntetsadlar, någon som har eller provat rida i en Tekna-sadel? Har sneglat lite på dem eftersom de går att värma om i bomvidd. Har tittat och känt lite på en och materialet kändes väl ungefär som lite "klistrigt" läder, lite plastigare kanske och på lite håll tror jag inte att det går att se om det är läder eller syntetmaterial (inte för att det spelar mig så stor roll vilket, bara den passar). Har alltså inte provridit i någon men det jag reagerade på var att sitsen såg ganska bred och platt ut (vilket inte funkar för mig) - kan det stämma...?

Jag har en Wintec som jag köpte för ett par år sedan och jag fullkomligt älskar den :love: Det är ju en helt i konstläder (inte den med "mocca"-sits) och den ser fortfarande lika ny ut som när jag köpte den! Kollar man inte på nära håll så ser man inte ens att det är en syntetisk sadel. Känslan är lika god som i läder. Sen älskar jag (och hästarna) Cair-systemet! Det enda jag kan sakna ibland är lite mer stöd, knästöden som följer med gör ju varken från eller till, och sitsen är inte särskillt djup. Jag löste det genom att lämna in sadeln till en sadelmakare som helt enkelt fixade nya större knästöd till mig, och vilken enorm skillnad det blev.

Däremot skulle jag passa mig för dem gamla wintec-sadlarna och billiga syntetsadelmärken för en 500-lapp!

Nu kanske det mer var åsikter kring sadlarna som har "mocca"-säten, och där har jag ingen erfarenhet. Det är ju inte snyggt men kan tänka mig att det är samma sak som helskodda ridbyxor, att det är en vanesak.

Jag har ett ord för syntetsadlar: RIDSÅR!

Vintertid är det väl en fördel med varmare sits men på sommaren kan det få oanade, smärtsamma följder. :devil:

Är det inet sadeln som inte passar dig då? Jag får ridsår om jag sitter i en sadeln som inte 100 passar mig och då spelar det ingen roll om det är en svindyr lädersadel eller inte :)

Tycker att det där med att rida med känsla måste vara högst personligt..Sadlar är lika olika som vi vi är olika skapta !!

Alla skapar vi nog våran egna känsla i så fall :angel: förhoppningsvis en bra sådan....

Skavsår av syntet, TRAMS !!! Har ridit i traditionella lädersadlar i 20 år och Thorowgood allround och Wintec Isabell Werth i 10 år och inte har jag fått skavsår..

Hmm... kanske för gammal för det:devil:

Nej nya utvecklade syntetsadlar är kanon och man blir INTE nerdömd för att man har en sådan.. Tror ärligt talat inte ens att en domare hinner se det :-)

Jo det var det jag oxå menade att känslan är så klart Väldigt personligt men var en tidigare i tråden som skrev att man inte fick någon känsla av att rida i syntet sadel, enligt mig är det riktigt trams eftersom att alla är olika vist syntet kanske inte passar just henne men dumt att uttrycka sig som hon gjorde och skrev att man inte fick någon känsla i syntet. Så jag menar så som du skriver att det är mkt från person till person :)

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar