hundskrämd valp

Pappas nu 11 år gamla fröken var ganska tuff som valp. Såpass att det ombads att min äldre, vettiga tik skulle tukta valpen lite. Sure. Valpen lyssnade inte på första, andra eller tredje tillsägelsen från tiken. Så tiken tog till stora bokstäver. Valpen skrek, kissade på sig och sprang "gråtande" till husse. Jag vrålade att han skulle bara våga ömka valpen!

Valpen var ganska stukad och nere i ungefär tio minuter. Sen interagerade hon glatt med min tik - på ett mycket ödmjukt vis.

Idag är valpen 11 år och har hela livet varit en sån hund som funkat med alla hundar utan knot.

Så, det är lite inbyggt i valpar att de ska klara av sånt där. Och även klara att bli rädda, avreagera och gå vidare.

Bästa rådet har du redan fått - glöm att det hänt och fortsatt som vanligt :)

Ja, det verkar onekligen som jag inte har något att bekymra mig för just här. Det var nog de hjärtskärande valpskriken som satte sig på hjärnan :p

Såg för övrigt ett avsnitt av "Världens bästa veterinär" där en goldenvalpen på 15 veckor hade fått käken bokstavligen krossad och avsliten av en annan hund. Den valpen blev inte heller rädd för andra hundar. (Fast jag hade sannerligen inte klandrat den om den blivit det :cool:.)

Såg för övrigt ett avsnitt av "Världens bästa veterinär" där en goldenvalpen på 15 veckor hade fått käken bokstavligen krossad och avsliten av en annan hund. Den valpen blev inte heller rädd för andra hundar. (Fast jag hade sannerligen inte klandrat den om den blivit det :cool:.)

Min mammas aussie blev anfallen och nästintill ihjälbiten av två hundar som valp - inte det minsta hundrädd efter det.

Hade din jättesnälla hane gjort så mot min hund så hade hon antingen fått panik och blivit tokrädd eller fått panik och gjort utfall.

Har du inte bättre koll på din hund än att han springer iväg till andra bör du hålla honom kopplad.

Exakt!
Blir galen på folk som inte har koll på sina hundar med försvaret att de är snälla.

Häromdagen kom en stor hundjävel kutande när jag var ute med Ruben och mopsen.
Mopsen är chill men inte Ruben, han är mer hata, döda slakta.

Ägaren stod och skrek en bit bort, det är ingen fara, han är snäll.
:banghead::banghead::banghead:

Exakt!
Blir galen på folk som inte har koll på sina hundar med försvaret att de är snälla.

Häromdagen kom en stor hundjävel kutande när jag var ute med Ruben och mopsen.
Mopsen är chill men inte Ruben, han är mer hata, döda slakta.

Ägaren stod och skrek en bit bort, det är ingen fara, han är snäll.
:banghead::banghead::banghead:

Ja jag förstår inte hur folk tänker :confused:
Nu har iofs ingen släppt fram sin hund till Loppan vilket kan bero på att hon redan på avstånd från andra hundar ser ut som en galen rabieshund :angel: Schäfer med rest ragg, fragda forsande ur munnen, som skäller och gör utfall verkar avskräckande för folk vilket såklart är anledningen till att vår hund gör så. :cautious:

Nu har iofs ingen släppt fram sin hund till Loppan vilket kan bero på att hon redan på avstånd från andra hundar ser ut som en galen rabieshund :angel: Schäfer med rest ragg, fragda forsande ur munnen, som skäller och gör utfall verkar avskräckande för folk vilket såklart är anledningen till att vår hund gör så. :cautious:

Inte jag heller.
Men nu är ju mina små och söta, bara släppa fram då tydligen.
Alltid massa frågor om de inte kan få hälsa när jag går med Ruben.
Han vill inte hälsa, han vill vara ifred. Hur svårt ska det vara :arghh:

Min mammas aussie blev anfallen och nästintill ihjälbiten av två hundar som valp - inte det minsta hundrädd efter det.
Huga, då hade jag inte klandrat din mammas hund heller om han/hon faktiskt hade blivit hundrädd efter händelsen.

Jag har tyvärr fått hejda folk i sista sekunden som haft lösa hundar som varit på väg fram alt kopplade som de tänkt släppa fram till Mamma Mu. Det har inte hjälpt att hon är Schäfer. Hon vill absolut inte ha kontakt med främmande hundar och blir väldigt provicerad när de nonchalerar hennes signaler för att avvärja kontakt.
Hundar och folk är ofta kassa på att läsa det finstilta kroppspråket. Om inte hunden gapar och reser ragg så verkar många tolka det som hunden är ok med kontakt.
Mamma Mu sköter sig utmärkt vid hundmöten. Vänder bort blicken, nonchalerar och är helt tyst och lugn. Det tolkas offta som att hon är supersnäll och det är bara att släppa fram en jycke till den "snälla gamla tiken" :meh:

Heeelt off topic och kanske lite väl ordpolisigt av mig :nailbiting: men det heter provocerad ;)

För övrigt så upphör jag aldrig förvånas över att folk så lättvindigt riskerar livet på sin hund genom att släppa fram den till andra helt utan kontroll. Gör så till rätt hund så är det slarvsylta av hunden som som är "sååå snäll :love: och bara vill hälsa" sen liksom och eventuella smittor verkar inte alls finnas i tanken hos såna ägare O_o

Heeelt off topic och kanske lite väl ordpolisigt av mig :nailbiting: men det heter provocerad ;)

För övrigt så upphör jag aldrig förvånas över att folk så lättvindigt riskerar livet på sin hund genom att släppa fram den till andra helt utan kontroll. Gör så till rätt hund så är det slarvsylta av hunden som som är "sååå snäll :love: och bara vill hälsa" sen liksom och eventuella smittor verkar inte alls finnas i tanken hos såna ägare O_o

Jag är ordblind (har haft uppe det förr här) och är tacksam om folk ens fattar vad jag skriver.

OT
Jag jobbar också med ekonomi och har noll sifferminne. Lider även av något jag själv döpt till datumdyslexi, vilket säker hänger ihop med mitt dålig sifferminne
Lider nog av samma!
Har supersvårt för att få ett sammanhang när det gäller dagar och datum.
Skriver ner allt i almenacka, men det är svårt ändå.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 569
Senast: iNHALE
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 344
Senast: Xomymy
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka