Charmy

Trådstartare
Halleloja.

Jag har lite frågor om hunter. =) både Hus, och hack. Jag har aldrig tävlat denna grenen eller så, men jag rider min quarter kille både hopp/dress och western. Vad är det för typ av mönster på hus/hack? har fattat att det är ett mönster, där det ingår två hinder i ca höjd 60-90 cm i hack? och hus är det ett dressyr mönster? hunter finns nästan aldrig med på mindre tävlingar så att man kunde provat, hehe. men någon får gärna vara snäll och berätta allt den vet om det =):angel: och vart får man tag på mönstren och så?

Tack så länge! / Patricia

Sv: Hunter!

Det finns många olika hunterklasser.

I HUS (Hunter Under Saddle) ska man visa upp hästens gångarter, form, övergångar och övergångar och man rider enbart rail work, precis som i western pleasure.
I tex Hunt Seat Equitation rider man mönster och i Hunt Seat Equitation Over Fences blandar man in hinder.

I Hunter Hack ingår två hinder samt rail work.

Andra klasser är tex Working Hunter med flera hinder (minst fyra) och Jumping som är en ren hoppklass.

Inte alla klasser ahr arrangerats i Sverige, men det blir fler och fler. I Skåne i helgen tex arrangerades APHA Jumping för första gången!

Det är domarna som gör mönstren, precis som i tex Horsemanship. Equitation är enbart öppen för youth och amateur tyvärr.

Det finns många olika hunterklasser.

I HUS (Hunter Under Saddle) ska man visa upp hästens gångarter, form, övergångar och övergångar och man rider enbart rail work, precis som i western pleasure.
I tex Hunt Seat Equitation rider man mönster och i Hunt Seat Equitation Over Fences blandar man in hinder.

I Hunter Hack ingår två hinder samt rail work.

Andra klasser är tex Working Hunter med flera hinder (minst fyra) och Jumping som är en ren hoppklass.

Inte alla klasser ahr arrangerats i Sverige, men det blir fler och fler. I Skåne i helgen tex arrangerades APHA Jumping för första gången!

Man får tacka så mycket för svaren! =) jaa, jag hörde detta. gud vad roligt att det kommer även till Sverige! har du någon aning om om det kommer någon mer tävling i jumping snart framöver? :) eller överhuvud taget i hunter?

ang hoppningen. i hack, är det stil bedömning på dom två hindren då, eller gäller det bara att klara dom?

och i jumping, är det precis som en vanlig hopptävling då eller?

Många frågor..:confused: men frågar man inte, får man inget veta. haha. Tack igen =)

Hunter Hack är stilbedömning, men det är formen på hästen som bedöms och hur den hoppar.

Jumping bedöms delvis som hoppning, men även lydnad (överdrivet cirklande, avbrott i gångart osv) bedöms.

Hunter Hack och Hunter Under Saddle brukar finnas med på alla Quartershower numera. HUS kan man även rida som NSBA klass.

Hunter Hack är stilbedömning, men det är formen på hästen som bedöms och hur den hoppar.

Jumping bedöms delvis som hoppning, men även lydnad (överdrivet cirklande, avbrott i gångart osv) bedöms.

Hunter Hack och Hunter Under Saddle brukar finnas med på alla Quartershower numera. HUS kan man även rida som NSBA klass.

okej! det är ju massa hunter på sept. rundown, men det är ingen jumping vad jag såg :( tråkigt att det är så lite..men det kommer väl =)

Det brukar alltid vara Hunterklasser på alla quartershower och oftast på alla paintshower oxå. Det brukar vara ganska få deltagare i hunterhack, men det är inte så svårt. Hindren brukar inte vara så höga oach det r oftast ett enkelt mönster som ska göras. Typ lägga en volt innan hindret, hoppa hindren, lägga en volt och backa eller dylikt. Sedan railwork. Enkla mönster alltså som aldrig brukar sättas upp, de får man oftast inne på banan. HUS är ju ofta populärt de klasserna är stora på quatrer och det blir fler och fler osm har rena HUS-häsar det är kul tycke rjag. De är ju oftast lite lättare i modellen. NSBA erbjuder också alltid HUS- klasser.
Jackpot

Det brukar alltid vara Hunterklasser på alla quartershower och oftast på alla paintshower oxå. Det brukar vara ganska få deltagare i hunterhack, men det är inte så svårt. Hindren brukar inte vara så höga oach det r oftast ett enkelt mönster som ska göras. Typ lägga en volt innan hindret, hoppa hindren, lägga en volt och backa eller dylikt. Sedan railwork. Enkla mönster alltså som aldrig brukar sättas upp, de får man oftast inne på banan. HUS är ju ofta populärt de klasserna är stora på quatrer och det blir fler och fler osm har rena HUS-häsar det är kul tycke rjag. De är ju oftast lite lättare i modellen. NSBA erbjuder också alltid HUS- klasser.
Jackpot

jaa, okej =) man kanske ska satsa på hack då ^^, haha. jaa, det är fräckt. Massor av sånna rena hunter hästar i usa med ju.. fast det går ju inte riktigt att jämföra, haha. men som sagt, synd att det inte är större med jumping här, det hade vart kul att tävla mot andra quartrar =) inte så vanligt på andra hopptävlingar liksom ;D

Har du redan hoppat en del med sin quarter tycker jag du ska testa hunter hack. Annledngen till att de inte finns jumping klasser i sverige är att de är så få som är med i Hunter hack klasserna. Som det ser ut nu kommer det säkert dröja några år innan jumpingen kommer hit. Men ju fler som är med i Hunter hack desto stärre chans är de att det kommer....

Har du redan hoppat en del med sin quarter tycker jag du ska testa hunter hack. Annledngen till att de inte finns jumping klasser i sverige är att de är så få som är med i Hunter hack klasserna. Som det ser ut nu kommer det säkert dröja några år innan jumpingen kommer hit. Men ju fler som är med i Hunter hack desto stärre chans är de att det kommer....

joo det är sant :) okej. jaa, det hade vart kul. Men det finns typ inga träningar och så i det vad jag vet. eller? Haha ^^ men man får väl träna själv, det är ju typ blandning av pleasure och med två hinder, så man vet ju vad man har att träna i så fall :smirk: men lite surt att det bara är liksom några gånger per år i showerna, eller iaf väldigt få tävlingar i det. september rundown är ju nu. Men sen kommer ju harvest.. då kanske man skulle prova att vara med där ;D

varför hitta på en helt ny gren när det finns dressyr o hoppning??

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat