"Hundrasism"/Fördomar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 085
J

Johanna-79

Har ni råkat ut för "hundrasism"/fördomar mot er hundras?

Det gör jag nästan dagligen! :( När jag är ute med min chihuahua på promenad så hör jag ofta folk som viskar/säger högt till sina vänner exempelvis: "Kolla vilken ful råtta", "Det där är ingen riktigt hund", "Varför har man en såndär?" etc...

Och när jag ibland, ytterst sällan bär min hund vilket endast händer när det är mycket folk omkring och jag är rädd att hon ska bli trampad för att någon inte ser henne, så får man höra saker som "Stackars hund", "Den har ju faktiskt ben" etc...

Visst, det är många som säger snälla saker också, som vill komma och klappa och ställer frågor och så, men varför ska vissa folk vara så elaka??? Bara för att jag har en chihuahua så betyder inte det att jag går och bär på henne hela tiden eller spökar ut henne med kläder, min hund hatar att ha kläder på sig så det har jag gett upp för länge sen.

Vad har ni råkat ut för? Och hur tacklar ni "hundrasism"/fördomar?

Sv: "Hundrasism"/Fördomar

När jag skaffade min hund var jag beredd på att få ta en massa fördommar. (Har en Amstaff)
Det rör mig faktiskt inte i ryggen vad folk tycker och tänker om mitt val av hund. Jag känner inget behov av att försvara mig, och brukar skratta i mjugg när jag hör kommentarer som "där är en sån där mördarhund" o dyl.
Många av mina familjemedlemmmar, vänner och bekanta var också väldigt skeptiska från början, men efter att ha lärt känna min hund och pratat med mig så har de blivit charmade av henne.

Vad man än skaffar sig för ras får man räkna med att folk har fördomar mot den, varför lägga energi på att ta illa vid sig.
Var stolt över din hund och ge blanka f*n i vad folk tycker och tänker. Livet blir så mycket lättare och trevligare då ;)

När du gjorde ditt val av hund. Var du inte medveten redan då om att folk har fördomar mot vissa sorters hundar?
Jag menar, små hundar och vissa PB korsningar är ju väldigt tacksamma hundar att racka ner på.

Folk hittar ALLTID fel hos andra bara de ger sig ett par sekunder att leta. Och en såpass liten hundras som det du har får sig ju ofta en verbal känga av TOTALT OKUNNIGA människor. Så strunta i alla dessa kommentarer. Flina lite lätt och gå bara därifrån, stolt över att du har den hund du har.

Jag har belgare och inte mött mycket fördomar direkt.
Händer dock att folk påtalar hur opålitliga, nervösa och stissiga dom dära belgarna är. (givetvis oftast från folk med riktiga hundar, dvs schäfer :D)

Jag gör inte mycket åt saken. Det ÄR inte ovanligt med nerviga belgare, dessutom kan dom ofta uppfattas som nervösa eftersom att dom är vakna och reagerar snabbt. Jag vet även att min inte är nervös. Han är orädd, miljöstark, arbetsvillig och har en vansinnigt trivsam av-knapp. Men visst är han livlig.

Senast ändrad:

Klagar du på schäfer :eek: Din! Din! Din! Rasrasist! :rofl:

Och trots att jag nu ofrivilligt råkade bli schäferägare så kan jag vara objektiv och säga att en schäfer är inte en riktig hund om inte ägaren är riktig i huvudet :angel:

Haha, jag gillar schäfrar! :D
Jag ska dock erkänna att jag någongång kallat schäfern för traktor, men annars är jag helt orasistisk där, promise! :o;)

Brukar höra barn och äldre som pratar eller frågrar mig om det är vargar jag har.

Börjar bli jäkligt trött på den kommentaren..
Eftersom jag kan inte se att en husky och en varg har någonting gemensamt överhuvud taget.

Var till oh med med om ett gäng barn där vi bodde innan som kom springande bakom oss och skrek -en varg en varg--så gick en ungre fram och sa till hundarna--Visst är du dum i huvet varg som dödar människor och barn...
Som tur är så tittade ju hundarna bara med se värre så blev dom lite stirriga när dom sprang iväg i 190..

suck..

Jag har ingen egen hund men brukar rasta 2 rottiar väldigt ofta :love::love:

Jag har aldrig hört kommentarer från folk men jag ser att vissa har respekt och ser lite skeptiska ut :(

Dessväre kan jag förstå dom men det som gör mig ledsen är att rasen har dåligt rykte pga idioter till ägare som inte har kontroll på sina hundar. Jag tror det är grunden till all "hundrasism" :mad:

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla min schäfer... Elvispen kanske? :D

Men han som kontrast mot den gamla polarhunden jag hade så är det som att dra paraleller mellan en gråsten och ett jetplan :crazy:

Polarhunden = Gråsten. Han låg kvar innanför ytterdörren då det kom folk. Ansträngde han sig ordentligt kanske han höjde ena ögonbrynet. Då vi tränade uppletande på BHK så gick han raka spåret, inte det lagda för att sedan pissa på trasan för att visa hur ointresserad han var av arbete. Hade jag han i spannet så sakade han så linan var slak för att slippa arbeta.

Schäfern= Jetplanet. Kommer det folk så ser de ut som en pälsboll på 0,3sek då hunden redan hunnit runt dem innan man blinkat. Han älskar att arbeta. Vill vara överallt samtidigt (därav elvispen).

Haha, vad härlig polarhunden lät.
Lite som mammas njuffe, han går och kissar när man lägger spår till han, kräket. :mad::D

Intelligent hund ;) Skulle inte heller vilja arbeta om jag visste att jag kunde komma undan :p

Ja, han är nog rätt mycket mer bright än man tror, besten.

Apropå fördomar så har jag säkert massor själv, haha.
Framförallt mot små hundar, jag tycker att dom känns opålitliga och lömska, och ganska elaka. :o

jag har ett liknande problem, men det har nog inte med ras-rasism att göra... kände igen det där "den har ju faktiskt ben"...

Jag har en liten blandis, storleksmässigt en aning större än en tibbe. Han gillar inte alls att springa fort, och det är omöjligt att cykla med honom, för han orkar inte hänga med (även om man cyklar myyyyycket långsamt). Så då har jag skaffat en korg, modell större, där han sitter när vi cyklar. Bortsett från korta snuttar då jag brukar cykla sakta med honom bara för motionens skull, innan han får vila i korgen igen.

Springer han efter cykeln får jag höra;

"Men stackars hund, han orkar ju inte!" Anklagande blick på mig.

"Inte ska man väl behöva springa sådär när man är gammal och trött!" Deltagande blick på min hund (som inte alls är gammal, däremot sades detta av en gammal man solm förmodligen bara projicerade sin egen ålder och brist på ork på min hund).

"Låt nu den stackars valpen vila!"Arg kvinna som spänner blicken i mig och skakar långsamt på huvudet, åt min hjärtlöshet. (Och min hund är inte heller någon valp, men folk brukar tro det. När de inte tror att han är jättegammal och trött).

Sitter han i korgen så fälls spydiga kommentarer;

"Släpp ner den stackars hunden!"

"Hur kan man ha hunden i en sån där?!"

"Kan den stackars valpen/det gamla hundskrället inte gå själv?!"

Jag har insett att det spelar ingen roll, vad jag än gör så har folk åsikter om att det är hemskt synd om min hund. Jag föreslår att du gör som jag; Skiter i vad folk tycker olm din hund! Skulle du ha ett stort, biffigt muskelberg till hund så skulle kanske en del av de spydiga människorna tystna, men då skulle förmodligen andra klaga på din "stora, fradgatuggande best" istället. Folk tycker så mycket.

Jag får i stort sett varje dag höra saker som:
"Menvafan, ge hundstackaren mat..."
"Det där är en sådan som man inte ger så mycket mat för att de ska kunna springa fort."
"Kolla vilket benrangel.."
och alla möjliga kommentarer som syftar på att de hundar jag har är magra.

Jag vet inte riktigt om jag ska kalla de här för magra...
http://Changrila.bilddagboken.se/p/show.html?id=239155467&directlink=1

dsc_2878-copy_4046121.jpg

Sedan är det väl det vanliga, som alla råkar ut för: Personer som påstår att man uppfostrar sin hund fel och att de har rätt om allt (ofta för att jag är yngre än de som påstår något.)

När jag bär valpis (som ju inte ser så jätteöverdrivet valpig ut) så får jag då och då höra "Jag förstår inte varför människor skaffar en hund bara för att bära runt på den."
Att jag ogärna bär henne, men gör det om hon råkat bli för trött, när vi går i trappor eller inne på sthlm central där hon kan bli trampad på, det tja, tänker de inte på och frågar inte om.

Jag som alltid har haft småhund har från folk med "riktiga"hundar aldrig liksom räknats med. Man tas inte seriöst om man har en liten parvel eller två oavsett vad man gör med dom. Jag har alltid varit väldigt aktiv med spår och lydnad på mina små och kämpat röva av mig för att komma dit jag kommit då bägge varit extremt självständiga, ettriga och omotoverade att träna. Så fort schäfertiken hade landat innanför min hall blev folk plötsligt så hiiiiiiiimla trevliga och framförallt intresserade. Det spelar liksom ingen roll att hon knappt kan ett piss, det är ju en schäfer! :eek:
Så nu har jag tydligen precis blivit hundägare enligt vissa, hm. Nej, jag har haft hund i tolv år..

Haha, jag gillar schäfrar! :D
Jag ska dock erkänna att jag någongång kallat schäfern för traktor, men annars är jag helt orasistisk där, promise! :o;)

..traktor?! Den har jag inte hört förr..

TS; alla drabbas vi av hundrasismen i någon mån.. jag för att jag är en liten flicka med en stor svart schäfer (och uppe på allt så är jag ju både svarthårig, piercad och Tatuerad! Kris och Panik!) jag har bara schäfer för att verka häftig och tuff, för det vet ju Alla att schäfrar är superskarpa och hugger vem som helst.. för att inte tala om schäfrar i ett års åldern som kommer anfalla sin ägare och gå på strupen... :cool: Och nerviga åbäken till hundar är dom med! rena rama nervvraken, borde absolut Inte få innehavas av någon under 90 kg och så nervösa hundar klarar Inte av stadsmiljö.. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 618
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 617
Senast: Marje
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 924
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 344
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka