Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från kloka hundmänniskor nu - det är så att jag och min mamma har blivit lite osams om hur man behandlar och uppfostrar sin hund. Jag och min hund bor nämligen hos min mamma tills min lägenhet blir inflyttningsklar och vi brukar dela på promenaderna (min mamma har också en hund). Det har funkat bra men den senaste tiden har min hund blivit osäker vid hundmöten, hon skäller, morrar och reser ragg när vi möter hundar och det har blivit väldigt tydligt hur olika åsikter vi har den frågan, jag och min mor. Hon tycker att om man inte ger hunden en tillsägelse så visar man att det är okej att låta så mot andra hundar, medans jag tycker att om man tar tag i hunden och säger "NEJ" på ett otrevligt vis så bekräftar man bara för hunden att andra hundar faktiskt ÄR farliga. Jag tror inte att det sättet funkar och jag vill inte behandla min hund på det viset.
Jag har nu bestämt att hon inte får ta med min hund om det är så hon kommer bete sig när de möter andra hundar. Men visst är det rätt tänkt av mig? Att ta tag i nackskinnet hårdhänt och säga "FY, NEJ!" bara gör hela situationen mer laddad och jobbig för min hund? Säger jag verkligen att det är okej att morra åt andra hundar om jag inte gör någonting?
Jag har tänkt börja skvallerträna henne men vi har aldrig använt klicker så jag håller på att klicka in henne, just nu lever jag efter "gör ingenting så har du i alla fall inte gjort fel". Jag bara ignorerar både henne och hunden vi möter. Hur hade ni gjort i min situation? Feedback uppskattas
Jag har nu bestämt att hon inte får ta med min hund om det är så hon kommer bete sig när de möter andra hundar. Men visst är det rätt tänkt av mig? Att ta tag i nackskinnet hårdhänt och säga "FY, NEJ!" bara gör hela situationen mer laddad och jobbig för min hund? Säger jag verkligen att det är okej att morra åt andra hundar om jag inte gör någonting?
Jag har tänkt börja skvallerträna henne men vi har aldrig använt klicker så jag håller på att klicka in henne, just nu lever jag efter "gör ingenting så har du i alla fall inte gjort fel". Jag bara ignorerar både henne och hunden vi möter. Hur hade ni gjort i min situation? Feedback uppskattas