Hundfoder - den eviga frågan

Sv: Hundfoder - den eviga frågan

KL

Det är ganska självklart att den största delen av hundens föda ska bestå utav kött, den är ju fortfarande ett rovdjur även om det är en annan art än vargen. Utöver det ska födan innehålla livsnödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen.
Det tror jag att vi alla är överens om.

Det man inte är överens om är om födan även ska innehålla spannmål. Lite bättre blir det om man förmulerar sig som så att födan kan innehålla spannmål. För det kan den, en hund kan smälta processerad/förkokt spannmål, ris, pasta, potatis och andra kolhydratkällor. Men nödvändigt för hundens välmående och överlevnad (nu syftar jag inte på redan sjuka individer, utan friska) är det inte och finns det heller inga vetenskapliga bevis för.

Kl, den som sa att denns hund vart dålig i magen om den bara åt kött en dag.. Inte så konstigt de flesta hundar reagerar när man byter foder! Förövrigt så ska jag oxå haka på den där dieten, stek kött så blir man smal :eek:

lånar tråden lite:

Jag har en liten chihuahua. Vad för mat tycker ni är bra till dessa små hundar?
. Ska vara lätt att tugga "sönder". Det hon äter nu är royal cain chihuahua. Men tror det är för hårt?! För hon tar tre bitar i munnen spottar ut tar in i munnen spottar ut. SEN tuggar hon. Har börjar blötlägga fodret nu. Men funderar på att köra på någon GOTT färskfoder.Har testat några men hon äter det inte... Blir galen på vovven.

Har varit hos vet och kollat tänder och sånt men det är inga fel på tänderna.
Hon är vädigt liten chihuahua och väger ca 1.6kg

Problemet med färskfoder till en sådan liten hund är att den inte hinner äta i sig även den minsta korv innan det blir dåligt och måste slängas. Jag skulle nog ge ett bra torrfoder som jag lagt i blöt och sedan blanda ut med lite köttfärs som jag fryst in i små förpackningar.

Du har helt rätt i att hundar och vargar inte tillhör samma art. Men deras matsmältningssystem är i princip identiska. Detta påstående grundar jag på uppgifter från Kolmårdens veterinär publicerade i tidningen Brukshunden (eller om det var Hundsport) för något år sedan.

Både hundar och vargar kan äta och tillgodogöra sig vegetabilisk föda, men det innebär inte att de vare sig behöver sådan föda eller att det är opimalt för dem. Man behöver bara titta på en hunds tänder, så förstår man vad den är gjord för att äta. Den har inga platta tänder som är gjorda för att mala, utan vassa rovdjurständer som är gjorda för att döda ett byte samt slita och gnaga av kött från ben.

Det finns massor av människor som enbart ger animalisk föda åt sina hundar. Att hundarnas mage skulle bli dålig av det har jag aldrig hört talas om. Däremot har jag sett exempel på motsatsen åtskilliga gånger.

Jag har enbart positiva erfarenheter av att ge köttbaserat färskfoder. Det foder som mina hundar får är tyvärr inte helt spannmålsfritt, men att de på något sätt skulle behöva spannmål betraktar jag som uteslutet.

Problemet med färskfoder till en sådan liten hund är att den inte hinner äta i sig även den minsta korv innan det blir dåligt och måste slängas. Jag skulle nog ge ett bra torrfoder som jag lagt i blöt och sedan blanda ut med lite köttfärs som jag fryst in i små förpackningar.

Okej:) Då ska ja testa det. Ska köttfärsen vara rå eller stekt?

Nordic (och säkert andra tillverkare) har 500 grams korvar med färskfoder. Om man tinar upp korven till hälften i kylskåp kan man dela den och återfrysa andra halvan igen.

Rå svensk köttfärs, men Philosophia lär oss ju nu att korvarna finns i 250 g och då är det ju en annan femma! Då skulle jag ge Nordic som helfoder istället. Men köttfärs + torrfoder (då skulle jag byta till Standardt, de har ändå rätt små kulor..) är inte helt hemskt...

Du skrev nyss att massor av människor ger hundar enbart kött och att dom klarar sig finfint. det jag menar är att då hundar är domesticerade för så länge sen (det hanlar om tusentals år) så har dom evolverats bort från vargföda i så stor utsträckning att dom inte skulle må bra av att äta det en varg äter. barf skulle jag däremot säga är mycket bra mat.

Du skrev nyss att massor av människor ger hundar enbart kött och att dom klarar sig finfint. det jag menar är att då hundar är domesticerade för så länge sen (det hanlar om tusentals år) så har dom evolverats bort från vargföda i så stor utsträckning att dom inte skulle må bra av att äta det en varg äter. barf skulle jag däremot säga är mycket bra mat.

Nej det var jag som skrev det. Och jag vet sådana personer och deras hundar mår alldeles förträffligt. Det handlar om små mopsar, som nog är en av de hundraser som är allra längst från vargen. Mer domesticerad kan man knappast bli som hund. De flesta som BARF:ar ger en del grönsaker men inte spannmål. De BARF:ade hundar jag vet är fina i magen och pälsen, fina i hullet och har utmärkta tänder.

dom mår förträffligt, men dom får bristsjukdomar då det saknas en bunt viktiga mineraler i kött som hunden inte kan få i sig. jag har länkat till sidor där det står vilka vitaminer och mineraler som saknas när man bara äter kött. calcium exempelvis, det är extremt viktigt för att få ett starkt skelett, men hunden får ju inte i sig det via kött.

Jo, men som de nyss skrevs var det spannmål vi tycker är onödigt. Jag ger min hund rått kött, men blandar med lite grönsaker tillskott + olja.

Vet dock om såna som ger enbart kött eller fisk och hundarna är jättefina och mår bra.

Får du i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver? Isåfall, hur vet du det?
Många såna mindre (och ibland större) brister på vitaminer eller andra ämnen är såna som man inte själv märker.

Självklart är en utfodring med endast kött (särskilt om man använder samma typ av kött, tex enbart nötfärs) bristfällig och inget en hund enbart bör få. Men barf eller färskfoder innehåller mycket mer än så!

nu svarar jag på er båda lite granna, men det verkar som att någon här tycker att bara kött går fint medans andra säger att det inte går fint. jag kan iaf skriva att ja, jag får i mig allt jag behöver. hur jag vet det? det finns uträknat något som kallas för RDI, rekommenderat dagligt intag. där ser man vad en man resp vad en kvinna behöver varje dag enl rekommendationer från socialstyrelsen eller något sånt där fräsigt gäng. sen så kan jag öka på deras rekommendationer lite eftersom jag är en fysiskt aktiv individ som är lite större än medelmannen. fast jag ser inte riktigt vad jag har med hundars kost att göra faktiskt.

sen så har jag aldrig skrivit att barf innehåller enbart kött. läser ni högre upp så har jag skrivit att barf är ett utmärkt foder till alla hundar, eftersom det innehåller allt hunden behöver, i bra mängder, och allt det tack vare att man kör ner grönt i det hela.

jag fick frågan tidigare när jag senast såg en varg så ett fält eller liknande, men jag har ju då inte sett en varg odla grönsaker eller fiska heller, även fast dom flesta här inne ändå verkar vara med på att hundar behöver mer än kött för att må bra, vilket är det jag sagt hela tiden, och även länkat till.

dom mår förträffligt, men dom får bristsjukdomar då det saknas en bunt viktiga mineraler i kött som hunden inte kan få i sig. jag har länkat till sidor där det står vilka vitaminer och mineraler som saknas när man bara äter kött. calcium exempelvis, det är extremt viktigt för att få ett starkt skelett, men hunden får ju inte i sig det via kött.

Ingen har sagt att hunden ska äta endast muskelkött. De som utfordrar enligt BARF eller rovdjursmodellen ger en stor andel köttiga ben. Ben innehåller kalcium.

Jag har inte inte gjort några medicinska tester på de hundar jag känner till som äter enbart animalisk föda (inte detsamma som endast kött alltså). Men hundarna verkar må bra, vara pigga och väl så långlivade som andra hundar. BARF innebär inte bara kött och köttiga ben utan också en viss andel grönsaker. Eftersom dagens råvaror är näringsfattiga ger många dessutom tillskott av essentiella fettsyror m.m.

Mina hundar äter ett köttbaserat, vitaminberikat färskfoder. Sedan vi bytte från torrfoder har de blivit bättre i magen, fått starkare klor och mer energi. Hanhundens återkommande hotspots och knottror på huvudet är helt borta. Ingen av dem har tillstymmelse till allergi, hudproblem eller känslig mage som verkar vara så vanligt nu för tiden, inte minst inom min egen ras. Ingen tillstymmelse till svamp eller dålig lukt i hudrynkorna, tveklöst tack vare lågt kolhydratinnehåll i fodret.

Det finns ett par inlägg där folk säger att dom känner andra som enbart ger rått kött och att hundarna mår finemang av det, så visst verkar det finnas alltid. jag har -åter igen- aldrig sagt att barf enbart är kött eller att barf är annat än skitbra mat

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka