Hundprogram på 1an!

Sv: Hundprogram på 1an!

Nu är det lite väl mycket diskussion om namngiven instruktör vilket egentligen inte är tillåtet, men i och med att det visas på tv är jag eftergiven. Dock ska inte instruktörens person diskuteras utan håll er till träningsmetoderna.

Mvh moderator Jadzia

Hans personliga uppträdande mot de mänskliga kursdeltagarna måste väl anses vara en det av utbildningsmetoden.
PL

Nja, till viss del men det blir en gråzon. Man får inte sitta och häva ur sig vad som helst även om man anser sig ha blivit riktigt dåligt bemött av en instruktör. Enskilda personer ska inte diskuteras enligt reglerna och då definitivt inte i negativa ordalag där personen inte har en chans att bemöta kritiken. Samtidigt finns det inget som säger att man bara får berömma och höja människor till skyarna, men det går att på ett diskret vis uttrycka sin åsikt.

Istället för att skriva rätt ut att AA är en jäkla typ som plågar hundar och skriker svordomar till deltagarna kan man påpeka att man själv inte anser instruktören vara bra därför att man har negativa erfarenheter.

Mvh moderator Jadzia

Nu har jag inte läst alla inlägg. Men jag har bara skrattat åt hur folk reagerat på programmet (särskilt debattartikeln i Expressen i förra veckan där artikelförfattaren beskrev dödsångesten i taxens ögon på ett mycket dramatiskt sätt). Det finns tydligen inget som kan uppröra folk så mycket som hur man fostrar sin hund. Möjligen kan det jämföras med när folk blir tillsagda hur de ska fostra sina barn. Det har tom gått så långt att folk ringt upp de hundägare som varit med i Go´kvälls Hundskolan och talat om hur mycket bättre det skulle gå med deras mjuka metoder. Trots att dessa ägare varit mycket nöjda med den hjälp de fått i programmet. Herregud, kan man inte få använda den metod man själv tycker fungerar bäst på sin hund??

Den hunddressyr som visades är den jag är uppvuxen med och för mig naturlig. Däremot tyckte jag att det var märkligt i gårdagens program när de skulle sätta hundarna och koppelkorrigeringen kom samtidigt som, eller tom före, sitt-kommandot. Hunden måste ju få en chans att sätta sig på enbart röstkommando.

När det gäller nackskador på hund som följd av koppelkorrigering så har min pappa pratat med någon person som var expert på just hundens halskotor (vet inte exakt vad det var för människa, det var min bror som beskrev personen med de orden) och han hade aldrig hört talas om whiplash-skador (hur det nu stavas...) hos hund. Så jag skulle vilja ha lite mer vetenskapliga bevis på det innan jag tror på det. Än så länge har jag då aldrig träffat nån hund med nackskador...

Så du tror inte att Barbro och Jeppe iakttar sina hundar? Barbro har mer erfarenhet än många i det här landet och jag tror hon vet vad hon sysslar med...

Nu har jag väl inte hundra koll på vad mjuka metoder innebär, men om de innebär att man inte ska kunna tala om för sin hund när den gör fel så tycker jag att man borde ta sig en titt på hur tiken uppfostrar sina valpar...

Nu har jag suttit och läst samtliga inlägg och min spontana reaktion är vad är det för idioter till hundägare som låter en instruktör förstöra deras hundar???:eek: När jag går på kurs hos en instruktör så tar jag åt mig av det som jag anser vara bra för mig och min hund inte sånt som förstör för oss...
Kan hålla med på att han förespråkar väl mycket ryckande i hundarna och att det om det missbrukas/misstolkas inte alls är bra men å andra sidan så tycker jag faktiskt att han säjer en hel del vettiga saker med(iaf så står det textat att han säjer så..).
Fast jag måste ju säja att det är riktigt kul att ingen här rycker i sina hundars koppel... Konstigt dock att vart man än ser en hund som gör nåt otillåtet alltid rycks tillbaks av sin ägare... Kan inte påminna mig om att jag någonsin sett nån som gör sig kul och springer åt andra hållet vid såna tillfällen...;)

villi skrev:
Nu har jag väl inte hundra koll på vad mjuka metoder innebär, men om de innebär att man inte ska kunna tala om för sin hund när den gör fel så tycker jag att man borde ta sig en titt på hur tiken uppfostrar sina valpar...

Jag vet inte heller vad folk här menar med mjuka metoder, men jag har då i alla fall aldrig sett en tik som rycker med ett koppel i valpen så fort den gör fel.

_moa_ skrev:
Jag vet inte heller vad folk här menar med mjuka metoder, men jag har då i alla fall aldrig sett en tik som rycker med ett koppel i valpen så fort den gör fel.
Hmmm.... Tror inte vi ska börja bita i våra hundar heller....:D Men jag tror jag förstår vad villi menar ändå... Tiken är inte sååå mild mot sina valpar alla gånger, de kan skrika rätt högt när hon nyper i dem...

Sissan skrev:
Hmmm.... Tror inte vi ska börja bita i våra hundar heller....:D Men jag tror jag förstår vad villi menar ändå... Tiken är inte sååå mild mot sina valpar alla gånger, de kan skrika rätt högt när hon nyper i dem...

Det har faktikst våran granne gjort en gång, bitit hunden alltså.
Jag tror jag också förstår hur villi menar, men eftersom största delen av disskusionerna i tråden handlar om ryck i kopplet var jag inte säker.

Jag tycker inte om att rycka i kopplet utan jag tar hellre tag i min hund ordentligt en gång än att behöva rycka i henne. Alltså tycker inte jag att man ska mesa med hunden heller:p

_moa_ skrev:
Det har faktikst våran granne gjort en gång, bitit hunden alltså.
:D Undrar just om det gav nån effekt???

_moa_ skrev:
Jag tycker inte om att rycka i kopplet utan jag tar hellre tag i min hund ordentligt en gång än att behöva rycka i henne. Alltså tycker inte jag att man ska mesa med hunden heller:p
Fast jag tror det var det som Jeppe var ute efter med, bättre att vara hård ett fåtal gånger och få en hund som lyder ovillkorligen..
Men jag tycker att han var väldigt noga med att ägarna skulle berömma sina hundar med men det är det ingen som skriver nåt om??:confused:

Personligen tycker jag att ett lätt ryck i kopplet ger en snabbare korrigering som kan ges vid precis rätt tidpunkt jämfört med om man ska böja sig ner och ta tag i hunden. Men det beror ju såklart på tillfället. Det jag menade med tiken som fostrar sin valp var just för att beskriva att man måste kunna tala om för hunden när den gör fel och att det är fullt naturligt för den. Sen om det sker i form av ett nyp i nackskinnet, ett "NEJ" eller en lätt ryck i kopplet är mindre väsentligt. Det är olika från hund till hund hur mycket som behövs.

Sissan skrev:
:D Men jag tycker att han var väldigt noga med att ägarna skulle berömma sina hundar med men det är det ingen som skriver nåt om??:confused:

Precis! Det verkar som att folk tror att den "hårda" skolan bara innebär bestraffning och ingen som helst positiv förstärkning. Det är ju just konstrasten mellan dessa två som gör det tydligt för hunden för vad som är rätt och fel. Varje korrigering som leder till att hunden gör rätt ska ju efterföljas av beröm. Bara för att man inte använder godis innebär det ju inte att man inte kan berömma den på annat sätt.

ChristinA skrev:
*allmän fråga*

Ni som gillar Jeppe-filosofin.

Hur kan ni försvara ett ryck i halsen på hunden?
Det säger väl sig själv att det är en känslig kroppsdel???
Om man skall korrigera fysiskt fungerar det minst lika bra att rappa till med kopplet över sidan/ryggen. Men att rycka i kopplet... Kom igen...

Svar önskas.
Jag ser inte halsen som en extra känslig kroppsdel, den innehåller gott om muskler och huden är dessutom väldigt tjock just där. Deras halsar är byggda för att klara tuffa strider med rivaler och bytesdjur så nog ska de klara ett lätt koppelryck också. Man behöver ju inte ta i för kung och fosterland ;) Anledningen till att jag föredrar en lätt koppelkorrigering framför ett rapp i sidan är att rappet kräver en större rörelse och blir då mindre exakt än ett ryck som endast kräver en liten rörelse i handleden. Men alla sätt är ju bra utom de dåliga och så länge man använder ett sätt som man själv tycker funkar på sin hund är det väl inget fel på den metoden.

Jag rycker till i kopplet till min hund men det känns inte som att jag på något vis ska kunna orsaka nackskador på min hund genom de rycken.. Om det nu är så att man drar i för kung och fosterland och använder hunden som jojo när man ändå håller på så skulle jag kunna tro det men inte av ett lätt ryck!! Då borde man väl krossa strupen för den med eller...???:confused:

jag har inga som helst problem att ta i mina hundar när de uppför sig illa, men då handlar det om uppfostran, inte inlärning. jag har inte riktigt begripit vad det är man vill uppnå med korrigeringar och bestraffningar vid inlärningen?

vill man lära hunden att gå fot då gör man fotpositionen himla trevlig att vara på. börjar man korrigera när den kommer ur position lär hunden inte tycka att det är så roligt längre, även om du berömmer i rätt position. ryck-bra-ryck-bra blir väldigt förvirrande. att konsekvent berömma ett beteende och strunta i resten har visat sig ha mycket god effekt.

För att göra det tydligare; En dag när Nisse råkar titta i en papperskorg råkar han hitta en tusenlapp. Eftersom Nisse är luspank blir han extra glad (jmfr hungrig hund). Nästa dag går han samma runda och kan naturligtvis inte låta bli att snegla igen. Och visst, där ligger en ny tusenlapp! Så fortsätter det den tredje och fjärde dagen. Summan vaierar, men där finns alltid något att hämta. På den femte provar Nisse att kolla på hemvägen också och minsann! Där ligger den och väntar på honom! Några dagar senare ser han en polare när du är påväg till papperskorgen. Det var länge sedan de sågs, och han tänker "henne vill jag prata med. Jag hämtar tusenlappen senare". Men när Nisse ska hämta dina pengar är de borta! Naturligtvis ser han till att alltid hämta sin peng innan han gör något annat i fortsättningen (jmfr godis bara 8 av 10 ggr vid rätt utfört beteende!). Vid det här laget har Nisse säkert börjat titta i andra papperskorgar också och hittat pengar även där. Snart behöver det inte finnas pengar i varje papperskorg, bara hälften, men han tittar i allihop ändå, bara för att vara på den säkra sidan. Så fortsätter det tills det bara finns pengar i kanske var tjugonde papperskorg (jmfr generalisering). Och voilá, Nisse har lärt sig att titta i alla papperskorgar han ser och han gör det nästan maniskt.

Vi ändrar lite på historien. Någon kommer fram och knuffar ner Eva på marken. När hon reser dig upp hittar hon pengarna. Glad blir hon, men upplever ändå situationen som lite obehaglig. Nästa dag ser Eva sig omkring när hon närmar dig papperskorgen. Försiktigt går hon fram men är så fokuserad på omgivningen att hon missar trottoarkanten och ramlar omkull. Den tredje dagen lyckas Eva få tag på sin peng utan några incidenter, men den fjärde får hon en stöt av papperskorgen. Och så fortsätter det. Pengen ligger oftast där, men Eva råkar ofta ut för otrevligheter i närheten av papperskorgen.

Baserat på dessa två historier, vem tror du fortast lär sig titta i alla papperskorgarna, och vem gör det med mest glädje? Nisse eller Eva?

godis är långt ifrån den bästa belöningsformen, men väldigt smidigt vid just inlärning. du kan upprepa många gånger utan onödigt långa avbrott. annars föredrar jag boll eller kampleksak. röst och kel använder jag så ofta så det har inte riktigt samma effekt.

Du tänker lite fel där. Eva ska inte få obehag när hon visar intresse för papperskorgen. Obehag får hon när hon istället går till postlådan för där ligger en femhundring. Väljer hon då att strunta i postlådan och gå tillbaka till papperskorgen får hon tusen spänn. I fortsättningen undviker Eva postlådor men letar glatt i alla papperskorgar.

(hoppas inte Eva behöver posta brev bara)

Hmmm....:idea: Jag ska köpa mig en liten chihuahua som jag kan bära med mig så slipper jag bry mig om lydnad...:angel: ;) :cool: :banana:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 365
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V