hunden ätit Choklad! hjälp!!!

Mysecretidentity

Trådstartare
Passar två söta hundar när ägaren är på semester.

Lämnade köket två sek. då jag skulle kolla en sak i ett annat rum. på bordet lämnade jag, helt utan att tänka, ett par bitar toblerone.... HAde ätit det mesta så var väl max 30-40 g, en hel förpackning är 100 och jag hade snaskat ett bra tag på den.

Kommer tillbaka och en tom förpackning ligger på golvet.
Med största sannolikhet är det den stora hunden, ca 20-30 kg (osäker, men stor hund) som ätit dem då den lilla inte kan ha nått att ta dem från bordet och den stora lär inte ha släppt dem ifrån sig om han väl fått tag i dem.

Lilla hunden är väl ca 8 kg, om han har ätit så kan det inte varit mer än ngn bit som blivit "över" av den stora.

tror ni jag behöver oroa mig? Har naturligtvis koll på båda hundarna. det var ca 1,5 timme sedan och båda mår bra nu, ingen diaree eller kräkningar.

De jag fråga hitintills har sagt att det är lugnt, men de e ju inte mian hundar så blir nervös...

Här ute i obygden finns ju naturligtvis inga veterinärer på helgerna heller... suck...

Sv: hunden ätit Choklad! hjälp!!!

Nej, jag skulle inte oroat mig. Toblerone innehåller inte särskilt mycket kakao så de får äta ganska stora mängder innan det blir farligt.

Toblerone är ingen fara, håll lite koll bara.

Hade det varit mörk choklad hade det börjat bli dax att räkna på dos och vikt.

Kan jag ge hunden mat o vatten som vanligt? eller bör jag ta det lugnt med det tills jag vet om han får diaree o kräkningar?

Ge du mat och vatten som vanligt. Spyr de så gör de, lika med lös mage. Lite längre kvällspromenad kanske?

Ok.
Den lilla, som jag inte tror ätit har varit ute o bajsat, och då var det normalt. så misstänker än mindre att ahn ätit, han borde det nog även ha visat sig på nu då det gått 4 timmar och han är liten.

Den stora är pigg som vanligt oxå, men har inte bajsat än så vet inte riktigt statusen på magen där

Förgiftning visar sig mellan 4-24h efter intaget. Teobromin är ämnet i chokladen hunden inte tål. En vän ringde mig mitt i natten för 6 år sedan och var orolig eftersom hennes boxer på 28kg hade satt i sig 100g vanlig toblerone hos hundvakten. Jag gjorde en snabbräkning och kunde konstatera att det inte var någon fara. Han blev inte ens dålig i magen vad jag vill minnas.

Ja, jag hade inte varit orolig. Jag vet folk som ger sina hundar ungefär den mängden choklad till hundarna för att "dom vill det". Så dina klarar sig säkert ;)

:O "hunden vill det"
Lät som en dålig anledning att ge ngt potentiellt giftigt till sin hund...

Tack för lugnande ord, hoppas de fortsätter må bra. än så länge verkar de som vanligt, nästan 5 timmar efter de stal chokladen. kan ju ta längre tid innan symptom men är lite lugnare i alla fall...

Var du lugn :)

Jag hade som sagt inte varit orolig, men det är ju såklart extra förargligt när det är andras djur man sköter om.

Jag har en cocker som är helt tokig i choklad. Han knycker aldrig något från bord eller bänkar - om det inte är choklad i.

Hur försiktig jag än har varit och gnällt på släkt och vänner osv så har han ändå fått i sig en rejäl mängd choklad under sitt liv... och han mår bara fint. Trots att han bland annat satte i sig nästan ett helt paket after eight när han var unghund. Däremot är det givetvis rejäl ångest varje gång han lyckas sno åt sig en bit, (inte speciellt ofta nu längre, kanske en gång om året max men ändå) man vet aldrig om det är biten som gör att bägaren rinner över... :crazy:

Min förra tik lyckades få i sig en hel del Toblerone. Hon var visserligen rätt stor (64cm hög och vägde 21kg) men hon blev iaf inte ens lite dålig i magen. Med tanke på att det knappt borde finnas någon kakao i Toblerone så hade jag inte varit orolig, bara hållit liite extra koll på hundarna.

Min schäfer/labradorkorsnings tik åt också toblerone (det är inte det ända hon har ätit...godispåsar är väldigt roliga att ta ner från bord och sprätta upp) och hon blev inte ens dålig i magen. Pigg och kry fortfarande.

Kan väl meddela att det har gått åt 3 bärbara telefonen på en vecka också ;)

För många år sedan när man inte visste att chocklad var farligt för hundar;), tuggade vår tax i sig ca 1/2 paket Alladin (röd ask). Någon hade lämnat asken i soffan. Det hände ingenting med honom, han blev 17 år.

Så jag tror inte det är så farligt.

delvis Kl.

Tack alla för svaren!
Nu har det gått nästan 23 timmar sedan chokladen åkte ner så nu är jag faktiskt helt lugn. hunden har inte visa det minsta att han skulle må dåligt, väldigt skönt!

:D

Det är ju som sagt var kakaon som är giftig och då vanlig mjölkchoklad innehåller mycket lite av den varan så skulle det vara intressant att veta om någons hund HAR blivit förgiftad av typ schweizernöt och isåfall hur mycket den satte i sig.
Lös i magen blir dom väl av allt socker.

Jag hade en hund som blev väldigt, väldigt sjuk av just toblerone. Han fick i sig en hel ask med 8 små i, tror det blir 800gr. Med kartong och aluminium!
Hunden var en bc/golden av goldenstorlek. Han var omplacering så jag vet inte om han tidigare ätit choklad eller ej.
Han blev iallafall, inlagd och var ytterst nära att stryka med.
Första symptom var hyperaktivitet och han dregglade något KOPIÖST!
Strax efter började hela hunden vibrera, då var vi i bilen på väg in till Ultuna.
I bilen kräktes han vilket enligt vet troligtvis räddade hans liv.
Väl inne på Ultuna kollapsade hunden framför mina fötter och vi trodde att han dog:eek:
Det gjorde han inte, fick kol och blev inlagd. Tog en vecka innan han återhämtade sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 084
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 505
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 564
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar