Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vem har dragit allting till sin spets? Jag konstatera hur vi gör och vad jag känner, och konstaterar även att andra gör andra val och känner annorlunda?
Jag gjorde ett skämtsamt inlägg att det var bra att maken spelade golf eftersom han då lägger både tid och pengar på sin hobby. Det innebär i förlängningen att han har förståelse för att min hobby också kostar tid och pengar. I och med att vi båda har intressen som kostar tid och pengar så måste vi diskutera hur tiden bör disponeras, speciellt när vi även har barn med egna intressen som även det tar tid och till viss del även kostar en del. Det ser annorlunda ut för par utan hemmavarande barn, det är helt naturligt, det gör inte något sätt rätt eller fel, utan alla relationer har sina egna tankar om vad som fungerar för dem.

@Tonto Vem har pratat om att få tillåtelse? Så vitt jag kan läsa så har väl alla prata om att diskutera?

Det var "mina pengar - mina beslut" jag reagerade på som jag tyckte blev väldigt tillspetsat.

Nej, tack och lov och inga barn blir det. :rofl: Vi gör så att vi betalar hälften av alla utgifter, om vi vill göra något tillsammans etc. sen så gör vi vad vi vill med våra egna pengar. Då kan man göra det man vill för dom pengarna man själv har. Skulle aldrig orka med att sitta och fråga om jag kan köpa en sele eller gå på kurs med hundarna.
Att diskutera en kurs handlar sällan om pengarna utan mer om hur det passar in med övriga livet. Vi har i stort sett ingen annan backup utan vi måste lösa allt inom familjen, så om jag vill åka på kurs samma helg som dottern ska iväg och tävla ett antal mil hemifrån och måste ha med sig en vuxen och sonen ska iväg åt ett annat håll med sin sport så behöver vi diskutera hur vi löser det på ett vettigt sätt. Ibland innebär det att jag måste avstå en kurs, ibland löser vi det på annat sätt. På samma sätt om maken vill iväg och spela golf en helg med kompisar, fungerar det i familjens tidsschema, absolut. Fungerar det inte så får de planera om helt enkelt.

Det var "mina pengar - mina beslut" jag reagerade på som jag tyckte blev väldigt tillspetsat.
Fast för mig skulle det vara ett avgörande uttalande, jag skulle lämna min man samma dag han sa något liknande, medans andra tycker att det är det enda rätta. Sen finns det alla möjliga och omöjliga varianter däremellan. Vi har mycket ytliga bekanta som på fullt allvar sitter och säger "nu måste du swisha med 10 kr för barnen åt för 20 kr" De är alltså gifta och har barn tillsammans och har så delad ekonomi att de delar varenda fika ute osv. :cautious:

Fast för mig skulle det vara ett avgörande uttalande, jag skulle lämna min man samma dag han sa något liknande, medans andra tycker att det är det enda rätta. Sen finns det alla möjliga och omöjliga varianter däremellan. Vi har mycket ytliga bekanta som på fullt allvar sitter och säger "nu måste du swisha med 10 kr för barnen åt för 20 kr" De är alltså gifta och har barn tillsammans och har så delad ekonomi att de delar varenda fika ute osv. :cautious:

Jag tolkade det inte så, utan som att du menade att någon i tråden hade skrivit så. Därför tyckte jag att det blev för tillspetsat, är ju roligare om man kan diskutera på en mer jämn nivå. Men jag förstår vad du menar!

Haha, min farbror och hans fru lever sådär. EXAKT sådär, och har gjort det hela deras liv ihop. Minsta lilla inköp till (gemensamma) barn och barnbarn och så sitter de och för över pengar till varandra... :crazy: herrejösses, hade aldrig orkat.

Jag tolkade det inte så, utan som att du menade att någon i tråden hade skrivit så. Därför tyckte jag att det blev för tillspetsat, är ju roligare om man kan diskutera på en mer jämn nivå. Men jag förstår vad du menar!

Haha, min farbror och hans fru lever sådär. EXAKT sådär, och har gjort det hela deras liv ihop. Minsta lilla inköp till (gemensamma) barn och barnbarn och så sitter de och för över pengar till varandra... :crazy: herrejösses, hade aldrig orkat.

Måste varit väldigt jobbigt innan swish fanns :rofl:

Jag som har växt upp i en generös familj, där vi inte räknar kronor och ören vid olika ekonomiska aktiviteter blir alltid lika fascinerad. Har vänner som fått sms från andra vänner att de får betala hämtmaten för kvällen eftersom vännen har en innestående middag sedan 2 år tillbaka. Samt svärföräldrar som kräver att man ska betala alla utlägg på öret eller gemensamma presenter, oavsett ekonomiska situation. Det är egentligen inte fel men blir märkligt för mig där vi tar hänsyn till att övriga familjemedlemmar studerat, haft timanställning eller annat. De får vara med på presenten och betala efter förmåga eller oförmåga.

Nu ska jag sluta vara OT.

Belönar med mixad kycklinglever som jag fryst in, tagit fram och meckat in i en tub. Mozart slickar på den en gång. Andra gången jag belönar med den tittar han på mig som jag är dum i huvudet. Han ville ha något annat, typ ost. Här har man stått och fixat läckerheter av inälvor och så får man hem en vegetarian?!

Igår kväll satt vi ute i trädgården. Granne kommer ut - hund är tyst, tittar dit och viftar på svansen. Granne går förbi - hund ser att barnbarnet är med och ställer sig på bakbenen mot staketet, tyst och viftar på svansen. Granne går förbi med barnet utan att klappa - hund börjar skälla.

Tror hon listat ut att jag lockar och leker när hon skäller på andra hundar för att avleda och när hon inte fick uppmärksamhet från barnet så satsade hon på mig i stället...

Igår var min systers hund jäääääävligt billig!! Hade jag varit hemma när dem var där så hade jag knäckt nacken på honom på plats så förbannad som jag blev.:rage::rage:
Han hade brutit sig in hos tupparna och gett sig på den ena, hade inte den andra tuppen gått emellan och attackerat hundfan tills syrran fick fatt på honom så hade tuppen dött. Så när jag kom hem på eftermiddagen så låg det fjädrar ÖVERALLT i och runt inhägnaden. Tuppen är helt kal över baken och ryggen och har nåt sår på benet men annars var han mest chockad igår.:(:(
Idag galer han för glatta livet igen och springer runt och ser glad ut igen, tackolov.!

Men syrran har fått tvärförbud att ha hunden lös hemma hos mig nu. Han ska ha koppel på från att han går ur bilen tills han hoppar in igen! :mad::mad: Är det inte katterna han försöker ge sig på så är det tydligen allt annat! Jävlarr så arg jag var igår!

Förstår att du blev förbannad. Jag hade också fått tuppjuck ;)

Igår var min systers hund jäääääävligt billig!! Hade jag varit hemma när dem var där så hade jag knäckt nacken på honom på plats så förbannad som jag blev.:rage::rage:
Han hade brutit sig in hos tupparna och gett sig på den ena, hade inte den andra tuppen gått emellan och attackerat hundfan tills syrran fick fatt på honom så hade tuppen dött. Så när jag kom hem på eftermiddagen så låg det fjädrar ÖVERALLT i och runt inhägnaden. Tuppen är helt kal över baken och ryggen och har nåt sår på benet men annars var han mest chockad igår.:(:(
Idag galer han för glatta livet igen och springer runt och ser glad ut igen, tackolov.!

Men syrran har fått tvärförbud att ha hunden lös hemma hos mig nu. Han ska ha koppel på från att han går ur bilen tills han hoppar in igen! :mad::mad: Är det inte katterna han försöker ge sig på så är det tydligen allt annat! Jävlarr så arg jag var igår!
Men fyhelvete! Att systern inte självmant väljer att ha hunden kopplad låter som ett mysterium för mig...

Men fyhelvete! Att systern inte självmant väljer att ha hunden kopplad låter som ett mysterium för mig...
Jag har sen länge gett upp hoppet om att hundägare ska ta ansvar för att deras hundar inte ska skada frigående tamdjur när de kommer på besök. Trots uttalat koppeltvång här så är det både hundar som tar tamfåglarna, rymmer in i fårhagen och kommer fram till hundgårdsnätet och hetsar på mina hundar.

Alldeles för många hundägare beter sig som att deras hund är utom deras ansvar när den är med på besök.

Jag har sen länge gett upp hoppet om att hundägare ska ta ansvar för att deras hundar inte ska skada frigående tamdjur när de kommer på besök. Trots uttalat koppeltvång här så är det både hundar som tar tamfåglarna, rymmer in i fårhagen och kommer fram till hundgårdsnätet och hetsar på mina hundar.

Alldeles för många hundägare beter sig som att deras hund är utom deras ansvar när den är med på besök.
:banghead:

Vet att du berättat om några sådana tidigare :( Jag hoppas innerligt att du förbjuder dem från att komma till dig igen när de beter sig så korkat.

Du ska inte träffa min svärmor, det hör jag för du skulle få blodstörtning!

Förrförra gången hon var här med sin senile, döve, okastrerade Collie så talade jag om att Criga löpte. Likt förbaskat släpper hon ut hunden på tomten. Utan att fråga om det är okej eller kolla vilka hundar som är ute.
Sen glömmer hon bort honom. Senil och döv som han är irrar han runt här och kommer på avvägar. 2 gånger fick vi ge oss ut och leta. Han hör ju inte heller när man ropar :meh:
Sist gång löpte både Mamma Mu och Jarla. Detta viste hon också. Samma visa...släpper bara ut hunden ur bilen.
Under de två dagarna de var här (bodde i husvagn) så höll jag på att stressa sönder mig över att ha koll på var fan hunden höll till. Våra fick sitta i hundgård större delen av tiden för vi kunde inte lita på att hon höll koll på sin. Sätta honom i hundgård vägrade hon (jag tyckte de kunde få turas om att få vara lösa på tomten)
En gång förvirrade han sig ut på gårdsplanen och där stod grannarna med sina två gaphalsar. Det blev ett herrans liv. Svärmors respons var "det är ingen fara, han ville bara hälsa" :banghead:

De håller på att hjälpa oss med att lägga om taket så tyvärr känner man att man får knipa lite käft och vara tacksam. Men nu sa maken till att inför denna helgen så fick hunden vara nån annanstanns eftersom vi har en ny hund hemma. Hon blev skitsur :grin:

Förstår att du blev förbannad. Jag hade också fått tuppjuck ;)
Funny :rofl::rofl:

W
jag sa åt henne att hon skulle se till att få pli på honom och gå en kurs eller typ 200. Eller göra sig av med honom till någon som vet hur man hanterar en amstaff. Då blev hon grinig.. :meh:

Ghaaa! :arghh:

Maken meddelar att han drar till klubben lite snabbt för att hjälpa till med lite inför helgens prov. Nån timme senare bestämmer jag mig för att rasta hundarna. Går upp till Helgas hundgård och möts av en vidöppen dörr och tom hundgård :nailbiting:

Ringer i panik till maken som givetvis inte svarar när han står i läderdräkt i ett skul.
Skickar ett mess om att han måste skynda sig hem. Slänger åt sonen ett koppel och vi ger oss ut åt var sitt håll.

Jag kan meddela att det känns förbaskat fånigt att gå omkring och gasta Heeeelgaaa!
Inte fräckt någonstanns. Grannarna trodde väl vi hade en gammal kärring på rymmen :meh:

Efter en stund ringer maken.
-Jag tog med Helga till klubben.
- Du kan väl för ***** inte ta med dig hundar till klubben utan att säga det först. Jag var ju nära att efterlysa henne :rage:

Nu får han städa badrummet. Jag ska dricka rosé :mad:

Ghaaa! :arghh:

Maken meddelar att han drar till klubben lite snabbt för att hjälpa till med lite inför helgens prov. Nån timme senare bestämmer jag mig för att rasta hundarna. Går upp till Helgas hundgård och möts av en vidöppen dörr och tom hundgård :nailbiting:

Ringer i panik till maken som givetvis inte svarar när han står i läderdräkt i ett skul.
Skickar ett mess om att han måste skynda sig hem. Slänger åt sonen ett koppel och vi ger oss ut åt var sitt håll.

Jag kan meddela att det känns förbaskat fånigt att gå omkring och gasta Heeeelgaaa!
Inte fräckt någonstanns. Grannarna trodde väl vi hade en gammal kärring på rymmen :meh:

Efter en stund ringer maken.
-Jag tog med Helga till klubben.
- Du kan väl för ***** inte ta med dig hundar till klubben utan att säga det först. Jag var ju nära att efterlysa henne :rage:

Nu får han städa badrummet. Jag ska dricka rosé :mad:
Haha, fy :D Men du berättar det på ett roligt sätt ;) Låter som helt rätt fördelning av kvällssysslor iaf!

Du ska inte träffa min svärmor, det hör jag för du skulle få blodstörtning!

Förrförra gången hon var här med sin senile, döve, okastrerade Collie så talade jag om att Criga löpte. Likt förbaskat släpper hon ut hunden på tomten. Utan att fråga om det är okej eller kolla vilka hundar som är ute.
Sen glömmer hon bort honom. Senil och döv som han är irrar han runt här och kommer på avvägar. 2 gånger fick vi ge oss ut och leta. Han hör ju inte heller när man ropar :meh:
Sist gång löpte både Mamma Mu och Jarla. Detta viste hon också. Samma visa...släpper bara ut hunden ur bilen.
Under de två dagarna de var här (bodde i husvagn) så höll jag på att stressa sönder mig över att ha koll på var fan hunden höll till. Våra fick sitta i hundgård större delen av tiden för vi kunde inte lita på att hon höll koll på sin. Sätta honom i hundgård vägrade hon (jag tyckte de kunde få turas om att få vara lösa på tomten)
En gång förvirrade han sig ut på gårdsplanen och där stod grannarna med sina två gaphalsar. Det blev ett herrans liv. Svärmors respons var "det är ingen fara, han ville bara hälsa" :banghead:

De håller på att hjälpa oss med att lägga om taket så tyvärr känner man att man får knipa lite käft och vara tacksam. Men nu sa maken till att inför denna helgen så fick hunden vara nån annanstanns eftersom vi har en ny hund hemma. Hon blev skitsur :grin:
Funny :rofl::rofl:

W

jag sa åt henne att hon skulle se till att få pli på honom och gå en kurs eller typ 200. Eller göra sig av med honom till någon som vet hur man hanterar en amstaff. Då blev hon grinig.. :meh:

Påminner om mina svärföräldrars hund. Massor av potential, den lyder mig utan problem. Drar inte i koppel, hoppar inte på mig när jag kommer dit. Har rekommenderat dem hundkurser, instruktörer. De har frågat om jag kan lära dem, men när de väl kommer till kritan händer ingenting. Jag förstår inte hur man orkar leva med en odräglig hund som äter upp halva huset?

Idag är en sådan dag där jag önskar att jag hade varit två om hundarna. Efter 11,5 timmars jobb idag känns det jäkligt motigt att ta sig ut på promenad med gänget när man bara vill slänga sig i sängen och sova... :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
221
· Visningar
11 013
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat