Hundfysioterapeut?

Fredrika B

Trådstartare
Jag kom i kontakt med en hundfysioterapeut nyligen då min Golden har varit i behov av rehabträning efter en operation. Nu känner jag bara -vilket roligt yrke! Det finns lite olika utbildningar på marknaden, har ni några tips ni som gått? :)

Sv: Hundfysioterapeut?

Redogs står sig helt klart överlägset bland de andra tycker jag. Väldigt innehållsrik och grundlig i alla bitar som många andra utbildningar inte kan mäta sig med. :)

Den är både teoretisk och praktisk och rätt tuff med tentor på 5 av 6 steg + praktik och inlämningsstudie.

UPH. Jag gick i och för sig hästfysioterapeut (då hette det Svensk Terapeut Utbildning) men dom är mycket duktiga och har mångårig erfarenhet av massage och att utbilda. Skulle jag gå hundfysioterapeut skulle jag definitivg gå där.

Vad gör en hundfysioterapeut som får det att verka så roligt? :) (Jag har ingen aning om vad en fysioterapeut gör över huvud taget)

Fysioterapeut = sjukgymnast.

http://www.davidaston.se/fysioterapi.htm

I Sverige är sjukgymnast ett legitimationsyrke, som optiker, läkare, sjuksköterskor, legitimation utfärdas av Socialstyrelsen efter godkänd högskoleutbildning.

Med förra vovven gick vi hos Anna Holmgren, som är leg. sjukgymnast o som vidareutbildat sig för att behandla hundar. Hon har skrivit några böcker i ämnet som varmt rekommenderas.

*delvis kl*

Det är förvisso sant att sjukgymnast är ett legitimationsyrke, men du kan mycket väl arbeta som hundfysioterapeut utan att vara leg. sjukgymnast i botten. Som tillhörande en olegitimerad yrkesgrupp inom djurens hälso- och sjukvård är du då begränsad av ett behandlingsförbud som bla innebär att du inte får:

• Behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos
• Utföra operativa ingrepp
• Ge injektioner
• Utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte kan anses obetydligt
• Behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injicerats med lokalbedövningsmedel

Behandlingar som bryter mot detta behandlingsförbud får bara utföras av djurhälsopersonal med rätt kompetens.

Det här innebär bland annat att, till exempel, en hundfysioterapeut eller equiterapeut inte får fördröja att hunden/hästen kommer till en veterinär för vård om den behöver. Att hundfysioterapeuten/equiterapeuten inte får åta sig en behandling som avbryter pågående vård hos veterinär. Det innebär också att om en hundfysioterapeut/equiterapeut genom en olämplig behandling riskerar eller utsätter hunden/hästen för lidande eller skada som inte är ringa är denne fullt ansvarig och kan åtalas.

Jag driver själv ett rehab- och friskvårdscenter för hund utan att vara leg. sjukgymnast. Jag får hundar remitterade till mig av veterinär för rehab och har ett nära samarbete med veterinär i mycket av mitt arbete.

Det beror på hur omfattande du vill bli! Jag påbörjar min hundmassörsutbildning nästa vecka, och när den är klar (ca ett år) så kommer jag att gå vidare till re-dog för själva fysoterapin. Förhoppningvis får jag praktik hos en kiropraktor också och kan länka ihop alla dessa sedan när jag är "klar" :) .

Delvis kl.

Det är Anna Holmgren och Stefan Rosén som är ansvariga utbildare på Redogs fysioterapeututbildning. :)

Otroligt duktiga inom området.

Tack så mycket allihop! Förstår att Re-dogs utbildning var klart dyrast av dem jag tittat på. Men skall man väl ge sig på det vill man ju göra det ordentligt och då får man naturligtvis investera. Får väl se om jag vågar ta steget, vill ju att det skall leda till jobb sedan och ja... Får fundera vidare -tusen tack!;)

Om du verkligen vill så gör det! Nu gick jag ju som sagt häst men jag hade ångrat mig jättemycket om jag inte gått utbildningen. Man kan ju kanske inte jobba med det så mycket i början men det gör ju inte utbildningen bortkastad. Även om det ju kostar en hel del.

Bra klargörande beskrivning.
Jag vet att det finns bra hundfysioterapi utblidningar o att man inte måste vara leg sjukgymnast för att behandla hundar/hästar.
Ser när jag läser nu att jag kanske var otydlig.
Mitt inlägg var mest ett svar på frågan om vad fysioterapi är för något.

Den enda jag personligen har erfarenhet är just A.H, som jag nämnde i tråden.

delvis kl
Bra o informativ tråd för de som är intresserade, både av att själv läsa o att känna till vad ev behandlare har för utbildning o kompetens.

*delvis kl*

Det är förvisso sant att sjukgymnast är ett legitimationsyrke, men du kan mycket väl arbeta som hundfysioterapeut utan att vara leg. sjukgymnast i botten. Som tillhörande en olegitimerad yrkesgrupp inom djurens hälso- och sjukvård är du då begränsad av ett behandlingsförbud som bla innebär att du inte får:

• Behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos
• Utföra operativa ingrepp
• Ge injektioner
• Utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte kan anses obetydligt
• Behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injicerats med lokalbedövningsmedel

Behandlingar som bryter mot detta behandlingsförbud får bara utföras av djurhälsopersonal med rätt kompetens.

Det här innebär bland annat att, till exempel, en hundfysioterapeut eller equiterapeut inte får fördröja att hunden/hästen kommer till en veterinär för vård om den behöver. Att hundfysioterapeuten/equiterapeuten inte får åta sig en behandling som avbryter pågående vård hos veterinär. Det innebär också att om en hundfysioterapeut/equiterapeut genom en olämplig behandling riskerar eller utsätter hunden/hästen för lidande eller skada som inte är ringa är denne fullt ansvarig och kan åtalas.

Jag driver själv ett rehab- och friskvårdscenter för hund utan att vara leg. sjukgymnast. Jag får hundar remitterade till mig av veterinär för rehab och har ett nära samarbete med veterinär i mycket av mitt arbete.

Vad har du för utbildning? Jag läser själv till vanlig sjukgymnast nu men drömmer är verkligen att få jobba som djursjukgymnast.

Vad har du för utbildning? Jag läser själv till vanlig sjukgymnast nu men drömmer är verkligen att få jobba som djursjukgymnast.

Jag är biolog i botten. Har läst anatomi och zoofysiologi och doktorerat i neurobiologi. Sedan tog jag en "omväg" och jobbade med forskning och immaterialrätt en massa år innan jag kom på vad jag verkligen ville göra när jag blev stor. :) Utbildade mig då till hundfysioterapeut och på den vägen är det.

Är det djursjukgymnast du vill bli så har du nog valt den bästa vägen dit. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
783
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 090
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 393
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2