Hundrastare

Asko

Trådstartare
Behövde lite råd och tankar om hur mycket man kan "göra" när man är ute med hunden som man är hundrastare till. Och tänkte att det kanske skulle vara bra med en tråd för hundrastare (om det finns några andra här?) där man anonymt kan ställa frågor, be om råd eller annat till andra hundägare utan att behöva känna sig "dum" inför hundägaren.

Även om det såklart bästa är att fråga hundägaren i första hand!

Iallafall (oavsett om det är en bra eller dålig idé så behöver jag lite råd eller tankar), jag är ute med en liten hund på korta promenader (då ägaren sagt att h*n inte behöver mer än så) och h*n är jättesnäll och social så det har inte varit några problem. Men dock en liten grej, jag har börjat undvika vissa vägar då h*n ser att det kommer en längre bit längre fram men jag vill vika av tidigare. Då sätter/ligger h*n sig prompt ned och vägrar gå vidare om h*n inte får som h*n vill, envis som sjutton :devil:
Ägaren har sagt att det är då bara att lyfta upp hunden och gå vidare på den bit man själv vill. Men jag hade i början istället försökt lite med att dra i kopplet och rycka lite mjukt så att h*n blev störd och inte kunde lägga sig till rätta. Och så försökte jag med att vara lite intressant men blöh, jag är ju inte matte så jag var inte ett dugg intressant :D Men jag vet inte riktigt om vad som är "rätt" sätt och är öppen för alla idéer.
Alltså det känns lite stört att jag inte vill eller orkar gå en bit väg eftersom jag vet att hunden kommer att tvärvägra att gå åt det håll jag vill och ger man inte liksom "efter" när man lyfter upp hunden istället för att försöka lära/uppmuntra den till att följa efter?

Tankar tas emot tacksamt! :)

Sv: Hundrastare

Världens tråkigaste svar från mig, men: Gör som ägaren säger. Det är hens hund.

Jag håller med men skulle personligen aldrig vara hundrastare åt en sån hund... ;) Jag har en egen och en daghund, men daghunden är mer eller mindre uppvuxen i huset, och hennes husse frågar oss om råd och jag har helt fria händer med henne för att få våran vardag att fungera. Alltså lär jag henne att stanna innanför dörren när vi kommer in, det behöver hon inte hemma hos sig. Hon springer snabbare på smackningar, det har hennes husse aldrig behövt eftersom han är betydligt långsammare, men jag vill ha ett högre tempo för att få lite puls själv oxå, så då får hon öka takten. Fördelen med det är att hon fungerar mycket bättre som jakthund numera. ;) Men jag vet att det inte är något förhållningssätt som skulle fungera med en "normalt betalande kund" I dagsläget får jag inget betalt alls, vi byter tjänster med hundvaktandet däremot, jag får viltkött som jag sedan lagar och bjuder hennes husse på. Jag får låna husses bössa på jaktstigar, och jag får fina blomstergrupper till jul och födelsedag.
Husse i det här fallet är en äldre man som lever för sin hund och längtar till pension så han kan få vara med hunden hela dagarna. Även om han kan muttrar lite över att hans hund trivs så bra hemma hos oss så är han glad att hon har det bra om dagarna när han jobbar.

Världens tråkigaste svar från mig, men: Gör som ägaren säger. Det är hens hund.

Jag håller med. Man kan alltid fråga ägaren hur hen vill att man gör, men det måste vara ägarens beslut som gäller. Jag hade inte blivit jätteglad om någon som rastade min hund körde egna träningsmetoder utan att först prata med mig. (Oavsett hur duktig personen är.)

Håller delvis med om att ägaren ska bestämma, men samtidigt ger jag min egen nattmatte helt fria händer i sådana här saker och anser att hundar anpassar sig till den som har dem just då.

Hon bär tex sin egna hund ibland, vilket jag tycker är fel och aldrig skulle göra själv, men vill hon bära min, så varsågod, jag kommer inte göra det själv och anser inte att min hund skulle bli "förstörd" om vi gjorde olika. Snarare att hon blir mer ouppfostrad med nattmatten i kopplet om man jämför :p

Om du vill göra på det sätt du beskriver, så kan du väl fråga ägaren om det är ok att testa ditt sätt? Du kan ju inte få mer än ett nej:)

Jag skulle bli lite skogstokig om jag fick hora pa omvagar att en hundrastare borjade dra i kopplet for att fa min hund att hanga med. Jag anser att det ar helt fel satt att hantera situationen pa och om det ska dras i mina hundars koppel ska det goras av mig. Basta.:p

Prata med hundens agare och fraga ... Kanske han/hon tycker att det ar okay och kanske de inte tycker det. Deras hund, deras val.

Och jag skulle skämmas ihjäl om min hund protestlåg ute på vägen så att en ev hundrastare inte visste hur den skulle få hunden därifrån.

Och jag skulle skämmas ihjäl om min hund protestlåg ute på vägen så att en ev hundrastare inte visste hur den skulle få hunden därifrån.

+ 1 på den. Finns en goldenretriver här på området som alltid lägger sig ner när någon hund kommer. Jag hade blivit galen om det var min hund, men den ägaren står bara och väntar på att man ska gå förbi och sen går de vidare.

I grund och botten: gör som ägaren säger. Men du kan ju ta upp frågan, tex kan jag ju undra om ägaren säger åt dig att göra så eller om det var tänkt som ett tips.

Överlag har mina hundvakter fria händer när det gäller vardagslydnaden, men moment träning vill jag sköta själv. Naturligtvis är det känsligare med nyare människor än de jag känt länge, men överlag passas ju hundarna av människor vars hundhantering jag tycker är bra. Likaså får de sätta egna regler kring soffor osv.
Jag har "krav" på att hundarna ska ha sällskap och rastas. Långa promenader är ett plus men inte nödvändigt. Sen såklart att övrigt följs; inte ge allergihunden sånt han inte tål tex.

Det skulle jag ocksa. Men den hundagare TS syftar pa har ju samma problem men loser det inte som TS. Alltsa skulle atminstone jag formoda att hundagaren formodligen inte vill dra i kopplet. Dessutom vore det val viktigare att fundera pa varfor hunden inte vill ga just de vagarna ... alternativt hitta battre losningar an att dra den med sig.

Jag har inga tips till dig men empati för att det är svårt att vara någons doggy walker. Jag har varit det flertalet gånger. I börja försökte jag göra som jag tyckte och ville men blev då utskälld för att gå för långt med hundarna och jag blev uppriktigt förlägen då jag tog för givet att alla hundar klarar några timmars promenad(så vida de ej har något uppenbart handikapp.).

Så till sist lärde jag mig att gå i snigeltempo och förstod att fem kilometer är LÅNGpromenad för de flesta hundar. Och nu när jag till sist är efterfrågad är jag helt ointresserad för jag får inget ut av det. Slögå och "OJ! IDAG GICK VI LÅNGPROMENADEN-FEM KILOMETER!". Känns bara sarkastisk. Och jag har insett att jag är nog ingen hundmänniska ändå. Fast jag tycker så mycket om hundar och deras sätt och fantastiska möjligheter.

<snip>
Och jag har insett att jag är nog ingen hundmänniska ändå. Fast jag tycker så mycket om hundar och deras sätt och fantastiska möjligheter.

Ditt problem ar nog snarare att de som inte tycker att 5 km ar langt gillar att ga och gar darfor med hunden sjalv. Hoppas du hittar nagon likasinnad som helt enkelt bara jobbar for mycket for att hinna med sa du far ga med hund i din takt.:D

Jag måste ha uttryckt mig dumt.

Jag tycker alltså inte att fem kilometer är långt
men blev utskälld när jag gick längre med hundarna.
Så fick jag försöka lära mig att fem kilometer är långt.Vilket jag väl inte gjort för nu när jag är godkänd och efterfrågad så känner jag att jag totalt tappat lusten.

Jag forstod det ... vad jag menade var att jag helt haller med, men att vi som gillar att ga sjalva gar med vara hundar.;)

Om du vill ga langpromenader far du kanske forsoka hitta nagon annan som gillar att ga, men som bara inte har tid att ga med hunden varje dag.

Jag passar mun kompis hund och mitt villkor är faktiskt att JAG bestämmer hur hunden skall hanteras, annars får hon hitta någon annan. Men då vet vi ju båda två att vi har väldigt lika värderingar då det gäller hunderiet även om jag har bättre "pli" på mina och kräver att hennes hund uppför sig bättre med mig än med matte.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar