Hundfoder - den eviga frågan

Sv: Hundfoder - den eviga frågan

Jag skulle aldrig rekommendera BARF till växande hundar! Recepten tar inte tillräcklig hänsyn till den snäva mineralbalans som behövs till ffa större raser.
Bara muskelkött kan fungera ganska länge till vuxna hundar men ger på sikt ett mjukt urkalkat skelett(finns kliniskt beskrivet). Vargar äter inte bara muskelkött utan nästan hela kroppen, under sommaren äter våra vargar en hel del smågnagare som de i stort sett sväljer hela. De vargar som man anser våra hundar härstammar från är mer anpassade till mindre byten än vargen häruppe.
Vi hade en gång en grönlandshund som knep dvärgkaninen , öppnade snyggt buken o åt upp magtarmpaketet.
PL

att hundar äter maginnehåll från bytesdjur kan ju vara ett tecken på att dom faktiskt behöver mer saker än kött även om dom själva kanske inte är medvetna om det. jag har för mig att det är extremt vanligt bland rena rovdjur att göra detta, bland annat så har lejon samma beteende.

ang att äta skumma saker, hundar äter ju även sin egen avföring ibland. om det är av samma anledning som för människor så skulle det bero på att dom (liksom vi) inte kan få i oss b12 från den föda vi äter (finns i fisk ex) men att vi faktiskt kan producera b12 i tjocktarmen. problemet med detta är att vi inte kan tillgodogöra oss näring från tjocktarmen, utan bara återvinna vätska (tunntarmen tar näringen) vilket skulle innebära att dom behöver äta avföring för att få i sig alla vitaminer.

det är mest lite kuriosa kring ämnet, och för oss så kan jag betryggande skriva att om vi har en fulltankad depå med b12 så har undersökningar påvisat att vi klarar oss i upp till fem ÅR utan att äta b12 igen. att äta fet fisk pga den vitaminen är med andra ord en stor överdrift ^^
... ty vem äter inte lax minst en gång om året iaf? ja, förutom om man inte äter fisk alls då.

Visa gärna en källa till att hundar inte kan tillgodogöra sig näring från grovtarmen. Varför skulle hundars grovtarm totalt tappat den funktionen?
PL

Jag håller med om att KLASS foder är bra. För att hundarna inte skall få tandsten blandar jag med ett torrfoder, just nu eukanuba lamm och ris eftersom nya hunden har känslig mage. Jag har testat lite olika, men de jag köper på djuraffär är mkt bättre än när jag handlar på typ ICA eller COOP. Min dobermann jag hade innan hade jättefin blank päls och hon åt Nutra Nuggets. När hundarna har fått billigt foder (enligt mig skitfoder) har de bajsat och fisit mycket mer, vilket tyder på att maten bara går rätt igenom kroppen på dom. När min dobermann blev äldre blev hon iofs fisig av sitt NN, men då bytte jag till ett foder med högre köttinnehåll. Se till att någon köttprodukt står högst upp på innehållslistan så innehåller maten mer kött än spannmål. Spannmål är mer utfyllnad som ger gasiga hundar. :P

ang att äta skumma saker, hundar äter ju även sin egen avföring ibland. om det är av samma anledning som för människor så skulle det bero på att dom (liksom vi) inte kan få i oss b12 från den föda vi äter (finns i fisk ex) men att vi faktiskt kan producera b12 i tjocktarmen. problemet med detta är att vi inte kan tillgodogöra oss näring från tjocktarmen, utan bara återvinna vätska (tunntarmen tar näringen) vilket skulle innebära att dom behöver äta avföring för att få i sig alla vitaminer.

Hundar äter också (om vi utgår från att det du säger stämmer) sin avföring ifall de är undernärda (då kan de också äta andras avföring), om de är osäkra och vill dölja att de varit där, eller om de har fel på matsmältningen och att avföringen innehåller så mycket energi trots att den passerat en gång genom magen.

Jag håller med om att KLASS foder är bra. För att hundarna inte skall få tandsten blandar jag med ett torrfoder, just nu eukanuba lamm och ris eftersom nya hunden har känslig mage. Jag har testat lite olika, men de jag köper på djuraffär är mkt bättre än när jag handlar på typ ICA eller COOP. Min dobermann jag hade innan hade jättefin blank päls och hon åt Nutra Nuggets. När hundarna har fått billigt foder (enligt mig skitfoder) har de bajsat och fisit mycket mer, vilket tyder på att maten bara går rätt igenom kroppen på dom. När min dobermann blev äldre blev hon iofs fisig av sitt NN, men då bytte jag till ett foder med högre köttinnehåll. Se till att någon köttprodukt står högst upp på innehållslistan så innehåller maten mer kött än spannmål. Spannmål är mer utfyllnad som ger gasiga hundar. :P

Var har jag skrivit att jag tycker att Klass är bra? Torrfoder hjälper inte mot tandsten, var har du fått det ifrån?
Att ett torrfoder har kött/köttmjöl som första ingrediens betyder inte att spannmål inte är största ingrediens, man får lägga ihop dem själv o räkna ut innehållet.
Eucanuba skulle jag inte ens ge som belöningsgodis.

Var har jag skrivit att jag tycker att Klass är bra? Torrfoder hjälper inte mot tandsten, var har du fått det ifrån?
Att ett torrfoder har kött/köttmjöl som första ingrediens betyder inte att spannmål inte är största ingrediens, man får lägga ihop dem själv o räkna ut innehållet.
Eucanuba skulle jag inte ens ge som belöningsgodis.

Det är väldigt intressant att så många påstår att torrfoder hjälper mot tandsten. När Winston var valp träffade jag en dam med en äldre mops som hon hade fått dra ut alla sina tänder på. Till henne hade veterinären sagt att man aldrig skulle blöta upp torrfodret till en mops för att de behövde tuggmotståndet för att rensa tänderna. Jag tyckte inte det lät vettigt ens då. Tandrensning kan ske när de gnager på något så att det blir som en mekanisk "tandborstning". Men att ge torrfoder i det syftet låter ungefär lika vettigt som att äta cornflakes och tro att det rengör tänderna.

Min är uppvuxen på pedigree och har lite tveksam ledstatus. Kan bero på maten. Kan bero på att han inte gillade den och åt väldigt lite. Om jag inte kan barfa min hund rätt är det ju inte automatiskt så att jag har kunskaper nog att hitta ett tillräckligt bra torrfoder.

Risken för rejäl obalans när det gäller mineraler är helt klart större med BARF.
Sen behöver du inte jämföra med foder där man snålat in på råvarorna o har minimalt med köttråvara.
PL

Senast ändrad:

Fodret som vi använt oss av på alla våra tre hundar som vi haft är ProPlan. Det har funkat skitbra! och de har alla varit väldigt aktiva och energiska! Men vi har också varit väldigt noga med att de har sin mat och inget annat. På så sätt har de allihopa slukat maten i ett nafs och vi har inte sett en tendens till dålig apptit!
De har även hela tiden haft vacker glans i pälsen på dem och de har haft fina klor!
Vi fick tipset om fodret av uppfödarna och körde på det;)
ProPlan, det är mitt tips!:)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka