Hundsoffa från Ikea

L

Lindyhop

Jahapp hundvalpen min börjar intressera sig för soffan, han vill gärna upp där, men den nya skinnsoffan tänkte jag försöka hålla fin och fräsch många år framöver och vill inte ha hunden där.

Såg att Ikea hade nån lite tuff hundsoffa typ, är det någon som har en sådan?

Eller någon som har erfarenhet av någon annan fåtölj eller liknande där hunden får vara? Håller den sig där då eller vill den upp i soffan lika mkt ändå?

:bump:

Sv: Hundsoffa från Ikea

Haha.. kollade på en sån igår.. men jag skulle behöva två till mina å det får inte plats:mad:

Jag är en liten "sucker" på att vilja ha hundarna i säng och soffa.... dock är vi två människor och två rottisar så det kan bli lite trångt på natten. Men så är jag jättefånig och tycker att hundarna inte bara ska bli nerkörda på golvet efter att alltid fått sova med oss. Så jag köpte en "att växa säng" (en sån man drar ut för att göra längre), på ca 60-70com bred för 25kr på loppis. La i madrass och kuddar och hundarna bara älskar den! Min hane som har en förmåga att tugga på saker (2 biabäddar bla.) har inte ens försökt att smaka på den utan sover där lugnt brevid tiken utan massa sparkandes ben som försöker få plats. :angel:

Om det är den hundmöbeln jag tänker på, då innebär ju det att du antagligen har en ganska liten hund och i ett vardagsrum kan det ju bli en liten rolig klick. Visserligen brukar det vara så att så fort man köper lite dyra saker till hunden så uppskattas det ofta inte :smirk:, men jag har för mig att det inte var så dyr?!

Du känner din hund så det är ju egentligen bara du som kan avgöra om det är värt att köpa den. Själv tycker jag den ser lite hård och "stel" ut... mina hundar älskar när det är mjuka täcken och kuddar de kan bädda in sig i, och ja, jag kanske förmänskligar dem lite då jag lägger i miassa mys hos dem, men på riktigt, så fort jag "bäddar" ner nåt så kommer de farandes och vill ligga där direkt. :love:

Såg nu att det var en valp du hade. Jag hade väntat med att investera i extra möbler till hunden tills den har vuxit till sig, händer ju mycket med dem under minst ett år, kliande tandkött, kan bli lite rastlösa och ser det mesta som roliga leksaker som går att tugga och kampa med.

Jag själv köpte massa grejer i början, som jag nu har fått slänga eller laga.

Jag förtår att du är ivrig med att handla (been there, done that, haha), men för din frustrations och plånbok skull rekommenderar jag dig att vänta tills du ser hur valpen blir och ser vad den kan tänkas uppskatta. Mjukt underlag, hårt underöag osv. Många hundar föredrar ju faktiskt golvet i slutändan.
Dock kan du ju köpa lite billiga kuddar (ikea 15kr) och lägga i en korg eller låda så har ju hunden en egen plats som du kan erbjuda när soffan drar. =)

Varför kan inte hunden vara på golvet, alt i egen säng?

Varför ska den upp i en soffa överhuvudtaget, eller vill du ha den i soffan?

Hunden måste ju respektera det du säger och inte vara i soffan om den inte får det. För egen del får min hund gärna vara i min skinnsoffa just för att den är av skinn som är lätt att torka av. Min är dessutom mörkbrun så det är toppen :)

Det beror nog på hur stark "soffdriften" är och hur envis du är. Jag lyckades rätt bra med att omprogramera min rottis från att vara i den nya soffan och min särbos säng.Det gick bra. Men min särbo motarbetar mig på den punkten så nu får han vara i särbons säng när vi inte är där :cool:

Så visst kan det gå att lära om hunden så att den iallfall blir "ögontjänare" och inte är i den när du är hemma. När du inte är hemma kan det vara värre med beroende på hur driftig din hund är.

(Min tik vette tusan om jag hade kunnat lära om det hade iallfall krävts betydligt mer arbete än med rottisen)

Tror inte det är just soffan den vill åt, det är nog snarare faktumet att du sitter där. Så tänker du inte dela hundsoffan med vovven skulle jag nog hellre satsa på en gosig bädd!

Haha, Nemi får ju inte vara i vår säng, husse är allergisk. Som tur är har hon en så stor BIA att både hon (dobermann) och matte får plats i den! Soffan får hon dock vara i, och på något konstigt sätt har ho fått för sig att hon är liten, och ligger i mitt och husses knä samtidigt!

Haha okej, jag har ju en rätt liten hund, blandras mellan Jack Russell och Bichon Havanais. Så han får plats på den!

Ja min hund är ju en blandning mellan Jack Russell och Bichon Havanais, han är nu snart 5 månader och nästan färdigvuxen. Han har inte tuggat på något alls än så länge, inga möbler och inga skor eller dylikt. Så jag tror inte han skulle tugga sönder den faktiskt. Men man kan aldrig vara säker, det går ju snabbt i vändningarna med de små.
Tanken var att jag skulle ha något i vardagsrummet han kunde ligga på. Han har en bia bädd i sovrummet som han älskar. Då fick jag syn på den lilla hundsoffan på ikea och tyckte den kunde vara fräsig att ha i vardagsrummet, både till hunden samt som inredningsdetalj =)
Han gillar ju att komma upp en bit, så tänkte han skulle gilla att ligga på den lite högre än på golvet.

Nej vill inte ha den i min soffa, men däremot har han ingen riktig liggplats i vardagsrummmet så tänkte att han kunde få en egen liten soffa att ligga i, då får han komma upp en linte bit som han gillar samr en lite fräsig inredningsdetalj.

Måste bara förtydliga lite att hunden är aldrig i soffan och han är så pass liten att han inte klarar av att hoppa upp själv. men han står nedanför med tasarna på kanten och vill gärna komma upp. Tänkte skaffa något till honom så han får en egen liggplats i vardagsrummet och tänkte då att han kanske skulle gilla den lilla hundsoffan för han kommer upp en bit ovanför golvet och kommer lite högre som han gillar =)

Min hund skulle gilla den soffan fast man skulle få leta efter henne i den, hon är också så liten :)

Just nu har jag en gammal fotpuff med en lammfäll hon ligger på när hon inte ligger hos mig i soffan :love:

Ja jag tror att min hund skulle gilla den med. Kan man lägga dit en mysig filt, kudde eller fäll så ligger han mjukt och skönt. Ska nog investera i en sådan när pengarna finns =)

Vad har du för lite vovve då?

Har den något annat mjukt och gott att sova på? Mina hundar har riktiga madrasser som jag skurit till mindre bitar. Sen köpt dynöverdrag från loppislådan på Ikea (20:- styck) På det ligger det fäll eller dubbelvikt täcke och så varsin kudde. Visst är det mysigt att ligga i soffan, men vi har inte plats och dessutom är det tygsoffa vi har. På sina bäddar ligger de så bekvämt att det inte går någon nöd på dem ;)

Jaha det har jag nog aldrig sett någon! Hur ser dem ut? Det låter jätte spännande =)

Jag har en blandras Jack Russell och Bichon Havanais

Oj vad söta dem var! Vad är det för särg på din? De såg rätt sm¨å ut, inte mkt massa heller.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 073
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka