Hundförarbältet/joggingbältet/dragbältet, kärt barn har många namn.

TinyWiny

Trådstartare
Vad har ni och vad tycker ni om det? Jag behöver investera i ett bättre än det jag har (billigt utan märke jag köpte för att prova om min trasiga kropp skulle klara promenaderna bättre med ett sådant vilket den gjorde :)) men marknaden är ju enorm så vad ska jag välja? Jag vill ha expander i bältet, ordentligt fodrat i ryggen men extra väskor/hakar eller annat pryttel behövs inte. Hunden väger ca 10 kg. Jag vill inte lägga en förmögenhet men vill ändå ha något bra.

Jag använder baggen softbelt. Jag gillar att det är brett i ryggen och har resår/expander. Har haft någon smalare variant tidigare utan expander men den gjorde ont i ryggen och gled upp (har nedhållarband på baggens). Har testat nättrosan men den fick jag skav av :S

Vad har ni och vad tycker ni om det? Jag behöver investera i ett bättre än det jag har (billigt utan märke jag köpte för att prova om min trasiga kropp skulle klara promenaderna bättre med ett sådant vilket den gjorde :)) men marknaden är ju enorm så vad ska jag välja? Jag vill ha expander i bältet, ordentligt fodrat i ryggen men extra väskor/hakar eller annat pryttel behövs inte. Hunden väger ca 10 kg. Jag vill inte lägga en förmögenhet men vill ändå ha något bra.

Jag har nättrosan från Non-Stop som @bollen__ nämner. Comfort tror jag att de heter. Jag tycker att de är väldigt bekväma, om än fula som stryk. Det jag ogillar med dem, vilket gör att jag inte använder dem, är att kroken är öppen och att linan jättelätt kan hoppa loss. Jag vill inte hamna i den situationen att hundarna, sittandes i samma lina, kommer lösa jagandes efter vilt.

Tillägg: Nättrosan har ingen inbyggd expander, utan man får ha expandern i linan istället.

Jag har Baggen softbelt Race. Tycker det är super. Bensnörerna gör att det sitter där det ska och det fångar upp ryck jättebra. Jag har en permanent ryggskada och ryck i armar och rygg kan ge mig ont i veckor men i bältet har jag inga problem att gå med två vuxna Schäfrar :)

Tack så mycket för era svar!

Non-stop hade jag missat helt så tack för den inputen @Philosophia Bra med olika infallsvinklar och grejer att tänka på. De med öppna hakar som jag har hittat har gått bort just av orsaken du nämner.

Baggen softbelt är den jag har tittat mest på men jag har klurat på om användning av bensnörena är ett måste? Förlorar jag funktionen om jag inte använder dem? Mina höfter klarar inget tryck neråt (då gör de ont) utan jag måste ha bältet högre upp, typ i midjan. Orsaken till varför jag behöver ett bälte är att min kropp inte klarar att jag bär/håller något i ena handen ens i några minuter. Att dra en tom liten skottkärra/säckakärra eller liknande bakom mig med en hand genererar omedelbart en höft som ger sig iväg och det gäller även så lätta saker som ett koppel. (Känns skitlöjligt och det tog ett tag innan jag fattade att även så lätta saker genererade problemet men man får anpassa sig efter sina förutsättningar.) Vid minsta ryck hotar höften med att gå ur (jag har EDS med glidiga leder) och axel och armbåge blir ganska sura så expander är ett måste.

Vilka modell av softbelt är det du har @bollen__ ?

Softbelt race såg väldigt trevlig ut @Voff men tyvärr över budget nu. Kanske ska önska mig det i julklapp :angel:

Hööks var ju väldigt trevligt pris på @Vastgota så då frågar jag dig med, förlorar jag funktionen om jag inte använder bensnörena? Hur brett är bältet? Hur länge har du haft ditt? Jag tänker på hållbarheten.

Jag har ett ifrån baggen som är bra, men mina hundar är för starka för att jag ska orka gå med dom i midjebälte.

Jag har det här från Hurtta:
183_1.jpg

Jag hade först ett från Hööks, men själva elastiska banden var så svaga att jag inte hade vågat ha någonting större än en chihuahua i den (och jag har två explosiva hundar som väger knappt 20kg/hund). Sedan ville jag ha något mer ordentligt, och då blev det från Hurtta. Jag ville ha ett bälte där trycket i bältet hamnar jämnt över hela ryggpartiet, och med rejäla elastiska band då. Många hundförarbälten jag tittat på har det elastiska bandet fäst så att det bara går runt nedre delen av bältet, vilket för mig inte alls blir lika bekvämt som det här där trycket fördelas bättre över den stora ytan. Visst. Det kostar en slant, men hellre köpa något bra som är trevligt att använda flitigt, än att köpa något billigt som mest tar upp plats och inte blir lika bra...

Tack så mycket för era svar!

Non-stop hade jag missat helt så tack för den inputen @Philosophia Bra med olika infallsvinklar och grejer att tänka på. De med öppna hakar som jag har hittat har gått bort just av orsaken du nämner.

Baggen softbelt är den jag har tittat mest på men jag har klurat på om användning av bensnörena är ett måste? Förlorar jag funktionen om jag inte använder dem? Mina höfter klarar inget tryck neråt (då gör de ont) utan jag måste ha bältet högre upp, typ i midjan. Orsaken till varför jag behöver ett bälte är att min kropp inte klarar att jag bär/håller något i ena handen ens i några minuter. Att dra en tom liten skottkärra/säckakärra eller liknande bakom mig med en hand genererar omedelbart en höft som ger sig iväg och det gäller även så lätta saker som ett koppel. (Känns skitlöjligt och det tog ett tag innan jag fattade att även så lätta saker genererade problemet men man får anpassa sig efter sina förutsättningar.) Vid minsta ryck hotar höften med att gå ur (jag har EDS med glidiga leder) och axel och armbåge blir ganska sura så expander är ett måste.

Vilka modell av softbelt är det du har @bollen__ ?

Softbelt race såg väldigt trevlig ut @Voff men tyvärr över budget nu. Kanske ska önska mig det i julklapp :angel:

Hööks var ju väldigt trevligt pris på @Vastgota så då frågar jag dig med, förlorar jag funktionen om jag inte använder bensnörena? Hur brett är bältet? Hur länge har du haft ditt? Jag tänker på hållbarheten.
När jag köpte mitt Hööksbälte så hade det inga bensnören, så jag har alltid använt utan. Det är såpass vadderat att det går bra att ha i midjan med, jag har mitt på höfterna, men visst, rör jag mig hastigt så glider det upp lite. Jag tror det är ca 7 cm brett. Jag har inte använt mitt så mycket, men det verkar ganska gediget.

@TinyWiny det är ett race jag har också! Har inte provat någon av deras andra sorter tyvärr. Jag köpte mitt på en mässa så det var lite billigare än vad det kostar på hemsidan men det är ju inte billigt tyvärr.

Har ett baggen som jag verkligen gillar. Använder det på nästan varenda promenad. När jag promenerar använder jag inga bensnören och ska du ha det högre upp i midjan har du nog ingen användning av bensnören heller. Tycker den nya, lite bredare varianten ser väldigt skön ut. Men har den äldre softbält, har haft den i över 5 år och det är i lika gott skick nu som då.

Hade ett från Hööks men det skavde tyckte jag. Finns bensnören men de hjälpte inte så mycket, det kanske passar på andra men det var inte alls rätt för mig. Det är brett och vadderat men helt rakt så om du är rak i kroppen så kanske det sitter bättre. Testa i butik!

Jag har det här från Hurtta:
183_1.jpg

Jag hade först ett från Hööks, men själva elastiska banden var så svaga att jag inte hade vågat ha någonting större än en chihuahua i den (och jag har två explosiva hundar som väger knappt 20kg/hund). Sedan ville jag ha något mer ordentligt, och då blev det från Hurtta. Jag ville ha ett bälte där trycket i bältet hamnar jämnt över hela ryggpartiet, och med rejäla elastiska band då. Många hundförarbälten jag tittat på har det elastiska bandet fäst så att det bara går runt nedre delen av bältet, vilket för mig inte alls blir lika bekvämt som det här där trycket fördelas bättre över den stora ytan. Visst. Det kostar en slant, men hellre köpa något bra som är trevligt att använda flitigt, än att köpa något billigt som mest tar upp plats och inte blir lika bra...
Jösses så bekvämt det ser ut! Jag gillar verkligen att det är såpass brett och format. Tack! Det lär nog bli ett sådant tror jag allt :) Jämför man med softbelt race så är ju detta faktiskt billigare :)
Går vattenflaskans hållare att ta av?
Jo det är så jag tänker med och jag har redan ett som inte är optimalt. Jag behöver inte ett till ;) Hellre lägga något mer än att ha ytterligare ett som inte är optimalt även om min plånbok just nu anser att jag inte borde köpa något alls men i det här fallet är det inte något jag villhöver utan faktiskt något jag behöver.

Svarar fast du bestämt dig för ett annat. :)

Jag har ett Baggen Softbelt reflex sedan många år som jag älskar. Jag använder inte bensnören. Har köpt ny expanderdel eftersom den började bli väldigt uttänjd efter några år. Använder numer den med hårdare dämpning. Tycker det är toppen att det går att köpa "reservdelar" så man inte behöver köpa hela bältet nytt.

Jag går med fem st DSG och skulle inte kunna gå med alla på en gång utan bältet. Det blir en hel del ryck när det plötsligt dyker upp harar eller fasaner. Fast trassligt blir det mot slutet av promenaderna. :D

trassel.webp

Jag vill bara inflika att det är viktigt att bältet sitter på höften och inte i midjan så ryggraden får rycket om hunden drar. Har man en liten hund gör det kanske inte så mycket men har man en starkare hund så är det viktigt att det sitter rätt.
För mig som har rumpa och höfter åker bältet upp i midjan utan bensnörerna.
Maken behöver dom inte när han lånar mitt (sitt eget från Limex använder han aldrig sen jag köpte mitt :cautious:)

Svarar fast du bestämt dig för ett annat. :)

Jag har ett Baggen Softbelt reflex sedan många år som jag älskar. Jag använder inte bensnören. Har köpt ny expanderdel eftersom den började bli väldigt uttänjd efter några år. Använder numer den med hårdare dämpning. Tycker det är toppen att det går att köpa "reservdelar" så man inte behöver köpa hela bältet nytt.

Jag går med fem st DSG och skulle inte kunna gå med alla på en gång utan bältet. Det blir en hel del ryck när det plötsligt dyker upp harar eller fasaner. Fast trassligt blir det mot slutet av promenaderna. :D

Visa bifogad fil 20255
Ser helt underbart ut :love: Hunden i mitten är dessutom otroligt lik min egen DSG :love:

Jag vill bara inflika att det är viktigt att bältet sitter på höften och inte i midjan så ryggraden får rycket om hunden drar. Har man en liten hund gör det kanske inte så mycket men har man en starkare hund så är det viktigt att det sitter rätt.
För mig som har rumpa och höfter åker bältet upp i midjan utan bensnörerna.
Maken behöver dom inte när han lånar mitt (sitt eget från Limex använder han aldrig sen jag köpte mitt :cautious:)
Jag kan tänka mig det och det är jättebra att du skriver det i en sådan här tråd för andra läsare. Jag vet ju det men dels är de få rycken som är i stil med oj, tog kopplet slut :o och han är ju liten.

Jag har gjort mitt av ett avklippt avbärarbälte från en vandringsryggsäck. :D Funkar toppen. Har då expander i linan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 523
Senast: lady_vip
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 107
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist