hundskrämd valp

Takire

Trådstartare
Tidigare ikväll råkade jag och min sheltievalp (snart 4 månader) ut för en incident ute på gården.

Grannens stora unghund kom farande som ett jehu in på vår gård, och min valp blev livrädd när denna stora hund kom galopperande emot honom. Det hade jag nog också blivit om någon 5-6 gånger så stor som jag hade sprungit fram mot mig som en bulldozer :cool: Nu hade jag valpen kopplad så han kunde inte springa iväg utan blev kvar hos mig och skrek (finns det något ljud som skär mer i hjärtat än valpskrik?)

Grannens hund var bara glad och väldigt livlig och nuddade inte ens min valp, men likt förbaskat så blev ju valpen rädd. Hur stor är egentligen risken att han är förstörd för all framtid när det gäller att möta/träffa/leka med andra hundar?

Grannen kom över till oss, bad om ursäkt och tog sin hund och sedan pratade vi en stund. Valpen klev upp och lade sig i mitt knä och fick ligga där medan vi pratade.

När grannen och grannhunden gick in till sig så nosade valpen lite där de stått och sedan busade vi och lekte som vanligt.

Det känns bra att rädslan rann av honom (efter att de gått i alla fall), men jag är ändå rädd att händelsen ska skapa problem vid hundmöten m.m. Jag vill ju att han ska kunna umgås med hundar i sin egen storlek i alla fall.

Jag har världens finaste lilla hund och är livrädd att förstöra honom. Han gör mig så glad varje dag :heart

En liknande sak hände min valp när han var i samma ålder som din. Skillnaden var att han var lös och drog fort som satan hem till dörren och stod där och var rädd så jag fick hämta honom. Idag är han 13 månader och ingenting märks på honom :) jag tror du kan vara lugn, din valp lär inte ha förstörts av denna engångshändelse.

Med tanke på att du skriver att han avreagerade bra så skulle jag inte oroa mig det minsta! Fortsätt som ni brukar göra vid hundmöten, glöm bort att dagens incident någonsin inträffat. OM valpen trots det skulle reagera negativt i framtiden på hundmöten och liknande, då får du jobba på att lära honom att det är kul (eller åtminstone neutralt) igen.

Jag har en shiba och har, tro mig (:grin:) varit med om många valpskrik över allt och inget och diverse! Tänker precis som @Red_Chili att när valpen avreagerar såpass bra har du förmodligen ingenting att oroa dig över. Skit i det helt enkelt! Fortsätt som vanligt.
Tror du sedan att din hund kommer att stöta på grannens då och då i vardagen kan ni kanske ta en kort promenad tillsammans så att de blir bekanta. De behöver inte alls leka med varandra eller ens göra mer än att lukta på kissfläckar om ni inte vill, men lite sådär registrera att ni är grannar och att det inte behöver vara någon big deal.
Tänker att det kanske skulle lugna mattenerverna lite, inte att hundarna behöver det. ;)

@kossankaj
Jag ÄR en "hönsmatte" och det vet jag om.
Lovar att jag ändå är högst "normal" som både hundägare och människa :). Tror inte att valpen är dåligt avlad, uppfödarens hundar är i alla fall trygga och trevliga. Men jag har kanske snäppet närmare till oro än genomsnittligt ;)

Kanske överdrev lite som startade tråden! Kan man ta bort trådar man startat tro?

@niardasp @Gnist @Red_Chili @Sel Det låter betryggande! Jag borde nog insett att incidenten igår (förmodligen) inte har förstört min valp, men det gick lätt att börja oroa sig :laugh:. När allt kommer omkring så är han inte rädd för människofötter fastän hans matte klivit på hans tassar några gånger :o, inte rädd för dörrar fastän min brorsa råkade klämma hans tass i dörren, inte rädd för höga trappsteg trots att han vrickade sig lite en gång...

Nåväl, tack för alla svar. Känner mig fånig men lugnad. :p.

@kossankaj
Lovar att jag ändå är högst "normal" som både hundägare och människa :). Tror inte att valpen är dåligt avlad, uppfödarens hundar är i alla fall trygga och trevliga. Men jag har kanske snäppet närmare till oro än genomsnittligt ;)

Kanske överdrev lite som startade tråden! Kan man ta bort trådar man startat tro?

@niardasp @Gnist @Red_Chili @Sel Det låter betryggande! Jag borde nog insett att incidenten igår (förmodligen) inte har förstört min valp, men det gick lätt att börja oroa sig :laugh:. När allt kommer omkring så är han inte rädd för människofötter fastän hans matte klivit på hans tassar några gånger :o, inte rädd för dörrar fastän min brorsa råkade klämma hans tass i dörren, inte rädd för höga trappsteg trots att han vrickade sig lite en gång...

Är det inte bra att tråden finns kvar då, om någon annan läser och har samma fråga?

Valpar ska inte överbeskyddas, så länge den taggar ned snabbt så är det inga problem om den blir lite uppstressad ibland. :D

@kossankaj

Andas! Det är helt ok att vara en fånigt lättskrämd hundägare också, men precis som med hundar är det bra om människorna kan avreagera snabbt och lära sig av de nya situationerna ;)

Du kommer i framtiden göra betydligt värre fel med valpen än vad du gjort hittills. Och vet du, så länge du är villig att lära dig mer, umgås med kunnigt folk och vågar testa dig fram så kommer det bli hur bra som helst i alla fall! Ingen, inte ens de superproffsiga hundtränarna som år efter år tävlar på SM-nivå i olika krävande hundsporter gör allt rätt med sina valpar. Det går inte, eftersom alla är olika och precis när man trodde att man hade koll på läget så dyker det upp en valp som lär sig saker på ett annat sätt, har andra behov eller tankar mot vad man räknat med osv. Det finns alltid mer att lära och alltid mer att upptäcka, och alltid fler fel att råka göra på vägen mot mer kunskap.

Men "dåligt avlad" ...

Är det inte du som i några hundra inlägg hittills klagat på att folk på Hund drar på för hårt? :laugh:
Ja hur svårt är det att ta fram vanliga trevliga allround hundar , det ska paras hej vilt på allt , och på andra sidan ska det paras med tusentals orimliga krav och utseendehets till den milda grad !! Endå är hundar ungefär lika sjuka både på renrassidan och blandrassidan.

Är det inte bra att tråden finns kvar då, om någon annan läser och har samma fråga?

Valpar ska inte överbeskyddas, så länge den taggar ned snabbt så är det inga problem om den blir lite uppstressad ibland. :D
Jo men hundar blir söndercurlade precis som människor numera, igår sprang min jättesnälla lilla hane fram till en liten hund, hunden blev lite rädd. Min hane respekterade det och gick tillbaka. Skulle inte bli förvånad om den ägare skrek ut på internet att hennes hund blivit attackerad !!

Tidigare ikväll råkade jag och min sheltievalp (snart 4 månader) ut för en incident ute på gården.

Grannens stora unghund kom farande som ett jehu in på vår gård, och min valp blev livrädd när denna stora hund kom galopperande emot honom. Det hade jag nog också blivit om någon 5-6 gånger så stor som jag hade sprungit fram mot mig som en bulldozer :cool: Nu hade jag valpen kopplad så han kunde inte springa iväg utan blev kvar hos mig och skrek (finns det något ljud som skär mer i hjärtat än valpskrik?)

Grannens hund var bara glad och väldigt livlig och nuddade inte ens min valp, men likt förbaskat så blev ju valpen rädd. Hur stor är egentligen risken att han är förstörd för all framtid när det gäller att möta/träffa/leka med andra hundar?

Grannen kom över till oss, bad om ursäkt och tog sin hund och sedan pratade vi en stund. Valpen klev upp och lade sig i mitt knä och fick ligga där medan vi pratade.

När grannen och grannhunden gick in till sig så nosade valpen lite där de stått och sedan busade vi och lekte som vanligt.

Det känns bra att rädslan rann av honom (efter att de gått i alla fall), men jag är ändå rädd att händelsen ska skapa problem vid hundmöten m.m. Jag vill ju att han ska kunna umgås med hundar i sin egen storlek i alla fall.

Jag har världens finaste lilla hund och är livrädd att förstöra honom. Han gör mig så glad varje dag :heart
Vår hund blev skrämd i ungefär samma ålder. Inget on uppsåt där heller. Hon är 6år nu och vi har stora problem med hu dmöten

Ja hur svårt är det att ta fram vanliga trevliga allround hundar , det ska paras hej vilt på allt , och på andra sidan ska det paras med tusentals orimliga krav och utseendehets till den milda grad !! Endå är hundar ungefär lika sjuka både på renrassidan och blandrassidan.
Jag tvivlar på att någon av bukes uppfödare känner igen sig i din nedlåtande beskrivning av avel. Eller vad säger @Migo @russinbulle @Lenis m flr?

Um... Fast att dra till med det i ett svar till TS som bara är lite orolig för sin valp och inte alls beskriver några svårigheter med hunden egentligen, är väl att dra på lite höga växlar?
Vi har ju en serie trådar som handlar om oseriös avel, med tusentals inlägg i varje avsnitt. ^^

Jo men hundar blir söndercurlade precis som människor numera, igår sprang min jättesnälla lilla hane fram till en liten hund, hunden blev lite rädd. Min hane respekterade det och gick tillbaka. Skulle inte bli förvånad om den ägare skrek ut på internet att hennes hund blivit attackerad !!
Hade din jättesnälla hane gjort så mot min hund så hade hon antingen fått panik och blivit tokrädd eller fått panik och gjort utfall.

Har du inte bättre koll på din hund än att han springer iväg till andra bör du hålla honom kopplad.

Hade din jättesnälla hane gjort så mot min hund så hade hon antingen fått panik och blivit tokrädd eller fått panik och gjort utfall.

Har du inte bättre koll på din hund än att han springer iväg till andra bör du hålla honom kopplad.
Haha det är ju superlöjligt. En hund bör inte bli rädd för en snäll hund som vill hälsa.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 569
Senast: iNHALE
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 344
Senast: Xomymy
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka