Hunddagis?

Sv: Hunddagis?

Varför ska du ha hund om du först och främst jobbar heltid, om du sen vet från början att du måste ha den på hunddagis också?

Skriver den användaren som för inte så länge sen skulle starta någon slags verksamhet i form av dagis/dog walker... ;) Vad hade du tänkt dig att ha för kunder liksom?

KL

Jag har vart på dagis en gång på besök men jag har inte haft någon hund de senaste åren som skulle passat med upplägget.
Jag har en hund som behöver en lugn plats med en kompis att vara med, en kompis som leker lika buffligt som hon själv (hon kan skrämma mindre hundar med sin fart och sin våldsamhet) så hon inte hela tiden blir avsnäst av den andra hunden plus att den andre hunden inte ska behöva känna sig påflugen. Hon skulle behöva få rasa av sej och leka samt promenad varje dag.
Min hund är föresten en Labrador, vildare än de flesta, snäll som sjutton men en stor mespropp och hon är lättstressad.

På dagis är det uppdelat i stora boxar beroende på storlek, det sitter minst fyra hundar i samma box och de är uppdelade efter liten, stor och mellan. Min hund skulle hamna i mellangruppen med sina 26 kilo, vilken är störst.
Egentligen passar hon bäst med små tuffingar typ JR, hon leker bäst med dom.
Hon skulle få sitta med alla de andra hela dagen, hur hiearkin ser ut inne i boxen vet jag inte och jag ville aldrig testa heller, sannolikheten för att min mesige lille hund skulle få sitta i ett hörn hela dagen är rätt stor.

Det blev inget dagis utan jag löste det på egen hand med privat hundvakt.
Och till det nick som undrar varför en heltidsarbetande skaffar hund (!) så jobbar faktiskt de flesta om dagarna men det brukar lyckas lösa sig endå.
När jag skaffat hundarna jag haft har jag jobbat natt/deltid eller krånglat till det på något annat sätt i början tills hunden är vuxen. Nu arbetar jag för det mesta inte 8-17 utan idag börjar jag till exempel klockan 13 och jobbar till 22.
Min man kommer hem från sitt jobb klockan 16 i eftermiddag, som sagt, det löser sig OFTAST.

Jag har egentligen ingen stor erfarenhet av hunddagis men det dagiset jag fått lite insikt i är KATASTROF! Jag skulle aldrig för mitt liv lämna min hund på det stället och jag tror till och med att hundarna skulle må bättre av att vara ensamma 8 h/dag än att vara där. Av 15 hundar så tror jag att det bara var två som inte uttryckte något form av stressbeteende. Ett par hundar hade till och med stereotypa beteenden som att bara stå och slicka på golvet i ett hörn. Personalen tyckte bara att han var en liten lustig hund och "han brukade hålla på så där men det är bara nåt han gör" :eek: Men hundägarna är säkert jätteglada för deras hundar är nog trötta när de kommer hem. Vad de inte förstår är att tröttheten säkerligen beror på psykisk stress och inte på fysisk aktivitet...

Jag vill absolut inte påstå att alla hunddagis är på det här sättet men jag skulle råda alla till att verkligen kolla upp det tilltänkta dagiset innan ni lämnar hunden där. Fråga om man får vara med en dag och kolla rutiner, hur hundarna och de som jobbar där beter sig osv.

Jag har egentligen ingen stor erfarenhet av hunddagis men det dagiset jag fått lite insikt i är KATASTROF! Jag skulle aldrig för mitt liv lämna min hund på det stället och jag tror till och med att hundarna skulle må bättre av att vara ensamma 8 h/dag än att vara där. Av 15 hundar så tror jag att det bara var två som inte uttryckte något form av stressbeteende. Ett par hundar hade till och med stereotypa beteenden som att bara stå och slicka på golvet i ett hörn. Personalen tyckte bara att han var en liten lustig hund och "han brukade hålla på så där men det är bara nåt han gör" :eek: Men hundägarna är säkert jätteglada för deras hundar är nog trötta när de kommer hem. Vad de inte förstår är att tröttheten säkerligen beror på psykisk stress och inte på fysisk aktivitet...

Jag vill absolut inte påstå att alla hunddagis är på det här sättet men jag skulle råda alla till att verkligen kolla upp det tilltänkta dagiset innan ni lämnar hunden där. Fråga om man får vara med en dag och kolla rutiner, hur hundarna och de som jobbar där beter sig osv.

Vad hemskt att råkat få in sin hund på ett ställe som inte har mer hundkunskap än så :(

Kan som tur är intyga att det inte fungerar så på alla ställen, även om det bara är på ett ställe som jag varit inblandad ibland.
Där står hundarna visserligen i enskilda boxar alt. i samma grupp som hemma om dom är flera hundar i hushållet sedan rastas hundarna förmiddag och eftermiddag antingen genom promenad eller i rastgården enskilt eller i utvald grupp efter ägarens önskemål. Och alla hundarna verkar glad, nöjda, trevliga att hantera vilket brukar avslöja ganska mycket.
Men jag vet även att dom tar in alla dagishundar på prov för för att avgöra så att just deras system fungerar för den individuella hunden, just för att dom vill inte ha hundar som inte trivs med att vara där :)
Så tycker jag det fungerar om man har en seriös inställning till det man gör när man har dagis/pensionat.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka