Jag blir så arg på dessa människor!
Jag var med om en annan händelse som var och är fortfarande en av de värsta upplevelserna i mitt liv. Jag skulle börja jobba med hela hästverksamheten på en gård i Eskilstuna. När jag kom dit så såg jag direkt att det absolut inte gick att rida på dessa hästar, började fråga ägaren varför dom var så sjuka..
Hon svarade att det inte var något fel med dom och att jag inte skulle lägga mig i och jag var 15 år då och kände inte att jag hade så mycket att säga till om just då.
Jag började ringa till veterinärer och undrade om dom kunde komma ut till gården och undersöka några hästar, (för att jag skulle kunna övertyga ägaren om att hästarna var sjuka)
Veterinären kom ut och undersökte först 2 hästar som ägaren hade betäckt och som tur var så var dom inte dräktiga och veterinären såg att det ena stoet hade jättemycket systor och en "fettknöl" som ägaren sa att det var , visade sig vara en elakartad tumör och att stoet var allvarligt sjuk i cancer. Hon behövdes tas bort direkt!
Sedan var det nästa stos tur och hon hade en knut i framknäet, som blev större. Den blev lika stor som en tennisboll och hon kunde inte gå på det benet, hade mycket fler skador som inte kunde göras någonting åt eftersom ägaren inte ville lägga pengar på det eller något som hade med veterinärer att göra. Så hon fick också utlåtande att bli avlivad.
Sedan var det 3 hästar som hade fått fång och det hade gått så långt att de hade fått hovbensrotation och blödde när hovslagaren kollade...dom kunde knappt gå. Dom blev också utdömda.
Sedan var det en häst som knappt heller kunde gå och släpade på benen men han var nog den "friskaste" men blev utdömd.
Sedan var det en valack som hade tappat alla sina tänder och kunde inte äta, han blev också utdömd.
Jag ordnade allt med veterinärerna, ägaren trodde inte på det men gick med på att avliva dem en efter en....
Det var sammanlagt 7 hästar som blev avlivade, 5 av dom fick jag gå med till en grop som dom hade grävt som grav på gården. Där var det en jägare som hade gått med på att skjuta hästarna. Men efter 5 stycken så klarade han inte av mer så två fick vi skicka till slakt.
En häst var sjuk och vi skickade tillbaka den till ägaren för det var inte hennes häst, utan bara foderhäst och den var också jätte sjuk och kunde knappt gå men det tyckte inte ägaren att den var utan dom har kvar den!
( Det var en häst som var den yngsta och den enda som lever)
Jag tappade alla känslor under den tiden. Men jag vet att hästarna fick det mycket bättre då men det tar sjukt hårt på en endå..
( Hon har kvar sin hästverksamhet ) (Hon har anmälts) Men inget har gjorts.