Hundfoder - den eviga frågan

Erikaa

Trådstartare
Min tik som snart fyller tre år har mått bra på de foder vi haft tills nu. Hon har haft doggy och mått väldigt bra på det men nu märker jag hur klokvaliten försämrats avsevärt och samtidigt som man läser på inser man fler saker som känns fel nu den senare tiden (tex. att hon bajsar för mycket, matt i pälsen osv). Att klokvaliten försämrats trodde vi först berodde på en allergi reaktion hon hade som gjorde att hon fick äta foder som man får från veterinären. När hon återigen va på Doggy såg man på en gång den sämre kvaliten som hon fått av de andra fodret. Nu har det gått 7-8 månader och det har fortfarande inte blivit någon förbättring och vi har börjat fundera på att byta foder helt.

Nu när man försöker läsa på så mycket som möjligt känns det ännu svårare att välja. Lite information om min tik är att det är en boxer, väldigt mycket energi och hon blir väldigt aktiverad, inte speciellt stor i maten. Hon har alltid varit väldigt smal, och på sista tiden har det blivit ännu värre och det är väl en av de främsta anledningarna till att jag känner att vi måste byta, förutom de dåliga klorna.

Så frågan blir alltså vilket foder ni tycker fungerar bra på väldigt aktiva hundar och främst varför ni tycker att det fungerar bra.

Tacksam för svar, Erika. :)

Sv: Hundfoder - den eviga frågan

Jag har haft tidigare foder på mina andra hundar såsom Royal Canin, purina och så vidare... Men INGEN av mina hundar (Alla har varit blandraser) har blivit bra i pälsen av någon av dom fodren.. och dom har inte heller tyckt att dom var goda tyvärr, inte särskilt lönt att ha dom på så dyrt foder om det varken märks i pälskvalite eller klokvalite tycker jag så på senare år fick dom pedigree och friskies som dom älskade och sålänge dom äter och har yttre tecken som är friska så tycker jag inte det spelar någon roll hur mycket det kostar eller hur mycket det finns i av varken det ena eller det andra.. det viktigaste är hur din hund mår av fodret och hur päls osv ser ut. Min valp jag har nu hatade högprisfodret som ska vara så bra men avgudar doggy och är jättefin.. så man vet aldrig!

Men prova dig fram, gå in i butikerna och ta provpåsar, såna brukar finnas, och kolla vad hunden gillar.. eller bara läs på lite och ta en sån liten 3 kg påse och se om hunden gilllar det fodret helt enkelt. det hade jag gjort.
Hunden bryr sig inte särskilt mycket om vad som står på påsen, utan mer vad som är smarrigt ;)

det är i allafall teorin jag kör på

Jag kör på färskfoder, enligt mig det bästa man kan ge sin hund utöver BARF.

Hunden bryr sig inte särskilt mycket om vad som står på påsen, utan mer vad som är smarrigt ;)

det är i allafall teorin jag kör på

Då hade mina hundar levt på bajs, för det tycker de är smarrigt... Själv kan jag iaf läsa på påsen om fodret är spannmålsbaserat och då är jag inte intresserad, som då tex Friskies och Pedigree som dessutom (iaf innan) innehåller mycket salter som inte är bra för hundens organ.

Titta efter ett foder med så mycket kött som möjligt och så lite spannmål som möjligt. Läs innehållsförteckningarna och fundera över vad som känns vettigt att stoppa i en hund.. Svårare än så är det inte :laugh:.

Kan du förtydliga lite kort om BARF? Läst på lite snabbt men vad tycker du? Hur blir den typiska månads kostnaden? Hur mycket tid krävs det för att då ihop allt och hur får du tillgång till köttet? Som den nämns är det ju inte bra med spannmål och tanken på att kunna reglera det här helt själv lät väldigt bra. Hur vet du vad du måste få med för att dina hundar ska må som bäst? :laugh:

Vill man göra det lite enklare för sig kan man ge Vom og Hundemat spannmålsfria färskfoder. Bara ett litet tips :).

Aah, det där lät också riktigt bra måste jag säga. Vad är främsta skillnaden mellan torrfoder och färskfoder? Förutom att det är just färskt.. Gör det något skillnad på tänder osv? Blir ju inte samma tuggmotstånd, ifall de nu skulle göra en skillnad

Det är inte säkert att försämringen av klorna har med fodret att göra. Det kan även vara en sjukdom som gör att de blir sämre.

Så kan det finnas minst 4 orsaker till att hunden är väldigt smal:
1. Hon äter inte tillräckligt mycket. Vissa hundar ger sig inte tid att äta tillräckligt. De äter bara så mycket att de stillar den värsta hungern.
2. Det är för lite protein/kalorier/näring i fodret hon äter.
3. Hon får för lite foder i förhållande till vad hon ska väga som normalviktig.
4. Hon tar inte upp näringen i fodret. När en hund bajsar väldigt mycket kan det bero på detta.

Om det var min hund så tror jag att jag hade startat upp hos veterinären för att kolla hennes klor. Dessutom så hade jag bytt till ett högenergifoder med t ex kyckling och ris eller lamm och ris för att se om hon går upp i vikt av det. Prova att alltid ge henne lite mer än hon äter varje gång. Ett annat alternativ är att ge färskfoder, men det förutsätter att man har rejäl frys.

Väg hunden innan du byter foder och om hon inte har gått upp i vikt inom 2 veckor så bör veterinären få kolla även detta. Om det nu inte är så att hon inte har tid att äta förstås. I så fall kan man försöka locka henne till att äta mer genom att stoppa foder i en leksak som släpper ut en tugga då och då när hunden rullar med den.

Jag har precis haft en liten extra hund här som inte åt tillräckligt hemma eftersom "hans" tikar löpte. Det syntes en klar viktuppgång redan efter 1 vecka.

Klass färskfoder är riktigt bra till aktiva hundar, sen så är det både svensktillverkat och mycket billigt

Om du vill ge bra torrfoder, kika på "Taste of the wild", finns bla på animail.

Annars färskfoder eller BARF.

Aah, det där lät också riktigt bra måste jag säga. Vad är främsta skillnaden mellan torrfoder och färskfoder? Förutom att det är just färskt.. Gör det något skillnad på tänder osv? Blir ju inte samma tuggmotstånd, ifall de nu skulle göra en skillnad

Främsta skillnaden, enligt mig, är att kroppen liksom jobbar med maten på ett helt annat sätt. Det är lättsmält eftersom det är färskt, jag oroar mig sällan/aldrig för magomvridning. De får i sig vätska och jag vet att maten inte innehåller massa struntsaker, som nu är det tex väldigt inne med en massa örter som jag inte är intresserad att stoppa i mina hundar.

Jag har gett färskfoder i 8 år nu och det enda som kan få mig att byta är om jag inte skulle kunna ha en frys. Mina hundar matvägrar aldrig, de är fina i hull och päls. Angående tänderna så har min mellanhund ätit färskfoder i hela sitt vuxna liv (hon är allergihund, ännu en anledning) och hon har jättefina tänder. Även den äldsta har fina tänder. Hon är dessutom en sån hund som varit svår att hålla i hull, men det är inga problem nu.
Förutom färskfodret får mina mycket naturtugg för att underhålla tänderna.

Det sammanlagda värdet kolhydrater på 100g är 136 kcal har jag för mig, det är inte hemskt dåligt om man ser till många andra foder. det är billigt och har lika mycket protein. problemet med hundmat är att alla inte kan köpa det optimala till deras hundar och får kompromissa. klass är en bra kompromiss för aktiva hundar, som ts hund.

Sen så får vi komma ihåg att hunden är framavlad att äta det som blir över från människan i grunden, den behöver inte ett fint foder liksom att vi inte behöver ett fint foder (file ex).

Jag som fortfarande är nybörjare på barf måste nog ändå rekommendera det! Har ju också en boxer, och hon har blivit så snygg efter att vi lämnade torrfodret bakom oss. Hon åt en hel massa dyra "fina" torrfoder utan spannmål och med hög kötthalt, men aldrig att hon har varit så fin som nu! Muskler bygger hon på ett helt annat sätt (hon är slank, men med runda former, inte kantig och knotig), pälsen är slät och klorna fina. Hon äter dessutom mycket mindre än vad alla rekommendationer sagt, och håller ändå fint hull. Hon bajsar pyttelite också!

I början är det lite jobbigt, men man får snabbt rutin. Jag gör färdiga portioner så att man inte varje dag måste hålla på och mecka med en massa rått kött.;)

Hos oss finns en återförsäljare som säljer färdiga köttmixer (mixat kött, grönsaker osv) av olika sorter som är basen i min hunds kost. Sen tillkommer köttben och inälvor. Det är mycket lättare än att typ tvingas köpa en hel ko och stycka den. ;)

Knyter an till det du skriver om tänderna eftersom jag har märkt stor skillnad mellan torrfoder och färskfoder beträffande det.

Min äldsta (nu 20 månader) åt under nästan 6 månader torrfoder (hydrolyserat foder) pga misstänkt allergi. Under den tiden så började hon få beläggningar och missfärgningar på tänderna, vilket inte alls kändes bra på en hund som då bara var kring året! När vi väl konstaterat att det inte var frågan om allergi och helt slussat över henne på färskfoder igen så försvann den tandsten som hon hade börjat utveckla i ett nafs.

Summa summarum så tror jag att färskfoder är betydligt bättre för tänderna än torrfoder. Det fastnar inte en massa gojs som kan bidra till beläggningar och sedermera tandsten.

Det finns bättre färskfoder, det är min poäng. Du har Fodax som också är billigt, men inte innehåller så mycket strunt. Fodax: nöt, kyckling, får, mjöl av spannmål, mineraler, kalk, vitaminer

Klass: Vom, Puts av nöt, lunga, strupe, lever, hjärta och njure
Syrade mjölkprodukter
Vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli
Potatispulver
Melass
Linfrö
Vitaminpreparat A, B, D och

Jag tror faktiskt också det. Loka, som nu är 9 år i höst, har aldrig haft tandsten. Jag tror ju det är mycket mer naturligt för en hund att äta köttkross än torra små kulor.

Varför ge hundar kolhydrater öht?
Och hundens matsmältningssystem har inte ändrats speciellt sen de var vargar, de är alltså inte avlade för att äta våra rester.
När såg du en varg odla vete senast, o skörda o tillreda den?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka