Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
villi skrev:Nu har jag väl inte hundra koll på vad mjuka metoder innebär, men om de innebär att man inte ska kunna tala om för sin hund när den gör fel så tycker jag att man borde ta sig en titt på hur tiken uppfostrar sina valpar...
Hmmm.... Tror inte vi ska börja bita i våra hundar heller.... Men jag tror jag förstår vad villi menar ändå... Tiken är inte sååå mild mot sina valpar alla gånger, de kan skrika rätt högt när hon nyper i dem..._moa_ skrev:Jag vet inte heller vad folk här menar med mjuka metoder, men jag har då i alla fall aldrig sett en tik som rycker med ett koppel i valpen så fort den gör fel.
Sissan skrev:Hmmm.... Tror inte vi ska börja bita i våra hundar heller.... Men jag tror jag förstår vad villi menar ändå... Tiken är inte sååå mild mot sina valpar alla gånger, de kan skrika rätt högt när hon nyper i dem...
Undrar just om det gav nån effekt???_moa_ skrev:Det har faktikst våran granne gjort en gång, bitit hunden alltså.
Fast jag tror det var det som Jeppe var ute efter med, bättre att vara hård ett fåtal gånger och få en hund som lyder ovillkorligen.._moa_ skrev:Jag tycker inte om att rycka i kopplet utan jag tar hellre tag i min hund ordentligt en gång än att behöva rycka i henne. Alltså tycker inte jag att man ska mesa med hunden heller
Sissan skrev:Men jag tycker att han var väldigt noga med att ägarna skulle berömma sina hundar med men det är det ingen som skriver nåt om??
Jag ser inte halsen som en extra känslig kroppsdel, den innehåller gott om muskler och huden är dessutom väldigt tjock just där. Deras halsar är byggda för att klara tuffa strider med rivaler och bytesdjur så nog ska de klara ett lätt koppelryck också. Man behöver ju inte ta i för kung och fosterland Anledningen till att jag föredrar en lätt koppelkorrigering framför ett rapp i sidan är att rappet kräver en större rörelse och blir då mindre exakt än ett ryck som endast kräver en liten rörelse i handleden. Men alla sätt är ju bra utom de dåliga och så länge man använder ett sätt som man själv tycker funkar på sin hund är det väl inget fel på den metoden.ChristinA skrev:*allmän fråga*
Ni som gillar Jeppe-filosofin.
Hur kan ni försvara ett ryck i halsen på hunden?
Det säger väl sig själv att det är en känslig kroppsdel???
Om man skall korrigera fysiskt fungerar det minst lika bra att rappa till med kopplet över sidan/ryggen. Men att rycka i kopplet... Kom igen...
Svar önskas.