Sv: Hundmat

Jag tycker mig se ett tydligt samband mellan skitfoder och kass mage. Alltså inte kass som i "magsjuk", utan illaluktande awföring, lösare än idealet, stor mängd awföring, täta skittillfällen mm.

Jag tycker också att det är märkligt att man som djurägare låter det fortgå och inte reagerar. Festligt om man jämför med hästsidan, där kostar man minsann på...

Sedan ska man förstås inte glömma att många hundar mår utmärkt på billigt foder och därmed inte har någon anledning att få ett bättre eller dyrare. Men har man en 9-årig blandras som får rännskita då och då, luktar härsken regnwåt hund och får öroninflammationer twå gånger per år så bör man nog tänka till.
Kanske det är samma typ av människor som skulle ge skitfoder till sina hästar med?
"If its not broken - dont fix it" resonerar jag, men fungerar något inte med ens djur så förstår jag inte alla dessa personer som helt enkelt inte ens FÖRSÖKER lösa vadnuproblemet är.

ANg det där att inte reagera, så jag tror att många inte sas vet hur det 'ska vara'. Hundskit är betydligt äckligare och luktar mer illa än hästskit, och folk har en syn att hundskit sas luktar äckligt. Vilket iaf jag anser det gör, oavsett. Men de har kanske aldrig upplevt hur 'bra' skit är - och lukar, och tror det där halvlösa, som stinker på flera meters håll är just det normala? Att det är så hundskit är helt enkelt. Och inte förrän de upplevt mer 'torra', fasta korvar som iofs inte luktar rosor, men som man lätt kan böja sig ner och ta upp utan att få kväljningar eller hålla andan, så inser de skillnaden? Men har de aldrig upplevt det, så..

*KL*
Kan ligga mycket i det.
Mina jyckars skit luktar nästan aldrig, dock gör fisarna det efter skråvmål på fläskben eller viltlever.

En annan gång Leon stinkte var när jag lyckades tappa en 1 kgs Nordic lax i golvet (tinad), jycken fick städa o han stank fisk i en vecka.
:bump:

Jag är inte skeptisk "rakt av". Som jag fattat det som så är det just innehållet som inte är nåt vidare i doggy mfl. Nu är jag ingen foderexpert, jag tycker det är jätte krångligt att förstå sig på det här med innehåll, i vilken ordning allt skall vara i å hur många % osv. Men har en kompis som jobbar med detta och han har förklarat flera grr för mig vad man skall kolla efter å hur man ser på innehållet om det är ett bra foder eller inte. Och om jag då går efter vad han har sagt så är inte doggy ett bra foder. Jag vet att han kan sin sak, litar på honom, behöver inte testa fodret för att veta att det är bra eller dåligt. Känner folk som ger sina hundar tex doggy, men där handlar de nog mer om en pengafråga, inte om vad som är bäst för hunden. Men som sagt det är upp till var och en vad man vill mata sin hund med:).

Haken är att innehållet i t ex många av Hills foder, många av RCs foder osv har en likartad innehållsförteckning som Doggy. Utan att de har samma dåliga rykte. Så det ligger MER bakom vad folk anser är bra vs dåligt foder än innehållet. Namn, PR, pris osv t ex.

Det som rent generellt anses vara mindre bra i hundfoder är spannmål i stor mängd. Doggy innehåller väldigt mycket spannmål, mindre i sin Professional serie, men ändock.

Som lite jmf så
Doggy Original: Innehåll: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 10 %), vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.

DOggy Prima: Innehåll: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 10 %), vegetabiliska biprodukter, fett, mineraler, jäst.

Där reagerar folk på att det står spannmål först. Och så mot köttbiprodukterna.

Om vi nu tar ett dyrt foder som folk brukar anser är köttbaserat, Jamws Wellbeloved så:
Lamm & ris adult Ingredienser: Ris, köttmjöl av lamm, helt korn, hela linfrön, lammbuljong, lammfett, alfalfa, naturlig tång, märg från sockerbeta, natriumklorid, kalciumkarbonat, D, L-metionin, lysinhydroklorid, treonin, zinkmetionat.

Innehåller: Min. 26% lamm, min 26% ris, min 14% korn.

JWB är OCKSÅ spannmålsbaserat. Men de har delat upp spannmålen, och talar om hur mkt som är av varje. De SKULLE kunna skriva: Spannmål, köttmjöl av lamm osv.

Så, ÄR JWB bättre eller sämre än Doggy? Omöjligt att säga då vi inte vet HUR MYCKET spannmål det exakt är i Doggy, eller exakt hur mycket köttbiprodukter det är. Vi har heller inget bra jämförelsetal för att se hur mycket köttinnehållet skiljer sig, då det enda Doggy säger är att minst 10% är färskt kött.

10% färskt kött ger mindre mängd kött än 10% köttmjöl.

Köttmjöl å sin sida kan innehålla köttbiprodukter (dock ej hovar, fjädrar, päls och tarminnehåll).

Royal Canin Maxi Adult: Majs, torkad fågel, majsmjöl, animaliskt fett, torkat fläskköttsprotein, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, betfiber, mineraler, fiskolja, sojaolja, jäst, äggpulver, skaldjurshydrolysat, taurin, hydrolysat från brosk.

Samma sak där, spannmåls (majs) baserat, total mängd spannmål anges inte dock.

Så, det är inte helt lätt alla gånger att säga att ett foder är mer köttrikt än ett annat eller bättre än ett annat bara genom att läsa innehållsförteckningen.

Doggy innehåller ofta vete dock, vilket är det spannmål som får absolut mest skäll, då många hundar kan tolerera det dåligt. Samtidigt så kan vi kolla på Eukanuba Adult Large Maintenance: Kyckling (>20%), majs, vete, korn, sorghum, animaliskt fett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, dikalciumfosfat, salt, natrium hexametafosfat, DL-metionin, linfrö, glykosamin HCl, kondroitinsulfat.

Där dyker det upp vete. Och en uppdelning av spannmålet, om man lägger ihop mängden majs, vete och korn, blir det då mer än köttet? Vem vet mer än Eukanuba. Om de skrivit som Doggy 'spannmål' bara hopklumpat kunde första ingrediensen blivit spannmål.

Osv osv. Jag försöker inte säga varken att Doggy är ett superfoder eller ett skitfoder, bara att det inte är så jäkla lätt att säga så mkt om saken. Jag ger dem dock ett halvt plus JUST FÖR de klumpar ihop och ger en ärligare bild. Däremot minus att de inte anger VILKA spannmål.

Jag skulle som sagt vilja att ALLA foder blev tvugna att tala om TOTALA mängden spannmål, inkl speca vilka sorter.

Ett bra foder är och förblir ett foder som hunden fungerar bra på. Vad det heter är irrelevant. Vad det kostar är eg irrelevant det med.

Ta min pappa, han har råd att köpa vilket foder som helst utan att det märks i plånboken. Han ger Doggy Professional Extra. Tidigare åt hunden Nutro, han bytte inte av ekonomiska skäl utan att Nutro blev svårt få tag på. Han frågade mig vad jag gav, jag gav då just Doggy Prof Extra och rek det (skulle jag inte göra idag, men som sagt man lär sig undan för undan). Han provade, och hunden har i år fungerat bra på det.

Jag har nu försökt få honom att byta, men han ser ingen anledning varför han ska betala dubbelt så mycket för foder, när hunden fungerar bra på det han ger. Och jag kan inte gärna säga emot honom. (Och det är väl så man får en finfin ekonomi, att inte kompromissa med resultat, men inte betala mer än man behöver heller..)

Och som sagt, jag förstår honom. Han har en hund som tycker om sitt foder (vilket är knepigt med den damen), som är i utmärkt hull (också knepigt med dem damen), musklar sig excellent, har fin päls, inga öroninfektioner, diarrer eller liknande. Hon bajsar en gång/dag, en fast, lagom stor hög som inte luktar död och föruttnelse utan 'helt normalt'.

Så ja, varför ska han betala dubbelt så mycket.. mitt lama försök blev 'för det är ännu bättre för hunden'. Men ännu bättre än vad eg..

Jag är inte skeptisk "rakt av". Som jag fattat det som så är det just innehållet som inte är nåt vidare i doggy mfl. Nu är jag ingen foderexpert, jag tycker det är jätte krångligt att förstå sig på det här med innehåll, i vilken ordning allt skall vara i å hur många % osv. Men har en kompis som jobbar med detta och han har förklarat flera grr för mig vad man skall kolla efter å hur man ser på innehållet om det är ett bra foder eller inte. Och om jag då går efter vad han har sagt så är inte doggy ett bra foder. Jag vet att han kan sin sak, litar på honom, behöver inte testa fodret för att veta att det är bra eller dåligt. Känner folk som ger sina hundar tex doggy, men där handlar de nog mer om en pengafråga, inte om vad som är bäst för hunden. Men som sagt det är upp till var och en vad man vill mata sin hund med:).

Det man kan klaga på när det gäller doggy är att det inte köttmålsbaserat, dvs kött står inte som första indigrens och att det kan innehålla vete vilket är ett spannmål en del hundar reagerar på. Det ligger lite lågt i fett.
Men det uppfyller genomsnittskraven för en genomsnittshund.
Innhållsmässigt så är det ett av de foder som stämmer bäst med innehållsförteckningen till skillnad från en del dyrare foder.

Ta min pappa, han har råd att köpa vilket foder som helst utan att det märks i plånboken. Han ger Doggy Professional Extra. Tidigare åt hunden Nutro, han bytte inte av ekonomiska skäl utan att Nutro blev svårt få tag på. Han frågade mig vad jag gav, jag gav då just Doggy Prof Extra och rek det (skulle jag inte göra idag, men som sagt man lär sig undan för undan). Han provade, och hunden har i år fungerat bra på det.

Jag har nu försökt få honom att byta, men han ser ingen anledning varför han ska betala dubbelt så mycket för foder, när hunden fungerar bra på det han ger. Och jag kan inte gärna säga emot honom. (Och det är väl så man får en finfin ekonomi, att inte kompromissa med resultat, men inte betala mer än man behöver heller..)

Och som sagt, jag förstår honom. Han har en hund som tycker om sitt foder (vilket är knepigt med den damen), som är i utmärkt hull (också knepigt med dem damen), musklar sig excellent, har fin päls, inga öroninfektioner, diarrer eller liknande. Hon bajsar en gång/dag, en fast, lagom stor hög som inte luktar död och föruttnelse utan 'helt normalt'.

Så ja, varför ska han betala dubbelt så mycket.. mitt lama försök blev 'för det är ännu bättre för hunden'. Men ännu bättre än vad eg..

Och i mitt fall så HAR hunden i halva sitt liv ätit dyra foder och jag gjorde just ett test - doggy fungerar lika bra (och i ett par enstaka fall bättre) än dyrare foder, däremot har jag haft hundar som INTE hade kunnat äta det pga veteinnehållet eller den låga fett(trist i pälsen).

JBW är ett av de foder som hyllades till skyarna när det kom men jag var inte alls speciellt imponerad.

Mmm, det 'jävliga' med Doggy, iaf Professionals serien (de andra har jag aldrig provat) är att de tycks vara SMAKLIGA dessutom :devil:

Mina greyhounds föredrog Doggy. Den ena tålde det jättebra, hon tålde nog banne mig allt. Hon var finast och åt mest på Doggy Professional Extra Aktiv (svarta säcken, 30/20) eller Carrier Premium (som är ungefär 'samma skit'). Hanen tålde inte vete, och på Doggy han fes så man kunnat använda honom för kemisk stridsföring, och var lös. Han hade en krångelmage rakt av dock. Båda var mycket svårfödda, och hanen fruktansvärt liten i maten.

I hans fall fick jag varva Doggy med andra bättre vetefria. Han gillade inte de bättre, trots att hans mage mådde bättre på dem, och tappade vikt. Doggy höll han vikten på men fes. Sen hittade jag Carriers, och då nådde vi en hållbar kompromiss. Många, många dyyyra, bra foder släpade jag hem och försökte med, men nej. Det var och förblev Doggy eller Carrier som fungerade bäst.

Utter var också en 'tål precis allt', som fungerade utmärkt på Carrier Premium. Å andra sidan fungerade han utmärkt på Eukanuba med, och på Hills r/d som i princip BARA är bulk och skräp i. Honom kunde man ge vad som helst, bara det hade rätt värden (protein/fett) för honom.

Jag blev förvånad ang JWB. Jag har hört det rosas på sida efter sida, av användare efter användare. Och blev mycket förvånad när jag skulle beställa det, att det var spannmålsbaserat dessutom. Det är det enda foder Viktor blivit kass i magen av (sket ofta, halvlöst, och så fes han rent hemska fisar). Han har ju ätit Carrier premium han med tidigare. Fin mage, fint hull, fin päls. Fast kli då.

Dock, jag måste säga att jag är och förblir extremt förtjust i innehållsförteckningen på FPG sensitivte: Kalkonmjöl, ris, solrosolja. Visst, det kan vara en halv procent mer köttmjöl än ris, men det är köttbaserat, det är enkelt att se, det är en sorts kött och en sorts spannmål. (Och han tycks tåla det fint, det är okej pris - 'bara' värdena som inte riktigt räcker till). Men skulle det visa sig att han (inte troligt men teoretiskt) tt han fungerade bäst på REVIR hundfoder, så ja då skulle han få det. OCH jag skulle helt ärligt skratta hela vägen till banken. Jag ser ingen anledning att betala mer än jag behöver heller (och anser att både RC och Eukanuba för den delen ligger på ett horribelt överpris sett till ingredienslistan.. )

Tack för alla beskrivningar:) du tog dock inte me mitt foder. Vi gav våra hundar hills förut, men sen när våran foderexpert till vän sa att det inte alls var så bra även om det är ett dyrt foder så bytte vi, han sa att man betalar säkert 100 kr för bara namnet hills:). Min schäfer sket väldigt ofta när hon åt hills, men tänkte att: jag ger ju henne ett av de bästa fodren, så mer kan jag ju inte göra. Det jag vill få fram är att: du/ni har rätt med att bara för att det är ett dyrt foder så betyder det inte att det är ett bra foder. Nu ger vi våra ANF, på ingredienser står det: Lammköttmjöl 28%, maler ris 27%, riskli, kycklingfett, torkade ägg, betmassa, linfrömjöl, kycklingbrosk, naturligt smakämne, torkade alger, lecitin, fiskolja, yuccapalmsextrakt.

Tja, lägger man på riskliet (kli = skalet) så misstänker jag att du kommer över köttinnehållet eller minst lika mycket ;)

Alla särskiljningar, som t ex majs, majsmjöl eller ris, riskli eller hel havre, havrekross etc, brukar vara av rent tekniska skäl.

Dock, det är ett helt okej/bra foder, och har du en hund som tål det etc är det bra. Dock visar det där på ett av mina problem hitta foder numera - hur poppis det är att stoppa i kyckling i någon form. Kyckling måste vara både gott och billigt. För där har du ett lamm och ris-foder. Med kyckling =) Dock, det där spelar bara roll om man vill undvika kyckling, och nästan alla fodertillverkare gör likadant - har jag märkt.

Men, det är en trevllig ingredienslista. Både ang innehåll ('rent' foder, inte ett otal kött- och spannmålskällor), det är angivet noga (t ex just kycklingfett, och inte att det står 'animaliskt fett' bara, eller 'fett från fjärdefä'. Jag skulle vara väldigt nöjd med att köpa det om jag inte ville undvika kyckling, och fungerade hunden på det skulle jag vara utmärkt nöjd. Och om de bara skrivit ut hur mkt riskliet var i % så är det precis sådär jag vill se det (JWB gör ju likadant).

Man ser VAD för spannmål som ingår, och hur mycket, och då kan man hyfsat bedöma om det verkligen ÄR köttbaserat eller ej, om det ÄR vetefritt etc. Och att det står om det är köttmjöl eller färskt kött, samma sak med ägg etc. Dock skulle jag vilja veta vad 'naturligt smakämne' är *petig*

Men, mer sådana ingredienslistor åt hundägarna =)

Senast ändrad:

. Diarré är ju sen egentligen att magen jobbar för bra - dvs maten går igenom systemet för snabbt Så det är inte så enkelt alla gånger. Så helt klart bör man ta tag i det och försöka reda ut vad det är men samtidigt i lugn och ro. Inte börja byta foder från än det ena till det andra. Först få stopp på magen och sen ev testa ett annat foder men med långsam tillvänjning.

Ja men att en hund bajsar för många gånger är ofta ett tecken på att den får i sig fel mat. Kroppen hinner inte ta upp så mycket näring för at maten passerar magen för fort. Ett bra tecken på att byta mat.

Många av skitfoderna ger ofta just detta att hunden bajsar ofta och ofta löst. Sen at man ska ta det med ro beror ju på situationen. Först få stopp på magen och sedan ev byta foder? Hur ska man få stopp på magen? Är det ett foder hunden inet tål så lär det oftast inte bli bättre fråns det att man bytar foder.

Kan vi inte komma överens om att istället för att använda benämningen 'skitfoder' säga spannmålsrika foder eller något? Tacka för att folk känner de behöver försvara sig för att de ge t ex Doggy liksom ;)

En annan anledning till mycket avföring (om än med mer normal konsistens) är att fodret innehåller mycket 'bulk'. Dvs ingredienser som hunden inte kan tillvarata eller smälta direkt bra, och där det går ut nästan lika mycket som det gick in. Det kan ge en större mängd avföring, och fler avföringstillfällen/dag än ett foder med ingredienser som hunden kan tillgodogöra sig i större mängd.

Stoppa i en hund 100 gram majskorn, och se vad som kommer ut (ledtråd, typ 90 gram majskorn, lite vatten försvinner bara). Stoppa i en hund 100 gram rent kött och se vad som kommer ut (ledtråd, inte mycket)

Dock så innan man helt förkastar bulkingredienser, så får man komma ihåg att för vissa hundar är detta en FÖRDEL. T ex för de lättfödda, hungriga krakarna. Skulle de äta ett 'renare' foder, skulle mängden mat i skålen bli väldigt liten om de inte ska gå upp i vikt. Och hunden skulle vara hungrig. Där är det alltså ÖNSKVÄRT med lite sämre sammansättning, så att hunden kan äta såpass stor volym att den är mätt, men utan att få i sig mer kalorier än den behöver. (Det absolut dyraste foder jag gett är Hills r/d, 690 kr för 12 kg, och snudd på bara bulk. Det har en ingredienslista som kan få en att gråta, men det var också det enda som fixade balansen mellan mätt och smal hund).

Så, om jag har en lättfödd hund med stor aptit, då kan jag oftast inte ge ett köttbaserat foder utan bulk, då får jag endera en himla hungrig hund, eller en väldigt tjock hund. Så då får man kanske ta att hunden skiter 3 gånger/dag, jämfört med 1 gång/dag på ett bättre foder.

(Däremot ska hunden inte ha diarre eller vara lös, eller bajset lukta illa. Men stor mängd avföring och täta avföringar behöver inte vara irriterad mage, kan vara mycket fibrer och bulk som går igenom. Utter sket som en häst på r/d, och ofta. Men mycket fasta korvar, och snudd på luktfritt)

Kan vi inte komma överens om att istället för att använda benämningen 'skitfoder' säga spannmålsrika foder eller något? Tacka för att folk känner de behöver försvara sig för att de ge t ex Doggy liksom ;)

En annan anledning till mycket avföring (om än med mer normal konsistens) är att fodret innehåller mycket 'bulk'. Dvs ingredienser som hunden inte kan tillvarata eller smälta direkt bra, och där det går ut nästan lika mycket som det gick in. Det kan ge en större mängd avföring, och fler avföringstillfällen/dag än ett foder med ingredienser som hunden kan tillgodogöra sig i större mängd.

Så, om jag har en lättfödd hund med stor aptit, då kan jag oftast inte ge ett köttbaserat foder utan bulk, då får jag endera en himla hungrig hund, eller en väldigt tjock hund. Så då får man kanske ta att hunden skiter 3 gånger/dag, jämfört med 1 gång/dag på ett bättre foder.

(Däremot ska hunden inte ha diarre eller vara lös, eller bajset lukta illa. Men stor mängd avföring och täta avföringar behöver inte vara irriterad mage, kan vara mycket fibrer och bulk som går igenom. Utter sket som en häst på r/d, och ofta. Men mycket fasta korvar, och snudd på luktfritt)

Jag har alltid hört av veterinärer att det är normalt att bajsa 1-3 ggr per dag. Mer än 4 ggr är tecken på att maten inet är rätt för hunden.
Oj nej jag försåt att folk tar illa vid sig när man säger "skitfoder". Jag sa vad jag tyckte utan att tänka mig för sorry. Jag tänkte mer på dessa okända märken som säljs på tex coop men vi kallar det något annat hädanefter;)

Ang antalet ggr de skiter, vad som är normalt/onormalt så beror de ju också på VAD de äter. Utter sket säkert 5-6 ggr/dag på r/d. Och oroade ju inte en enda veterinär, det var liksom fullt väntat och logiskt. Och skiten var ju fast och fin och luktade som den skulle.

Däremot när Viktor på JWB sket 5-6 ggr/dag och det var lite för löst och luktade illa, så är det ju klart tecken på inte bra för honom.

Sen beror det lite på hunden i sig, pappas som sätter sig en gång/dag normalt, skulle hon byta foder och börja skita 3 ggr/dag så är det ju i sig inget som skulle få alarmklockorna att ringa. Men det är ändå väldigt mycket för just den hunden så att säga.

Jo det låter ju logiskt. Hur avföringen ser ut är ju det viktigaste.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 745
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 850
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 844
Hundhälsa Vad har ni för erfarenheter av kronisk gastrit hos hund? Minn har fått den diagnosen efter bland annat gastroskopi. Just nu får hon...
2
Svar
37
· Visningar
4 240
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar