hundspråk

Sv: hundspråk

tack för svaren !
skulle jag be henne göra något svårt så TROR jag att hon sen skulle förvänta sig mer träning och då ljuda efteråt.
Så jag tror på ditt andra tips att ignorera, inte ha kontakt och sen fortsätta när hon blivit tyst och då får beröm.

Jag brukar berömma efter att hon tystnat men ibland börjar hon pipa då direkt efter, jag vet inte riktigt vad jag gör för fel i berömmet.
Jag brukar bara klappa henne lugnande och säga ett lugnt braaa, duktig tjej.

Jag kanske ska ge henne en godbit istället.
Jag har även börjat uppmuntra hennes egna intiativ till chillstund, oftast på morgonen och kvällen när hon verkligen är trött.

Blandrastik:
Tack för ditt suveräna svar. :)

Jag har nu talat "kroppiska" och det fungerar verkligen! Det är helt otroligt. Att man med så lite kan få henne att förstå.
Nu kan jag inte förstå att folk ropar och gormar åt sina hundar. Tror det mesta handlar om teknik och tajmning.

Om jag var du skulle jag också tänka på ditt kroppsspråk. Tänk på att inte stirra hunden i ögonen och luta dig över henne när du säger "sitt" (lätt hänt). Det låter lite som du har ramlat i den fällan då du säger att hunden tittar snett upp på dig ...
Jag har själv gjort detta misstag när det gäller vardagsinkallningen och min hund inte har velat komma (detta har gällt när hunden skall åka bil vilket hon inte är stormförtjust i). Då har jag blivit irriterad, lutat mig framåt, ropat med arg röst samtidigt som jag stirrat på hunden, klart att hon inte vill komma då!
Annars har du ju bevisligen fått tips som fungerar så det är ju bara att köra på!

Jag kör också med godbit, för även om du är diskret med ditt "Bra!" så är det ändå en sorts kontakt med hunden.
Godbiten ska liksom ges i förbifarten, utan någon som helst kontakt.
Du verkar absolut vara på rätt väg att berömma när hon liksom chillar av sig själv.

Kul att höra! :D

Klart det handlar om tajming, har du tänkt på hur många hundar som kommer fram om man sätter sig på huk.
Världens bästa tysta inkallning, helt operant inlärt utan att vi ens har funderat på det, eller yppat ett enda "hit" eller "kom".

precis, ett bra blir så mkt kontakt, beröring, röst och ögonkontakt.
en godbit blir bara en godbit lixom.

Och i helgen var hon hemma i 2,5 timmar utan pip och utan tuggande, hon hade legat i sängen nästan hela tiden tror jag för den var jätte varm på hennes plats och hon sträckte på sig när hon mötte oss i dörren.
Hon har blivit så duktig min fis :D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 307
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka