peace

Trådstartare
Min mormor&morfar har haft hund "alltid" (bor på gård). Nu har de precis fått tagit bort sin gamla hund (jaktlabbe). Nu vill de gärna skaffa ny vovve, men känner att de inte orkar med en hund som kräver för mkt aktivering (förutom vanliga promenader o.s.v) Morfar har ju alltid hållt på med mkt jakt men åldern börjar ta ut sin rätt så han orkar inte träna en jakthund längre.
Vad ska de välja för hundras som passar in i deras nya levnadssätt?
Stor.liten,långhårig eller korthårig, renrasig eller bl.ras spelar ingen roll.
Eller är det så att man måste välja "bort" att ha hund bara för man börjar bli gammal??

Sv: Hundras!

Inte ska man välja bort hund för att man blivit äldre. Har de alltid haft hund så blir det jättetomt utan. Ingen jakthund då så klart, men det finns ju så många raser att välja på. En cavalier eller westie t.ex. Små hanterbara raser, men de har säkert någon ras som dom skulle vilja ha.

Min farmor och farfar har alltid haft stora hundar GD, schäfer är väl de senaste rasena de haft.
Men när deras sista schäfer fick tas bort kände dom att dom inte orkade stor hund eller jobbig valp/unghund period igen så dom har tagit hand om en liter cockerspaniel på 9 år, som en familj inte kunde ha kvar.

Det tyckte dom var alldeles lagom!
Iofs bor dom i lägenhet och då är det ju lite jobbigare med rumsren träning osv.

Senast ändrad av en moderator:

Min farmor och farfar har alltid haft stora hundar GD, schäfer är väl de senaste rasena de haft.
Men när deras sista schäfer fick tas bort kände dom att dom inte orkade stor hund eller jobbig valp/unghund period igen så dom har tagit hand om en liter cockerspaniel på 9 år, som en familj inte kunde ha kvar.

Det tyckte dom var alldeles lagom!
Iofs bor dom i lägenhet och då är det ju lite jobbigare med rumsren träning osv.

Ja det är kanske oxå ett alternativ att ta en omplaceringshund.
Iofs så tror jag att de orkar med rumsrensträning o.s.v de bor ju på landet o är ute mkt!!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 460
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025