Hunddagis - vad kika på?

Alexandra_W

Trådstartare
Funderar på om Viktor ska få gå på hunddagis istället för vara med mamma när jag jobbar. Jag har tänkt tanken förr, men det har inte riktigt gått att hitta ett dagis som det skulle funka med ens i teorin, då jag jobbar dag/kväll/natt. Och att bara lämnar när jag jobbar dag t ex blir dels väldigt få dagar, och väldigt hackigt (typ 0 dagar på 2 v, sen en dag en vecka, sen ingen dag, sen 2 dagar en vecka, ja ni fattar).

Nu har jag dock hittat ett som har både dagis och nattis och där inte heller kvällspassen är något problem. Dessutom ett som (vilket jag märkt det är si och så med..) utan problem tyckte 'kom och titta själv får du se vad du tycker'. Många andra har haft besöksförbud för det 'stör hundarna'..

Så, vad ska man 'titta efter' helt enkelt? Jag har ju aldrig haft på dagis förr liksom, så alla tips och råd mottages tacksamt.

Anledningen till dagis är alltså att han ska få det roligare, inte att jag måste ha honom på dagis. Min mamma kan ta hand om honom när jag jobbar, men det blir eg bara sällskap och rastning, och han ligger mest och trynar i min säng och väntar på att jag ska komma hem. Så jobbar jag många pass i sträck blir han väldigt understimulerad.

Med dagis händer det lite mer även när jag jobbar, och nästan ännu viktigare, han får träffa andra hundar och lekkamrater. Dvs jag inbillar mig att dagis skulle vara bra för HONOM?

Sv: Hunddagis - vad kika på?

Jag har haft en del riktigt tråkiga erfarenheter av mindre seriösa dagis i Sthlms-området (det finns ju tyvärr en hel del). Är de registerade på svenska hunddagisföreningen så är det ett plus i kanten tycker jag.

Är dagiset godkänt av länsstyrelsen?
Är de som jobbar där utbildade på hund (så som det krävs idag)?
Lämnas hundarna ensamma/utan översyn vid något tillfälle?
Finns försäkring, vad händer om hunden blir skadad?
Kan du få "prova på" en månad för att se om hunden trivs utan uppsägningstid?
Sitter hunden i en fast grupp eller kommer de att möblera om flockarna?
Vid koppelpromenader - hur många hundar åt gången går de med? Kan hundarna vara lösa?

Googla personerna som sköter dagiset, även ägaren. (Där har man ju hittat en hel del skit tidigare om man säger så, det finns en person som jag råkat ut för som har riktiga skumraskaffärer för sig.)

Jag har precis slutat som hunddagisfröken och kan säga att många hundar inte har det så kul på dagis som man kan tro, de får tex. inte busa i boxen så där inne har de inte så mycket utväxling av andra hundar. Det är ju möjligtvis på promenaderna, men där får de inte heller busa. Rastgården som vi försökte gå till en gång i veckan fick de busa ordentligt. Men annars var det "håll dig i skinnet", vilket är rätt förståligt. Sen kanske det funkar olika på olika dagis, men för mycket bus gör hundarna lätt stressade.

Annars är jag gärna med på lekträffar? Jag har en bufflig tik som kan behöva jagas några varv runt ett fält... :p

Är de registerade på svenska hunddagisföreningen
Är dagiset godkänt av länsstyrelsen?

Ja på båda (det går ju att kolla utan besök)

Är de som jobbar där utbildade på hund (så som det krävs idag)?
Vad är det som krävs idag? Jag har som sagt noll koll.

Lämnas hundarna ensamma/utan översyn vid något tillfälle?
Ja, LST ansåg inte det behövdes nattbemanning längre, utan de har rörelselarm och 'babywatch' på nätterna. Enligt hon som driver dagiset.
Finns försäkring, vad händer om hunden blir skadad?
Vad menar du om hunden blir skadad, vad de gör rent praktiskt, eller just försäkringsmässigt vad som händer?

Sitter hunden i en fast grupp eller kommer de att möblera om flockarna?
Vid koppelpromenader - hur många hundar åt gången går de med? Kan hundarna vara lösa?
3 hundar per person. Inga lösa hundar på promenaderna men finns rastgårdar.
Hundarna sitter i små grupper inne, men skriver upp ev ommöblering som fråga. De tillåter bus/lek inne men det får inte gå överstyr.

Tack för övriga tips och frågor att ställa :bow:

Annars är jag gärna med på lekträffar? Jag har en bufflig tik som kan behöva jagas några varv runt ett fält... :p

Jättesnällt, men 'problemet' med lekträffar är att de helt enkelt inte 'blir av'. Och det är alltså mitt fel. Jag åker så mycket till jobbet, så när jag är ledig så det blir helt enkelt inte av och tar emot så att åka 1 h eller mer enkel väg för t ex en lekträff, och sen hem igen. Det tar 'halva dagen' (känslomässigt ivf).

Jag har ju hans bästa kompis, pappas risentik, en timme bort. Men som sagt, när jag är ledig - spec nu vintertid - så det sista jag vill/orkar är att åka 1 h eller mer, låta honom leka och snacka lite skit etc som förvisso är trevligt, och så åka 1 h hem igen, och så har det gått 3 - 4 h av den lediga dagen.

Vad är det som krävs idag? Jag har som sagt noll koll.

För att starta dagis krävs en utbildning för det. Jag ser personligen också att personalen är utbildad på hund

Ja, LST ansåg inte det behövdes nattbemanning längre, utan de har rörelselarm och 'babywatch' på nätterna. Enligt hon som driver dagiset.

Ska han vara där nattetid, för att få stimulering? Det blir väl ändå att kasta pengarna i sjön... :) Han ska ju inget annat göra där än att sova nattetid ändå.

Vad menar du om hunden blir skadad, vad de gör rent praktiskt, eller just försäkringsmässigt vad som händer?
Både ock! Om hunden blir sjuk och de inte får tag på dig, vad gör de då? (Frågor de brukar ställa dock.) Likaså har de ofta krav på vaccinationer och avmaskning.

3 hundar per person. Inga lösa hundar på promenaderna men finns rastgårdar.
Hundarna sitter i små grupper inne, men skriver upp ev ommöblering som fråga. De tillåter bus/lek inne men det får inte gå överstyr.

Låter bra! :)

Och angående lekträff så beror resvägen på vart den andra personen bor och om den är bilburen och villig att åka en bit.

Ska han vara där nattetid, för att få stimulering? Det blir väl ändå att kasta pengarna i sjön... :) Han ska ju inget annat göra där än att sova nattetid ändå.

Det är bara för det inte ska bli så hackigt utan nån kontinuitet i tiderna, både för honom och för att övht sas 'få en plats' på dagis. I övrigt blir ju skillnaden att en natt på dagis blir det åka bil, andra hundar och en koppelpromenad på kvällen. Hemma blir det ut och kissa i trädgården.

Både ock! Om hunden blir sjuk och de inte får tag på dig, vad gör de då? (Frågor de brukar ställa dock.) Likaså har de ofta krav på vaccinationer och avmaskning.

Ah, det står på hemsidan. De bedömer själva om hunden måste tas till vet, anser de de tar de den till namngiven klinik och jag får betala räkningen. Vacc-krav ja, inkl kennelhosta. Minns inte om det var de eller ngn annan som hade krav på att alla hundar avm hemmma under samma v 2 ggr/år.

Och angående lekträff så beror resvägen på vart den andra personen bor och om den är bilburen och villig att åka en bit.

Mmm, tyvärr bor ju jag 'off' från allt, därför just 'minst en h för mig'.

Är det lag på att dagishundar måste förvaras i box? I alla fall tidigare fanns det ju dagis där alla hundar vistades i ett enda stort rum tillsammans, lite mer "hemmamiljö".

På hunddagiset här aktiverar man hundarna med sök, spår, lydnad o.s.v. om dagarna. Mycket praktikanter som jobbar med hundarna (det handlar alltså inte bara om förvaring). Vet även dagis där friskvårdsträning ingår, typ simning, massage etc. Så det verkar finnas en uppsjö olika varianter!

Tror inte det är lag på det, när jag googlat har jag iaf hittat både dagis där de har hundarna i rum i hemmiljö, fast 'separata' rum då, och dagis där de går ihop i 'hela huset'.

Nu har ju jag om jag ska ha honom på dagis väldigt lite att välja på antalsmässigt iom mina arbetstider, men frånsett det så jag vill inte ha så alla hundarna är fritt i samma rum. Då ska det vara relativt få hundar och i hyfsat samma storleksklass.

Det här dagiset jag mailat till har om jag inte minns fel (kollat på flera hemsidor) rum som är inredda med soffor osv, med 'galler' ut mot ett rum i mitten, och där det är ca 4 hundar i varje. (Småhundarna är fler i samma rum tror jag).

Men, jag ser ju mer när jag tittar, hemsidor är ju inte alltid samma sak som hur det ser ut i verkligheten

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 636
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 215
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 984
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?