Hundslagsmål

Sv: Hundslagsmål

Jag har inga problem att sätta två hundar i samma bil, och har gjort det utan nät etc mellan också. Förutsättningen är såklart att man vet att de brukar funka ihop.

KL

Till viss del tror jag att det ocksa handlar om vilken ras/typ av hund man har. En bruks hund ar 'vassare' an en sallskaps hund och kan lattare omvanda sitt beteende. Jag har en kompis som satte in sina tva rottis hanar i bilen infor en tavling. De hade aldrig pa nagot vis visat att de ens varit nara slagsmal eller att vara osams. Nar hon kom tillbaka till bilen var de bada riktigt ordentligt traiga och det var blod overallt ... det gick at manga stygn for att lappa ihop dem igen.

Kl
Jag skulle aldrig sätta två jämngamla hanar i samma bil om det endast va ett nät imellan! En rejäl bur isf om det är nödfall och hundarna måste sitta där ihop! Finns liksom ingen anledning att ens chansa!

Senast ändrad:

Senast igår var jag på sökträning med familjen och hade tre hanhundar (två treåringar och en 7 månaders) och en sjumånaders tik lösa i samma bil. Ena hanen fick sitta i passagerarsätet ist för i lastutrymmet pga en öm tass, annars hade alla fått vara ihop. Inget skydd mellan förarhytt och lastutrymme.

Det rör sig inte om hundar som bor ihop i vanliga fall.

/Migo

Fast de sitter ju inte i samma utrymme i bilen. Och på promenad kan de ju inte alltid gå undan, många hundar är ju kopplade under promenaden. Och varför skulle det bli gruff om det inte finns några tillgångar, de tycker om varandra och ingen av hundarna har tidigare haft ett omriktat beteénde tidigare vid retningar.

Om det bara är ett nät mellan två vuxna schäfrar blir det i praktiken samma utrymme

Med "gå undan" menar jag inte gå utom synhåll eller långt iväg, det räcker att den hund som vill vika undan kan visa det tydligt. Promenad är inte riktigt jämförbart, eftersom där finns minst en människa med som förhoppningsvis kan styra upp det.

Varför hundar ryker ihop kan vara omöjligt för en människa att veta eller förutse.

Sen håller jag med de som säger att det är rasrelaterat! Vissa hundraser har (haft) jobb som krävt att de håller sams med andra hundar. Men även inom de raserna finns det individer som inte funkar med andra.

Det är egentligen sällan det händer något, men jag förstår dem som varit med om hundslagsmål i bil, och är extra försiktiga efter det.

Senast igår var jag på sökträning med familjen och hade tre hanhundar (två treåringar och en 7 månaders) och en sjumånaders tik lösa i samma bil. Ena hanen fick sitta i passagerarsätet ist för i lastutrymmet pga en öm tass, annars hade alla fått vara ihop. Inget skydd mellan förarhytt och lastutrymme.

/Migo

Men du har ju ocksa en helt annan typ av hund. Shafer ar en 'vass' hund och har genetiskt ett annat beteende.

KL

Jag tycker man får se lite till sin egen hund/individen. Jag har sett de beteenden som Christensen1 beskriver flera gånger. Framför allt med min systers holländare, en hund med mkt nerv och mkt av det mesta. Omriktade beteenden/bett är där vardag, och han har varit i slagsmål med hennes andra hund vid ett par tillfällen, t ex sittande i samma bil - någon kör agility längre bort. Sittande i samma "skruv" i marken - en katt springer förbi.

Mina egna däremot. Hittills jag jag inte varit med om att någonting har triggat dem så mkt att de han varit tvugna att omrikta. Eller jo, jappen hoppar och biter mig i armen när jag tar utom honom ur bilen på bhk :angel:

Där känner jag mig HELT lugn :grin:

/Migo

Okey? Jättebra! :)

Förstår dock inte vad de har med det jag skrev att göra? För jag skulle fortfarande inte sätta två hanhundar ihop i en bil, ffa om dem inte känner varandra :)

Men du har ju ocksa en helt annan typ av hund. Shafer ar en 'vass' hund och har genetiskt ett annat beteende.

Lite delvis kl*

Fast jag vet BC folk som fått dela på BC´s som slagits så de nästan haft ihjäl varandra. Iofs tikar, men ändå. BC är väl ändå hyffsat vassa hundar? De ska kunna arbeta i många timmar och flytta såväl nylammade tackor och stora nöt. Lite pondus (eller mycket) måste ju en bra vallare ha om det skulle behövas. Även om de främst vallar med blicken.

Sen är iofs den andra hanen i bilen som min hane satt med mer av utställningslinjer (eller enbart). Men ingen av hundarna har någon hanhundsaggressivitet eller omriktar beteéndet. Men visst KAN de bråka. Men det kan mina två hemma också göra. Och där ser jag det lite värre då det är 40 kg schäfer mot 8 kg liten blandis.

Det enda problemet jag märkt om de ser något de vill skälla på så triggar de varandra :grin:

Min kompis bada rottisar var bada i 4-5 ars aldern och hade aldrig visat mista tendens till aggresivitet mot varandra heller ...
Men som rottis agare skulle jag inte ens dromma om att lamna min tjej med en annan hund utan tillsyn. Hon har kompisar som hon kommer jatte bra overens med ... men sasom varande brukshund har hon ibland svart att backa:angel: Hon visar upp alla mojliga lugnande signaler, men om en annan hund "sticker up" sa backar hon inte.
Harom sistens var det en Great Pyrenee/shafer korsning som Mandy visade sidan at och sniffade bort fran hur lange som helst ... och nar han morrade gaspade hon ... inte bara en gang ... tills hon fick nog nar hon med ett ryt svarade honom. Hon la av sa fort nagon tog fast honom och jag sa till henne att lata bli ... Sadana dagar onskar jag att hon visat lite "underlagsenhet" och lagt sig ... det har dock aldrig hant, hon forsoker dampa och lugna ner sa lange hon tycker sig kunna, men kommer till en punkt nar hon fatt nog och valdigt tydligt markerar det.

KL

Till viss del tror jag att det ocksa handlar om vilken ras/typ av hund man har. En bruks hund ar 'vassare' an en sallskaps hund och kan lattare omvanda sitt beteende. Jag har en kompis som satte in sina tva rottis hanar i bilen infor en tavling. De hade aldrig pa nagot vis visat att de ens varit nara slagsmal eller att vara osams. Nar hon kom tillbaka till bilen var de bada riktigt ordentligt traiga och det var blod overallt ... det gick at manga stygn for att lappa ihop dem igen.

Det tror jag också att det delvis är rasbundet. Jag som har golden känner mig lätt lite naiv men inser att jag inte har en brukshund med alla de egenskaper som följer med. Så jag kan tänka mig att många som inte har den vassare typen av hund med snabba reaktioner inte förstår hur snabbt saker kan urarta även om hundarna är goda vänner och omriktat beteende har ju nämnts flera gånger och har inget med hundarnas relation att göra.

Mina tre hanar, 8 år, 3 år och 1 år, sitter alltid i samma bur i bilen och i hundgården tillsammans, men det är klart att något skull ekunna hända bara för att det aldrig har hänt något men jag tror att med den ras och de individer jag har är chansen mindre än med tre brukshanar som är av helt annan typ av hund.

En fråga till er som aldrig har hundarna ihop i bilen obevakat. Hur gör ni med tex hundgård, om ni har någon annars svara gärna hypotetiskt, där är ju chansen att en katt, ettrig ekorre eller ett rådjur springer förbi stor.

Visst kan hundar bråka. Det vänder jag mig inte emot. Men hur långt ska man dra allt? Om man inte vågar sätta två hundar som känner varandra och tycker om varandra i samma bil med nät emellan, vågar man ha hunden lös? För även en lydig hund kan en dag bestämma sig för att rådjuret är mycket mer lockande att springa efter än matte med boll eller köttbullar. Vågar man låta människor hälsa på hunden? För även om hunden aldrig visat aggressiva/rädda tendenser så kan den ju faktiskt ha ont och reagera. Vågar man ha med den när man är i stall? Eller på ridtur? Vågar man använda hunden i arbete där risker finns?

Sen pratar jag inte om att slänga ihop helt okända hundar i ett trångt utrymme, även om det är en fördel om man kan det. Men då lämnas de knappast ensamma...

Senast ändrad:

Verkar klart överdrivet. Hundarna kände varandra innan och nät mellan båda i bilen. En annan sak hade varit om de inte känt varandra innan.

Mina egna hundar åker i samma bur och jag litar fullständigt på dem när de är ensamma hemma. Givetvis ser jag till att där inte finns några ben eller liknande som de kan börja bråka om. Men, jag har två små mopsar som dessutom är av olika kön. Två hanhundar av skarpare bruksras hade jag nog varit ganska försiktig med, särskilt i den åldern. Jag ser ingen anledning till att ta risker. Varför inte sätta in ett galler i bilen om man vill kunna förvara två hundar där? Så är man säker på att inget kan hända.

Man ska dra det så långt att man inte tar onödiga risker. Ingen jag känner med bruksras skulle stoppa in två icke sammanboende hundar i en bil på det sätt du beskriver. Speciellt inte två jämngamla hanar i åldern för mental könsmognad. Träningsgruppens hundar kan ibland dela bil men då har vi bur med mellanvägg.

Det är skillnad på raser och man ska vara medveten om att inriktat beteende inte är ovanligt bland högtempererade brukshundar. De kan också ha stor integritet som inte märks så mycket när föraren är med, men kommer fram då de lämnas att sköta sig själva. Tittar man sedan på min och mina vänners skyddshundar så är då rejält i gasen redan i bilen när de vet att det vankas skyddsarbete. Att sätta ihop två hanar då skulle bara sluta på ett sätt. Och då kan ändå flera av med umgås utan problem till vardags.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 607
Senast: alicegard
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 165
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka