Hundslagsmål

Sv: Hundslagsmål

HUndar som har brister på nervsidan kan tränas till viss del att tåla retningar. Vill man inte få sin hund biten så har man sina hundar åtskiljda. Jag förstår ärligt talat inte problemet. Det är inte precis någon hemlighet att hundar kan reagera så här. Det finns mer än en polishund som bitit sin förare i benet när den blir hindrad att bita utåt..

Men det är när du är närvarande. Ensamma hundar är en helt annan sak. Då bör hundar som inte bor tillsammans vara ordentligt åtskilda.

Min tolererar också de flesta hundar när jag är med, men om jag går är han inte alls lika tolerant och då är det ändå en mycket trygg och språksäker hund.

Det enda sättet det sitter två hundar i vår bil är i respektive burhalva i dubbelburen. De är åtskillda med låst dörr när vi inte är hemma och de lämnas kvar i huset.

Jag litar inte på en situation där man lämnar två hundar i bilen och de kan komma åt varandra och sedan spelar det ingen roll hur snälla och hur mycket "kompisar" hundarna är när båda ägarna är med. Kanske jag som är överdrivet säkerhetstänkande men då står jag för det.

Du förstår ju uppenbarligen inte vad jag skriver? Träna hunden att acceptera störningsmoment utanför bilen eller se till att det inte finns något den kan missrikta eventuell aggressivitet mot. Punkt.

Och du förstår tydligen inte vad flera i tråden skriver o att allt inte är så lätt att träna bort. Har du läst Tretjaks inlägg, eller var det för svårt för dig att begripa?

KL

Visst kan hundar bråka, inte riktigt det jag vänder mig emot. Både med kompisar och okända hundar kan det ju smälla mellan. Men ska man verkligen överbeskydda så mycket?

Jag menar, man kan ju ALDRIG veta vad hundarna tänker. Om jag hade tänkt så så hade jag nog aldrig haft hundarna lösa, eller låtit dom träffa andra hundar/människor överhuvudtaget. För tänk om hunden har skitont på ett ställe som jag inte märkt av alls, och så kommer ett barn (Castro älskar barn) och råkar trycka just där så hunden biter eller liknande... Man kan ju aldrig vara helt säker.

Jag kanske tar på det "lätt". Men finns det inga tillgångar. Båda hundarna är lugna och det är nät så de iaf inte är ihoptryckta tillsammans samt att de tycker om varandra, är risken verkligen så stor då? Hade ni tyckt annorlunda om det var hane+tik? Eller låter ni aldrig era hundar träffa andra hundar förutom under strikt tillsyn?

Jag har också slängt ihop så gott som okända hundar i bilen när jag varit i närheten. Och vill gärna lära mina hundar att acceptera det. Skulle det inte funka så får man ju dock göra på annat sätt.

Jag ser det inte som att överbeskydda, att undvika riks för slagsmål. Omriktade i beteenden är inte ovanliga oavsett om det är lugna hundar som är vana varandra.

I vår träningsgrupp händer det också att vi låter hanar dela bil, dock med galler mellan. Vi har kanske väldigt snälla hundar för det har ju inte varit tillstymmelse till bråk. Men gallret känns som en billig försäkring när det är två jämngamla hanar och man inte har koll på dem.

kl.
Jag brukar ibland vid behov slänga in min lilla i samma bur som syrrans hund :eek: Tanken på att dom skulle bli osams har aldrig slagit mig :o Dom har känt varandra sen min var valp och även bott i hop under några månader och aldrig haft en tendens till att bli osams men det kanske är väldigt korkat och onödigt riskabelt att låta dom sitta i samma bur ibland?

får erkänna att du inte är ensam i den sitsen... på utställningar är det inte helt ovanligt att jag tussar in mina med några av "min" uppfödares hundar i en bur, har aldrig en tänkt på att det skulle bli något bråk (utom med en, men hon sitter därför ensam, om hon ens är med). och så ofta träffas de inte, kanske 10-15ggr/år... hmm...

edit: bara som ett förtydligande: buren i fråga är kopplad till en komposthage och alltså stor nog för några hundar att vara i.

Senast ändrad:

Visst kan hunden omrikta ett beteénde. Men låter du aldrig dina hundar vara ensamma tillsammans pga risken för att de skulle slåss vid omriktat beteénde?

Som sagt, jag är fullt medveten om att hundarna kan slåss/bråka. Men jag tror nog att om man aldrig lär hundarna att acceptera andra hundar i sin närhet så tror jag man förvärrar det. Nu menar jag ju såklart inte att man ska slänga ihop hundar som mäter sig med varandra eller liknande.

Jag är tex inte rädd för att lämna mina två hundar hemma ensamma, inte heller när jag delat av så de bara är i hallen, och den är inte stor.

Om jag hade oroat mig för att hunden skulle omrikta beteénde mot det som finns tillgängligt så hade jag aldrig låtit honom umgås med hundar eller människor. Sen är det självklart att det KAN hända. Men så är det ju med allt när det handlar om djur, man kan ju aldrig veta hur de reagerar.

Jag vill gärna lära mina hundar att kunna acceptera att andra hundar är nära, även om de inte känner hunden så mycket heller. Det känns bra om det skulle hända ngt. Skulle det sen vara så att man har en hund som absolut inte tål andra hundar, ja då är det ju förstås en annan sak!

Och visst kan man undvika att hundar slåss genom att ha ordentliga galler emellan och inte låta hundarna umgås med nya hundar och man kan låta bli att ha hundarna lösa så de inte blir påkörda eller skadade/skadar annat och man kan ha munkorg på hunden när man är ute bland folk och fä utifall att och ja, man kan ju dra det jättelångt egentligen om man ska skydda hunden och alla från saker som KAN hända. Sen är det som sagt en annan sak om man vet med sig att hunden har problem med ngt. Hade en rottweilertik hemma ett tag som gjorde utfall och med stor säkerhet skulle bita folk om hon kom åt om de gick för nära. Henne hade jag satt på en munkorg om hon hade varit ned ute i stan eller liknande ställen med "folk och fä", för där VET jag att något kan hända.

Men är jag ute med schäfergrabben så är jag inte ett dugg orolig att han ska hugga ngn och barn är bland det bästa han vet. Gärna ska de vara riktigt "på" honom. Men visst skulle det kunna hända ngt. Han kanske har ap-ont på ett ställe som barnet plötsligt kommer åt eller liknande som gör att han reagerar. Man vet ju faktiskt aldrig.

Jodå mina hundar är tillsammans inomhus i samma utrymme, utom när tiken löper. De är dock inte i samma utrymme i bilen, där det kan komma både djur och människor utanför som kan utlösa bråk.
Precis som Tretjak skriver, så kan ett slagsmål komma som en blixt från klar himmel. Så blev det med två hanar som jag har haft (varav den ene går som polishund nu, och den andre är borta pga sjukdom).

Ja det är klart, vet man om att man har hundar som lätt omriktar beteéndet som är menat till människan/hunden eller vad det nu kan vara så är det ju en fördel att ha de åtskilda i trånga utrymmen. Och visst kan hundar bråka, självklart! Och som du säger kan det även komma snabbt som f*n.. Men det kan ju komma både i köket, på promenaden eller i bilen. Eller någon annanstans för den delen. Men om man har en hund som man aldrig tidigare har sett omrikta ett beteénde och hundarna är kompisar. Så ser jag faktiskt inte problemet... Då är det ju minst lika farligt att ha hunden lös, eller gå med hunden på stan, även om hunden annars alltid varit säker bland tex folk.

Köper hela resonemanget! (y)

Till Christensen1 och vallhund (och säkert fler...): Åter igen verkar ni inte förstå vad det är jag faktiskt skrivit. Det jag argumenterat för de senaste inläggen handlar inte om de två schäferhanarna med nät emellan. Jag har diskuterat ALLMÄNT. Och som någon skrev anser jag att den som känner hunden bäst, den är också den som bäst kan avgöra hurvida det är lämpligt att sammanföra den med en annan hund i ett begränsat utrymme. Jag har full förståelse för att man INTE kan träna bort ALLT på ALLA hundar! Men jag tycker inte att man måste hålla benhårt på regeln "aldrig två hundar i samma bil" heller. Avslutar med det som jag hela tiden sagt, avvägning från fall till fall.

Håller med dig i ditt senaste inlägg.

Men jag tycker inte att man måste hålla benhårt på regeln "aldrig två hundar i samma bil" heller. Avslutar med det som jag hela tiden sagt, avvägning från fall till fall.

^^ Och dig,hgfy, här ^^

Och visst kan hundar bråka, självklart! Och som du säger kan det även komma snabbt som f*n.. Men det kan ju komma både i köket, på promenaden eller i bilen. Eller någon annanstans för den delen.

Bilen skiljer sig från köket eller promenaden genom att ingen av hundarna kan gå undan. Börjar den ena hunden gruffa kommer den andra att svara upp, även om den egentligen helst hade sluppit.

Fast de sitter ju inte i samma utrymme i bilen. Och på promenad kan de ju inte alltid gå undan, många hundar är ju kopplade under promenaden. Och varför skulle det bli gruff om det inte finns några tillgångar, de tycker om varandra och ingen av hundarna har tidigare haft ett omriktat beteénde tidigare vid retningar.

Fast de sitter ju inte i samma utrymme i bilen. Och på promenad kan de ju inte alltid gå undan, många hundar är ju kopplade under promenaden. Och varför skulle det bli gruff om det inte finns några tillgångar, de tycker om varandra och ingen av hundarna har tidigare haft ett omriktat beteénde tidigare vid retningar.

Det behöver det inte bli. Det kanske aldrig blir det. Men vill du ta risken?

*knapplån*
Men herregud!
Visst ska 2 normalfuntade hundar kunna sitta i en bil med ett nät mellan, utan att riva bilen?
Vi snackar väl inte om monstret från den blå lagunen, utan helt vanliga hundar?:confused:
Dom får vara hur taggade dom än vill, men de här är väl inte så mycket begärt?

* Jenny *

Det är ju lite det där med risker. Stora går så gott som alltid lös, både i skog på grusväg och mindre asfaltvägar. Risken att han sticker finns ju varje gång och han kan ju bli påkörd eller ngt annat otrevligt. Och jag cyklar med hundarna, risken att stora drar till åt sidan när jag inte är beredd finns också och då kan jag ju ramla över honom. Jag har även med mig hundarna i stallet och när jag rider, risken finns där att de blir sparkade eller översprungna. Jag har kanin och marsvin ute lösa i lägenheten när hundarna är framme (dock under strikt uppsikt änsålänge) och jag vet mycket väl om att hundar är hundar och att det KAN hända en olycka, även om hunden kanske inte just biter så kan de ju råka kliva illa på dom. Och jag tycker det är viktigt att hundarna lär sig att kunna vara nära andra hundar utan att bråka eller tjaffsa. Jag tränar även skydd och vet att även det sliter på hunden och de kan skada sig rätt rejält om de kommer fel.

Jag vet även att när jag är ute och rider så kan jag dö, eller få en spark i huvudet när jag hanterar hästarna...

Är det någon som förstår lite min poäng? Jag vill gärna kunna "göra vad som helst" utan att vara rädd för slagsmål. Och nu menar jag såklart inte att man ska pressa hundarna till saker de inte klarar av, men gör man det till världens mest normala grej från det att de är små och det funkar, så varför inte? Och har hundarna svårt för det så är det ju bra att träna (dock så att hundarna inte kommer åt varandra förstås). Men det underlättar ju om man någon gång blir tvungen till att "packa ihop" hundarna trångt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 607
Senast: alicegard
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 165
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka