Det är nog närmast omöjligt för oss som inte var där att säga särskilt mycket om den hunden specifikt. Att du anser att den bet utan förvarning, såg varken arg eller rädd ut osv, betyder ju inte att hunden
inte varnade (på sitt sätt),
inte pratade en hel del om att den upplevde obehag när du kom, osv... Det betyder bara att du i så fall missade det, vilket inte säger (så mycket) om hunden. Det
finns hundar som inte varnar alls (väldigt, väldigt ovanligt!), och det finns hundar som av olika anledningar kommunicerar spänning och obehag med minimala signaler (oftast - men inte alltid - för att de upplevt straff när de sagt ifrån förr, av typen "hunden får minsann inte morra åt folk!
") och det kan vara lätt att missa dessa varningar för en människa. Beroende av hundtyp (bland annat) ser också varningsspråket ibland ganska olika ut, och är man bara van vid vissa typer kanske man missar när andra säger samma sak på en annan dialekt.
I allmänhet, vad gäller att lita på en hund som bitit, så säger jag både ja och nej. Först och främst tycker jag inte man ska "lita på" någon hund alls, att den inte ska bita. Både för att det är människans ansvar att se till att hunden inte försätts i situationer där den känner att den måste ta till tänderna (i min erfarenhet så gör tänket att man "vet att hunden inte biter, sådeså" att man i många situationer visar den mindre respekt än man borde - det går ju, så då får man), och för att bett helt enkelt är en del av hundars naturliga repertoar. Varje hund
kan bita, så är det helt enkelt anser jag. Men däremot är det såklart en gradskillnad, en del hundar har väldigt nära till tänderna medan andra har väldigt långt! Så en hund med bithistorik är givetvis något man ska vara medveten om och ta hänsyn till.
Vad gäller den specifika hunden och träning (fostran?), så är det som sagt jättesvårt att säga något säkert. Man behöver lära sig läsa den hundens språk (jag tror som sagt att den
förmodligen pratade innan bettet, men att det inte var tydligt nog för att ni skulle förstå) och gärna uppmuntra/lära den att prata tydligare. Man behöver lära sig vad som triggar aggressivt beteende och motbetinga det (och/eller undvika det). I grund och botten så måste man helt enkelt
förstå hunden för att se vad som behöver göras och hur, och vad som är "rimlig insats" avgör ju var och en. Om den går att få att fungera i vardagen på det sätt man behöver/vill avgörs av både hunden och ägaren - det mesta går att ändra på, men det är inte alltid lätt eller snabbt.