Hundkurser

Sv: Hundkurser

Vad är det som är så fel med att be om tips och råd här?
Naturligtvis är det ju bra om man diskuterar det med sin tränare också, men det är ju EN åsikt, och det skadar inte att få flera personers syn på saken.

Stör sådana trådar dig så mkt så kan du väl låta bli att öppna dem?
Det brukar synas på rubriken vilken typ av tråd det är...:)
 
Sv: Hundkurser

J3O skrev:
-Hur kan man som hundägare bara "ge upp"? Om jag hade haft problem med min hund så hade det inte varit ett alternativ.?

Ja du...Jag har näst intill gett upp själv med min hund,men vill inte riktigt släppa taget ändå...Jag har problem med min hund,problem som jag inte klarar av att reda ut.Och då ger man ju nästan upp,man måste inse när det inte fungerar längre.Men före det måste man söka råd och det har bland annat jag gjort dels här och dels på andra ställen.Och du tycker att det är fel lr hur menar du?


[QOUTE]Om man inte göra något av dessa alternativ så tycker jag inte att man ska ha hund överhuvudtaget. Jag tycker att det annars är ett tecken på lathet, okunnighet och liet "jag vill ha men inte sköta det när jag sedan fått det"-mentalitet..[/QOUTE]

Jag håller inte med dig där,för att man misslyckas med en hund så är man en helt värdelös hundägare i dina ögon?Det finns många som inte borde ha hund i mina ögon,men man ska inte vara för snabb att döma,särskilt inte utifrån en forumtråd.Och om man känner att man inte klarar av hunden då ska man aldrig ha hund?Du klagar över såna som "vet allt" men jag tycker det låter lite som att du är en sån själv?

Jag själv har inte världens lydigaste hund,men har läst och sett och gjort mycket,men ändå fungerar det inte som jag vill.Jag ger ändå råd,just för att det kan fungera på andras hundar men fungerar inte på min,Ett råd ingen lag man måste följa,utan det ger man för att man vill hjälpa,för det behöver man inte vara hundexpert.
 
Sv: Hundkurser

Anledningen till att jag har funderat på att "ge upp" eller inse att hans problem inte blir bättre är just på att jag har fått höra från så många håll att jag borde det. När hundinstruktörer och andra kunniga inom hund säger att de har sett såna fall förut och att chansen är väldigt stor att han aldrig kommer bli bra så är det klart att man tar åt sig.
MEN, jag har inte gett upp! Idag har jag kontaktat en ny instruktör som är inriktad på hundar med rädslor, hon äger själv brukshund och jag vet att hon är jätteduktig med hundar. Hon är verkligen jätte intresserad av min hund och hon ser honom som en stor utmaning så nu hoppas jag att vi kommer någonstans. :)
 
Sv: Hundkurser

Du har en något enkel och idealiserad bild av verkligheten. Faktum är att det inte är möjligt att fixa till alla hundar. Däremot kanske man kan få dem att fungera i den vardag de lever i just då. Att fungera behöver inte innebära att hunden kan ha en god relation till okända hundar eller människor utan att man helt enkelt ser till att hunden slipper närkontakt med dessa och också avhålls från att ta något som helst ansvar eller egna beslut i situationer som kräver kontakt. Förvisso kan man väl säga att ägaren då gett upp när denne klassat ett problem som omöjligt att lösa, men det är den som vet när man ska kämpa och när man ska sluta som är klok. Det finns till exempel ingen mening med att försöka få en reserverad hund att bli social. det gagnar varken hund eller ägare.

Det är dessutom stor skillnad på att arbeta med en hund som har förvärvade problem och en som har genetiska. Den hund som har förvärvat sina problem går oftast ganska enkelt att ordna till med rätt hantering medan hunden med genetiska problem sannolikt aldrig kommer att bli av med sina svårigheter helt. Jag har haft båda delarna och vet skillnaden. Den jag har nu är belastad med rädsla av stora mått och den är inte förvärvad. Utöver det finns andra knepigheter. Visst kan man då säga att jag gett upp i och med att jag inte längre jobbar mot att få henne social eller ser till att hon kan umgås problemfritt med alla hundar. Jag ser bara ingen mening med det längre då jag inte kan gå in och möblera om i hennes skalle och det är vad som skulle krävas. Hon mår däremot inte dåligt för att vi har kommit så långt att rädslan är hanterbar och hon klarar av vardagen utan att bli skraj.
Men har jag löst problemet?
Nej, knappast.
Symtomen är till stor del kurerade, men rädslan ligger fortfarande och lurar där under ytan. Så var det inte med hunden med förvärvad rädsla. När symtomen försvann på den hunden så var rädslan också borta, vilket är rätt normalt.

Att fixa en problemhund är inte så svårt. Att fixa en problemhund är ibland omöjligt. De två påståendena motsäger varandra, men båda är sanna. Det beror helt på var i hunden problem sitter. Är det i erfarenheterna eller i en knasig mentalitet?
Därför känns det också rätt förmätet att påstå att alla hundar kan fixas till bara för att man själv lyckats med en eller två. Man kan ju dock förorda att alla hundar som inte går att laga ska tas bort. Det kan jag väl hålla med om många gånger, men ibland är inte frågan så enkel.

Och ja, jag funderar också på en till hund. Dock inte en valp, utan en äldre, mentalt stark hund som står pall för lill-fjants knaserier.
 
Sv: Hundkurser

Får man inte ut något av de kurser man går på och man inte får reda på problemen får man fortsätta söka hjälp. Det är ingen rolig tillvaro för varken ägare eller hund om samvaron hela tiden störs av problem.

Tappar man hoppet och ger upp helt har man bara två alternativ:
1. Omplacera hunden till någon man tror kan hjälpa hunden.
2. Avliva hunden.

Ett stort problem idag är väl att det finns alldeles för många människor som skaffar hund utan att veta vad de ger sig in på.
 
Sv: Hundkurser

Sol skrev:
Ett stort problem idag är väl att det finns alldeles för många människor som skaffar hund utan att veta vad de ger sig in på.

Jag skulle vilja tillägga att envisheten och idealet att "inte ge upp" många gånger fördärvar mer än det hjälper.

Mickie Gustavsson skrev i en av sina krönikor en gång (i tidningen Hundsport) att de sanna hjältarna är de som erkänner sina brister som otillräckliga när det gäller hunden. De som vågar släppa taget och lämna hunden till en en ny och bättre ägare.

Det är tänkvärt, tycker jag.
 
Sv: Hundkurser

Jag har aldrig varit emot att man kan be om råd av varandra och liknande men jag har läst att i vissa trådar där folk skrivit "nu ger jag upp.. Behöver råd nu" och JAG själv har tolkat detta som en sista utväg/ enda utväg ibland. Jag menar bara att har man såna problem att man funderar på att avliva sin hund så skulle jag själv aldrig gått till ett forum på internet för ett sista råd. Jaja.. det bler nog fel ibland oxå när jag skriver men jag hoppas (men tror inte) att ni förstår mig rätt.
 
Sv: Hundkurser

Pysen skrev:
Men före det måste man söka råd och det har bland annat jag gjort dels här och dels på andra ställen.Och du tycker att det är fel lr hur menar du?

Nej absolut inte. Men som jag tidigare har skrivit.. Jag tycker inte att det är fel att söka råd här men att det ska väl inte vara den enda/slutliga lösningen? Och jag tycker att när det gäller VÄLDIGT allvariga saker så ska man nog vända sig till experter inom området.


Pysen skrev:
Och om man känner att man inte klarar av hunden då ska man aldrig ha hund?Du klagar över såna som "vet allt" men jag tycker det låter lite som att du är en sån själv?
Nej då tycker jag att man ska ta en titt på sig själv om varför man inte klarade av hunden och VERKLIGEN tänka efter om man ska behålla den och om man ska skaffa en ny. Och söka ORDENTLIG hjälp av folk som kan hjälpa dig i praktiken.

Pysen skrev:
Ett råd ingen lag man måste följa,utan det ger man för att man vill hjälpa.
:bow:
 
Sv: Hundkurser

Isis skrev:
När hundinstruktörer och andra kunniga inom hund säger att de har sett såna fall förut och att chansen är väldigt stor att han aldrig kommer bli bra så är det klart att man tar åt sig.
Tror mig när jag skriver att jag tycker väldigt synd om dig och det gör mig ont att det har kommit så långt.

Men som du skrivit innan så mår väl inte din hund bra psykiskt (rätta mig om jag har fel) och då är det väl det bästa för din hund att antingen ge bort honom till en som SÄKERT kan hjälpa honom eller T.ex ut på landet där han kan gå själv utan andra hundar. För så som det är idag är det väl påfrestande för honom att se/träffa/stöta på andra hundar?! Eller det slutgiltiga att kanske fundera på att låta han somna in om han inte mår bra?!
Isis skrev:
MEN, jag har inte gett upp! Idag har jag kontaktat en ny instruktör som är inriktad på hundar med rädslor, hon äger själv brukshund och jag vet att hon är jätteduktig med hundar. Hon är verkligen jätte intresserad av min hund och hon ser honom som en stor utmaning så nu hoppas jag att vi kommer någonstans. :)

:bow:
Kanon kul. :)
Hoppas det verkligen går att fixa och att ni får det bra ihop till sist.
 
Sv: Hundkurser

Jadzia skrev:
Att fungera behöver inte innebära att hunden kan ha en god relation till okända hundar eller människor utan att man helt enkelt ser till att hunden slipper närkontakt med dessa och också avhålls från att ta något som helst ansvar eller egna beslut i situationer som kräver kontakt. .
Och om det då ligger till på det sättet att den aldrig kommer att klara av att träffa andra hundar
Som jag ser det så mår en sådan hund inte bra av att varje dag se/träffa på andra hundar. Om personen ifråga bor i stan så är detta ganska troligt. Då är det kanske bättre att ge bort en sådan hund till tex någon på landet.
Jadzia skrev:
Förvisso kan man väl säga att ägaren då gett upp när denne klassat ett problem som omöjligt att lösa.
Jadzia skrev:
Hon mår däremot inte dåligt för att vi har kommit så långt att rädslan är hanterbar och hon klarar av vardagen utan att bli skraj.
Men har jag löst problemet?
Nej, knappast.
Om man då gett bort hunden till någon på landet där den slipper träffa andra hundar så tycker jag att man "så att säga" löst problemet för denna hund eftersom denna hund inte behöver bli stressad längre. Har man fått hunden till att bli lycklig så tycker jag att man löst problemet.

Jadzia skrev:
Därför känns det också rätt förmätet att påstå att alla hundar kan fixas till bara för att man själv lyckats med en eller två. Man kan ju dock förorda att alla hundar som inte går att laga ska tas bort. Det kan jag väl hålla med om många gånger, men ibland är inte frågan så enkel.

Jag ser oxå skillnad på lösning och lösning.. Antingen kan man lösa det själv, få hjälp med att lösa eller lösa på ett sådan sätt att man antingen "ger" bort hunden till någon som kan eller ger bort hunden så att "hunden" som "misslyckats" med att lösa problemet slipper ha med "problemet" att göra. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Lösning på hundproblemet är att hunden i slutändan ska må BRA

Jadzia skrev:
Och ja, jag funderar också på en till hund. Dock inte en valp, utan en äldre, mentalt stark hund som står pall för lill-fjants knaserier.
Men då har väl du förhoppningsvis redan tänkt så långt att du kommit fram till att varken den "nye" eller den "gamle" kommer att komma till skada iochmed att du har två.
Ska din "nye" hund inte få träffa andra hundar än din "gamle" eftersom din "gamle" inte klarar av det osv.? Och hur kommer då den "nye" att klara av det/vad har den förbehov av det osv?

Det är ju just det alla hundägare måste göra "TÄNKA EFTER FÖRRE"
 
Sv: Hundkurser

I mina ögon finns problemet fortfarande där trots att man plockar bort orsakerna som ger symptom. För att lösa problemet ska man i mina ögon lyckas eliminera orsaken till att hunden blir rädd och det innebär att arbeta bort rädslan i sig. Gömmer man undan hunden i isolerad miljö på landet så kommer rädslan förvisso inte att visa sig, men den finns fortfarande där. Dock kan ju en hund få en bra tillvaro genom att man plockar bort det som triggar rädslan, men hunden är ju fortfarande knasig i skallen. Det måste man vara medveten om.

Och vad gäller ny hund och andra hundar så har jag aldrig varit förtjust i att låta mina hundar hälsa på andras hundar och inte heller leka med dem. Jag ser helt enkelt ingen mening med det. Min särbos hund, som förvisso gillar de flesta andra hundar, leker hellre med mig eller min särbo än en annan hund och det är så jag vill ha det. Visst umgänge med hundar utanför familjen kanske det dock blir eftersom mina vänner också har hund, men det är en annan sak.

Jag kan heller inte garantera att varken den nya eller min gamla kommer att ta skada, men det går att minska riskerna. Därav tanken om att skaffa en hund över året som redan är självsäker och bra i språket. En god väns hundar fattade redan från dag ett att min hund var knas och struntar i hennes knepigheter. Hittar jag en sådan så tror jag att det blir alldeles utmärkt, men inte kan jag garantera något.
 
Sv: Hundkurser

PIRU skrev:
Jag har varit på några få kurser och dom har varit kanon det har varit folk som vet vad en hund är iaf.

De har minst kört VM eller gått figurant på VM eller liknande, de har erfarenheten av tävling och vad som krävs för och komma dit.

Instruktörerna och medlemar. som jag ser runt om på BK:na de säger att de varit och tränat så sitter de mesta delen av tiden o snackar en massa skit och fikar , sen pissar dom hunden och far hem. skulle aldrig aldrig aldrig gå en kurs för en sån person. För det första skulle jag bli utslängd för jag skulle ifråga sätta det mesta dom skulle göra med min hund :rofl:

Som vi har det i våran tränings grupp vi käkar eller fikar innan träningen sen kör vi hela kvällen eller dagen , och vi gör upp ett körschema sen är det träning som gäller och alla ska vara aktiva och vara med i träningen.

vad kul! Jag ska redan börja kolla runt med träningsgrupper i sthlm , bla teamsthlm som du länkade förut och se om jag får se på när dom tränar osv osv. Har nämligen aldrig varit med i ngn av BK's träningsgrupper (fikagrupper som du sa;) ) men där är det ju likadant också i de flesta stallar. Man kommer dit med ambitioner och folk tycker det är jättekul och uppmuntrar i början. Sen börjar man ifrågasätta allt och påpeka saker och tråkigt nog blir man genast en besserwisser då, en stämpel jag fått alltför många gånger. Men det är ju så, folk som inte orkar förklarar bort sin lathet genom att reta sig på dom som verkligen vill prestera ngt här i livet :smirk:
 
Sv: Hundkurser

Jadzia skrev:
Och vad gäller ny hund och andra hundar så har jag aldrig varit förtjust i att låta mina hundar hälsa på andras hundar och inte heller leka med dem. Jag ser helt enkelt ingen mening med det.
Jo men meningen med det kan vara många. Delvis om man kanske vill att hunden ska rasta av sig lite så är det ju kanon om man själv slipper springa som en dåre i denna värmen vi har nu.

Sen är det ju så att om man har en hund som fungerar med andra hundar så kan man åka till "hundstranden" med hunden så att den slipper ligga ensam hemma om du själv vill till stranden eller att ni KAN åka till stranden om man absolut inte vill lämna hunden.

Lika så är det ju bra att man kan åka ut i skogen eller liknande och släppa hunden så den kan springa och vara lite fri. Man kan ju inte göra det med en agressivhund och om man nu gör det så kan man ju inte slappna av precis utan vara rädd att det ska komma någon annan hund.

Sen har vi ju den enkla anledningen; För att hunden tycker det är roligt att umgås med andra hundar. Även om "det man inte vet har man inte ont av" så vill man väl att hunden ska få ha så roligt som möjligt under dens liv. Och min hund tycker det självklart är roligast och leka och bada med mig men det är fortfarande roligt att leka med andra hundar om jag vill ta det lugnt.

Nej.. Jag är himla glad att min fungerar så bra för annars hade jag tyckt synd om honom. Speciellt eftersom vi bor i en hundtät ort och det är svårt att hitta ställen där det inte finns några hundar och där det är tillåtet att rasta sin hund.
 
Sv: Hundkurser

Jadzia skrev:
Jag kan heller inte garantera att varken den nya eller min gamla kommer att ta skada, men det går att minska riskerna. Därav tanken om att skaffa en hund över året som redan är självsäker och bra i språket. En god väns hundar fattade redan från dag ett att min hund var knas och struntar i hennes knepigheter. Hittar jag en sådan så tror jag att det blir alldeles utmärkt, men inte kan jag garantera något.

Jag själv skulle i såna fall strunta i att skaffa en till. Så roligt är det väl inte att behöva leva i en familj där du måste strunta i en familje medlem som vill bråka med dig. Och till råga på allt så får du inte träffa andra hundar heller pga något du inte gjort (ok det vet ju inte hunden).
Och troligtvis om du skaffar en äldre så har den fått träffa andra hundar tidigare och helt plötsligt så får den inte det längre?

Men känner du att det blir bra ändå så är det ju upp till dig.
Men jag själv skulle inte gjort det.
 
Sv: Hundkurser

J3O skrev:
Nej absolut inte. Men som jag tidigare har skrivit.. Jag tycker inte att det är fel att söka råd här men att det ska väl inte vara den enda/slutliga lösningen? Och jag tycker att när det gäller VÄLDIGT allvariga saker så ska man nog vända sig till experter inom området.

Jag har gjort det,men jag kan inte svara för andra,men för mig var det ingen hjälp alls,dom sa vad jag hade för problem men i princip inte alls hur jag skulle få bort dem,jag har blivit erbjuden att komma till dom och gå kurser med dom problem jag har,men mina problem sitter endast på hemmaplan,inte på andra ställen.Och då tror jag inte att det blir bättre att åka hundra mil med min hund ,betala flera tusen och sen funkar det inte.


Nej då tycker jag att man ska ta en titt på sig själv om varför man inte klarade av hunden och VERKLIGEN tänka efter om man ska behålla den och om man ska skaffa en ny. Och söka ORDENTLIG hjälp av folk som kan hjälpa dig i praktiken.

Det är precis det jag gjort,jag har insett att jag inte klarar av min hund vid vissa tillfällen,jag skulle inte skaffa en till hund medans jag har denna men efter ska jag det,dock inte av samma storlek då jag insett att detta inte är min grej.Som jag uppfattade det så menade du att jag inte alls skulle ha hund bara för att det inte funkade med denna,och det tycker jag är fel.

tio tecken
 
Sv: Hundkurser

Pysen skrev:
jag har insett att jag inte klarar av min hund vid vissa tillfällen,jag skulle inte skaffa en till hund medans jag har denna men efter ska jag det,dock inte av samma storlek då jag insett att detta inte är min grej

:bow:
Men det är ju det här jag snackar om.
Du själv har upptäkt att du inte vill ha en hund av denna storlek eftersom du inte klarade det lika bra som du velat.

Och inte tänker du heller skaffa en hund till när du redan har denna som du har problem med.

Sen förstår jag att det kanske är lite svårare att få hjälp när man är ute på landsbyggden (långt att åka och man kanske inte kan vara lika kräsen gällande hundtränare).

Sen tycker jag att det kan vara farligt om man tar för mycket på allvar vad folk skriver i ett forum när det gäller allvarligare saker och att man ska ta det mesta som ett råd/ en nypa salt.. För i praktiken så går det nog att få tag på någon som kan hjälpa en med problemet som kan mycket annars så får man ju lämna bort den. Man kan inte bara tänka "jaja.. han får väl attakera då, det finns ju inte mer jag kan göra".. Ta som sagt mig oxå nu med en nypa salt och även om jag skriver lite extremt så försök läsa mellan raderna.
 
Sv: Hundkurser

Då förstår jag vad du menar,och jag håller med dig där,dock kan väldigt många låta väldigt kunnande och det är därför man tar åt sig.Sen så är det så lätt att bli missförstådd när man skriver här oxå,man får inte alltid ut det man vill säga.

Där jag bor är omplacering inget alternativ tyvärr,det finns säkert massor med hem som skulle passa,men hur får man tag på dom?Och vem vill ha en hanhund som gör utfall mot alla andra djur?Nej avliva är det enda valet man har, har jag märkt.Och det känns inte rätt,när man vet att hunden skulle fungera superbra hos någon annan.Så då får man leva med det helt enkelt,när jag tänker tanken att ta bort min voffe:love: så känns helt plötsligt problemen så små,det är ju min allra bästa vän.Det gäller bara att hålla i kopplet jävligt hårt och ha bra skor på sig och se att varje gång man kommer hem utan ambulansfärd är en bra promenad,sorgligt men sant.:(
 
Sv: Hundkurser

Jag håller inte med om något du skriver. Vill jag rasta min hund så gör jag det själv, antingen genom motion eller jobb. Det är bara ren lathet att gå ut och släppa ihop hunden med annan hund och låta dem leka. Hellre kör jag ett lydnadspass, cyklar med den eller spårar (och väg då in att jag anser att spår är rätt trist). Det roliga i hundens liv ska komma från mig och inte infinna sig när jag släppt den fri att göra vad den vill. Lek med annan hund kan väl vara skoj om man nu har en sådan typ av hund, men det ska alltid vara sekundärt mot vad jag erbjuder. De få gånger mina hundar har fått leka och springa runt med andra hundar så har det varit under promenad med lös hund. Det primära är alltså att jag och hund går promenad. Leken kommer på köpet så att säga.

Och allt det med strand och skog som du nämner kan jag göra med min nuvarande hund också. Det finns något som heter lydnad. Min hund går inte fram till okänd hund och jag förväntar mig att okända, lösa hundar inte kommer till henne heller. För mig är inte ett hundbad en plats där man kan låta sin hund ränna fritt bland övriga människor och hundar. Där är man för att bada med sin hund och den håller man ordning på. Inte ens utan hund vill jag ha andras hundar rännande kring mig.

Med ordentlig lydnad kan man faktiskt göra det mesta med en knashund. Lydnad tar bort en hel del symptom, men problemet kvarstår.

Och att hundar finner det så vansinnigt roligt att umgås med andra hundar råder det delade meningar om. De typer av hundar som jag gillar och som jag rör mig bland har inte direkt mycket utbyte av en okänd hund. Hanarna går mest och mäter sig. Ligger de nära i rang kan de mucka gräl. Tikarna är inte bättre de. Varje möte och hälsning med en okänd hund innnebär ett stressmoment. Det kan ju inte vara helt obekant för dig att många bruksraser inte är avlade för att umgås och stoja med artfränder av samma kön hur som helst. För många är det helt likgiltigt om de får hälsa på den där okända hunden. Visst kan dessa hundar också leka, men då med hundar inom flocken eller med kända hundar. Schäfrar, rottisar, riesen och övriga bruksraser skiljer sig från exempelvis retrievrar på det viset. Att leka med hund utanför flocken är helt enkelt inte så kul som att få jobba med sin förare och som förare väljer man självklart att lägga hundens energi på jobbet.
Nej, jag fattar inte tjusningen med att släppa ihop hunden med kreti och pleti.
 
Sv: Hundkurser

När jag då har med min hund på strand/skog/hundplats osv så råder fortfarande mina regler. JAG tillåter hunden att leka och JAG säger ifrån när leken ska avslutas. Om JAG kallar ska det åtlydas. Det är fortfarande JAG som bestämmer och ett (litet)ex på detta är att jag aldrig kallar på min hund när vi är på såna ställen utan han följer mig och han har koll på mig. Självklart kallar jag på min hund om det skulle behövas men det behövs inte på det sättet.
Jag är inte rädd att min hund ska "glömma" bort mig när jag släpper honom eller att MINA regler helt plötsligt inte skulle gälla och jag förstår att folk som är osäkra på detta helst inte släpper sina hundar. Men sen tycker jag sjukt synd om de hundar som ägaren har släppat med sig till hundstranden osv som de sitter kopplade med i 30 graders värme och inte svalkar hunden på något sätt och så får hunden sugget sitta och titta på när de andra leker.

Angående att du har din hund på "hund" ställen så tycker jag inte att du ska förvänta dig att andra hundägare har sån koll på sin lösa hund att den inte springer fram till din hund (oturligt och sorgligt nog) och om det då är en hund som prylar din hund är det inte ditt fel men trots det så är det ändå din hund du kanske måste avliva.


Jag tycker definitivt man ska göra allt det/ vad man intresserar sig för med sin hund som du skrev här övan men sen när ni är färdiga så åker du till stranden och då får hunden ligga ensam hemma. Hunden vill ju helst vara med flocken och därför vill jag gärna ha med min hund så han slipper vara ensam så lite som möjligt.

En fråga: Låter du inte heller andra människor klapa/snacka med din hund? Eftersom som du skriver; du känner ingen behållning av att din hund ska leka med andra hundar för allt sånt ska komma från dig. Då måste det väl gälla människor oxå?

Jag är ALLTID centrum i min hunds liv även om han får leka med andra. Och jag vill liksom honom umgås med honom så mycket som möjligt och kan jag ta med honom så gör jag gärna det oavsett om där finns hundar eller ikke.
 
Sv: Hundkurser

Jag håller med dig. Ibland känns det som om man kan göra allt för dessa små:love: . Men ibland så gör det även ont av att göra det bästa för hunden... :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 669
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 965
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp