Hundprogram på 1an!

Sv: Hundprogram på 1an!

Jag förespråkar inte ryck i kopplet men heller inte rapp:eek:
Vilket förtroende min hund skulle få för mig och kopplet om jag slog honom med det....Ööhh NOT!!

Oj vilket förtroende hunden får för dej om du rycker i kopplet och ger den nackproblem :smirk:

Korrigering tycker jag inte ska involvera kopplet alls.

Jag tror inte att du är med på vad jag skrev.

Jag skrev att om man vill använda fysisk korrigering.
Jag skrev inte att man bör.
Jag skrev inte att du skall göra det på din tax.
Men däremot visas fysisk korrigering i tv. På ett sätt som kan skada.

Ska precisera mig. Jag gör inga ryck utan mer ett knyck. :idea:
Om jag t ex gå fot och vänder och hunden inte följer med så väljer jag att göra ett knyck i kopplet för att säga " hallå där hit ska vi":smirk: Jag skulle inte välja i det läget att rappa hunden med kopplet:eek:

Nåja hur som helst så tycker jag att man får välja metod efter hundens personlighet/mentalitet :D

Athos skrev:
Nåja hur som helst så tycker jag att man får välja metod efter hundens personlighet/mentalitet :D

Ja det är ju inte så dumt sagt. Även om det du skriver om knappast verkar vara en korrigering. Eller?

Men jag undrar fortfarande hur de som använder sig av ryck kan försvara det.

Debatt, någon?

ChristinA skrev:
Även om det du skriver om knappast verkar vara en korrigering. Eller?

Vad är då en korrigering?:confused:

Någonting som jag absolut inte kan förstå är varför man ska rycka i kopplet då hunden ska sitta???
Är det inte smidigare att trycka ner rumpan med handen? Jag såg programmet igår där hon hade svårt för att få hunden att sitta och gjorde då rycket på fel sätt enligt Jeppe då hon fick rycka flera ggr innan hunden satte sig. Det om nånting är väl skadligt ( och irriterande) för hunden.

*kl*

Nu har jag hunnit ta mig tid och kolla på första programmet.
Jag kan inte hålla med Jeppe i ryck. Det jag satt och funderade på var varför man skulle rycka och skutta? Jag hade hellre valt att bara skutta och försöka få uppmärksamheten genom det. Mitt mål med min hund är ju att hon ska kunna gå lös och ändå ha uppmärksamheten på mig. Men jag kan ju inte rycka i kopplet om hon går lös.
Om jag minns rätt nu så hade väl ingen av hundarna speciellt mycket uppmärksamhet på ägarna?
Jag har använt mig av ryck, men vad sjutton hjälper det. Nu har jag kommit på bättre tankar dom senaste åren och nu jobbar jag mer på Nellys uppmärksamhet på mig än att lata mig och rycka när det behövs.

Observera att jag bara kollat på 1:a programmet ännu.

Håller med. Han verkar tro att ett ryck i kopplet är lösningen på allt. Och jag är less på att folk försvarar denna metod. En hund ska lyda av glädje inte av rädsla för konsekvenser.

cillamuffins skrev:
har du träffat de hundar som INTE pallat med hans träning? det är ju mer än en hund som blivit mer eller mindre förstörda hos honom.

Nej jag har inte träffat någon hund som blivit förstörd av Jeppe's metoder. Men då kan jag tycka att det faktiskt är hundägarens fel som tar en "vek" hund och går en kurs där lite tuffare metoder används. Det hela handlar väl ändå om att man ska kunna läsa sin hund och veta vad som är lämpligt för just sin hund? Man får ju anpassa korrigeringar efter hur hunden tar dom, eller hur?

Men då kan jag tycka att det faktiskt är hundägarens fel som tar en "vek" hund och går en kurs där lite tuffare metoder används. Det hela handlar väl ändå om att man ska kunna läsa sin hund och veta vad som är lämpligt för just sin hund? Man får ju anpassa korrigeringar efter hur hunden tar dom, eller hur?
det där får du inga IQ-poäng för, du pratar ju själv illa om JS! som nybliven hundägare är det inte säkert att man har koll på hur ens hund är, mentalt sett. det är JS som ska vara experten, är han verkligen så kass att han inte kan välja metod efter hund?

Athos skrev:
Vad är då en korrigering.

Tycker att du mer beskriver ett sätt att få hundens uppmärksamhet på att det skall hända något nytt, som att svänga t.ex.

Korrigering ser jag som ett sätt att visa hunden att utfört beteende inte är ok, t.ex att dra i kopplet.

ChristinA skrev:
Tycker att du mer beskriver ett sätt att få hundens uppmärksamhet på att det skall hända något nytt, som att svänga t.ex.

Korrigering ser jag som ett sätt att visa hunden att utfört beteende inte är ok, t.ex att dra i kopplet.

Hmm...så kan man också se det:smirk: Men om hunden drar i kopplet ska du väl inte korrigera med ett ryck eller rapp, utan jag skulle byta riktning och göra hunden UPPMÄRKSAM på mig:smirk:

cillamuffins skrev:
det där får du inga IQ-poäng för, du pratar ju själv illa om JS! som nybliven hundägare är det inte säkert att man har koll på hur ens hund är, mentalt sett. det är JS som ska vara experten, är han verkligen så kass att han inte kan välja metod efter hund?

För det första så är jag inte ute efter att skaffa "IQ-poäng"... Sen undrar jag var jag talat illa om Jeppe någonstans? Det finns faktiskt dom som tränar sina hundar "fel" när dom inte är på kursen och då blir det pannkaka av det. Jag säger inte att det inte finns några hundar som blivit förstörda av Jeppes metoder, bara att jag inte träffat på några. Men så har jag inte heller träffat alla hundar som gått Jeppes kurser. Om man inte ens själv kan avgöra hur ens hund är mentalt, vek eller tuff, så borde man nog tänka över sin relation till sin hund.

Men då kan jag tycka att det faktiskt är hundägarens fel som tar en "vek" hund och går en kurs där lite tuffare metoder används.

ok, jag försöker igen. du har precis skaffat en valp som är lite vild och bångstyrig på valpars vis. du går en kurs hos jeppe för din granne säger att han är bra. du tror att din valp är hård, men den är i själva verket ganska vek. en god instruktör ser det och säger åt dig att din hund är vek och att du inte kan använda några tuffa metoder på din hund.

ditt inlägg tolkar jag som att de tuffare metoderna alltid används, oavsett hund. annars skulle det inte vara några problem att ta en vek hund till någon av hans kurser, eller hur?

kanske har jag en udda syn på vad jag ser som en bra instruktör, men ett av de viktigaste kriterierna för mig är att instruktören läser av både hund och förare och väljer metod därefter. alltså är instruktören både mjuk och hård beroende på ekipage. men när det kommer till INLÄRNINGEN vill vill jag att den sker på ett sätt som hunden förstår. och eftersom den inte förstår att den ska gå fot när du rycker i kedjan är det meningslöst att göra det.

Åter igen;
OM man skall korrigera fysiskt.
Jag har inte sagt att det är att föredra.
Läs gärna mina inlägg, detta skrev jag tidigare också.

Men att korrigera med ryck då hunden drar är just vad JS gjorde i det programmet jag såg. Och det är just det som diskuteras i denna tråden.
Jag tycker dock att om man väljer att korrigera detta beteende fysiskt så borde ett rapp vara att föredra framför ryck i halsen.
Och eftersom ingen JS föredpråkare protesterat så antar jag att de egentligen håller med mig, men är för stolta/frälsta för att säga det och svika sin gud JS?

Jo jo Men OM någon vill korrigera detta dragande i kopplet på ett fysiskt sätt, hur ska man då gå till väga om det är att föredra att rappa hunden med kopplet?
Ska man rappa hunden då han är framför föraren och drar i kopplet eller hur är det tänkt att man ska göra då:confused:

Ungefär så.
Och som vid all korrigering och även beröm, timing är avgörande.

Jag tycker inte att man ska rekommendera rapp istället för ryck när man istället kan rekommendera (i det här fallet-hunden drar i kopplet) att t ex byta riktning och jobba med kontakten mellan föraren och hunden.

*där kunskapen slutar tar våldet vid*

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 364
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V