Hundkurser

J

J3O

Läste runt i lite trådar och upptäkte något som enligt mig var rätt så chockerande att se.
Det var väldigt många som skrev att de gått hundkurs pga. att de vill dressera sina hundar, har problem med något osv. och det är ju bra men det var oxå en hel del som skrev att fast de hade gått en hund kurs så hade de inte kommit någonstans och/eller att det problemet de hade gått kursen för fortfarande inte var löst osv.
Det var även någon som skrev att de "givit upp nu" och att "det inte var lönt att fortsätta längre".


Vad är detta?

Då får jag mig en del funderare..

-Hur kan man som hundägare bara "ge upp"? Om jag hade haft problem med min hund så hade det inte varit ett alternativ.

-Vad är det för "dåliga" hundkurser som finns nu förtiden?

-Och om man nu inte fått fram något resultat efter kursen, varför vänder man sig inte till tränaren och ber denna om extra hjälp eftersom man har betalt pengar för att få resultat?

- Och om man kommer framtill att denna tränare inte KAN hjälpa varför vänder man sig inte till någon annan?

Om man inte göra något av dessa alternativ så tycker jag inte att man ska ha hund överhuvudtaget. Jag tycker att det annars är ett tecken på lathet, okunnighet och liet "jag vill ha men inte sköta det när jag sedan fått det"-mentalitet..

Åsikter på detta någon? Har jag fel?
 
Sv: Hundkurser

bara och titta på brukshundklubben här i Örebro.Många av dom instruktörerna har ju inte kommit nånvart själva. Några av dom har ju riktiga problem hundar själva. När jag själv väljer o gå en kurs eller seminarium ja då är det ju nån som kommit längre än mig själv annars kan det ju kvitta o gå.

Tycker folk ställer alldeles för få krav på sina instruktörer.
Ifrågasätter alldeles för lite , varför man ska göra på ett vis.

Därför sluta jag på Ortsgrupperna o brukshundklubbarna, och starta vi en träningsgrupp istället och åker runt och tränar med kunnigt folk. Det ger oss mycket mer. Vi kör hemma på våra planer blir det nåt som inte är perfekt ja då åker vi och tar hjälp också av folk som är bättre än oss själva.
 
Sv: Hundkurser

Ja, det är ju det jag menar.. Ni var inte nöjda så ni gjorde något åt saken istället för att tänka "jaja.. vi ger upp... Vi har ju faktiskt "försökt"...

Underbart!!!

Och som du skrev... Man MÅSTE ifrågasätta om det är något som känns fel eller om det inte funkar.

Sen kan jag erkänna att jag aldrig gått kurs med min hund men jag har inte behövt.
Jag träffar andra hundar så himla mycket i alla åldrar med honom på hundstranden och andra ställen där det brukar gå mycket hundar och jag har aldrig haft problem med att uppfostra honom.
De som skriver att de tycker att alla som har hund ska gå hundkurs har enligt mig fel. Man måste inte om man klarar av det själv.. Det kan förstöra mer än att hjälpa i vissa fall.
 
Sv: Hundkurser

Har också funderat på detta "fenomen". Alla mina vänner eller bekanta som har djur och har gått tex valpkurs si och så länge har fortfarande odrägliga hundar. Själv har jag aldrig gått en kurs utan är "självlärd" , men som tur är har det gått alldeles utmärkt ändå, men vissa behöver ju hjälp för att förstå sin hund. Ett gott exempel är min väns familj som köpte den finaste schäfern jag någonsin sett i hela mitt liv (mkt lik Jääkeri PIRUS hund för den delen men skulle tro att han var större). Superfin bruksschäfer hursomhelst som dom hade skaffat som första hund trots att jag starkt avrådde dem. Nej dom skulle ha en schäfer. Dom gick kurs, hjälpte inte. Så sket dom i allt och tillslut fick dom en 50 kgs schäfer som inte kunde ett enda kommando och sket blankt i "dressyrselen" dom hade (en sån som skär in i armhålorna om dom drar). Hunden fick dessutom inte ordentligt med motion, blev hanhundsilsk och fick vara hemma själv 4-6 timmar per dag. Lyckat, som tur är insåg dom det (dock efter fem år) så nu bor hunden ute på landet och är ute jämt och har det bra. Men så skaffade dom en ny hund(SUCK), en liten lagotto valp som dom gått kurs med och visst, den är liten och går iaf att hålla i men hunden är odräglig och har redan orsakat mig en olycka med ett flexikoppel som den sprang runt i och ronderade mina ben med så att det brände upp köttsår (hade kjol och ja det gjorde så jävla ont så att jag höll på att svimma). Hunden kan man ju inte skyll apå men ägaren i kopplet gjorde ingenting. Hunden ilade runt som vanligt osv osv...Och det var bara två exempel.

Sen kan man ju ta det goda "småhundexemplet". "Min lilla Fritjof e ju så liten och söt när han skäller. Han kan "tass" och sitt" exemplet.
Ja bor i ett väldigt hundtätt område och jag tror jag är den enda som har pli på mina småhundar. Dom kan gå normalt i ett koppel och dom är lydnadstränade, men överallt ser jag folk med russels, pudlar, osv som sliter och drar och skäller frentetiskt medan rara tanten eller farbrorn står o fnissar i andra änden eller pratar "nej men fido så får du ju inte göra ojoj". Och det finns nog inget annat som stör mig så mkt. För att fatta mig kort, det finns inget som stör mig så mkt som ägarna till odrägliga hundar!:devil:
 
Sv: Hundkurser

JA... Jag blir oxå galen på sånt och så är det dom som är rädda för min "stora farliga" hund.... Men om de skulle lära sina hundar att hålla käften stängd så skulle de flesta hundar kanske skita i dem...

Det roliga är oxå att de jag sett skriva att "de gett upp" och "gått kursen men den lyder fort. inte" är folk på bukefalos sida som väldigt ofta "är hundexperter" osv. enligt de själv när de skriver i trådar och kommer med "goda råd" och väldigt ofta "jag vet bästa"-attityden.. Men det gäller visst bara i teorin.

Nej tack. Jag lyssnar och tar gärna råd.. Men från de som kan i PRAKTIKEN. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundkurser

J3O skrev:
-Hur kan man som hundägare bara "ge upp"? Om jag hade haft problem med min hund så hade det inte varit ett alternativ.


-Vad är det för "dåliga" hundkurser som finns nu förtiden?
Ja vem som helst kan ju i stort sett hålla en kurs och det finns många olika sätt att träna hundar på så att alla kurser inte passar alla hundar tycker jag inte är konstigt.


-Och om man nu inte fått fram något resultat efter kursen, varför vänder man sig inte till tränaren och ber denna om extra hjälp eftersom man har betalt pengar för att få resultat?
I mitt fall så var det så att tränaren krävde att jag skulle göra vissa saker med min hund som jag inte ställde upp på. Tex så sa hon att jag måste använda sele och jag sa att det var helt uteslutet då han skulle dra iväg med mig i det. Berättade även att han har ryckt sönder 2 koppel i sele. Eftersom min hund gör utfall så vägrade jag använde sele av säkerhetsskäl och omtanke åt andra hundar.

- Och om man kommer framtill att denna tränare inte KAN hjälpa varför vänder man sig inte till någon annan?
Har gjort det och det gav inte så stora framsteg det heller.

Om man inte göra något av dessa alternativ så tycker jag inte att man ska ha hund överhuvudtaget. Jag tycker att det annars är ett tecken på lathet, okunnighet och liet "jag vill ha men inte sköta det när jag sedan fått det"-mentalitet..

Åsikter på detta någon? Har jag fel?

Antar att du har läst min tråd om min problemhund.
Att man ibland ger upp eller inser att problemet kanske är för stort för att lösa är väl inte konstigt. Det beror helt på vad det handlar om. Med min hund så har jag hört att jag borde avliva honom sen jag köpte honom för 3 år sedan men jag kämpar fortfarande. Men ibland undrar jag vad jag pysslar med. Om jag ska vara ärlig så är jag helt slut och är rädd för att ta ut honom på gatorna.
Anser inte att det skulle vara av lathet om jag ger upp för jag känner verkligen att jag har gjort vad jag har kunnat. Är medveten om att jag kan få leva med min hunds problem resten utav hans liv om jag inte väljer att ta bort honom. Men ännu så har jag hopp om att han kan bli bättre.
 
Sv: Hundkurser

Jo men har du en hund som det är så hopplöst med så tror jag nog inte hunden mår riktigt bra psykiskt heller. Sen skyller inte jag på dig om det har blivigt så hemskt men då får man ju ta bort hunden om den mår så hemskt att den inte kan fungera med hundar eller har en bra kontakt med människor. För så som du skrivit så "vill" inte hunden lära sig mer eller lyssna och då har han nog redan gett upp själv. Jo, jag hade nog tagit bort den eller gett hunden till någon som jag visste kunde hjälpa hunden..

Men rätt ut sagt så blir jag faktiskt lite arg när jag läser att du trots detta ändå funderar på att skaffa en ny (EN TILL) hund.. Det är ju höjden av dumhet. Har du en hund med så mycket problem så skulle jag koncentra mig på denna först och främst. Klarar du inte av det så är det ju bara till att erkänna "jag är inte tillräklig, hunden måste komma till någon som kan mer än mig och som har tid".. Det är bara elakt både mot "den nye" och "den gamle" att skaffa en till.
(Jag ber om ursäkt om jag förvirrat mig och det inte var du som funderade på att skaffa en till. Då är detta inget menat mot dig)
 
Sv: Hundkurser

J3O skrev:
Jo men har du en hund som det är så hopplöst med så tror jag nog inte hunden mår riktigt bra psykiskt heller. Sen skyller inte jag på dig om det har blivigt så hemskt men då får man ju ta bort hunden om den mår så hemskt att den inte kan fungera med hundar eller har en bra kontakt med människor. För så som du skrivit så "vill" inte hunden lära sig mer eller lyssna och då har han nog redan gett upp själv. Jo, jag hade nog tagit bort den eller gett hunden till någon som jag visste kunde hjälpa hunden..

Men rätt ut sagt så blir jag faktiskt lite arg när jag läser att du trots detta ändå funderar på att skaffa en ny (EN TILL) hund.. Det är ju höjden av dumhet. Har du en hund med så mycket problem så skulle jag koncentra mig på denna först och främst. Klarar du inte av det så är det ju bara till att erkänna "jag är inte tillräklig, hunden måste komma till någon som kan mer än mig och som har tid".. Det är bara elakt både mot "den nye" och "den gamle" att skaffa en till.
(Jag ber om ursäkt om jag förvirrat mig och det inte var du som funderade på att skaffa en till. Då är detta inget menat mot dig)

Jo det var jag som vill skaffa en till.
Skulle snarare påstå att det vore höjden av dumhet att denna hund fick omplaceras igen. Han har haft flera hem innan mig.
Jag har både kunskap och tid. Att jag funderade på en ny hund är också delvis för att min hund ska få en hundkompis. Eftersom du inte känner min hund så är inte du heller rätt person att avgöra vad som är rätt och fel i mitt fall.
Om det retade upp dig så mycket så varför svarade du inte då i tråden som handlade om detta?
 
Sv: Hundkurser

Jag startade inte denna tråden enbart pga dig.. Jag har sett det vid flera tillfällen. Så det var inte enbart pga av dig. Varför jag inte skrev till dig är väl för jag "ger upp" på personer som kan uttala sig om att "de gett upp" på sina hundar.

Ingen hund är ett hopplöst fall... Som du själv skriver så har du gjort dittan och dattan med din hund och inget har hjälp. Och nu har du gett upp.... Du har väl antagligen inte haft tillräkligt kompetenta personer inom området som hjälpt dig..

Mina 2 senaste hundar har varit problem hundar.. Den första var livrädd för människor då hon blivigt slagen mycket som valp (fick henne när hon var 4 mån).. Det tog tid men jag gav inte upp.. Efter ett tag så funkade hon bra med människor som inte kände. Den andre var rädd för allt i princip, speciellt hundar.. Sättet han betedde sig var att han liksom din hund gick till attack istället för att gå undan.. Han var livrädd.. Idag fungerar han bättre än de flesta hundar jag mött.. Han är aldrig i något "tjafs" överhuvudtaget och om det skulle vara någon aggressiv hanne så vänder min hund därifrån och ignorerar denna hunden. En enda gång så var det en aggressiv hanne som tom hoppade på honom... Min hund försvarade sig och när han kom loss så sprang han undan från den andre hunden.

Men det låter ju konstigt att 2 hundar som har haft det hemskt i sitt liv är så olika och får så olika utgångar..
*Hund nr 1 får ett bra hem, är en kanon hund som är en fröjd att ha att göra med.
*Hund nr 2 kan inte umgås med andra hundar och nu funderar hans ägare på att låta han somna eftersom hon "gett upp"

OK nu har ju säkert inte våra hundar varit med om exakt samma sak men jag säger bara att det problem du har går att lösa på annat sätt än att låta han somna in.. Men då krävs RÄTT hundföring och DET är kanske inget DU klarar av. Inget påhopp bara ren sanning. Och tycker du att det inte finns något hopp kvar för din hund så skulle jag höra mig för en gång till.. Och inte av folk på bukefalos utan av experter som vet vad det är du har att göra med.
 
Sv: Hundkurser

Måste oxå tillägga att min är en dobberblandning det med och han är med en väldigt tuff hund som har behövt tydliga gränser
 
Sv: Hundkurser

Hmm.. vad är syftet med denna tråd?
Att gadda ihop dig med folk så att du kan känna dig starkare?

För när en person av annan åsikt än dig svarar på tal, så motiverar du att du inte svarat henne personligen för att du gett upp på sådana människor?

VARFÖR startar du då en tråd om ämnet?
 
Sv: Hundkurser

Jag minns den första hundkursen jag gick på. Trots att jag tyckte att jag hade läst på så mycket jag kunde framstod instruktören som ett facit som kunde ALLT. Han hade svar på alla frågor, och var mycket övertygande, jag blev jätteimponerad. Som väl var visade han sig vara en vettig och kunnig person som också var ödmjuk, när han lika gärna kunde varit raka motsatsen.

Som förstahunds-ägare har man inte alltid så många svar och så mycket erfarenhet, och då vill man gärna lära sig av någon som har den kunskapen. En instruktör borde ju vara den personen, eller hur? Så om instruktören bestämt hävdar att "såhär är det", och motiverar det med sin långa erfarenhet är det inte så lätt att argumentera emot, kanske ens för sig själv. Och eftersom den här duktige tränare nu sagt att det är på det viset är det ju ingen idé att försöka mer. Det kommer ju ändå inte att gå. Så istället undviker man andra hundar på sina promenader, eller vad nu problemet kan vara.
 
Sv: Hundkurser

Som instruktör så kan ser jag många ekipage och de flesta som "ger upp" tillhör en speciell kategori, självklart finns de undantag, men många kan klassas in här.

-De har varit slarviga när de har valt hund/individ/ras
-De har småbarn
-De jobbar heltid/studerar heltid
-De anser att det är hunden som ska anpassa sig och förstår tex inte varför promenader inte är fullgod aktivering.
-De ser inte problemen och skakar av sig tips från instruktören illa kvickt och säger "det går inte"

En sån människa kan man försöka allt med, men likväl så blir det pannkaka. En hundägare bör vara något sånär motiverad eller iaf låta sig inspireras, annars kan de skaffa guldfisk.

Själv är jag lat, men dock inspirerad av alla duktiga människor kring mig :angel: Jag brukar förklara det så här, en människa som tillhör kategorin ovan åker en solig dag till stranden och ligger där hela dagen. Själv åker jag till hundbadet och busar med hundarna och sover i solen, så slår jag 2 flugor i en smäll ;)

//E
 
Sv: Hundkurser

Måste bara skriva att det inte hjälper med träning på alla hundar, de "problemhundar" som du har haft har du antagligen haft tur med, där satt inte problemen djupt.


För de hundar som förstörts så djupt psykiskt att de vad man än gör, hur man än tränar bara stryker kring väggarna och anfaller när man kommer för nära, för de finns inget bot. Hos en del hundar går helt enkelt inte problemen att träna bort, hunden är alltför förstörd och kan inte och kan inte glömma det som hänt/har något fel i psyket.



Så bara för att du tränat bort problem hos 2 av låt oss säja en sisådär 70.000-80.000 problemhundar i sverige betyder inte det att alla hundar som nu kallas "problemhundar" bor hos en oduglig hundägare.



En del hundar går inte att rädda, de omplacerar man inte, de avlivar man.
 
Sv: Hundkurser

PIRU skrev:
Tycker folk ställer alldeles för få krav på sina instruktörer.
Ifrågasätter alldeles för lite , varför man ska göra på ett vis.

QUOTE]

Håller verkligen med på denna punkten. Dessutom märker man oftast på en gång om tränaren är ngt att ha om denna kan svara på ens varför frågor och ifrågasättningar. Jag är frågvisa lisa själv och ifrågasätter det mesta, i de flesta fall har jag fått frågetecken till svar. Nu gäller inte det bara hundtränare. Utan tränare och framförallt lärare öht. Synd!
 
Sv: Hundkurser

Jag har varit på några få kurser och dom har varit kanon det har varit folk som vet vad en hund är iaf.

De har minst kört VM eller gått figurant på VM eller liknande, de har erfarenheten av tävling och vad som krävs för och komma dit.

Instruktörerna och medlemar. som jag ser runt om på BK:na de säger att de varit och tränat så sitter de mesta delen av tiden o snackar en massa skit och fikar , sen pissar dom hunden och far hem. skulle aldrig aldrig aldrig gå en kurs för en sån person. För det första skulle jag bli utslängd för jag skulle ifråga sätta det mesta dom skulle göra med min hund :rofl:

Som vi har det i våran tränings grupp vi käkar eller fikar innan träningen sen kör vi hela kvällen eller dagen , och vi gör upp ett körschema sen är det träning som gäller och alla ska vara aktiva och vara med i träningen.
 
Sv: Hundkurser

Jag startade SOM SAGT inte tråden pga henne utan eftersom jag läst detta MÅNGA gånger i ett antal trådar och jag fattar inte hur man kan resonera på det sättet.. Det var inte ENDAST Isis tråd jag läst "att man inte fått ut något av kursen" och "jag har gått kurs men det har inte hjälpt"... Det var inte riktat mot 1 person utan mot alla de som skriver trådar eller inlägg på bukefalos att de inte fått ut det önskvärda ur en kurs och nu vänder de sig till ett internetforum om hjälp.. Har man inte fått hjälp på den kurs man gått så tror jag inte att människor som inte träffat hunden kan hjälpa och då går man väl heldre till någon hundutbildare eller liknande för mer hjälp..
 
Sv: Hundkurser

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:


Själv lågg jag oxå hela helgen på stranden och plaskade i kissevattnet med hunden.. Kan även tillägga att jag låg där själv i 5 timmar båda dagarna eftersom ingen ville/kunde följa med mig.

Och hade hur trevligt som helst

"Bada är roligt.. men bada med matte är det bästa som finns"
Citat Zippo 2006-06-01 :angel:
 
Sv: Hundkurser

Håller helt med dig..

Om ens tränare blir arg/sur eller svarar med "du jag vet eftersom jag kan" istället för ett förklarande svar när man frågar nåt, är nog inte mycket att ha som tränare och då hade jag bytt direkt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 669
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 965
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp