Hundprogram på 1an!

Sv: Hundprogram på 1an!

Jag kan ju - på tal om ingenting :angel: - jämföra med min farbror som jag nyss mötte ute i skogen när jag sprang med hundarna.

Han frågade om jag hade sett programmet och jag suckade lite över att de hade valt just Jeppe. Han har själv köpt en hund av Jeppe och anser att han är en guru, om än en speciell guru.

Iaf, denna hunden han köpte av J hade det aldrig lätt, det var en hel del av den tuffare gamla skolan och den hunden blev aldrig riktigt bra pga det. Den hunden han har nu så valde han att gå valpkurs inom SBK med och den hunden är helt annorlunda och han valde även att släppa några av de hårda tankarna han hade innan.

Funderade sen på om det är ett sammanträffande eller det bara blev så... Off topic ;)

Där är ju en liten sak på tv4+ som jag faktiskt tycker har en del vettiga ideér, engelsk. Tittar hellre på henn ;)

//E

Gubben var ju rolig när han skuttade! ha! :angel:

hemlig skrev:
Lite ot men jag måste fråga vad du har för ras på din avatar, Nona?

Hon är en schapendoes. På bilden är hon ca 9 veckor, nu är hon 8 mån och har massor mera päls :D

Såg programmet idag men samma motivering att jag hellre ser på det på tv 4+...

Off tonpic... Känns lite som Jörgens metoder (från topdog) ingen beelöning eller leksak... fast sen hade han ju inget koppel att rycka i så på den punkten vet jag inget om :rofl:

Jörgen skulle aldrig ha skuttat och sagt "tjotjopp!" :D

Jeppe??? Han är lite speciell :angel:

Som sagt, han är lite av en guru här nere, förstår ni hur vi har det!?!?!?!? ;)

//E

Lite av en guru här nere???

Jag tycker det verkar vara tvärtom faktiskt. Har aldrig hört någon "här nere" säga något positivt om honom - tvärtom.

Jag tycker han påminner om dom där gamla ridlärarna som härskade på ridskolorna på 60-talet.

Eftersom alla som hittills skrivit i den här tråden vet att det finns vettigare metoder än JS:s så är det märkligt att Sveriges Television inte har lyckats hitta någon bättre instruktör. Tyder kanske på att de som är ansvariga för programmet inte kan det här med hund ....?

Fast nu umgås jag mycket i jaktkretsar och där är han en guru. Inte hos "bruksfolk". Titta bara på Bosjöklostermässan där han har fullsatt...

Men jag tycker som du, det finns så många bättre instruktörer...

//E

har du träffat de hundar som INTE pallat med hans träning? det är ju mer än en hund som blivit mer eller mindre förstörda hos honom.

*kl*

Alla kan ju inte gilla samma instruktörer...

Man kan ju fråga sig varför det är jättelång kö till hans kurser för det är det. Har ALDRIG hört att någon hund blivit förstörd av att den går på kurs med matte eller husse hos Jeppe!! Tvärtom, tuffa hundar som ägarna äntligen lyckats få trevliga!

Sen är han väldigt speciell, det håller jag med om. Men jag köper filosofin - rakt av!!

speciell är ett väldigt snällt ord. är det speciellt att förudmjuka folk för att de har fel kläder eller inte köper hans teorier rakt av? är det ännu mer speciellt att göra det inför en hel grupp?

jag har träffat hundar som gått kurs hos honom, några pallade det, andra inte. har aldrig träffat någon som varit nöjd med honom. tack och lov fattar vissa att det aldrig kan vara bra att rycka och slita i små valpar och sökt sig till andra ställen.

och angående kön... det är jättelång kö till alla som håller kurser i sv skåne.

*allmän fråga*

Ni som gillar Jeppe-filosofin.

Hur kan ni försvara ett ryck i halsen på hunden?
Det säger väl sig själv att det är en känslig kroppsdel???
Om man skall korrigera fysiskt fungerar det minst lika bra att rappa till med kopplet över sidan/ryggen. Men att rycka i kopplet... Kom igen...

Svar önskas.

Vet du, jag träffar högvis med hundar som har tränats hos honom och det är minsann inget speciellt med dem.. De är fortfarande "egenföretagare" och söker ytterst lite förarkontakt. Sen de som inte har klarat av honom, ja det säger sig själv vilka nervvrak de är (något som säkert skulle skikas ut hundmisshandel om).

Såg honom i somras på en mässa. Där hade han en grupp och bland annat en stor hane av jaktras var med där. Jag passerade med min hund (som faktiskt precis hade löpt dessutom) och hanen sträckte sig efter henne. JS var snabbt framme och ryckte i kopplet och jag kan garantera att den hunden inte hade ett enda ben kvar i marken. Tror ni att det hade nån skillnad...?
Den hunden var så hård i huvudet och hade upplevt så många ryck att han bara sträckte ut kopplet igen.

//E

cillamuffins skrev:
speciell är ett väldigt snällt ord. är det speciellt att förudmjuka folk för att de har fel kläder eller inte köper hans teorier rakt av? är det ännu mer speciellt att göra det inför en hel grupp?

jag har träffat hundar som gått kurs hos honom, några pallade det, andra inte. har aldrig träffat någon som varit nöjd med honom. tack och lov fattar vissa att det aldrig kan vara bra att rycka och slita i små valpar och sökt sig till andra ställen.

och angående kön... det är jättelång kö till alla som håller kurser i sv skåne.

Du har träffat hundar som gått hos Jeppe, jo visst, men har du gått själv??? Nej, jag trodde inte det heller. Jag har det, mer än en kurs dessutom. Visste du att man får gå TRE gånger på hans kurser och sen hoppa av utan att betala ett öre?? På de två kurserna jag har gått så har INGEN hoppat av! Varför?? För att de var så missnöjda?? Tror inte det. Det är dyra kurser dessutom så någon kanske borde hoppa av av den anledningen, men icke. På tre gånger blir du definitivt varse om Jeppes jargong och den är ju onekligen lite egen. Jag har även gått på andra hundkurser (som för all del varit helt ok) på olika brukshundsklubbar, men jag har aldrig varit med någonstans där det är så mycket publik som på Jeppes kurser. Första kursen jag gick för honom var mitt i smällkalla vintern och det var ändå en massa publik. Satt de där för att de tyckte att jeppe var så hemsk?? Tror inte det...

Rycka och slita i små valpar...ja, det låter ju nåt det. Visst får de små liven små ryck, men det handlar ju om korrigering! Lyssna på vad Jeppe säger - 5% dominans och 95% kärlek! Jag kan säga att jeppe inte alls förespråkar att man ska rycka och slita en massa i hundarna, tvärt om. Det är inte ovanligt att han säger att fok har varit FÖR hårda mot sina hundar när de kommer till kursen första gången. Att de kuvat sin hund. Jeppe vill ha en GLAD och LYDIG hund som älskar sin husse och matte!

lady_vip skrev:
Vet du, jag träffar högvis med hundar som har tränats hos honom och det är minsann inget speciellt med dem.. De är fortfarande "egenföretagare" och söker ytterst lite förarkontakt. Sen de som inte har klarat av honom, ja det säger sig själv vilka nervvrak de är (något som säkert skulle skikas ut hundmisshandel om).

Om du hade gått på kurs hos Jeppe så hade du vetat att det är fullständigt meningslöst att gå på kursen och sen skita i att öva hemma. Har man valt den linjen så ska man följa den, annars kan man skita i det. Det är ju inte så att man går kursen och sen kan man bara lalla på som innan. Det säger sig ju självt....

Jag tycker bara att han metoder är hemska och uråldriga. Inte alls speciellt trevliga för hunden eller föraren. Har verkligen inte mycket till övers för den sortens inlärning. Djurplågeri nästintill...rycka och slita i hundarna på det där viset..FY :(

Lyssna på vad Jeppe säger

Varför lyssna när man har ögon att se med?
Det syntes tyligt i förra programmet vad han förespråkade.

Jag ställer samma fråga som ovan, varför välja ryck när man kan välja rapp?

ChristinA skrev:
Lyssna på vad Jeppe säger

Varför lyssna när man har ögon att se med?
Det syntes tyligt i förra programmet vad han förespråkade.

Jag ställer samma fråga som ovan, varför välja ryck när man kan välja rapp?

En undran bara...tycker du att jag ska rappa min lilla tax med kopplet då jag ska korrigera han???:eek:
Jag personligen tycker att rappa hunden med kopplet låter mkt illa i mina öron, hellre skulle jag då göra ett litet, lätt korrigeringsryck.

Hur skulle det se ut om man förespråkade rapp:eek: i ett hundprogram????

San Q skrev:
Rycka och slita i små valpar...ja, det låter ju nåt det. Visst får de små liven små ryck, men det handlar ju om korrigering! Lyssna på vad Jeppe säger - 5% dominans och 95% kärlek! Det är inte ovanligt att han säger att fok har varit FÖR hårda mot sina hundar när de kommer till kursen första gången. Att de kuvat sin hund. Jeppe vill ha en GLAD och LYDIG hund som älskar sin husse och matte!

No offense to you, men tyvärr så har jag sett en helt annan sida av både honom och hundarna som har tränats där.
Han kanske har ändrat sig de senaste åren, men tyvärr så har han faktiskt knäckt en hel del hundar med sin ideologi. Har en så nära som min farbrors hund som aldrig blev hund igen efter kurs där.

//E

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 364
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V