*delvis kl*
Det är förvisso sant att sjukgymnast är ett legitimationsyrke, men du kan mycket väl arbeta som hundfysioterapeut utan att vara leg. sjukgymnast i botten. Som tillhörande en olegitimerad yrkesgrupp inom djurens hälso- och sjukvård är du då begränsad av ett behandlingsförbud som bla innebär att du inte får:
• Behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos
• Utföra operativa ingrepp
• Ge injektioner
• Utföra behandlingar som kan orsaka ett lidande som inte kan anses obetydligt
• Behandla djur som har fått lugnande, är sövda eller har injicerats med lokalbedövningsmedel
Behandlingar som bryter mot detta behandlingsförbud får bara utföras av djurhälsopersonal med rätt kompetens.
Det här innebär bland annat att, till exempel, en hundfysioterapeut eller equiterapeut inte får fördröja att hunden/hästen kommer till en veterinär för vård om den behöver. Att hundfysioterapeuten/equiterapeuten inte får åta sig en behandling som avbryter pågående vård hos veterinär. Det innebär också att om en hundfysioterapeut/equiterapeut genom en olämplig behandling riskerar eller utsätter hunden/hästen för lidande eller skada som inte är ringa är denne fullt ansvarig och kan åtalas.
Jag driver själv ett rehab- och friskvårdscenter för hund utan att vara leg. sjukgymnast. Jag får hundar remitterade till mig av veterinär för rehab och har ett nära samarbete med veterinär i mycket av mitt arbete.