Hundmisshandel kommit i ljuset. Utbruten frånUppdateringstråd 30

Som de verkar så e hunden inte en riktig servicehund då den ska va utbildad online via nåt kanadensiskt/amerikanskt företag som hävdar att den nu e internationellt certifierad o västen jag sett hennes servicehund ha ser ut som något jag kan klicka hem från t*mu eller sh*in.
USA har många assistanshund-scams. Man behöver inget certifikat, inga legitimerade eller professionella träningsprogram, ingen väst, inget ID. Så länge en hund kan göra någonting som hjälper föraren är det en assistanshund, och det kan vara nästan vad som helst.

Men det finns ändå en massa företag som säljer dyra certifikat och ”legitimerade” utbildningar till folk som tror det behövs. Är väl nåt sånt.

USA har många assistanshund-scams. Man behöver inget certifikat, inga legitimerade eller professionella träningsprogram, ingen väst, inget ID. Så länge en hund kan göra någonting som hjälper föraren är det en assistanshund, och det kan vara nästan vad som helst.

Men det finns ändå en massa företag som säljer dyra certifikat och ”legitimerade” utbildningar till folk som tror det behövs. Är väl nåt sånt.
Ja men precis, jag tror de e nåt sånt så de grävs för fullt i detta just nu

Jag tror inte att man behöver förnya något intyg för det. Om jag förstått saken rätt är det ett årligt prov/kontroll, och examinatorn ska då bland annat se att behovet att ha servicehund kvarstår. Läkarintyg tror jag bara behövs inför att påbörja utbildning/få köpa en grundutbildad hund.

Med det sagt kan jag inte annat än att tycka att det är helt galet att en person som inte tar hand om övriga hundar på ett acceptabelt sätt, tillåts behålla servicehunden.
Visst är det galet, helt sjukt! Speciellt med tanke på att det i övrigt anses vara ett krav när man åtminstone får en ledarhund som blind, att man kan ta hand om dem.

Var läser ni om allt detta kring människan?
Facebook, Länsstyrelsen, Flashback. Hon har varit rätt aktiv på både Facebook och TikTok och berättat både det ena och det andra, delat bilder osv. Kanske inte lika roligt för henne nu när det offentliga, alla lögner, visar sig ha en baksida och folk förfäras och reagerar, det man fått veta inte är sant osv. Hon har bland annat varit aktiv i Dobermanngruppen på Facebook och redan från början fick hennes inlägg mig, utan att jag egentligen kunde säga varför, att vilja skrika högt rakt ut. Fick ringa till min syster och avreagera mig över människan eftersom jag verkligen inte kunde med henne alls. Jag kom rätt sent in i gruppen, men minns att något av de första inlägg jag såg med henne var att hon åkte tåg med sin reaktiva dobermann (som tydligen är blandras nu) och hade en alldeles för liten munkorg, sådana saker. Ett annat inlägg var ett klipp där hon liksom hetsade samma hund att göra utfall mot något och filmade det, som om det vore coolt med att ha en skarp reaktiv dobermann. Min syster fick höra många väl valda ord från mig då......för att jag skulle kunna sitta på fingrarna och vara snäll (min syster håller med och ringer mig när det är något som tur är :D ).

Ja men precis, jag tror de e nåt sånt så de grävs för fullt i detta just nu
Jag håller tummarna att det hjälper den hunden och även den/de fosterhemsplacerade hund/arna som hon asat hem nu efteråt att komma därifrån. Hon har varit i kontakt med Länsstryelsen i så många år nu att hon åtminstone borde ha tagit till sig basic kunskaper om hundskötsel, och ändå visar senaste hundomhändertagande på att det inte varit så, då tycker jag att det djurföbud är på sin feta plats och redig kontakt med psykiatrin om måendet också.

Det är en sak att vara under isen pga depression och missa i sin skötsel av hundar någon gång, en helt annan att ständigt vansköta alla sorters djur så till den grad att de både lider och avlider av det, under flera år, ljuger om hur bra hon är, skyller på andra, och själv inte ser några som helst brister hos sig själv. Det första kan jag ha en viss förståelse för, det här har jag ingen förståelse för, inte för henne, för Länsstyrelsens sena agerande eller för vårdens brister.

Jag håller tummarna att det hjälper den hunden och även den/de fosterhemsplacerade hund/arna som hon asat hem nu efteråt att komma därifrån. Hon har varit i kontakt med Länsstryelsen i så många år nu att hon åtminstone borde ha tagit till sig basic kunskaper om hundskötsel, och ändå visar senaste hundomhändertagande på att det inte varit så, då tycker jag att det djurföbud är på sin feta plats och redig kontakt med psykiatrin om måendet också.

Det är en sak att vara under isen pga depression och missa i sin skötsel av hundar någon gång, en helt annan att ständigt vansköta alla sorters djur så till den grad att de både lider och avlider av det, under flera år, ljuger om hur bra hon är, skyller på andra, och själv inte ser några som helst brister hos sig själv. Det första kan jag ha en viss förståelse för, det här har jag ingen förståelse för, inte för henne, för Länsstyrelsens sena agerande eller för vårdens brister.
Ja alltså jag som lider av problem med psykisk ohälsa ser till att hundarna alltid sköts korrekt oavsett hur dåligt jag själv mår o att jag sen kanske inte har duschat på en vecka eller två o inte ätit på flera dagar de e en annan sak i de läget men hundarna ska skötas o dom går alltid först.

Jag hoppas så att hundarna får den hjälp som behöver o att hon inte får tag i fler, har ju folk som har koll på hennes numera låsta sociala medier o även ute på stan o jag hoppas för hennes mående att hon inser o tar hjälp med.

Djurförbud fungerar enbart länsvis (fick jag bittert erfara när jag sålde min gård) Byter man län är man blank i registren.

Har människan flyttat?
Det här stämmer inte. Däremot så har inte länsstyrelsen tid att åka runt till alla i länet som har djurförbud ens en gång om året och kontrollera dem. Man får tyvärr förlita sig alldeles för mycket på att allmänheten anmäler.

Trodde folk på riktigt att hon var normal 🙈 jag kollade in henne någon gång i somras minns jag och det bara skrek pundare/wt om henne 🙈

Och i övrigt så folk har ju hejat på henne angående att trycka in hund efter hund i den där husvagnen, konstigt nog då det är stora brukshundar av olika kön och inte ett gäng småpudlar.

Det här stämmer inte. Däremot så har inte länsstyrelsen tid att åka runt till alla i länet som har djurförbud ens en gång om året och kontrollera dem. Man får tyvärr förlita sig alldeles för mycket på att allmänheten anmäler.
Kanske gammal info?

Både jag och en vän har råkat ut för det.
I mitt fall var det från en grannkommun, i grannlänet.
Då var svaret att förbudet inte följde med över länsgränsen. Men det är väl 15 år sen eller så.

Bra att veta inför framtiden.

Men vilka priser! 4 000 kr för en 11 år gammal hund, 8 000 kr för en blandrashund med problembeteende. Får de verkligen sålt?
Jag hade kunnat tänka mig ta hem yorken då den beskrevs som trevlig. Men inte en 11-årig för 4000kr. Sannolikt behöver den åtgärda en del tänder och då vill jag gärna ha kvar de tusenlapparna till det. Försäkring lär ju också bli svårt på en så gammal hund.

Kanske gammal info?

Både jag och en vän har råkat ut för det.
I mitt fall var det från en grannkommun, i grannlänet.
Då var svaret att förbudet inte följde med över länsgränsen. Men det är väl 15 år sen eller så.

Bra att veta inför framtiden.
Det stämmer att det var så förr, men det är längesedan nu. Typ 20 år kanske?
Tror aldrig det varit så under länsstyrelsens tid (dvs sen 2009).

Jag hade kunnat tänka mig ta hem yorken då den beskrevs som trevlig. Men inte en 11-årig för 4000kr. Sannolikt behöver den åtgärda en del tänder och då vill jag gärna ha kvar de tusenlapparna till det. Försäkring lär ju också bli svårt på en så gammal hund.
Ja precis, hundarna lär vara relativt dyra att äga och därmed svårsålda som det är. En 11 år gammal hund ska man bara betala en symbolisk summa för.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka