Hundras fråga igen!=)

T

Trassel_tösen

Hej! Vi funderar på att köpa hund och vi söker en hund som är klok, pigg och glad (men som ändå kan vara lugn), som ej fäller så mycket, älskar att vara ute i skogen och helst lämplig för agility. Vi bor några meter från en stor skog, och har mycket tid för den.Vi funderar på Airdelterrier. Vad tror/tycker ni?? Något annat förslag på någon ras som skulle kunna passa oss?
Ha d bra /Lollo

Storpudel!!! Pigg, glad hund, tycker allt är jättekul. lättlärd. Fäller inte, den enda nackdelen är att de behöver klippas, å andra sidan behöver en Airedaleterrier trimmas så det går väl på ett ut.
Fluff

Du hann före mig! :bump:

Storpudel säger jag med! Jag har alltid sagt innan att jag inte vill ha en pudel. Tittar man på bilder på internet finns det ju bara pudlar som ser rent hiskeliga ut med bollar på huvudet och nosar som ser ut som storknäbbar...

Nåja, klippningen är ju en smaksak. Min pudel är iallafall mest lurvig och jättesöt!

Han är mycket pigg, smidig, GLAD och jättekelen. Han är otroligt lättlärd och lyhörd.
Han älskar att hitta på saker, men är lika nöjd om vi tar det lugnt en dag, bara han får vara med.
Han fäller inte och framför allt - han LUKTAR inte!
Jag tycker inte att pälsvården är särskilt krävande.

terriers överlag kan vara lite ettriga. det är en smaksak om man vill ha en hund med "sting" i eller inte, men jag hade helt klart valt en storpudel :love:

Instämmer med dom andra, storpudel!
dom är otroligt lättlärda, arbetsamma, lugna men endå mycke motor, älskar att vara till lags.

Annars finns det ju irish softcoated wheaten terrier och kerry blue terrier men det är ju hundar med terrier temprament.

Haha!
Här kommer jag och då kommer med ett annat förslag!
Flat Coated Retriver!
Tro mig! Du kommer inte ångra köpet! Mer underbara hundar finns inte!
De fäller knappt, Älskar skogen, blir lugn om du så vill det, anpassningbar efter dig, bra för agility! Och åter, Älskar skogen!

Lycka till och satsa på Flatten!

Vi har våran tredje nu! De är underbara!

/Frida :banana:

Fäller knappt?

hehe...

Jag har levt med en flat i ett halvår och det dammsögs i köket varje dag pga henne.

Pudel och mellanschnauzer är några riktigt trevliga raser. Pigga, alerta och schnauzern har lite riv i sig.

Jag tror inte på att en flat fäller lite, jag har haft liknande fågelhundar och de fällde mycket i perioder.
En pudel fäller garanterat aldrig, men det kanske inte är det viktigaste.Jag tycker det är en fördel eftersom jag har perserkatter som dräller hår överallt.
Fluff :rofl:

Jaa. Jag veeeet! :love:
Trodde han skulle tappa det där sockersöta utseendet efter valptiden, men icke då. Fortfarande stannar främmande folk på stan o är helt förstummade :D

Detta är vår tredje flat, ingen av de har fällt så särskilt mycket.
Självklart fäller de under fällperioderna.

/Frida :banana:

Tack så jättemycket för alla svar!! Vill gärna höra mer vad ni tycker! Storpudel verkar ju vara populär, någon som vet någon storpudel-kennel i göteborg?

/lollo

Nej en schanuzer fäller väldigt lite/inget alls eftersom det är en trimras.

Jag har själv en schnauzer pojke på 6 år, har tävlat både agility och lydnad där han har hävdat sig mycket bra, rolig ras att jobba med men något vass ( iaf hanar )

En av de klokaste hundarna måste vara Border Collie. Lysande till agility, men kräver mycket stimulans, speciellt för hjärnan. Mycket trevlig ras.

hmm... eftersom hon ville ha en aktiv hund som ändå kunde vara lugn så skulle jag absolut inte rekommendera BC. Iofs, dom kan vara lugna men dom behöver mycket aktivering dagligen. En BC måste få arbeta MKT, allra helst med det den är framavlad för att göra, dvs valla. En timmes agility träning räcker inte. Och dom fäller!

Jag röstar på Engelsk springer spaniel - superhärlig ras!! Glad, pigg och alert och gillar agility. Är ju också duktig apportör vilket är kul att träna! Väldigt social hund som gillar att vara med där det händer, men gärna tar det lungt om matte och husse gör det. De Spaniels som jag träffat är överlag väldigt följsamma och har mycket "will to please" utan att för den skull kräva så mycket som en BC eller Flat. En annan fördel är att Eng springer är väldigt friska hundar och inte har direkt några medfödda defekter som många andra raser tyvärr är behäftade med. Deras päls behöver en viss omvårdnad nån gång i veckan men om man gör det ofta går det ganska fort att borsta igenom pälsen. Hunden är en trimras, men ska inte trimmas i lika stor utsträckning som de flesta terriers.

Hoppas att du hittar _din_ drömras och lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 702
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 514
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka