Hundras som "håller sig hemma"?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 838
Ä

Ängslig

Finns det raser som är bra lämpade att ha lösa på gården, som kanske har benägenhet att hålla sig just där?
Min nuvarande schäfer/labrador håller sig alltid här på gården.
Vi kan lämna honom ute i några timmar om det är så och han ligger snällt här utanför eller traskar runt lite i hästhagen/på gårdsplanen.
Vägen ligger kanske 60m bort (ingen jätteväg, bara en liten asfaltväg mellan gårdarna här) och han går aldrig dit, inte ens om någon går/rider/har hund förbi där borta.

Tanken är att utöka med en vovve till, kanske till sommaren nästa år?
Men jag vill inte ha en hund som pyser iväg :crazy:
Det har väl med uppfostran att göra men är ju skönt om man får lite "på köpet".
Har aldrig tränat Xerox på detta utan han har alltid hållt sig här, från början han fick vara med här och nu bor vi snart här. Det är så skönt att slippa ha stenkoll jämt.

Jag gillar stora hundar och är väldigt förtjust i dalmatiner.
Men vill som sagt ha en ras där detta hemkära "ingår".

Tips mottages tacksamt!

Sv: Hundras som "håller sig hemma"?

Jag inbillar mig att det är en uppfostranssak, oftast. Sen är det klart att vissa hundar (som er) bara blir där ändå.
Och visst finns det säkert vissa raser som kanske är mer hemmakära. Inbillar mig att rottweilern (har erfarenhet av vår, endast) är hemmakär och "vaktar" det som är hans.

Har haft två flattar, en bouvie (har ingen aning om hur det stavas), en rottis och så har sambon och jag en liiiten blandras. Alla våra hundar har stannat på tomten, alltid. Bor mitt i byn, har öppningar i staketet i alla hörn (genvägar över till grannen etc.) och aldrig stängt en grind. Och ja, även min och sambons hund stannar på mina föräldras tomt när vi är där.

Tror inte det är så svårt att lära in. Hålla span i fönsterna i början och ta hunden på bar järning om den smiter ut.

Pratar nu bara utifrån egna erfarenheter, så halshugg inte mig om jag är helt ute och cyklar :D

Jag kan glädja dig med att dalmatiner är hemmatama. De ska hålla sig nära sin ägare och inte ha något behov av att dra egna rundor.
Vi är inne på dalmatiner nr. 4 nu, och bor mitt i ett samhälle. Vi har våra hundar lösa kring huset, och vi har inte haft några problem med att lära dem att hålla sig där (givetvis hålls de under uppsikt).
Jag tror nog det går att lära i princip vilken hund som helst att hålla sig på gården - dock krävs det nog att man är mer eller mindre enveten för att lyckas.

Det jag tycker om med dalmatiner är att de håller sig i närheten även när de är lösa på promenaden. Vissa hundar ligger ständigt 50 m före och snurrar runt, men jag har inte upplevt att våra hundar eller några andra dallar jag mött gjort det. Visst - det är en ras med väldigt mycket riv i, och även om de inte går någon större sträcka framför kan man inte räkna med att de tar det piano... utan det är väldigt mycket spring och energi som de måste få utlopp för.

Landseer hunden håller sig hemma. Det är ju lite av en gårdshund och mina ligger gärna på trappan el strosar omkring runt stallet. Vi har inget staket heller.

Vad kul att höra!

Vi promenerar ju mycket med vår hund och svärföräldrarna kommer bo 30 m bort och de promenerar låååångt varje kväll de med så de får gärna låna :angel:
Tanken är ju att hundarna ska vara med oss ute när vi pysslar i skogen, rider osv osv. Och härligast vore ju då om de kan vara lösa även på gården utan ständig uppsikt.

Jag är bara lite ängslig :angel: att de ska peppa varandra till att smita iväg?
Våran hund är ju så lydig nu, kan en ny hund "förstöra" det?

Du har ju redan en hund som har raser i sig som gillar att "vara med husse/matte". Schäfer är väl ett bra val? Eller labben? Eller varför inte en till likadan blandning om ni är nöjd med den ni har? Eller är det så att du vill ha en hund med papper i SKK? I sådana fall kan jag rekommendera en riktig "gårdsvaktare" Hovawart! Min vappe är med hela tiden och tycker om att hänga med på allt som händer på gården. En tålig hund som inte behöver täcken och en massa pälsvård. Spolar av "underredet" när det är smutsigt och en borstning/vecka räcker.

Det är främst ur rasgrupp 2 du kan hitta sådana hundar. Exempel på ras är bullmastiff. :love:

En sådan är jag också ute efter...fast inte förrän om ett par år kanske. Man måste ju vara ute i god tid och kika hundraser ;)

Vi har nu en springer spaniel/golden-korsning som inte lämnar gården trots att vi varken har staket eller annat som hindrar.

Som redan föreslagits, varför inte fortsätta med schäfer? Jag har själv haft ett antal sådana och dom har utan undantag respekterat våra revirgränser. Oavsett vad som hänt utanför.
Du kan räkna med att den gamla hunden hjälper till att lära den nya var gränserna går.

LIA

I sådana fall kan jag rekommendera en riktig "gårdsvaktare" Hovawart!
De är så otroligt vackra! En vän har en sådan ung hane.
Men hur är de i mentalitet? Hälsa?

Som redan föreslagits, varför inte fortsätta med schäfer?
Jag kan inte riktigt förklara varför, men jag gillar absolut inte schäfrar.
Deras utseénde mest faktiskt ,tycker de ser väldigt tråkiga ut.
Skulle jag däremot bli kär i en viss individ, så varför inte.
Men på rak arm, nej. :o

Nu är ju jag partisk. Min förra hund var en korsning mellan schäfer och hovawart och nu har jag skaffat en renrasig Hoffe. Sköldkörteln är ett problem som faktiskt uppfödarna har tagit tag i och om du väljer en valp som har både föräldrarna kollade och friska så är det problemet eliminerat. Dessutom så verkar det som om HD-statistiken blir bättre och bättre. Hoffens mentalitet är bra. Gillar att jobba men kan slappna av och bara ligga på rygg och sova. De har rykte om sig att "kan själv" men det ser jag inte som någon nackdel. Jag ser på min hoffa att det är mycket tankeverksamhet i det huvudet. Jag har hittills inget negativt att säga om henne. Inga skor uppätna eller sönderkrafsade mattor. Men det kanske kommer...
Ett tips är att gå in på www.hovawartklubben.se

Min hunds uppfödare har en hanvalp kvar till salu. Vill du ha hennes kontaktinfo får du pm:a mig :)

Måste få fråga hur din hund ser ut om du inte gillar schäfrar och har en 50%-ig? Har den inte fått något från den rasen?

Min hunds uppfödare har en hanvalp kvar till salu. Vill du ha hennes kontaktinfo får du pm:a mig :)

Måste få fråga hur din hund ser ut om du inte gillar schäfrar och har en 50%-ig? Har den inte fått något från den rasen?
Vi vill ha en tik och då inte förrän till sommaren nästa år, jag är ledig en månad då = perfekt att vara hemma med valp.
Sedan jobbar jag väldigt korta dagar.

Han ser lite annorlunda ut! Man ser ju vilka raser det är antar jag, mest labbe då.
Färgerna varierar lite, men grå svart (och just nu lite brunt) med vita tår är han.
11.jpg

Fastnade mest för honom av alla valpar han kravlade runt bland, och föräldrarna var så jäkla härliga och uppfödaren också.

Fin!!! Ja, nog är det mest labben som slagit igenom utseendemässigt men visst finns det schäfer där också (pälsen).

Om du fastnar för hoffen så kan jag rekommendera en mycket bra uppfödare som jag köpte av. Hon svarar på alla frågor jag har och ger tips och råd. Ordnar läger och verkligen bryr sig om sina uppfödningar och valpköpare. En sådan uppfödare som alla borde vara. Jag hade tur som hittade denna pärla bland kennlar.

Du får gärna pma namn/hemsida om du vill :D

Var ligger de i pris? Blandraser brukar ju ligga runt 10-12 tusen men finns ju dyrare också.

Sambon ska ju ha något att säga också om val av hund, men han vet inte så mkt om hundraser :o

Jag betalade 10 tusen för min men då fick jag ett stort valppaket med också :D
Men blandraser brukar väl inte kosta 10-12 tusen?

Jag menade renraser!

Jag var fortf tankspridd över jazzys tråd där hon betalt 11tusen för en blandras :o:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 466
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 481
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 352
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka