Hundfoder - den eviga frågan

Sv: Hundfoder - den eviga frågan

När såg du senast en collie som inte avlats av människan? Eller, när såg du senast en varg som är naturligt tam? Ungefär lika relevant. Ger jag en hund enbart kött så kommer den bli risig i magen eftersom dom inte kan äta samma sak som vargar äter. Utöver det så gnagar vargar på växter i det vilda också.

Man kan helt enkelt inte jämföra en varg och en hund på det sättet, dom är väldigt olika. Människa och schimpans är också väldigt olika, men ändå mer lika varandra då båda arterna skulle klara varandras mat utan problem.

När man ser vad saker ska äta, se vad dom ätit dom senaste 500 åren. för en art som reproducerar sig snabbt kan anpassning ske fort. 500 år ger ju en bit över 300 generationer trots allt. det är som att människan skulle spåras tillbaka typ 5000 år tillbaka i tiden

Fast det är ju det vi säger, de blir inte risiga i magen av att äta enbart kött. Sen att en lite del kolhydrater inte är skadligt är en annan sak, men hundar är gjorda för att äta kött, inte havregryn.

När såg du senast en collie som inte avlats av människan? Eller, när såg du senast en varg som är naturligt tam? Ungefär lika relevant. Ger jag en hund enbart kött så kommer den bli risig i magen eftersom dom inte kan äta samma sak som vargar äter. Utöver det så gnagar vargar på växter i det vilda också.

Man kan helt enkelt inte jämföra en varg och en hund på det sättet, dom är väldigt olika. Människa och schimpans är också väldigt olika, men ändå mer lika varandra då båda arterna skulle klara varandras mat utan problem.

När man ser vad saker ska äta, se vad dom ätit dom senaste 500 åren. för en art som reproducerar sig snabbt kan anpassning ske fort. 500 år ger ju en bit över 300 generationer trots allt. det är som att människan skulle spåras tillbaka typ 5000 år tillbaka i tiden

Ett goddag yxskaft inlägg. Har aldrig haft en hund som blivit risig i kistan av rått kött.
Vargar får inte i sig speciellt mycket växter, de som de får i sig av små däggdjurs maginnehåll är försumbart, älgar o rådjurs maginnehåll ratar de, om de inte svälter, det är dessutom ensilerat, typ, redan processat.

Öh, nu häver du ur dig nåt som verkligen låter konstigt. Varför tror du hunden skulle bli dålig i magen av kött? :confused: Av spannmål kan de bli risiga i magen, fast det är ju inte så konstigt.

Det är ju liksom kött som hunden ska äta.

Tack så mycket för alla svar! Känns som att färskfoder är något att tänka på, speciellt vom och hundemat. Känner mig inte tillräckligt kunnig för att våga BARFA så det får säkert bli någon gång i framtiden. Priset känns ändå inte helt fel heller, hittade här i närheten där man kunde köpa 25kg för ca 650 och med hennes vikt räcker det i ungefär 50 dagar. Bör man ge något extra till det här förutom kanske ett märg ben då och då? hur brukar ni göra när ni är ute och reser med hund och vet att ni kommer vara borta utan tillgång till frys och kylskåp osv?

Jag har sådan tur att det färskfoder jag ger (Nordic special+) även finns i torkad form, så det ger jag om jag är borta. Är jag bara borta någon dag så brukar jag ta av ett torrfoder som jag har hemma.

*KL*

Jag är rätt intresserad av BARF. Vi har egna djur & skulle kunna använda en hel del slaktavfall till foder, idag får de torrfoder + det köttputs som blivit över när vi slaktat.

Hur många kilo per dag äter en hund (35kg) ungefär av BARF-foder?
Vad tillsätter ni? Blandar ni ris + kött då eller grönsaker + kött?
Tillsätter man vitaminer?

Är det ngt kött som är sämre för hundarna? Vi har får, nöt och kanin.

Senast ändrad:

Jag gillar Acanas spannmålsfria foder, mina hundar äter Wild Prairie. Finns ju också Grasslands, Pacifica och Ranchlands. Det är väl proteinkällorna som skiljer dem åt.

Sen jag började ge märgben regelbundet så har Edwinds tänder blivit kritvita! Han har liiiiite tandsten men jag tycker nog att det också har minskat. Och hans andedräkt är nu nästan fräsch!

Till dig och alla andra som ser en hund som en varg, var får ni det ifrån? Tror ni i era vildaste fantasier att vi skulle ha husdjur hemma som åt enbart den finaste och bästa maten när vi var fattiga som kyrkråttor?

Gör såhär: ge era hundar enbart kött i en månad. se hur avföringen ändras. kom sen tillbaka och säg att dagens tandjur kan äta som vilddjuret det blev separerat ifrån för hundratals generationer sen.
Vår hund blir mjuk i magen om hon fått för mycket kött en enda dag, hur skulle ni förklara det?

Min hunds mage blev jättebra efter att vi bytt till rått kött. Ingen tandsten, luktar inte (varken avföring eller andedräkt), pälsen är fin, hunden trivs.

http://barf.ifokus.se/articles/4d714243b9cb462227057f40-barfa-din-hund
barf bra. men inte bara kött.

http://www.streetdirectory.com/travel_guide/30610/pets/can_i_feed_my_dog_meat_only.html

http://www.barfworld.com/html/barf_diet/barfdiet_specific.shtml
från barfarna själva, amerikansk version där det står att hunden ätit grönt hela sin evolutionära tid på planeten.
och folk får för sig att vi kan ändra det på en generation?
Vilka är det som är goddag yxskaft här? Seriöst.

Som jag alltid säger, vill vi veta vad vi ska ge åt ett djur så se vad det djuret fått äta under sina senaste 500år eller 100 generationer. hur många generationer hundar tror ni har funnits?

Så, såvida ni inte kan backa upp ert svammel med fakta, hoppa inte på mig för att jag säger annorlunda, då känns det som att ni ska gå tillbaka till sandlådan. personliga angrepp från någon som kan starta en dator är förvånande nog.

Jag fortsätter gärna disskutera men absolut inte med individer som använder sig av personangrepp. Jag är för en köttrik diet och äter det själv, skitbra! Men enbart det till en art som inte ätit det under hela sin tid på planeten... njä.

Vanligast (dock inte att blanda ihop med vanligt) är faktiskt att hundar som enbart får kött (t.ex. Vom og hundemat) är att avföringen blir lite väl fast - inte att de blir lösa i magen. Då kan det vara bra att ge ett annat färskfoder som innehåller lite fibrer. Om hunden blev lös i magen av för mycket kött skulle jag gissa på att hunden kanske lider av någon överkänslighet eller allergi.

Till dig och alla andra som ser en hund som en varg, var får ni det ifrån? Tror ni i era vildaste fantasier att vi skulle ha husdjur hemma som åt enbart den finaste och bästa maten när vi var fattiga som kyrkråttor?

Kunde den hjälpa oss människor att jaga "den finaste och bästa maten", så varför inte? :)

Grattis, du kan googla!
Vad man läser på Ifokus är knappast trovärdigt.
Länk nr 2 är ute o cyklar, fett försvinner inte vid tillagning.
Länk nr 3 ger jag inte mycket för, rekommenderar man spenat o äpplen (hela) till hundar skall man nog inte syssla med hundmat.

Den enda som svamlar i den här tråden är du o ev personangrepp anmäler man till moddarna.

Grattis, du har källor som säger emot mina!
Nej, vänta, det gade du inte.

Så istället för att fjanta runt och svammla, låt oss presentera fakta, det vinner vi alla på. i normal ton dvs.

Btw, fett försvinner visst vid matlagning (till dig som skrev det). stek bacon. grilla hamburgare. koka fläsklägg. i alla dessa former av tillagning så ser man fett försvinna. bacon rinner det av, när man kokar kött så blir vattnet lite kleggigt. julskinkespad är ett bra exempel på att både mineraler och fett försvinner vid kokning. då använder man det ttill mumsig blöta. men jag tror vi är eniga om att blöta på skinkspad inte är vatten eller saltat vatten enbart.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hund
här är en till googling och vad står det om maten där? Utpräglad allätare tack vare domesticeringen. vidare så skulle jag gärna hitta fakta på att hunden inledningsvis var ränkt att användas till jakt då jag är osäker på om det var detas första användningsområde som kan ha antytts tidigare i tråden av en användare, men det hinner jag inte göra nu. det som står här är att hunden tidigt användes av indianer som dragdjur.

Grattis, du har källor som säger emot mina!
Nej, vänta, det gade du inte.

Så istället för att fjanta runt och svammla, låt oss presentera fakta, det vinner vi alla på. i normal ton dvs.

Btw, fett försvinner visst vid matlagning (till dig som skrev det). stek bacon. grilla hamburgare. koka fläsklägg. i alla dessa former av tillagning så ser man fett försvinna. bacon rinner det av, när man kokar kött så blir vattnet lite kleggigt. julskinkespad är ett bra exempel på att både mineraler och fett försvinner vid kokning. då använder man det ttill mumsig blöta. men jag tror vi är eniga om att blöta på skinkspad inte är vatten eller saltat vatten enbart.

Fettet försvinner inte vid tillagning, det blir flytande, mineraler kan inte försvinna, däremot kan vitaminer försvinna vid tillagning.

Vill du ha mina källor så är det bara att söka på forumet på inlägg där jag skrivit om BARF, finns länkar som räcker o blir över för dig att läsa de närmaste veckorna.

Btw så är inte Wikipedia en trovärdig källa.

Tänkt och tänkt. Hunden har i åtminstone 15000 år använts av människan, bland annat till jakt men förmodligen också till vakt. Det är ju bara att titta på de äldsta hundraserna, t.ex. saluki, och deras användningsområde både idag och förhistoriskt. Vissa saker finns ju dokumenterat i grottmålningar, gravar osv.

Se t.ex. nedan, med referenser:
http://doglawreporter.blogspot.se/2011/10/did-sighthounds-used-by-prehistoric.html

Författaren är visserligen inte arkeolog, men det överensstämmer med det som arkeologer är tämligen eniga om.

Senast ändrad:

va bra! Ska börja äta en massa fet mat och steka det så blir jag smal. Äntligen en kul diet. Not.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka