Hundrädda katter

SofiaochLukas

Trådstartare
Jag har äntligen kommit lite nära min stora dröm, att få en alldeles egen hund. Problemet är att vi hemma har fem katter som nästan alla är livrädda för hundar fast det aldrig har hänt ngt då de träffat en hund. Det är inte bara hundar de är rädda för utan reagerar på nästan allt som rör sig, när den kommer hem släkt o vänner, ibland oss osv. Jag tycler detta är jättetråkigt o mamma vill inte att jag tar hem en hund för hon är rädd att katterna kommer rymma. För det är så de reagerar, de flyr huset bara de känner lukten eller hör ljudet av hunden. Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Någon som tror det kommer funka? Jag vill så gärna att det ska funka!!

Sv: Hundrädda katter

Jag kan egentligen inte så mycket om just katter men dom borde ju vänja sig med hunden efter ett tag. Jagar hunden katter?
Jag vet i a f att ena stallkatten som inte alls var van vid hundar och va väldigt rädd i början har nu börjat vänja sig vid att det springer hundar i stallet ibland. Det va faktist senast i lördagskväll som katten blev trängd i ett hörn av min hund. Som tur är så är min hund inte ute efter att bita eller ha ihjäl katter (självklart inte okej att jaga katter överhuvudtaget, jobbar på det)men den blev nog rejält skärrad och flydde stallet. Men morgonen därpå så kom hon tillbaka och allt va som vanligt igen och den va inte rädd men håller sig på avstånd när den ser hundar.
Men om din hund inte jagar katter så kommer nog katterna inse att hunden inte försöker jaga dom men det kan kanske ta lite tid innan dom vänjer sig. :d

om du skaffar hunden som valp och den växer upp med katterna eller om den är lugn och har respekt för katter så kommer de nog vänja sig. Men en vuxen kattjagande hund, nja då tror jag att katterna flyttar :P

Låter som våran katt, vääldigt försiktig tjej;)

När vi skaffade hund(mellanpudel) hade vi inte en tanke på att det skulle gå så bra som det gör! Se bara till att katten har ett hundfritt ställe att fly till, och lär hunden att det är absolut förbjudet i alla lägen att jaga katter. Våran katt drog direkt hon såg hunden, även som valp. Men nu fungerar det jätte bra och dom kan vara tillsammans jätte bra:)Men kommer det okända hundar sticker hon i väg, som i början.Ge dom en massa tid, veckor, månader, så kommer det inte vara några problem:laugh:

När jag flyttade ihop med min sambo så hade han två katter som inte gillade hundar.
Dom håll sig undan men konstaterade när hunden stannade att den inte var så farlig och accepterade den i flocken!
Inom 1 år var dom allra bästa vänner och katterna kommer springandes till hunden för att kelas med den.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 884
Senast: monster1
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 863
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med katt, mannens syster med familj ska flytta och de kan inte ha sin katt med sig till sitt nya hem. De har frågat runt...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur