hundspråk

MinIan

Trådstartare
Jag är väldigt intresserad av hundens språk.
och det hände en grej för någon dag sedan som jag undrar över.

jag mötte en granne med deras hund och jag hade ju min hund.
grannens hund skäller och hoppar, blir ivrig när hon ser en annan hund.

min går vid min sida, är nyfiken på den andra hunden och brukar pipa till ibland, men jag säger allit till när hon piper, ska jag fortsätta med det?

och när vi möttes, min hund fortfarande vid min sida, tittandes på den andra hunden.. grannen försökte lugna ner sin väldigt iviga hund med att hålla hårt i kopplet och klappa hunden, liknande: såja, lugna ner dig.

och då bet hunden till, grannens hund bet ägaren och min hund hoppade fram då det hände (inte så att dom kom i kontakt, utan kopplet blev sträckt). jag drog tillbaka och gick bara vidare.. skulle jag ha sagt till min hund precis då hon gjorde så, eller varför reagerade hon så? för hon är aldrg aggressiv på något sätt så därför är jag så nyfiekn varför hon skulle fram just när den där attacken skedde.

någon som är väldigt duktig på hundspråket? :)

måste skriva också, jag är inte 100 på att den lyckades bita ägaren, men det lät som det. och jag gör ju ingenting för jag är inte så kunnig, man kanske bara förvärrar saken..

Sv: hundspråk

För att tolka situationen så måste man nästan se den, speciellt hur hundarna väljer att ha öron, svans och kroppsposition gentemot varandra. Men jag kan ge mig på en gissning.

Vi antar att din hund är balanserad och lugn, däremot är ljudandet ett tecken på att den inte är helt passiv, vilket är önskvärt.
Hundar söker alltid efter balans, kolla gärna hundar i flock, så har du nästan alltid en poliskonstapel som far runt och duttar den andra hundarna i sidan. Nafsar till dem helt enkelt när de inte uppför sig och är i balans.

Jag tror att din hund reagerade på den andre hundens obalans och ville helt enkelt styra upp.

Att korrigera en hund som far ut i koppel anser jag är helt menlöst, du kan inte lära hunden någonting i en sådan situation, utan det lär man sig hantera i lugn och ro. Så jag anser att du gjorde rätt som inte sa till din hund. Likaså gäller din granne, att klappa en stressad hund gagnar ju bara stressen.

Sen finns det ingen anledning överhuvudtaget att två hundar som inte umgås dagligen ska hälsa på varandra, inte vuxna i alla fall.

Sen att din hund ljudar (piper) så tar man bort det med passivitetsövningar, ofta så vill den ha uppmärksamhet, vilket den faktiskt får om du säger till den.

Vad du ska göra är att lära hunden passivitet, enklast är att när hunden faktiskt ligger och chillar hemmavid, så går du förbi, droppar en godbit framför hunden och lär den ett kommando för detta tex: "Vila"

Om detta är helt inlärt och hunden sitter och gnisslar vid din sida, så kommenderar du bara "vila" och är det rätt inlärt så vet hunden vad den ska göra.

kl
ursäkta lite trådkap..

men en hund som alltså ljudar vid passitivitet ska man alltså ignorera helt, ínte ens säga till ?

Jag och en vän var lite oense där, min tik ljudar väldigt mkt vid passivitet och jag började med att säga till henne men kom sen på mig själv med att hon då får uppmärksamhet.
Så numera är jag tyst och ignorerar henne och berömmer när hon slutar pipa och slappnar av, och det är alltså rätt gjort av mig ?

Jag brukar säga till henne som tyst, eller ett litet ryck i kopplet i samband då hon börjar pipa för att hn inte får hälsa och leka med dom andra hundarna.

men genast då vi har passerat då upphör hennes pipande, men då istllet måste hon kolla bak på den andra hunden, typ helatiden, hon skulle lätt kunna gå in i nått för hon är så inne i dom andra hundarna. och då brukar jag rycka till så hon slutar och istället förljer med mig. och har koll på vart hon går.

jag har också testat om hon vet att jag är med henne när vi är ute genom att snabbt gå åt entt annat håll eller stanna. hon är faktiskt väldigt duktigt på det och oftast följer hon med mig lika fort som jag avviker typ.

ska testa det där du tipsade om. men jag misstänker att det går väl inte på en gång, men ska iaf testat :bow:

Absolut ignorera!
En hund som ljudar är ju inte helt passiv och därför inte heller helt lydig.
Vi är skitdåliga på att träna passivitet när vi är ute, kan ju i och för sig vara så att jycken har legat hemma en stund och då vill man inte släpa ut den i parken och platslägga och passivitetsträna.

Om du tränar platsliggning för tävling så kan du fuska lite genom att röra dig, då brukar hunden tystna och följa dina rörelser, en klassiker sas. Men jag tycker ändå att det rätta är att lära hunden vad passivitet är, dvs tyst och lugn.

Så börja hemma när hunden redan ligger och relaxar, att helt enkelt lära ett kommando för detta. Om du vill berömma så droppar du bara en godbit vid hunden, inget kvittrande "Bra!" för då far ju hunden upp många gånger.

Så jag tycker du gör rätt!

Istället för att knycka till henne, eller låta henna spana bakåt efter den andra hunden så ska hon ta kontakt med dig.
Samma om du tvärvänder, se till att hon kontaktar dig, inte bara följer efter.

Det finns många kontaktövningar, men principen är den att hunden ska tjäna på att kontakta dig, istället för den andra hunden.

Hundar är ekonomer med examen, de gör det de tjänar mest på, eller förlorar minst.

har du några tips på hur man får henne å hålla kontakten med mig? för hon är "expert" på att inte göra det..
utan hon följer bara väldiogt bra :p

Nu lånar jag tråden lite jag med. :o

Vi har en granne med ett gäng leonbergertikar (typ 3-4) samt en liten spanieltik av ngt slag. De har ett högst staket runt tomten och en hundgård längst in. Dessa hundar är väldigt skälliga och det händer att de sätter igång när vi passerar. Ibland är de i hundgården men de kan också vara lösa på tomten och då springer de längs staketet samt hoppar upp och står och tittar/skäller över det. Min hund har träffat dessa tikar och de är absolut inte aggressiva, däremot är min hund väldigt ranglåg och tycker att det är lite obehagligt stora när de blir för våldsamma. Men de går som sagt bra ihop.

När vi passerar ibland och de skäller hysteriskt så händer det att han gnäller/gnyr. Han tittar inte åt deras håll utan fortsätter precis som vanligt, oavsätt om de är i hundgården där han inte ser dem eller intill staketet. När vi passerat går han direkt till ena hörnet på staketet (där planket övergår till hönsnät), kissar på en buske och går hem. :D Även om alla tikar står i hörnet i en klunga och skäller så tvekar han inte en sekund att gå mot dem till sitt mål och han ser ut att totalt nonchalera dem. Men som sagt så gnyr han ibland när han gör detta, egentligen mest om de inte är i närheten.

Han gnyr egentligen endast när vi är längs deras tomtgräns, så fort vi passerat tystnar han. Det händer inte jämt men ibland, ffa när de är riktigt stressade.

Hans kroppsspråk ändras inte mkt. Han brukar gå med nosen i backen eller som vanligt buret, svansen behåller sin mellanhöga nivå (BC-korsning så ganska låg svansföring). Reser inte ragg, spänner sig inte såvitt jag kan se.

Hur tolkar du detta? :D
Jag nonchalerar alltid detta då jag inte ser att jag har ngt vettigt att säga när jag inte riktigt förstår beteendet. Tillägger att hunden alltid går lös.

har du några tips på hur man får henne å hålla kontakten med mig? för hon är "expert" på att inte göra det..
utan hon följer bara väldiogt bra :p

Kontaktövning av enkel modell: Kopplad hund, köttbulle på golvet, så hunden ser den, men inte når. Så fort hunden spanar till på dig, så ger du "varsågod" till köttbullen.
Byt ut köttbullen till favvoleksaken

Lite svårare: Sätt en glad människa som håller i köttbullen/leksaken och gå tillväga som ovan.
Ytterligare en lite svårare: Lös hund, köttbulle typ två meter framför, du står emellan köttbullen och hunden. Om hunden går mot köttbullen/leksaken så kan du stampa till i marken, morra till mot hunden. Om den då väljer att titta på dig, så ger du "varsågod".
Öka på svårighetsgraden med att göra samma sak ute.

Variera belöningen med "varsågod" och "Bra" eller annan belöning, ni kanske leker en stund eller gosar.
Bara hunden ser belöningen som ett plus, så kommer den snart att räkna ut att; Kontakt=positiv förstärkning, alltså då händer det något bra.

Det är superviktigt att du använder olika typer av belöning, klicker är också bra. Hunden ska aldrig veta vad som kommer vid kontakt, bara att det är något bra. Detta i sig, att man varierar kommer att trigga hunder ytterligare att göra rätt. För rätt vad det är så kommer en "jackpot", dvs att du berömmer hunden med det roligaste/godaste som finns. Men det får ju naturligtvis inte ske varje gång, för då blir det ju ingen "jackpot", utan bara förutsägbart.
Lycka till!

Nosen i backen är en lugnande signal. Typ "Det är minsann lite stressigt här.."
Att han själv ljudar är ju också ett svar på att stressen smittar lite.

Kan du, så sänd ut lite lugnande signaler själv, gäspa, sträck på dig, titta åt ett annat håll. Även att du kanske tar ut lite distans till staketet, om du känner att din hund går upp i stress.

Om du vill ha din hund passiv, så ska du till motsats till ovanstående, inte ta ögonkontakt.

Sen verkar han ju inte mer stressad än att han lämnar ett visitkort på platsen. :D

Tusen tack för ditt svar. :bow: Detta med nosen i backen visste jag inte. Hade en känsla av att gnällandet handlade om att stressen smittade av sig men jag litar inte på mina egna slutsatser när det gäller hundar. :D Det du säger känns väldigt logiskt.

Då ska jag agera som hittills. :) Bara traska på i mina egna tankar.

på platsliggning är hon knäpptyst, och HELT fokuserad på mig.
Det är annars, när man inte tränar.
då piper hon och piper och piper lite till :o

men hon har blivit bättre men det är lång väg kvar.

Absolut ignorera!

!

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om detta. Om man tittar på ALLA dessa hundägare som ignorerar sina hundars dåliga beteende, hu rmånga av dessa blir bättre? Titta på alla dessa hundar som gör utfall eller ger ifrån sig ett skall när man går förbi med sin hund. Ägaren säger inget utan ignorerar det. Hunden slutar inte med detta beteende utan fortsätter gång på gång då det inte får en tillrättavisning. Så jag har lite delad uppfattning där.

Även när det gäller platsliggning så har jag sett bättre förslag på förbättring när ägarna korrigerat det önskevärda beteendet som pipande under platsliggning än om de har ignorerat det. Hunden har slutat med beteendet efter ett tag med korrigering. De som ignorerat hundens beteende har det tagit längre tid för och en del av de piper än. Men kanske bara jag som råkat stöta på dessa exempel?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig sagt att man ska igonera en hund som gör utfall. Därmot så säger jag att i själva utfallet så har varken du eller hunden så mycket att lära, stressen är för hög.
Så släpa hunden därifrån och lös problemet på en lugnare plats så att ni som ekipage hanterar stressiga situationer bättre.

Problemet med ljudande är ju att hunden har en hög förväntan och söker uppmärksamhet. Oavsett hur liten korrigeringen än blir så blir det ju i alla fall, just uppmärksamhet som den får.

Sen har negativ förstärkning en, i mina ögon, negativ sak. Du måste korrigera varje gång hunden gör fel, annars så gör den ju rätt.
Om du väljer positiv förstäkning, eller som i det här fallet, utläckning, så är det tvärtom av vikt att du inte berömmer varje gång hunden gör rätt.
Det för att hunden ska söka efter en "jackpot", samma princip som när vi spelar enarmad bandit. Ju mer försök till rätt beteende, så pang tjong, helt plötsligt som kommer en skinka farandes.

Sen vill jag påstå att de saker som tar lång tid att öva in, det är de som sitter bäst.

Men, vi tränar alla olika och alla vägar bär till Rom. Jag har mitt system som jag är utbildad till, och det tror jag stenhårt på.

på platsliggning är hon knäpptyst, och HELT fokuserad på mig.
Det är annars, när man inte tränar.
då piper hon och piper och piper lite till :o

men hon har blivit bättre men det är lång väg kvar.

Då skulle jag vid ljudandet stanna upp och inte kontakta hunden på något sätt, tvärtom gärna titta åt ett annat håll. Och så fort hon blir tyst så går ni vidare som beröm.
Ofta så förväntar sig hunden något när den ljudar, så man kan också helt enkelt höja ribban be henne gör något jättesvårt så hon måste lägga fokus på detta, då bör hon också tystna.

Ja vi har alla olika sätt. Jag tycker tycker att oavsett om hunden gör utfall eller piper så bör man korrigera det. Det är inget beteende jag hade velat ha på en hund och därför hade jag tränat bort det genom att säga ifrån att det är oacceptabelt. Det fortsätter ju så klart inte om man tränar bort det.
Jag uppfattade ditt inlägg som att du tycker att om man säger till i de situationerna så fortsätter bara beteendet för man förstärker och hunden uppfattar det som beröm? Rätta mig om jag tolkade det fel. Jag personligen tycker man tar tag i problemen direkt då hunden utför det oönskade beteendet. Man måste ju se till att korrigera på rätt sätt och ha det ledarskapet att hunden förstår att det inte är en positiv förstärkning.

Jag uppfattade ditt inlägg som att du tycker att om man säger till i de situationerna så fortsätter bara beteendet för man förstärker och hunden uppfattar det som beröm? Man måste ju se till att korrigera på rätt sätt och ha det ledarskapet att hunden förstår att det inte är en positiv förstärkning.

Nu ska vi se om jag uppfattat dig rätt..:D

Om jag vill ändra betendet hos en ljudande hund, så vill jag påstå att hunden inte är tränad i passivitet, det är därför den ljudar. Den klarar alltså inte att "chilla" och "lägga ner".
Just passivitet tränar jag genom något som kallas utsläckning.
Vid passiva övningar ska man inte ha ögonkontakt, faktiskt ingen kontakt alls, för att lära hunden. "Du får gnissla bäst du vill, det leder just ingenstans"
Plus att jag väljer att förstärka de gånger hunden "chillar".
Sen kan du aldrig korrigera så något blir positivt, en korrigering är alltid en negativ förstärkning, men dock en förstärkning.

Att förstärka är mig veteligen det enda sättet vi har idag att lära djur det vi vill, då de inte pratar svenska. Förstärkning kan sedan bara utföras på två sätt, positiv eller negativ. Sen vilket man väljer är i allra högsta grad en smaksak. Men jag hittar enbart fördelar med positiv förstärkning, men en del nackdelar med negativ.
Framförallt det jag nämnde tidigare, att den negativa förstärkningen måste ju utföras varje gång hunden gör fel. Den positiva förstärkningen blir till och med bättre om den är oregelbunden, då det triggar hunden att göra rätt. Den ska själv räkna ut vad som ger en "jackpot" från matte. Och då kan man inte slänga åt den en godis varje gång, då kommer den att sluta leta efter sin förstärkning.

Men lär sig, det tror jag hunden gör vilketsom.

Hej får man ställa en fråga till Blandrastik ( du verkar så sjukt duktig på hundar!)

Min valp på 6 mån verkar bli så "rädd" när man ber henne sitta tex. Hon kan backa och titta lite snett på en, fast jag säger med "glad" röst. Hur ska jag få henne att inte bli så skraj, försöker komma på om jag nångång sagt till åt henne på skarpen, men det kan jag inte minnas. Har heller aldrig rört henne när jag lärt henne att sitta. Tycker du att jag ska vänta / ta en paus med att hon ska sitta?
Hon kan också bli väldigt osäker när jag ber henne "vänta". Jag blir så förtvivlad :cry:, jag har aldrig rört henne (dvs tryckt ner henne så att hon ska sitta tex)

Men för övrigt är hon en jäkligt glad och sprallig hund och hon kommer alltid när jag ropar på henne.

Vad ska jag göra?

Tack så hemskt mycket!:o

Jag tror faktiskt inte att hon är direkt rädd, men hon känner din förtvivlan.
Det kan räcka med att du tyckt synd om henne i en kvarts sekund, får du en respons på ditt lessna beteende.

Samma sak som om man gormar på hunden, den skäms inte, den reagerar bara på atmosfären sas.

Vad händer om någon annan ber valpen att sitta?

Sen har vi en övertro på vårt språk, du vet ju exakt vad "sitt" och "stanna" innebär. Men låt oss ta ett exempel (som jag själv gjort bort mig med)
Vovven älskar att bada och vill inte komma upp ur vattnet när matte ropar "KOM HIT!" Den ilskna matten vänder sig därför om och går.
Gör vi så några gånger så betyder ju "Kom hit!" att "Nu går snart matte"
Då är det ju mycket bättre om vi väntar tills hunden är på väg mot oss, för att i det ögonblicket ropa "Kom hit!", vips så får det ju rätt innebörd.

Så var jag dig så skulle jag vara tyst, ett pekfinger i luften betyder "sitt". Öva med en godis över huvudet. Att hon ska vänta kan anges med en tydlig handflata mot hunden, det behöver inte förstärkas med ord, det är överreklamerat.

Kör lite operant, dvs när hunden sitter självmant, upp med pekfingret, och beröm. "Vänta", lärs in med handflatan, lämna hunden i 50 cm gå tillbaka och beröm.

Så du behöver inte sluta träna, men byt ut svenskan mot lite "kroppsiska", det förstår faktiskt din hund bättre.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 307
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka