Y

Yoggi

Vad ger ni era hundar för foder? Motivera gärna varför ni har valt just det. Vad hamnar ni på för kostnad i månaden?

Sv: Hundmat

Äter just nu Royal Canin junior för hundat 45kg +
Kostar 500kr/15kg

Månadskostnad ungefär minst 250kr. Hunden får fri tillgång i mat och är rätt så kräsen. Han får även Burkmat + ägg så lägg till en 50-lapp i månaden.

Jag använder Royal Canin mycket för att uppfödaren gav det.

Just nu ger jag nån typ av RC som ska vara speciellt för schäfer.
Förra ägaren körde på det då en kompis till han sa att det var pga fodret han släppte päls konstant.

Tidigare har jag använt Pro Plan (tror jag det heter) och varit nöjd med det.

Anledningen till att vovve fäller är inte pga fodret, utan stress, vilket är både testat och konstaterat av kunniga i ämnet.

Kostnaden har jag aldrig funderat över... :crazy:

jag ger RC 4800 till mina. amstaff och kines. jag ger det efter råd av bebben (tror jag de var :D ) för att mina amstaff har så svårt att lägga på sig och han äter så lite så han behöver få i sig så mycket energi som möjligt på det lilla han äter. kinesen hakar på och äter det han äter :p han verkar må bra oavsett vilket foder han äter

sen får han klass plus med.

månadskostnaden blir 500kr för torrfodret och 150 för klassen. ca..

Senast ändrad:

Jag ger min gamla dam royal maxi mature. Hon funkar bra på det, men ibland får jag mixa in lite adult eller sensible, då hon är så aktiv trots ålder ( 10 år)

Kostnaden är helt i min smak, alldeles gratis... (sponsrad av royal):D

Hund 1 (chinese crested) = Standardt Hjort Normal 509:-/12 kg
Hund 2 (chinese crested) = Standardt Hjort Normal + Nature's Harvest Lamb & Brown rice 269:-/18 förp

(Kommer dock börja med Fodax till Hund 2, väntar på leverans...)

Anledningen till att jag valt att utfodra med Standardt är att jag misstänkt att hund 1 varit överkänslig mot nåt i fodret (ful i huden), satte mig ner och jämförde de foder jag testat på henne och hittade en gemensam nämnare - majs. Ville alltså ha ett foder som inte innehöll det eller vete, helst inte spannmål övh då jag inte gillar det i hundfoder. Det enda foder som hon fungerat hyfsat på under uppväxten var James Wellbeloved men då blev hon istället alldeles för smal...försökte hitta ett foder med liknande ingredienser fast med mer fett. Hittade Standardt som uppfyllde mina "krav" och nu är hunden helt perfekt i både hull och hud :laugh:
Hund 2 fick även han äta Standardt när han slutade med valpfodret.

Nature's Harvest kompletterar jag med i perioder när hund 2 äter dåligt, det är det enda fullfoder som jag fått i honom när han har sina "matvägrar-perioder".

Nu planerar jag som sagt att sätta över honom på Fodax, dels för att han har svårt att hålla hullet och dels för att det blir dyrt i längden att köpa Nature's Harvest.

Vet inte vad min månadskostnad för hundarna blir men en säck Standardt brukar räcka 2-3 månader, Nature's Harvest brukar räcka lite olika beroende på hur mycket och ofta jag ger.

Senast ändrad:

Jag ger bara klass just nu till bägge hundarna. Det är ett smakrikt och naturligt färskfoder med bra näringsammansättning. Hundarna är matglada, blanka i pälsen och fina i hullet av det. Ett fantastiskt bra foder! :)

Funderar på att byta ut frukostmålet till Standart dock, hjort isåfall.
Har provat normal extra men min schäfertik verkar inte tåla det fodret och har hittils inte reagerat på hjorten. Jag vill kunna ha ett torrfoder att byta till när man är ute och reser tex. Jobbigt o bökigt med färskfoder då.

kl

Valpen får doggy junior, för att uppfödaren hade gettt henne det förut.

Den anndra äter doggy (kommer inte ihåg men det är en grön påse)
Men ska byta till doggy junior på henne oxå

Min vuxna schäfer äter Royal Canin German Shepherd. Fungerar kanon på det fodret.

Valpen äter Royal Canin Babydog men ska snart gå över på Royal Canin Junior.

Kostnaden på båda hundarna just nu per månad bli ca 1000:-

Varför jag använder RC? Dels för att den äldre hundens uppfödare rekomenderade det när jag köpte honom samt att jag ha bra erfarenheter utav det fodret och för att det fungerar bra.

Rc gigent junior till GD:n. Funkar bara på det gå ner i vikt bara av tanken på att byta foder. Kostar mig 1000kr/månad. käkar 2 säckar.

Rottan käkar Doggy röd och har gjort det hela sitt liv funkar bra på det pälsen är fin och hon är väl musklad. Kostar mig ca 200 kr/ månad. 1 säck går det åt här.

Gammelhunden (8 år snart!!) äter Friskies, för han gillar det!!
Han har fri tillgång och äter när han är hungrig..
En säck (tror det är 15 kg??) går på 179 kr.
Den räcker nån månad.

Den lille rackaren får friskies junior.
Han är lite dyrare i drift eftersom jag inte hittat stora säckar...
Liten säck, 3 kg kostar 69 kr.
Räcker 14 dagar ungefär..

Fodax färskfoder och Doggy.
Fodaxen får de sin dags ranson och doggy står framme i en skål, till som bukfylla. Hundarna är super bra i pälsen och hull.
Valparna kan dock bli lite lösa i magen av endast fodax, så jag blandar ut det med proffesional lamb and rice.
Vad det kostar i månaden till alla hudnarna vill jag inte tänka på alls. :crazy:
Men billigare än om jag hade gett något av de mer reklam inriktade forderna. Fodaxen är billig men super bra.

Axess.

Vi har valt det för att hunden mår så bra av det fodret. Det är svenskproducerat, innehåller inga färgämnen och andra onödiga tillsatser och görs på bra råvaror. Det kostar 79:-/10 kg tror jag. Det räcker ca 1-1,5 månad åt vår hund. Men säg 79:-/mån. Han har fri tillgång på foder dygnet runt.

Senast ändrad:

Axess.

Vi har valt det för att hunden mår så bra av det fodret. Det är svenskproducerat, innehåller inga färgämnen och andra onödiga tillsatser och görs på bra råvaror. Det kostar 79:-/10 kg tror jag. Det räcker ca 1-1,5 månad åt vår hund. Men säg 79:-/mån. Han har fri tillgång på foder dygnet runt.

:eek: shiiit vad billigt! men är det verkligen bra?

Jag ger min pedigree Junior. Detta då han hittils bara har tålt detta foder(Foder alergiker) Till detta får han även laxolja. Han åt i början Hills i/d foder, dock matvägrade han sedan med detta foder.

Han har fått fin och blank päls och äter med glädje! Men framför allt har vi ej behövt fler besök till veterinären. Och vikten ligger nu stabilt.

Han får fri tillgång så det blir ca 200:-/månaden.

Hunden är en Rottweiler valp på 6 månader.

vi prövar oss fram långsamt. förra äg gav något billigt hundfoder som vi inte ens hittat här, därför fasade vi ut och började med hills tror jag det hette. det var ett sk dyrt forder men drygt så han skulle inte ha mkt mer än max två decliter , men vår hund tjocknade till rejält ändå av det, och sen skulle vi ge ännu mindre av det, men då var han och tiggde o var hungrig hela tiden, och slutade helt att äta det . då köpte vi eukanoba och körde en invänjningsperiod med det... det gick bra - ett tag. nu matvägrar han igen. han gillar INTE det och äter några pulor när hans kompis kommer på besök o äter det, annars ligger han i korgen o glor på matskålen o gnyr. ibland skäller ha npå den, fst det är full han vill inte alls äta det. jo vi provade nog ett annat som dom rekommenderade emellan oxå, vilket skulle vara bra för kräsna hundar, men det gick en vecka elelr två sen var inte det intressant alls.
så nu kör jag en konstig blandning, han får torrfoder som vanligt ,men jag blandar i lite bredbar leverpastej i och geggar runt, DÅ äter han det. men torrfoder är inget ha när pigg på, får ha nvälja vill han ha köttbullar. bara köttbullar på längden och tvären. det får han när vi tränar. men vad gäller pris så lägger vi väl ca 299 kr per månad i matkostnad för honom. en liten bichonblandis.

ja kär just nu med Hill´s adult. Tycker de är kanon och fin päls!
en säck 15kg/kostar mellan 500-600:- vet inte exakt va den kostar! i månaden drygt 150-200:-

Får mina hundar välja blir det samma skräpmat som jag äter, dvs pizza och annat som luktar mumma. :D
Fick jag bestämma men inte ekonomin, skulle de få BARF vilket du kanske skulle testa på din lilla hund?
Blir ju inte så dyrt om man bara har en, och inte många hundar tackar nej till det.

Min råtta får Royal Canin junior för småhundar. En 8 kg:s påse kostar lite drygt 300 spänn och räcker i drygt 3 månader :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 912
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka