Absolut kan det vara olika anledningar
. Men även om man själv tycker att något (ex kastrering) är superbra och lösningen på allt, så borde man ju kunna tänka att det faktiskt inte är en universallösning och vara lite mer nyanserad när man pratar om det. Det är ju lätt att folk som du nämner, som faktiskt inte upplevt de negativa sidorna av kastrering, lite blir "lurade" att tro att det inte finns några problem av kastrering alls.
Och även om man själv inte upplevt det negativa av kastrering, så bör man ju vara fullt medveten om att de finns. Jag har själv kastrerat en hund pga sjukdom och enbart haft bra erfarenheter av kastrering (just den hunden blev i stort sett frisk från mycket av sina problem pga kastrering), men jag skulle ändå aldrig försöka få det att låta som att kastrering är en quick fix som löser alla ens problem, även om det i mitt enda fall gjorde nästan exakt just det
.
Jag pratar hellre om både fördelar och nackdelar med kastrering om någon frågar mig, vilket jag inte tycker att de flesta "kastreringsivrare" gör. Sen om det är enbart okunskap eller annat, det är ju en annan fråga
.