Hundslagsmål

linnsan

Trådstartare
Ja, under träningen igår så var det lite snack om detta ämne då jag och en annan satte våra hundar i samma bil. Det är två hanar (schäfer) som bägge blir två år nu i vår/sommar. Hundarna känner varandra, försöker busa när vi har varit ute och gått och när de sitter i bilen (en i luckan och en i baksätet och med nät emellan) så sticker de emellan huvudet på sidan där nätet inte är och slickar varandra i ansiktet. Alltså två hundar som tycker om varandra.

Flera av de på träningen sa att "det skulle jag aldrig göra" och påpekade att de kommer bråka. När jag frågade varför de skulle bråka när de så uppenbart tycker om varandra så var svaret att de kan bråka för ingenting... Ja visst är jag medveten om att hundar kan bråka, men ärligt? Om man inte har några tillgångar i bilen och hundarna har träffats flera gånger, tycker om varandra samt att det är nät emellan... En av dom tyckte att jag var "dum" och naiv som inte trodde att de skulle bråka och då hade jag inte heller sett ett hundslagsmål eftersom att jag vågade ha hundarna tillsammans:grin:

Enligt min mening kan alla hundar bråka, och jag tänker inte gå runt och vara orolig om han gillar en annan hane i samma ålder. varför inte kunna sätta som i samma bil?

Är folk såhär rädda för slagsmål? Jag tycker nog det är bättre att lära hundarna att umgås med hundar av olika kön och åldrar just för att undvika slagsmål.

Och för att påpeka extra noga så detta inte missförstås ;) så är jag väl medveten om att vissa hundar inte tål andra hundar/hundar av samma kön. Och jag planerar inte heller att trycka ihop helt främmande hundar i bakluckan tillsammans heller;)

Men det känns lite väl överbeskyddande att inte kunna sätta två hundar som tycker om varandra i samma bil och med nät emellan.

Kvinnan som äger andra hunden blev nervös och gick och kollade till hundarna, varav de vilade lugnt och samma sak när vi gick och hämtade dom :)

Sv: Hundslagsmål

Känns lite väl överdrivet :confused: Som att två hingstar inte skulle kunna stå i boxarna bredvid varandra... Visst, vissa kan det inte men det handlar ju om individerna också. Tror precis som du att om man förebygger genom att låta sin hund träffa många andra hundar och inte överbeskydda. Det måste vara en avvägning från fall till fall, och i detta fallet verkade det ju helt lugnt :P

Hundar kan slåss om de befiner sig i samma utrymme även om de är vänner. Vanlig anledning är att det kommer något utanför som de inte kommer åt (tex katt eller annan hund), och så tar de det som är närmast istället- i det här fallet en annan hund. Beteendet kallas omriktat beteende, och är inte helt ovanligt. Jag skulle inte åka med mina hundar i bilen om de inte var åtskiljda. De är goda vänner alla tre, och jag vill inte att de ska få anledning att vara annat..

Hundar kan slåss om de befiner sig i samma utrymme även om de är vänner. Vanlig anledning är att det kommer något utanför som de inte kommer åt (tex katt eller annan hund), och så tar de det som är närmast istället- i det här fallet en annan hund. Beteendet kallas omriktat beteende, och är inte helt ovanligt. Jag skulle inte åka med mina hundar i bilen om de inte var åtskiljda. De är goda vänner alla tre, och jag vill inte att de ska få anledning att vara annat..

Köper ditt resonemang men nu var det en stillastående bil det handlade om... Och det var nät emellan. ;)

Menar du att hundar och katter inte kan gå förbi en stillastående bil? Ett nät är INGET om två hundar vill slåss. Det blir trasor av det!

Jag skulle aldrig sätta in två bruks-hanar som inte bor med varandra i bil på det sättet du beskriver. Risken för gruff ökar markant om förarna är frånvarande och hundarna sitter i trångt utrymme. Det har hänt mer än en gång att två hundar som känner varandra väl börjat slåss under liknande omständigheter.

Det är en helt annan sak att umgås ute där det finns utrymme att backa om det behövs och man ska inte underskatta den påverkan förarnas närvaro har på hundarna.

Menar du att hundar och katter inte kan gå förbi en stillastående bil? Ett nät är INGET om två hundar vill slåss. Det blir trasor av det!

Tycker fortfarande det låter överdrivet, varför skulle hunden få spel för att något eller någon gick förbi utanför? En sådan hund skulle jag definitivt inte lämna tillsammans med en annan hund! Som sagt, olika från fall till fall.

Läs om omriktat beteende och hur det fungerar. Det är varken ovanligt eller särskilt konstigt, och definitivt inte överdrivet.

Jag har läst om omriktat beteende och vet vad det är och hur det fungerar. Men jag tycker fortfarande att det skulle vara överdrivet om en hund skulle reagera så kraftigt bara för att något går förbi utanför bilen. Det är ju något hunden bör lära sig, att "det som händer utanför bilden ska jag inte bry mig om" och har den inte lärt sig det skulle jag SOM SAGT inte ha den ensam tillsammans med en annan hund. Sen är det klart att det inte behöver vara någon vana att stänga in två hundar i samma bil men jag tycker inte vi borde vara så himla rädda för bråk. Jag håller fast vid min åsikt att det måste bedömas från fall till fall och att man inte kan säga att det ALDRIG skall göras utan undantag.

hunden behöver ju inte reagera med upphetsning eller aggression, den kan agera med andra emotioner eller inte alls, varpå inget beteende kan bli omdirigerat.

Naturligtvis reagerar hundar olika. I det här fallet räcker det med att en hund reagerar med omriktat beteende för att det ska bli ett proble. Hundar är som bekant olika och har olika mentala egenskaper och följaktligen blir reaktionerna olika. Många hundar reagerar med omriktat beteende oavsett om människor tycker det är överdrivet eller inte.
Är man förståndig så utsätter man inte sin hund för risken att detta händer.

Mina hundar ska kunna sitta i bil med andra, utan att tjafsa. Sociala diskussioner tar matte hand om. Det är inte helt okomplicerat med min tik, ffa pga hennes stresskänslighet. Dvs jag ser till att de har galler eller annan typ av vägg mellan sig om jag lämnar henne med främmande hundar utan uppsikt. Likaså sätter jag inte ihop dem oövervakat med hundar som jag vet är dåliga på språk - de ska inte behöva stå ut med att bli överkörda.

Alla mina hundar sitter lösa tillsammans i lastutrymmet på en Caddy. Finns inte på kartan att de skulle börja slåss bara för att någon annan passerar utanför!

När jag är närvarande kan man utan problem släppa in ett antal främmande hundar i bilen. Mycket praktiskt när man ska samåka till träningar och dyl!

/Migo

Senast ändrad:

Det är inte själva fenomenet omriktat beteende som jag tycker är överdrivet, man kan inte värdera ett fenomen på det sättet. Det jag tycker är överdrivet är om en hund skulle reagera med det beteendet bara för att något går förbi bilen! Det hör till allmänt hyfs att strunta i sånt. Sen om en galen hund skulle attackera bilen, med innehåll, är det förståeligt att det blir kanske inte så trevliga reaktioner men hur vanligt är detta? Och även i det fallet är det bristande hyfs på hunden som attackerar isf.

Du kan tycka så. Faktum kvarstår att det finns åtskilliga hundar som reagerar på detta vis, oavsett vad du tycker om allmänt hyfs. Ofta hänger det ihop med hundars nervsida. Nerverna är det som avgör hur ändamålsenligt hundar reagerar.

Man kan i a f ha i åtanke att det KAN inträffa att hanar som känner varandra väl och kommer bra överens plötsligt en dag INTE gör det. Jag hade för några år sedan 2 bruksschäfrar och en rottistik, alla hundarna hade jag haft sedan de var 8 veckor och de hade bott under samma tak, gått i gemensam hundgård och åkt gemensamt i bilburen. Den ena hanen var 8 år, den andra 2,5 år och tiken var 5.
En eftermiddag skulle jag plocka ut hanarna ur hundgården som varje dag, jag öppnade burdörren och unghannen trängde sig något i dörren varpå den gamle morrade till. Inga stora signaler men den yngre hanen reagerade blixtsnabbt och sen följde ett slagsmål som utvecklade sig till rena mardrömmen.
Först backade jag undan för att "låta dem sköta det själva", tänkte att risken är kanske att de blir mer stressade om jag ingriper. Det var ingen bra strategi alls så jag gick kort därefter in och försökte bryta, vilket hade noll effekt på hundarna. Det hela slutade med att jag när unghannen stod över en liggande gammelvovve som var svårt biten i halsen, kunde slänga en hink vatten på den yngre som för en stund avbröt och jag kunde få kontakt med honom igen för att lyfta bort honom utan att bli biten.

Min gammelhund förlorade synen på ena ögat, hade ett par brutna tänder och var svårt sargad i hals och bringa. Han överlevde men det var med nöd och näppe. Unghunden fick sys i hals och kind. Dessa hanar hade levt sida vid sida utan minsta tecken på rangordningstjafs men så plötsligt så var det dags att göra upp tydligen.

Min poäng är att det kan vara svårt att upptäcka dessa små tecken på att rangordningen kanske håller på att förändras. Era hanar är i en ganska kritisk ålder då det brukar dyka upp lite könsmognadstecken, de börjar mäta sina krafter med andra hanar. Nu sitter de ju inte i samma utrymme utan nät emellan så just i bilen kanske det inte är så troligt att de lyckas komma åt varandra innan ni hinner ingripa, om det inte är ett väldigt klent nät förstås.
Men som sagt, ha lite vaksamhet även om de just nu verkar vara bästa polare.

Du förstår ju uppenbarligen inte vad jag skriver? Träna hunden att acceptera störningsmoment utanför bilen eller se till att det inte finns något den kan missrikta eventuell aggressivitet mot. Punkt.

Jag skulle aldrig sätta två hundar i samma utrymen i en bil utan översyn, det är som sakt lätt att det blir ett litet fel som man inte är med och bryter och som då blir till värdens bråk.
Jag har en tik som är skit duktig i bilen, hon skäller aldrig bryr sig inte om det utanför. Möjligtvisst om en katt eller hare kommer förbi men då kollar hon bara lite spänt och inget mer, men skulle jag ha en till hund i samma utrymen som skulle i denna stund på något viss störa henne då skulle hon säga ifrån ordentligt och risken för ett bråk skulle vara överhängande om jag inte är narvarande och han brytta.

onödig rik att utsätta hundarna men som sakt alla känner sin egen hund bäst (förhoppnings viss) och vet vad man kan och inte kan utsätta dem för. Men eftersom den andra hunden inte är din så skulle jag vara lite tveksammam om jag var du.

Har själv 3 han hundar. Dem är alltid tillsammans och har alltid varit det, och jag har aldrig varit och kommer aldrig vara rädd för att ha dem tillsammans med eller utan uppsikt.
My god! Jag känner mina hundar bäst.
Dem sitter även i bilen tillsammans, dem är överallt tillsammans.
Har aldrig hänt nånting!

Hade jag haft en annan hund hos mig hade jag dock inte velat lämna dem ensamma, just för att jag vet ju inte hur den andra hunden är. Men med mina egna = nemas problemas.

christensen talar om ett beteende som är djupt rotat, typ som en reflex hos hunden, och har hunden rasbunden aggressivitet så är det *nog* omöjligt att träna bort. hunden bestämmer själv inte över sina affekter, men den reagerar därefter. jag hade utan tvekan kunnat lämna min sheltie i en sån situation, men det är för att den aldrig någonsin visat en enda aggressiv tendens (den är snarare orolig för andra hundar, vilket är ett kännetecken hos rasen). en schäfer går ju att träna att bli bra polishundar bland annat och rasen har mer aggressivitet genetiskt än exempelvis en sheltie. hunden reagerar på en slags arrousal, och jag känner till att arrousal kan förväxlas hos människor, så det är absolut inte omöjligt att en hund råkar göra det med, och då kan exaltering förväxlas med aggressivitet och hunden biter.

G2B: där skrev du något som andra påpekat i tråden, dvs att om det är hundar som inte bor tillsammans så kanske man bör vara väldigt försiktig med att lämna dom utan uppsikt i ett sådant utrymme. jag tror att fler skulle vara benägna att lämna hundar som känner varandra och bor ihop i samma utrymme eftersom dom kan vara ensam hemma. dock så uppstår fortfarande det jag skrev ovan, pga stimulus som hundarna stöter på. ensam hemma i en lägenhet så kanske det inte händer så mycket spännande, men utanför bilen kan det hända massor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 607
Senast: alicegard
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 165
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka