Bor på mindre gård, 8 ha. Har två hästar, 26 får, 3 hundar och 5 katter. Arbetar heltid både jag och min man och är således "månskensbönder"
Jämför man med att bo i lägenhet i stan, ha hästen uppstallad med helpension så ja - då är det jobbigt och "mycket" att bo på gård....
Jag är uppvuxen på gård på 150 hektar, 14 byggnader, hus på hundratals kvadrat meter, egen häst jag skött själv sedan 11 års ålder, så jag jämför inte med bo i lgh och ha helpension på hästen 
Men gillar man lantluft, ogillar att se på TV, trotsar kyla och mörker, tycker om fysiskt arbete och att röra på sig... trivs med pyssel här och var, gillar att harva paddocken lika mycket som att rida i den, klarar av att den planerade semestern får ställas in pga höskörd som bara måste tas när det är rätt väder... osv osv.. osv osv...
Ja då, som i mitt fall, är det heeeeelt underbart!
och dyrt... ja, när vi köpte traktorn tycket jag den var lite dyr... men å andra sidan får man andra referensramar och sen tyckte jag inte att ett hinderpaket från safetysystem var någon vidare kostnad...
Snarare tycker jag det är dyrt att bo i lägenhet - speciellt hyresrätt... då betalar man ju till någon anna liksom... vår gård (och allt vi gör på den) är ju bara återbetalning till oss själva
Håller helt med ang att det känns bättre att investera pengarna i sig själv! Eller hur man ska säga.
Helt underbart, alltså!