Hundmöten - omvänt problem

Skugga

Trådstartare
Jag har ett litet problem vid hundmöten jag skulle vilja ha lite nya infallsvinklar på.

Jag har en tik av mindre ras, D, ca 1 1/2 år gammal, lugn och väluppfostrad i alla avseenden, men vek. Oftast går hundmöten jättebra, hon går bredvid eller något steg bakom/framför mig och håller fin kontakt med mig.

Problem uppstår om vi möter en "intensiv" hund, i brist på bättre ord. Det kan vara en hund som skäller, hänger i kopplet, stirrar osv. D bromsar in så långt kopplet räcker och stannar när det sträcks, sänker huvudet, tuggar.
Hon upplever den andra hunden som obehaglig, ett hot, och vill visa att hon är ofarlig. So far so good.
Jag får i dessa lägen ingen bra kontakt, trots god-godis, leksak osv. Alla andra störningar lyckas jag överkomma kontaktmässigt, men inte vid dessa tillfällen.

Om jag stannar med henne, bara står stilla, går hon ut på sidan av gångvägen, så långt hon kommer från den andra hunden och upprepar - står med sträckt koppel och gör sig liten.

Om jag står stilla med kort koppel, så hon inte kommer undan så långt, börjar hon sprattla och lägger sig när den andra hunden är för nära.

Om jag fortsätter gå med långt koppel bromsar hon med går med tills hunden är i höjd med mig, då tar hon "utevägen" och fortsätter gå före mig, dock fortfarande med full koll på hunden och ingen på mig.

Gå med kort koppel fungerar bäst rent praktiskt, men jag tycker inte alls om det. Jag får fortfarande ingen kontakt.

Vill tillägga att hon inte har råkat ut för ngn attack eller liknande. För nära för D (när hon lägger sig) är ungefär 4-5 m.
Problem har vi kanske en gång/vecka. Skvaller funkar på människor, djur, snälla hundar men inte på de här intensiva.

Hur hanterar jag detta?

Sv: Hundmöten - omvänt problem

Gå så långt från den andra hunden att din hund inte reagerar. Men låt inte hunden vara den som leder er iväg utan få det att verka som du tycker ni ska byta håll helt enkelt. Utnyttja snälla mötande hundar till att mötas på lite närmare håll, men jag skulle absolut inte tvinga eller hålla kvar hunden om den blir så pass berörd.

Jag har försökt liknande, men jag tycker dels det är svårt att se vilka hundar hon kommer reagera på innan hon redan är "där", så att säga. Dels innebär att vända helt om på en gångväg att vi får den läskiga hunden bakom oss, och det är väldigt stressande för henne.

Det fungerar dock bra när vi kan ta av så hon snabbt kommer utom synhåll.

Hur hade du gjort i lägen när man inte kan komma undan smidigt?

Låt din hund titta på den andra hunden, för en osäker hund är det ofta jättejobbigt att tvingas titta bort och inte kunna se och ha koll på det som är läskigt. Att veta var det läskiga är väldigt viktigt.

Min osäkra hund får beröm när han får syn på den mötande hunden, och sedan stöd som "Vad bra att du såg den! Jag såg den också." Jag berömmer alltså att han tittar på den andra hunden, eftersom det inte ska vara otäckt att få syn på en annan hund.

Vi stannar inte, utan fortsätter framåt och jag försöker få honom att nosa lite och leta godis i gräset eller gruset vid vägkanten. Jag har märkt att just att sniffa runt och leta och äta gör hunden lugnare, det gör också att hunden upplevs som lugn av den mötande hunden och därmed blir spänningen/intensiteten inte lika kraftig. Jag brukar inte korta upp kopplet särskilt mycket, så länge det inte krävs av utrymmesskäl.

(I början tränade vi att titta på andra hundar på avstånd. Sedan att titta på andra hundar på närmre håll. Sedan att titta på och passera hundar som står still. Sedan att titta på hundar som vi möter)

Senast ändrad:

Jag håller med squarepants, att man jobbar med avstånd, eller så pass avstånd som man kan få.

Sen är din attityd superviktig. Minsta krökning på ryggen, eller blick på hunden kan räcka för att det ska bli fel. Räta på dig, titta inte på din hund, se till att du är mellan den mötanden hunden och din hund. Tala om med ditt kroppspråk att det här tar jag hand om.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 980
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 012
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar