Sv: Hundslagsmål
Visst kan hunden omrikta ett beteénde. Men låter du aldrig dina hundar vara ensamma tillsammans pga risken för att de skulle slåss vid omriktat beteénde?
Som sagt, jag är fullt medveten om att hundarna kan slåss/bråka. Men jag tror nog att om man aldrig lär hundarna att acceptera andra hundar i sin närhet så tror jag man förvärrar det. Nu menar jag ju såklart inte att man ska slänga ihop hundar som mäter sig med varandra eller liknande.
Jag är tex inte rädd för att lämna mina två hundar hemma ensamma, inte heller när jag delat av så de bara är i hallen, och den är inte stor.
Om jag hade oroat mig för att hunden skulle omrikta beteénde mot det som finns tillgängligt så hade jag aldrig låtit honom umgås med hundar eller människor. Sen är det självklart att det KAN hända. Men så är det ju med allt när det handlar om djur, man kan ju aldrig veta hur de reagerar.
Jag vill gärna lära mina hundar att kunna acceptera att andra hundar är nära, även om de inte känner hunden så mycket heller. Det känns bra om det skulle hända ngt. Skulle det sen vara så att man har en hund som absolut inte tål andra hundar, ja då är det ju förstås en annan sak!
Och visst kan man undvika att hundar slåss genom att ha ordentliga galler emellan och inte låta hundarna umgås med nya hundar och man kan låta bli att ha hundarna lösa så de inte blir påkörda eller skadade/skadar annat och man kan ha munkorg på hunden när man är ute bland folk och fä utifall att och ja, man kan ju dra det jättelångt egentligen om man ska skydda hunden och alla från saker som KAN hända. Sen är det som sagt en annan sak om man vet med sig att hunden har problem med ngt. Hade en rottweilertik hemma ett tag som gjorde utfall och med stor säkerhet skulle bita folk om hon kom åt om de gick för nära. Henne hade jag satt på en munkorg om hon hade varit ned ute i stan eller liknande ställen med "folk och fä", för där VET jag att något kan hända.
Men är jag ute med schäfergrabben så är jag inte ett dugg orolig att han ska hugga ngn och barn är bland det bästa han vet. Gärna ska de vara riktigt "på" honom. Men visst skulle det kunna hända ngt. Han kanske har ap-ont på ett ställe som barnet plötsligt kommer åt eller liknande som gör att han reagerar. Man vet ju faktiskt aldrig.