Sv: Hundmat
Haken är att innehållet i t ex många av Hills foder, många av RCs foder osv har en likartad innehållsförteckning som Doggy. Utan att de har samma dåliga rykte. Så det ligger MER bakom vad folk anser är bra vs dåligt foder än innehållet. Namn, PR, pris osv t ex.
Det som rent generellt anses vara mindre bra i hundfoder är spannmål i stor mängd. Doggy innehåller väldigt mycket spannmål, mindre i sin Professional serie, men ändock.
Som lite jmf så
Doggy Original: Innehåll: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 10 %), vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.
DOggy Prima: Innehåll: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 10 %), vegetabiliska biprodukter, fett, mineraler, jäst.
Där reagerar folk på att det står spannmål först. Och så mot köttbiprodukterna.
Om vi nu tar ett dyrt foder som folk brukar anser är köttbaserat, Jamws Wellbeloved så:
Lamm & ris adult Ingredienser: Ris, köttmjöl av lamm, helt korn, hela linfrön, lammbuljong, lammfett, alfalfa, naturlig tång, märg från sockerbeta, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin, zinkmetionat.
Innehåller: Min. 26% lamm, min 26% ris, min 14% korn.
JWB är OCKSÅ spannmålsbaserat. Men de har delat upp spannmålen, och talar om hur mkt som är av varje. De SKULLE kunna skriva: Spannmål, köttmjöl av lamm osv.
Så, ÄR JWB bättre eller sämre än Doggy? Omöjligt att säga då vi inte vet HUR MYCKET spannmål det exakt är i Doggy, eller exakt hur mycket köttbiprodukter det är. Vi har heller inget bra jämförelsetal för att se hur mycket köttinnehållet skiljer sig, då det enda Doggy säger är att minst 10% är färskt kött.
10% färskt kött ger mindre mängd kött än 10% köttmjöl.
Köttmjöl å sin sida kan innehålla köttbiprodukter (dock ej hovar, fjädrar, päls och tarminnehåll).
Royal Canin Maxi Adult: Majs, torkad fågel, majsmjöl, animaliskt fett, torkat fläskköttsprotein, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, betfiber, mineraler, fiskolja, sojaolja, jäst, äggpulver, skaldjurshydrolysat, taurin, hydrolysat från brosk.
Samma sak där, spannmåls (majs) baserat, total mängd spannmål anges inte dock.
Så, det är inte helt lätt alla gånger att säga att ett foder är mer köttrikt än ett annat eller bättre än ett annat bara genom att läsa innehållsförteckningen.
Doggy innehåller ofta vete dock, vilket är det spannmål som får absolut mest skäll, då många hundar kan tolerera det dåligt. Samtidigt så kan vi kolla på Eukanuba Adult Large Maintenance: Kyckling (>20%), majs, vete, korn, sorghum, animaliskt fett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, dikalciumfosfat, salt, natrium hexametafosfat, DL-metionin, linfrö, glykosamin HCl, kondroitinsulfat.
Där dyker det upp vete. Och en uppdelning av spannmålet, om man lägger ihop mängden majs, vete och korn, blir det då mer än köttet? Vem vet mer än Eukanuba. Om de skrivit som Doggy 'spannmål' bara hopklumpat kunde första ingrediensen blivit spannmål.
Osv osv. Jag försöker inte säga varken att Doggy är ett superfoder eller ett skitfoder, bara att det inte är så jäkla lätt att säga så mkt om saken. Jag ger dem dock ett halvt plus JUST FÖR de klumpar ihop och ger en ärligare bild. Däremot minus att de inte anger VILKA spannmål.
Jag skulle som sagt vilja att ALLA foder blev tvugna att tala om TOTALA mängden spannmål, inkl speca vilka sorter.
Ett bra foder är och förblir ett foder som hunden fungerar bra på. Vad det heter är irrelevant. Vad det kostar är eg irrelevant det med.
Ta min pappa, han har råd att köpa vilket foder som helst utan att det märks i plånboken. Han ger Doggy Professional Extra. Tidigare åt hunden Nutro, han bytte inte av ekonomiska skäl utan att Nutro blev svårt få tag på. Han frågade mig vad jag gav, jag gav då just Doggy Prof Extra och rek det (skulle jag inte göra idag, men som sagt man lär sig undan för undan). Han provade, och hunden har i år fungerat bra på det.
Jag har nu försökt få honom att byta, men han ser ingen anledning varför han ska betala dubbelt så mycket för foder, när hunden fungerar bra på det han ger. Och jag kan inte gärna säga emot honom. (Och det är väl så man får en finfin ekonomi, att inte kompromissa med resultat, men inte betala mer än man behöver heller..)
Och som sagt, jag förstår honom. Han har en hund som tycker om sitt foder (vilket är knepigt med den damen), som är i utmärkt hull (också knepigt med dem damen), musklar sig excellent, har fin päls, inga öroninfektioner, diarrer eller liknande. Hon bajsar en gång/dag, en fast, lagom stor hög som inte luktar död och föruttnelse utan 'helt normalt'.
Så ja, varför ska han betala dubbelt så mycket.. mitt lama försök blev 'för det är ännu bättre för hunden'. Men ännu bättre än vad eg..