Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista tillfället på valpkursen idag! Skönt på ett sätt, tråkigt på ett annat. Instruktören tyckte det var roligt att ha någon som redan kunde saker hon sa 😅. Men bra för maken att få höra det från någon annan än sin fru..

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: Aysu har skrapat upp en trampdyna. Igen. Jäkla hund som aldrig kan vara hel. (Åter igen en trampdyna som är en bit upp på frambenet, så motion kan hon ju få som tur är, men inget lösspring...)

Det är nog lätt att tänka så om pengar inte är ett större problem, men när man väljer mellan ”ska jag köpa det här och det här” till sin hund och eller att eventuellt göra något gemensamt med sin partner så måste man ibland prioritera.

Jag förstår om vissa partners lägger sig i vad gäller ekonomi, men som sagt det beror ju på hur man har det rent ekonomiskt. Har man möjlighet till att både leva som man vill i övrigt och dessutom köpa allt man önskar i hundväg, ja då håller jag definitivt med dig ;)

Tillägg: Sen är det också annorlunda såklart beroende på om man har delad eller gemensam ekonomi.
För oss som dessutom har två gemensamma barn, ett hus och annat som vi också måste prioritera, alltså diskutera vi i stort sett alla större inköp, oavsett om vi vi kanske båda vill ha, exempelvis en valp. Vi vill båda ha hund igen, vi vill båda ha en jakthund men vi har ändå diskuterat det fram och tillbaka, inte enbart ekonomin utan även ansvar, tid osv. För mig personligen blir det väldigt konstigt om en person i en familj kör sitt eget race och hävdar "mina pengar-mitt beslut", vi har valt att leva tillsammans, vi har valt att skaffa barn tillsammans och vi vill göra saker tillsammans, alltså diskuterar vi tillsammans vad våra pengar ska gå till.

Sen vet jag att andra människor resonerar annorlunda och lever annorlunda men för mig är inte det ett alternativ.

Igår var min systers hund jäääääävligt billig!! Hade jag varit hemma när dem var där så hade jag knäckt nacken på honom på plats så förbannad som jag blev.:rage::rage:
Han hade brutit sig in hos tupparna och gett sig på den ena, hade inte den andra tuppen gått emellan och attackerat hundfan tills syrran fick fatt på honom så hade tuppen dött. Så när jag kom hem på eftermiddagen så låg det fjädrar ÖVERALLT i och runt inhägnaden. Tuppen är helt kal över baken och ryggen och har nåt sår på benet men annars var han mest chockad igår.:(:(
Idag galer han för glatta livet igen och springer runt och ser glad ut igen, tackolov.!

Men syrran har fått tvärförbud att ha hunden lös hemma hos mig nu. Han ska ha koppel på från att han går ur bilen tills han hoppar in igen! :mad::mad: Är det inte katterna han försöker ge sig på så är det tydligen allt annat! Jävlarr så arg jag var igår!

Igår var min systers hund jäääääävligt billig!! Hade jag varit hemma när dem var där så hade jag knäckt nacken på honom på plats så förbannad som jag blev.:rage::rage:
Han hade brutit sig in hos tupparna och gett sig på den ena, hade inte den andra tuppen gått emellan och attackerat hundfan tills syrran fick fatt på honom så hade tuppen dött. Så när jag kom hem på eftermiddagen så låg det fjädrar ÖVERALLT i och runt inhägnaden. Tuppen är helt kal över baken och ryggen och har nåt sår på benet men annars var han mest chockad igår.:(:(
Idag galer han för glatta livet igen och springer runt och ser glad ut igen, tackolov.!

Men syrran har fått tvärförbud att ha hunden lös hemma hos mig nu. Han ska ha koppel på från att han går ur bilen tills han hoppar in igen! :mad::mad: Är det inte katterna han försöker ge sig på så är det tydligen allt annat! Jävlarr så arg jag var igår!
.
Men fy! Stackars tuppar :nailbiting:

För mig personligen blir det väldigt konstigt om en person i en familj kör sitt eget race och hävdar "mina pengar-mitt beslut", vi har valt att leva tillsammans, vi har valt att skaffa barn tillsammans och vi vill göra saker tillsammans, alltså diskuterar vi tillsammans vad våra pengar ska gå till.

Ja, jo, vi behöver ju inte dra allting till sin spets. Jag tror faktiskt att de allra flesta diskuterar inköp och ekonomi med sina partners, även jag. Det var sambon som ville ha gemensam ekonomi, därför tydliggjorde jag från början att hundarna kostar pengar, punkt. Vill man leva med mig måste man förstå att hundarna/djuren är mitt liv. Hade det varit ett bekymmer eller blivit något som ifrågasatts så hade vi haft delad ekonomi för enkelhetens skull. Vi har hus men vill inte ha barn, så det vi lägger pengar på är ju i princip bara hundarna, fastigheten och saker vi gör tillsammans. Vi har inga problem att diskutera någonting men är noga med att ge varandra frihet när det kommer till våra intressen.

För oss som dessutom har två gemensamma barn, ett hus och annat som vi också måste prioritera, alltså diskutera vi i stort sett alla större inköp, oavsett om vi vi kanske båda vill ha, exempelvis en valp. Vi vill båda ha hund igen, vi vill båda ha en jakthund men vi har ändå diskuterat det fram och tillbaka, inte enbart ekonomin utan även ansvar, tid osv. För mig personligen blir det väldigt konstigt om en person i en familj kör sitt eget race och hävdar "mina pengar-mitt beslut", vi har valt att leva tillsammans, vi har valt att skaffa barn tillsammans och vi vill göra saker tillsammans, alltså diskuterar vi tillsammans vad våra pengar ska gå till.

Sen vet jag att andra människor resonerar annorlunda och lever annorlunda men för mig är inte det ett alternativ.

Precis så, jag ser det som en självklarhet när man bor tillsammans! :)

Ja, jo, vi behöver ju inte dra allting till sin spets. Jag tror faktiskt att de allra flesta diskuterar inköp och ekonomi med sina partners, även jag. Det var sambon som ville ha gemensam ekonomi, därför tydliggjorde jag från början att hundarna kostar pengar, punkt. Vill man leva med mig måste man förstå att hundarna/djuren är mitt liv. Hade det varit ett bekymmer eller blivit något som ifrågasatts så hade vi haft delad ekonomi för enkelhetens skull. Vi har hus men vill inte ha barn, så det vi lägger pengar på är ju i princip bara hundarna, fastigheten och saker vi gör tillsammans. Vi har inga problem att diskutera någonting men är noga med att ge varandra frihet när det kommer till våra intressen.

Vi kan också diskutera och så vidare, men om jag skulle behöva få tillåtelse att få spendera pengarna jag jobbat in på det jag vill så skulle jag må illa.

Vi kan också diskutera och så vidare, men om jag skulle behöva få tillåtelse att få spendera pengarna jag jobbat in på det jag vill så skulle jag må illa.

Förstår! Ni har ju inte heller barn och dylikt att ta hänsyn till, om jag inte har helt fel. Precis som oss. Det finns hittills bara ETT tillfälle där jag helt enkelt vägrat, den gången då sambon hade köpt mig en "present" i form av en robotgräsklippare för 13 000 kr. Vi må ha 15000 kvm men gräsmattan är bara en liten plätt, resten är berg och skog. Aldrig i livet sa jag och sa att han helt enkelt fick lämna tillbaka den. Han valde istället att ge den till sin mor som är gräsallergiker och därmed inte kan klippa gräs själv. Slutet gott allt gott. :D

Men fy! Stackars tupp. :down: Skönt att det gick bra ändå.

Förstår! Ni har ju inte heller barn och dylikt att ta hänsyn till, om jag inte har helt fel. Precis som oss. Det finns hittills bara ETT tillfälle där jag helt enkelt vägrat, den gången då sambon hade köpt mig en "present" i form av en robotgräsklippare för 13 000 kr. Vi må ha 15000 kvm men gräsmattan är bara en liten plätt, resten är berh och skog. Aldrig i livet sa jag och sa att han helt enkelt fick lämna tillbaka den. Han valde istället att ge den till sin mor som är gräsallergiker och därmed inte kan klippa gräs själv. Slutet gott allt gott. :D

Nej, tack och lov och inga barn blir det. :rofl: Vi gör så att vi betalar hälften av alla utgifter, om vi vill göra något tillsammans etc. sen så gör vi vad vi vill med våra egna pengar. Då kan man göra det man vill för dom pengarna man själv har. Skulle aldrig orka med att sitta och fråga om jag kan köpa en sele eller gå på kurs med hundarna.

Fast vem har dragit allting till sin spets? Jag konstatera hur vi gör och vad jag känner, och konstaterar även att andra gör andra val och känner annorlunda?
Jag gjorde ett skämtsamt inlägg att det var bra att maken spelade golf eftersom han då lägger både tid och pengar på sin hobby. Det innebär i förlängningen att han har förståelse för att min hobby också kostar tid och pengar. I och med att vi båda har intressen som kostar tid och pengar så måste vi diskutera hur tiden bör disponeras, speciellt när vi även har barn med egna intressen som även det tar tid och till viss del även kostar en del. Det ser annorlunda ut för par utan hemmavarande barn, det är helt naturligt, det gör inte något sätt rätt eller fel, utan alla relationer har sina egna tankar om vad som fungerar för dem.

@Tonto Vem har pratat om att få tillåtelse? Så vitt jag kan läsa så har väl alla prata om att diskutera?

Vi har halvdelad ekonomi med en fast summa vi för över till ett konto varje månad, och till det kontot har vi varsitt kort där vi gör alla inköp av mat, grejer till huset, betalar gemensamma räkningar eller om vi är iväg på något.
Jag förstår om han inte vill lägga sina pengar på mina hundar, lika lite som jag vill lägga mina pengar på hans bilar :D för oss funkar detta fint. Vi har inte några barn och är inte gifta, den dagen blir det kanske annorlunda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
221
· Visningar
11 013
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat